Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind vroeg wakker, mama gesloopt


Ysenda schreef op 31-12-2021 om 14:09:

[..]

Volgens de etiquette eet je brood niet met mes en vork maar snijd of breek je een stukje af en brengt dat met de hand naar de mond.

Dat geldt niet voor Nederlanders die een sneetje brood beleggen en met mes en vork eten maar voor mensen uit een andere cultuur met breekbrood die dat in een groente/vleesmengsel dopen denk ik zo. 

EmmaT schreef op 31-12-2021 om 14:44:

Ik heb een keer in een gezelschap gegeten waar een jongen van 15 bij zat die niet met mes en vork een stuk vlees kon eten/snijden. Zijn vader zat ernaast, dus dan ga je het hem ook niet even leren.

Maar we dwalen af

Ik schep de borden meestal op in de keuken en snijd dan gelijk het vlees van mijn 16-jarige. Dat vindt ze wel zo makkelijk en ik kan het netter. Buiten de deur kan ze het gelukkig wel zelf.

Totaal OT, mijn dochter ging een keer mee met het gezin van een vriendje. Ze gingen pannenkoeken eten, in een restaurant. Dochter kreeg een compliment van de moeder dat ze zo netjes de pannenkoek kon snijden, de eigen zoons kregen hulp daarbij. Dochter was denk ik een jaar of 10, vriendje was negen maar had oudere broers van ik denk 11 en 13. Volgens mij kon alleen die oudste het zelf, vertelde ze.
Vriendje had hier inderdaad ook een keer een pannenkoek. Rolde hem op en hapte hem af. 

MMcGonagall schreef op 31-12-2021 om 15:23:

[..]

Ik schep de borden meestal op in de keuken en snijd dan gelijk het vlees van mijn 16-jarige. Dat vindt ze wel zo makkelijk en ik kan het netter. Buiten de deur kan ze het gelukkig wel zelf.

Serieus? Voor een 16-jarige?

Ik kijk soms ook met verbazing op de BSO hoor. Bij ons op de peutergroep leren de kinderen al zelf smeren vanaf 2 jaar. Ze vinden dat gewoon ook erg leuk om te doen. En dan ben ik bij de BSO waar een 6 jarige zegt, maar dat kan ik niet... tja dan eet je m zo. Idem als ze bv chocopasta willen...al kunnen ze t dan ineens wel proberen  

Kan ze niet bij jou in bed ontbijten, er een gezellig momentje van maken waarbij jij nog gewoon kunt soezen. 
Dat ontbijt kun je ook alvast klaarzetten in de avond eventueel. 
Kan ook zijn dat ze reageert op jouw burn-out en dat ze meer behoefte aan nabijheid heeft. 

Ysenda schreef op 31-12-2021 om 14:09:

[..]

Volgens de etiquette eet je brood niet met mes en vork maar snijd of breek je een stukje af en brengt dat met de hand naar de mond.

Ben erg benieuwd hoe je een stukje van een  bruine boterham afbreekt. Deze regel gaat over brood bij de warme maaltijd. 

Evaluna schreef op 30-12-2021 om 09:09:

Dank voor jullie reacties. Ze is bijna 8 en kan goed klokkijken, daar ligt het niet aan.
Het is weer een moment van grenzen stellen, maar merk dat ik iemand mis om te sparren.
Andere dochter is ouder en loopt s avonds te spoken, dus ik denk er aan ook voor haar strenger te worden zodat ik tenminste ergens nod even tijd voor mezelf heb.
Desnoods tussendoor een uur. Daar zijn ze oud genoeg voor.

Mag ze niet naar beneden/ naar de woonkamer? Dat deden die van mij al met 5 of 6 jaar. Gingen ze spelen of even tv kijken.

Ik ben mosterd zie ik Fijn dat het goed is gegaan! Als mama is uitgerust is ze een veel leukere mama; dat hebben ze vast snel door

Hier een 9-jarige die prima zelf haar brood kan smeren, maar het gewoon niet doet en dat ligt volledig aan mezelf, want ik doe het altijd voor d’r. Ik schenk ook haar drinken in, snij haar vlees, maak haar broodtrommel klaar en ze heeft geen huishoudelijke klusjes die ze moet doen. Als ik geen drinken in schenk en zeg dat ze het zelf moet doen, pakt ze gewoon niks. Tja, ik ben te zorgzaam blijkbaar  heb dat overigens weer van mijn moeder. Als we daar een weekend zijn, hoef ik ook helemaal niks te doen. Al smeer ik dan wel zelf mijn brood en snij mijn vlees, maar ze loopt continu af en aan met drinken, hapjes, doet de afwas zelf, kookt enz. Familiekwaal blijkbaar

Irregular_Choice schreef op 01-01-2022 om 10:09:

Hier een 9-jarige die prima zelf haar brood kan smeren, maar het gewoon niet doet en dat ligt volledig aan mezelf, want ik doe het altijd voor d’r. Ik schenk ook haar drinken in, snij haar vlees, maak haar broodtrommel klaar en ze heeft geen huishoudelijke klusjes die ze moet doen. Als ik geen drinken in schenk en zeg dat ze het zelf moet doen, pakt ze gewoon niks. Tja, ik ben te zorgzaam blijkbaar heb dat overigens weer van mijn moeder. Als we daar een weekend zijn, hoef ik ook helemaal niks te doen. Al smeer ik dan wel zelf mijn brood en snij mijn vlees, maar ze loopt continu af en aan met drinken, hapjes, doet de afwas zelf, kookt enz. Familiekwaal blijkbaar

En wanneer ga je daarmee stoppen? 

Kerstin75 schreef op 01-01-2022 om 10:40:

[..]

En wanneer ga je daarmee stoppen?

Geen idee. Ik vind het niet nodig om ermee te stoppen nog niks mis met zorgen voor je kind vind ik.

Kerstin75 schreef op 01-01-2022 om 10:40:

[..]

En wanneer ga je daarmee stoppen?

Zo te zien komt het vanzelf goed. 

AlisonH schreef op 31-12-2021 om 18:48:

[..]

Ben erg benieuwd hoe je een stukje van een bruine boterham afbreekt. Deze regel gaat over brood bij de warme maaltijd.

Lezen: er staat snijdt of breekt! Snijden dus bij de bruine boterham.

Kerstin75 schreef op 31-12-2021 om 15:22:

[..]

Dat geldt niet voor Nederlanders die een sneetje brood beleggen en met mes en vork eten maar voor mensen uit een andere cultuur met breekbrood die dat in een groente/vleesmengsel dopen denk ik zo.

Brood met mes en vork?? Wat een gedoe. Brood eet je gewoon met de handig. 

Onhandig ook. Zit je daar op je werk met je broodtrommel. Bordje erbij, mes en vork....

Brood met mes en vork komt op mij nogal bekakt over. Gewoon hap uit de hand. Net als pizza.

Ysenda schreef op 01-01-2022 om 10:47:

[..]

Lezen: er staat snijdt of breekt! Snijden dus bij de bruine boterham.

En bij gebrek aan mes kan je er ook nog een stuk af scheuren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.