Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

14-02-2022 om 11:08

Kinderfeestje bij kind+ ouder die je nog niet gezien hebt?


Sjee hoe weet je nou of ze onverantwoordelijk zijn? Misschien hebben ze heel veel hulp. Misschien is ze kleuterjuf van beroep. Wat een aannames. Wat ik op deze leeftijd sowieso altijd deed bij elk feestje is dat ik er stond na school op het plein. Dan gaf ik kadootje mee. Nam tas van mijn kind mee. Nog even uitzwaaien. Eventueel autostoeltje overdragen. Je kunt toch die middag er staan en dan eventueel meelopen ?

Ninoea schreef op 14-02-2022 om 12:29:

Aannames, aannames, aannames. Je hebt de gegevens. Is het een idee om een open en respectvol gesprek aan te gaan waarin je vraagt naar de plannen en je aangeeft dat het je op het eerste gezicht wat veel lijkt maar het niet goed kan inschatten op basis van de informatie die je hebt. Wellicht kloppen de aannames en is het vragen of anarchie maar wellicht is het vele malen meer doordacht en gewoon oké geregeld.

Oh en dit. Als het goed geregeld is, zie ik geen bezwaar. En de meeste mensen die ik ken, zouden dit soort dingen goed regelen.

oh en die 3 uur waren zo om.
Eerst allemaal omkleden, allemaal overall aan, klompjes etc
Speurtocht , bewegingsspel , tussendoortje , diertjes aaien , spelen (hadden daar een soort speeltuin) en weer omkleden. Je was zo 3 uur verder. Als je daarvoor lunch en cadeaus  en daarna avondeten. Is 5 uur echt niet lang.  

Jippox schreef op 14-02-2022 om 12:36:

Misschien geven die mensen al jaren kinderfeestjes op hun boerderij... 


Dat zou je dan toch weten, met de boerderij op loopafstand van school? Dan ken je altijd wel iemand die het daar heeft gevierd.

Wat wil kind?

Mijn enige bezorgdheid zou zijn dat ze met een stuk of 15 à 20 kinderen - ik gok dat niet elk kind komt - van school tot thuis moeten terwijl die kinderen uitgehongerd zijn.
Ik zou dus polsen hoe ze het vervoer geregeld hebben én of je eventueel kan helpen.

Maar op zich zie ik geen graten in een feestje met 15 à 20 kinderen.

Misschien ook eens bij de andere ouders polsen?
Als ze een boerderij in 't dorp hebben zal toch iemand hen kennen?

Een boerderij die vaker feestjes organiseert is bekend met de doelgroep, stelt eisen aan de grootte van de groep, zorgt dat kinderen niet bij gevaarlijke machines komen etc.
Het gaat inderdaad om hoeveel begeleiders je hebt. Maar dan nog zijn het allemaal kinderen die ze niet kennen en nooit gezien hebben en hun kind kent ze ook amper.
Ik zou wel het gesprek aangaan met die ouders over hoe ze het gaan doen. Ik zou het eerlijk gezegd niet met de juf bespreken. Een feestje is immers buiten schooltijd en niet de verantwoordelijkheid van de juf.

Ik denk trouwens niet dat ik mijn dochter een plezier had gedaan als ik na twee dagen op school de hele klas had uitgenodigd voor een feestje.
De tijd vind ik ook niet schokkend. Hier zijn feestjes meestal op woensdagmiddag, vrijdagmiddag of zaterdagmiddag en standaard van 13.30/14.00 uur tot ongeveer 18 uur en krijgen de kinderen ook eten. Maar als ze uit school mee gaan, betekent dat dat je het cadeautje al mee moet nemen naar school en dat ze daar eerst nog moeten eten.

Wattenbolleke schreef op 14-02-2022 om 12:26:

[..]

Hoe weet je dat nou? Misschien zijn alle opa’s en oma’s wel opgetrommeld inclusief ooms en tantes van het kind om te helpen.

Dan is het nog steeds een slecht plan wat je gewoon niet doet. Serieus een feestje als je kind vier wordt met de kinderen uit de klas die ze 4x heeft gezien? En als je het allemaal goed hebt geregeld dan zet je dat erbij. Sterker nog: je maakt er een écht klassenuitje van, geen populariteitsactie zodat je kind 23 kadootjes krijgt. 

Lotte78 schreef op 14-02-2022 om 12:40:

Zit trouwens te bedenken dat 10 jaar geleden (dochter werd 5) . We ook een boerderijfeestje hadden.
Dochter had toen minder kinderen uitgenodigd. (je betaalde een bedrag per groepje van max xxkinderen) Op de boerderij kregen je een begeleider vd boerderij per groepje. Waren ook 3 uurtjes op de boerderij.
En daarvoor lunch en cadeautjes en na afloop samen patat thuis gegeten. Dus ook ongeveer 5 uur zoet.
Als ik een grote ruimte had waar het eten ook kon en ik hoefde niet te betalen voor de boerderij...had ik ook wel de hele klas uitgenodigd . En gevraagd of man en de oma's wilde helpen.
Dat had ik dan met gemak aangedurfd. Maar goed ik was in het verleden ook kleuterjuf.
Dus mijn advies praat met die ouders.

maar niet als je kind vier wordt, niet met de hele klas en niet 5 uur lang. 

MamaE schreef op 14-02-2022 om 12:51:


De tijd vind ik ook niet schokkend. Hier zijn feestjes meestal op woensdagmiddag, vrijdagmiddag of zaterdagmiddag en standaard van 13.30/14.00 uur tot ongeveer 18 uur en krijgen de kinderen ook eten. Maar als ze uit school mee gaan, betekent dat dat je het cadeautje al mee moet nemen naar school en dat ze daar eerst nog moeten eten.

Ook als kinderen vier worden? Meestal zijn ze dan vijf of ouder. Geloof me, 25% ouder scheelt enorm. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-02-2022 om 13:20

Aiden schreef op 14-02-2022 om 13:17:

[..]

Dan is het nog steeds een slecht plan wat je gewoon niet doet. Serieus een feestje als je kind vier wordt met de kinderen uit de klas die ze 4x heeft gezien? En als je het allemaal goed hebt geregeld dan zet je dat erbij. Sterker nog: je maakt er een écht klassenuitje van, geen populariteitsactie zodat je kind 23 kadootjes krijgt.

Wat maakt dat nou uit? Zolang ik het niet hoef te doen vind ik het wel best. En indien je het een slecht plan vind laat je je kind gewoon niet heengaan.

Misschien komt het doordat mijn kinderen al een stuk ouder zijn, maar ik vind veel reacties hier enorm overtrokken. Mijn kinderen werden op die leeftijd ook wel eens uitgenodigd bij kinderen waarvan ik de ouders nauwelijks kende, en ze zijn altijd heelhuids en tevreden weer thuisgekomen. 

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om zelf zo'n feestje te organiseren,  maar als die ouders het denken aan te kunnen, waarom niet? Dat ik het anders zou doen, maakt nog niet meteen dat er iets mis mee is.

Als je echt zorgen hebt, kun je die natuurlijk altijd bespreken. Je kunt ook afspreken om je kind eerder op te halen als het te lang duurt voor haar. Verder zou ik het zien als een leuke middag voor mijn dochter met al haar klasgenootjes.

Aiden schreef op 14-02-2022 om 13:20:

[..]

Ook als kinderen vier worden? Meestal zijn ze dan vijf of ouder. Geloof me, 25% ouder scheelt enorm.

Nooit anders geweten dan dat feestjes van 13u30 à 14u tot 17 à 18u waren.

Waarbij de eerste ouders hun kinderen binnensmeten rond 13u en de laatsten hen kwamen halen om 18u30. Omdat het bijvoorbeld praktischer was met broertjes, zusjes, hobby's, werk, ...

Ook als ze 4 waren.

Ik vind van na school tot 17u dus niet heel gek. Tegen dat iedereen én bij hen thuis is én heeft gegeten is het 13u30.

Ouders zullen hun kind ook wel kennen en weten dat ze dat aankan.

Aiden schreef op 14-02-2022 om 13:20:

[..]

Ook als kinderen vier worden? Meestal zijn ze dan vijf of ouder. Geloof me, 25% ouder scheelt enorm.

De meeste kinderen geven hier pas een feestje als ze vijf worden. Maar in groep 1 komen er dan ook wel kindjes die nog vier zijn en misschien nog niet zo lang op school zitten. Maar geen kinderen die pas twee dagen op school zitten.
Dat is op zich geen probleem, ook niet qua tijd, maar dat zijn dan doorgaans wel kinderen waar de jarige regelmatig mee speelt en ze kennen elkaar dus.

Aiden schreef op 14-02-2022 om 12:19:

[..]

Maar dan nog is het feestje veel te lang. Ik ga ook niet vijf uur met mijn kinderen op het feestje van de kinderen van mijn vriendin zitten op die leeftijd. Dan is een uurtje of 2 meer dan genoeg.

Het is inderdaad wel lang, zeker voor een feestje met kleuters die ze verder niet kennen. Aan de andere kant, ze moeten er ook heen lopen dus dat kost ook tijd natuurlijk. Ik denk dat het voor de kinderen vast wel erg leuk is. En als je het zelf te lang vindt, is er vast wel de mogelijkheid om je kind eerder op te halen. 

Marty1984 schreef op 14-02-2022 om 13:42:

[..]

Nooit anders geweten dan dat feestjes van 13u30 à 14u tot 17 à 18u waren.

Waarbij de eerste ouders hun kinderen binnensmeten rond 13u en de laatsten hen kwamen halen om 18u30. Omdat het bijvoorbeld praktischer was met broertjes, zusjes, hobby's, werk, ...

Ook als ze 4 waren.

Ik vind van na school tot 17u dus niet heel gek. Tegen dat iedereen én bij hen thuis is én heeft gegeten is het 13u30.

Ouders zullen hun kind ook wel kennen en weten dat ze dat aankan.

Dat is echt iets van deze tijd. Ik merk het ook bij speelafspraakjes in de klas van mijn dochter, die zijn bv. vaak tot 16u., veel ouders vinden 2 uur normaal.

Als in de kleuterklas van mijn dochter zo'n uitnodiging zou komen, weet ik zeker dat meerdere ouders in paniek raken, dus de gehele klas zou niet aanwezig zijn. 

Maar goed nogmaals, ik zou even contact leggen, even interesse tonen in hun plan. Als je er dan een slecht gevoel over hebt, kun je altijd nog nee zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.