Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind vroeg wakker, mama gesloopt


Met die leeftijd hadden wij al de regel niet voor 7 uur uit bed op schooldagen en niet voor half 8 in het weekend en in vakanties. In het weekend en vakanties mogen ze wel wel vanaf 7 uur lezen in bed. Er moet dan zelfs een kwartier gelezen zijn voor ze uit bed komen. Deze regel werkt hier prima. Kinderen zijn nu 9 en 11.

waaarom wordt ontbijt maken hier zo'n ding? Iedere 8 jarige kan hopelijk een boterham met pasta maken en wat drinken pakken???

Hoe ging het vanochtend?

ik ben benieuwd hoe het gegaan is! misschien lig je nog wel lekker te doezelen! <3

Evaluna

Evaluna

31-12-2021 om 11:28 Topicstarter

Ik heb wel wat gerommel gehoord, maar heerlijk tot 8.15 uitgeslapen! Ook gisteravond was het stil na 20.30 uur.
Helemaal uitgerust 
Kind had wel 5.07 verward met 7.05 uur, maar ach kniesoor die daar op let en daar werken we nog even aan 
Ben trots op haar!

irmama schreef op 31-12-2021 om 07:33:

waaarom wordt ontbijt maken hier zo'n ding? Iedere 8 jarige kan hopelijk een boterham met pasta maken en wat drinken pakken???

Nou, mijn kinderen konden het met 4 jaar, maar er is nog geen vriendje van mijn 9 jarige zoon geweest die (goed) zijn brood kon smeren. 

Caroline80 schreef op 31-12-2021 om 12:23:

[..]

Nou, mijn kinderen konden het met 4 jaar, maar er is nog geen vriendje van mijn 9 jarige zoon geweest die (goed) zijn brood kon smeren.

Sorry dat vind ik echt gek.  

irmama schreef op 31-12-2021 om 12:38:

[..]

Sorry dat vind ik echt gek.

Ik heb dat ook nooit meegemaakt eigenlijk. Wel de nodige kinderen met belabberde tafelmanieren. Ik stoorde me vooral aan messen van de ene in de andere pot, of als ze hun mes aan hun bord afschraapten (yuk!). Ze hebben het ongetwijfeld thuis zo geleerd, dus ik neem het ze niet kwalijk. Ik vertelde mijn kinderen er altijd bij dat je alleen thuis met je vinger de hagelslag van je bord mag halen, en bij anderen alleen als die dat ook doen.

Caroline80 schreef op 31-12-2021 om 12:23:

[..]

Nou, mijn kinderen konden het met 4 jaar, maar er is nog geen vriendje van mijn 9 jarige zoon geweest die (goed) zijn brood kon smeren.

Tja, wat is 'goed'? 

Het is ook niet eens altijd nodig: een plakje vlees leg je er zo op.

Evaluna

Evaluna

31-12-2021 om 13:10 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 31-12-2021 om 12:48:

[..]

Ik heb dat ook nooit meegemaakt eigenlijk. Wel de nodige kinderen met belabberde tafelmanieren. Ik stoorde me vooral aan messen van de ene in de andere pot, of als ze hun mes aan hun bord afschraapten (yuk!). Ze hebben het ongetwijfeld thuis zo geleerd, dus ik neem het ze niet kwalijk. Ik vertelde mijn kinderen er altijd bij dat je alleen thuis met je vinger de hagelslag van je bord mag halen, en bij anderen alleen als die dat ook doen.

Geen zorgen hoor, ze kan netjes met mes en vork haar brood eten. Ze vindt het vooral ongezellig. 

MMcGonagall schreef op 31-12-2021 om 12:48:

[..]

Ik heb dat ook nooit meegemaakt eigenlijk. Wel de nodige kinderen met belabberde tafelmanieren. Ik stoorde me vooral aan messen van de ene in de andere pot, of als ze hun mes aan hun bord afschraapten (yuk!). Ze hebben het ongetwijfeld thuis zo geleerd, dus ik neem het ze niet kwalijk. Ik vertelde mijn kinderen er altijd bij dat je alleen thuis met je vinger de hagelslag van je bord mag halen, en bij anderen alleen als die dat ook doen.

Euh, beetje schuldig hier....

Ben daarin "opgevoed" door mijn kinderen, die op de bso leerden hoe het wel hoort. 

Caroline80 schreef op 31-12-2021 om 12:23:

[..]

Nou, mijn kinderen konden het met 4 jaar, maar er is nog geen vriendje van mijn 9 jarige zoon geweest die (goed) zijn brood kon smeren.

O, ja heel herkenbaar. Onze kinderen leerden dat thuis en op de bso.

Maar er zijn hier destijds genoeg vriendinnetjes over de vloer geweest die dat inderdaad met 8/9 jaar nog niet konden "want ik mag niet met een mes van mijn moeder". 

Evaluna schreef op 31-12-2021 om 13:10:

[..]

Geen zorgen hoor, ze kan netjes met mes en vork haar brood eten. Ze vindt het vooral ongezellig.

Volgens de etiquette  eet je brood niet met mes en vork maar snijd of breek je een stukje af en brengt dat met de hand naar de mond.

Marie111 schreef op 31-12-2021 om 13:22:

[..]

O, ja heel herkenbaar. Onze kinderen leerden dat thuis en op de bso.

Maar er zijn hier destijds genoeg vriendinnetjes over de vloer geweest die dat inderdaad met 8/9 jaar nog niet konden "want ik mag niet met een mes van mijn moeder".

Serieus? Dat vind ik echt heel ernstig, dat ouders hun kinderen zo beklemmend voorzichtig opvoeden en ze heel afhankelijk maken van anderen.

Ik smeer hier echt geen brood voor kindjes die komen eten (tenzij ze een motorische stoornis hebben of een gebroken arm of zo). Als ze het zelf niet kunnen wordt het hoog tijd dat ze het leren en anders eten ze maar niet. 

Op school met paasontbijt/kerstontbijt gaat de juf toch ook niet voor iedereen staan smeren of met een kamp van de sportclub. Opvoeden is ook zelfstandigheid bijbrengen. 

Ik heb een keer in een gezelschap gegeten waar een jongen van 15 bij zat die niet met mes en vork een stuk vlees kon eten/snijden. Zijn vader zat ernaast, dus dan ga je het hem ook niet even leren. 

Maar we dwalen af

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.