Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind vroeg wakker, mama gesloopt


Mevrouw75 schreef op 30-12-2021 om 10:12:

[..]

Ja maar toch niet dat zij kunnen helpen om het beter te worden?
Dán leg je verantwoordelijkheid bij je kind.

Je kunt best zeggen dat jij het nodig hebt om even bij te slapen, maar niet die verantwoordelijkheid bij je kind leggen.

Nou ja ze kunnen ook helpen om beter te worden. Ik zou het alleen dan niet letterlijk zo zeggen. Maar wel iets in de trant van: mama heeft rust nodig, dus het is fijn en helpt mama als jullie daar aan denken.

Of wat ook maar past in het gesprek.

Door ze niks te zeggen denken ze straks dat mama een boze chagrijn is die niks kan hebben. Dat wil je niet. Het is tijdelijk. Dat is voor hun ook fijn om te weten. 

Ja precies! Je kunt inderdaad prima benoemen dat je even niet zoveel kunt, omdat je ziek bent oid, maar "jullie kunnen dit en dit doen om me te helpen zodat ik weer beter wordt" kan dan weer niet wat mij betreft.

Maar zo te horen komt dat helemaal goed . Inderdaad gewoon aangeven dat iedereen verschillende behoeftes heeft en dat iedereen met elkaar rekening moet houden is ook genoeg. 

Ik vind 8 ook wel een leeftijd om tot een bepaalde tijd op je kamer te blijven of zelfstandig naar beneden te gaan en jou lekker tot 08.30 uur te laten slapen.
Ik zou het pedagogisch verantwoord willen zijn even loslaten. Goed voor jezelf zorgen is ook belangrijk en als daarvoor nodig is dat de kinderen zodra ze wakker zijn filmpjes kijken op hun i-pad of naar beneden gaan om te eten en televisie te kijken dan is dat mijns inziens helemaal niet zo erg. Juist door dat te doen heb je de rest van de dag waarschijnlijk ook meer energie om andere dingen met de kinderen te doen. Ik probeerde mijn kinderen dat ook uit te leggen. Dat ik gezelliger ben en meer energie heb om iets met hen te doen als ik genoeg heb geslapen dus dat het daarom belangrijk is dat ze me niet vroeg wakker maken. Alleen als er echt een hele goede reden voor is. Om het voor de kinderen leuk te maken om zelf naar beneden te gaan legde ik altijd een leuk kleedjes op tafel en daar zette ik dan al een bordje met wat normale dingen om te eten en iets lekkers voor ze klaar.

Ik heb geen tips voor het vroege opstaan, maar wat mij helpt bij de burn out en de kinderen thuis is een los dagschema. 

Ik plan dan dus rusttijden in, ook voor mezelf. Maar ook wat activiteiten. Dat maakt het makkelijk om niet hele dag aan te staan.

Ik ga bijvoorbeeld ook i pyjama naar beneden zodat ik rond 10 heel uitgebreid kan douchen en even kan rusten. 

Rond 14/15 is ook even rusttijd met tv/tablet. Enzovoorts.

Schema is wel los, dus als kind geen spelletje wil doen prima of iets anders wat ik verzonnen heb. Maar toch is het behapbaarder dan maar zien. Ofzo.

Los van je vraag over de tijd morgens zou ik er ook voor zorgen dat je dagelijks naar buiten gaat. Juist in deze donkere periode waarin er minder mogelijk is kan het bos in gaan voor iedereen helpen om wat meer lucht in je hoofd te krijgen.

Door het hele land zijn er diverse puzzeltochten, wellicht dat je zoiets kan doen?

Toen ik een echte burnout had had ik de kracht niet om naar buiten te gaan maar het heeft me uiteindelijk wel geholpen om er weer uit te komen.

Daarnaast mag je lat best wat lager volgens mij en is het idd heel normaal als een 8 jarige zelf het ontbijt klaar maakt. Ik dacht aan je OP ook dat het om een kindje van 4 zou gaan.

Ze zorgen hier ‘s morgens al voor zichzelf sinds ze een jaar of 5 waren. De jongste misschien nog wel iets jonger, omdat ze een bijna 6 jaar oudere zus had. Ook toen ze zo jong waren, voelde ik me niet schuldig als ik tot 9 uur uitsliep in het weekend. Ze vermaakten zich wel.
Inmiddels zijn ze groot en zit ik al twee uur in mijn eentje beneden. Dat komt dus ook vanzelf.

Ik begrijp niet waarom jouw kinderen op die leeftijd nog zo afhankelijk zijn van jou in de ochtend. Ik vind het ook geen leeftijd meer op ze op hun kamer te houden tot een bepaalde tijd. Laat ze lekker naar beneden gaan, ontbijt maken en zichzelf vermaken, ze hebben er echt de leeftijd voor hoor. Als je wel samen eet smeren ze toch ook zelf hun brood hoop ik. 
Je kunt een slaapritme niet echt afdwingen. Ik heb het geluk dat mijn kind net als ikzelf geen ochtendmens is en dus nooit supervroeg wakker. 
Op schooldagen vind ik dit trouwens best een normale tijd om op te staan, dan kun je ook niet tot 8 uur in bed blijven toch?

Hoer is gebleken dat juist in de ochtend uitslaaptijd afdwingen ingewikkelder is dan zelf een middagdutje doen. Whatever anderen ook vinden dat je kind toch wel zelf naar beneden kan ‘s ochtends en haar eigen boterham smeren. 
Ik ga naar boven want ik ben moe accepteert mijn kind gewoon, ga zelf naar beneden niet. Als je zelf niet jofel bent helpt het veel meer om daar te pakken waar het het makkelijkst kan. 

Evaluna

Evaluna

30-12-2021 om 12:57 Topicstarter

Ik heb het er met ze over gehad en ontmoette niet heel veel weerstand. We gaan het gewoon proberen.

Evaluna schreef op 30-12-2021 om 12:57:

Ik heb het er met ze over gehad en ontmoette niet heel veel weerstand. We gaan het gewoon proberen.

Wat heb je afgesproken? Succes!

Succes! En als ontbijt zelf maken en alleen naar beneden stap te ver is, zou je ook ontbijt in trommeltje klaar kunnen zetten. Dan.hoeven ze het alleen nog maar te pakken.

Voor het eten zou je ook een ontbijtplankje klaar kunnen zetten: gewoon broodplankje/snijplankje met stuk ontbijtkoek, rijstewafel, wat fruit erop. Dan hoeft ze zelf niet in kasten of lades op zoek naar wat te eten.

Evaluna

Evaluna

30-12-2021 om 14:46 Topicstarter

Van 21 uur tot 8.30 uur is de tijd voor mij, dan ben ik goed uitgerust om een gezellige moeder te zijn.
De keuze gegeven hoe het ontbijt te doen. Ik ga nu de tafel s avonds dekken en dan kan ze zelf naar beneden om te eten.

Evaluna

Evaluna

30-12-2021 om 14:48 Topicstarter

Het lijkt inderdaad gedrag van een jonger kind, dat confronteerde mij ook toen ik het opschreef. 
Wellicht ook de reden dat ik er vanmorgen zo klaar mee was 

Choose your battles.

Het zou mij niet kunnen schelen dat ze om 6u op de i-Pad zitten of gaan ontbijten als ze mij daarmee laten slapen tot 8u ofzo.

Zeker een 8-jarige redt zichzelf wel beneden. Al helemaal als er ook nog ergens een oudere zus rondloopt.

Dan zou ik eerder overdag gaan strijden dat ze wat minder op dat onding spelen.
(Maar zelfs dat zou ik in tijden van lockdown en weinig te doen maar grotendeels zo laten.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.