Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Ik ken ook geen enkel kind van die leeftijd die niet kan fietsen, maar vind het echt niet zo'n must hoor. Wij kunnen ook alles doen wandelend of per auto. Mijn kinderen kunnen wel fietsen, maar er is niks waarvoor ze dat echt moeten. Er zijn zoveel dingen waar we het tempo van een kind volgen. En zo lang het niet uit angst geboren is, maar pure desinteresse (en daarmee vermoedelijk dus ook nog nooit de noodzaak hebben gevoeld om te kunnen fietsen en ook maling aan de druk van leeftijdsgenoten) dan zou ik het prima vinden om ook met fietsen dat tempo te volgen. En dan blijkt dus dat het meisje het uiteindelijk op haar 8e uit zichzelf aan geeft.

Oooh leuk dat ze nu interesse toont, dan zal ze het zo door hebben. Wij hadden het Biky Biky vest, de bodywarmer met zo’n handvat. Dat werkt best fijn. 

Leene schreef op 18-08-2022 om 21:56:

[..]

Punt uit klaar ja!... omdat ik echt denk dat je in Nederland niet zonder fiets kan. Nou ja het kan wel, alles kan. Maar er heerst vaak angst. Als ze maar geen ongeluk krijgen. Het is eng.. er is teveel verkeer etc. Maar jullie snijden jezelf in de vingers. Nu moeten ze alles tegelijk. En leren fietsen en verkeersveiligheid. Want er komt druk op want straks moeten ze naar school fietsen of naar gym fietsen. Je moet eigenlijk op de automatische piloot kunnen fietsen en daarvoor moet je meters maken. Zo simpel is dat. Door overbescherming wordt het juist gevaarlijker. Eerst goed fietsen als kleuter op een grasveldje en naast ouders en dan steeds meer zelfstandig.

Echt ik snap het oprecht niet. Maar ik ken het ook niet uit mijn omgeving, echt ik ken geen enkel kind uit de vriendengroepen van mijn kinderen die nog niet kon fietsen met 7. Zes is al.laat en wij wonen ook in de stad.

Je kunt de kriebels krijgen en zeggen zo werkt dat niet maar ik krijg de kriebels van kinderen die maar niet leren fietsen. Waarom niet? Ik ben daar oprecht geïnteresseerd in. Ik ken het niet bij verder gewoon gezonde kinderen

Oprecht geinteresseerd? Je klinkt nogal veroordelend...het leren fietsen heeft er ook mee te maken of je het vervolgens vaak doet.

Onze kinderen kunnen fietsen maar vinden er weinig aan. Wij fietsen zelf ook zelden.  Wij wonen in een grote stad en alles zit op loopafstand of je pakt de bus als je wat verder moet die gaat elke 7 minuten, veel praktischer. Mede omdat fietsen hier extreem veel gestolen worden al zet je ze met 20 sloten vast. Met buitenspelen zie je hier ook geen kinderen met fietsen. Wel als ze in de peuter/ kleuterleeftijd zijn maar daarna eigenlijk niet. Maar ook daar weer, alle klasgenootjes / vriendjes wonen op loopafstand.

Want er komt druk op want straks moeten ze naar school fietsen of naar gym fietsen

Dat is hier dus ook niet aan de orde want scholen zitten ook allemaal dichtbij en hebben allemaal een eigen gymzaal of sportveld. Ik werk op het voortgezet onderwijs en de meeste leerlingen komen met de bus of lopend, klein deel op de fiets. De meesten hebben ook helemaal geen fiets. We zijn een kleine VO school, ongeveer 800 leerlingen en er komen er ongeveer 150 op de fiets de rest lopend/ bus.

Als je opgroeit in een omgeving waar iedereen altijd fietst of alles wat verder weg is, doe je het zelf ook meer omdat het ook noodzakelijk is. En dan leer je het ook eerder. Ik denk dat dat wel meespeelt bij velen in mijn omgeving, vaak ook andere culturele achtergrond, ze leren het niet omdat ze het verder ook niet gaan gebruiken. 

Wij vonden het wel belangrijk dat onze kinderen het leerden maar mijn jongste zoon was ook met geen 10 stokpaarden op een fiets te krijgen dus heeft ook best lang geduurd. Maar uiteindelijk gelukt. 


er is nogal een verschil of je samen met je ouders ergens heen fietst (doet kind regelmatig) of alleen gaat fietsen danwel de klas. Onze zoon fietst ook al.vanaf zijn 3e met mij mee maar na schooltijd dacht ik een keer een vriendje (toen groep 4 of 5) te verrassen en mee te nemen naar het speelbos in de buurt. Hij trots want had net leren fietsen (hij was al een jaar of 8 of 9) onderweg viel hij een paar keer, er zat totaal geen snelheid in (lopen was letterlijk sneller geweest), dus heb zijn fiets geparkeerd en hem achterop genomen. Met dat soort fietsertjes ga je toch niet met een hele klas fietsen? 

Leene

Leene

19-08-2022 om 09:58

Gingergirl schreef op 19-08-2022 om 09:02:

[..]

Oprecht geinteresseerd? Je klinkt nogal veroordelend...

Onze kinderen kunnen fietsen maar vinden er weinig aan. Wij fietsen zelf ook zelden. Wij wonen in een grote stad en alles zit op loopafstand of je pakt de bus als je wat verder moet die gaat elke 7 minuten, veel praktischer. Mede omdat fietsen hier extreem veel gestolen worden al zet je ze met 20 sloten vast. Met buitenspelen zie je hier ook geen kinderen met fietsen. Wel als ze in de peuter/ kleuterleeftijd zijn maar daarna eigenlijk niet. Maar ook daar weer, alle klasgenootjes / vriendjes wonen op loopafstand.

Want er komt druk op want straks moeten ze naar school fietsen of naar gym fietsen

Dat is hier dus ook niet want scholen zitten ook allemaal dichtbij en hebben allemaal een eigen gymzaal of sportveld. Ik werk op het voortgezet onderwijs en de meeste leerlingen komen met de bus of lopend, klein deel op de fiets. De meesten hebben ook helemaal geen fiets. We zijn een kleine VO school, ongeveer 800 leerlingen en er komen er ongeveer 150 op de fiets de rest lopend/ bus.

Als je opgroeit in een omgeving waar iedereen altijd fietst of alles wat verder weg is, doe je het zelf ook meer omdat het ook noodzakelijk is. En dan leer je het ook eerder. Ik denk dat dat wel meespeelt bij velen in mijn omgeving, vaak ook andere culturele achtergrond, ze leren het niet omdat ze het verder ook niet gaan gebruiken.

Wij vonden het wel belangrijk dat onze kinderen het leerden maar mijn jongste zoon was ook met geen 10 stokpaarden op een fiets te krijgen dus heeft ook best lang geduurd. Maar uiteindelijk gelukt.


Ik ben het ergens niet mee eens en gelijk ben ik veroordelend. Da's makkelijk, lekker om de discussie dood te slaan. 

Allereerst wij wonen ook in een grote stad. Vrienden zitten hier niet altijd op loopafstand en de school ook niet, ook niet in een grote stad en zeker niet als ze naar het middelbaar onderwijs gaan.

Verder zou ik je willen aanraden om eens OP1 van gisteravond terug te kijken. Daar was een item over de toename van ongelukken net na de vakantie als de scholen weer beginnen. Enerzijds denk je dan ' ieks ik breng mijn kind voortaan altijd met de auto naar school' er was het verhaal van een meisje dat werd aangereden omdat een chauffeur op zijn mobiel keek. Anderzijds was daar.een burgemeester en een verkeerspsycholoog die het bredere plaatje lieten zien; steeds slechter fietsende kinderen,.steeds minder verkeersinzicht en het blijkt dat juist bij de scholen de verkeerssituatie het onveiligst is door al die ouders die hun kinderen naar school brengen en voor verkeersopstoppingen en ja ook voor verkeersovertredingen zorgen.

Het gaat niet alleen om fietsen op zich maar ook over motorische vaardigheden, verkeersinzicht, zelfstandigheid.

Hebben we een land met veel fietspaden waar men in het buitenland jaloers op is... En dan wordt de fiets vaardigheid toch minder.

Ik heb een poos in Groot Brittannië gewoond en daar nooit gefietst, je was je leven gewoon niet zeker. Dus ik zeg echt niet dat fietsen zaligmakend is.

Maar hier in Nederland snap ik het oprecht niet ( jij mag twijfelen aan mijn oprechtheid ga je gang). Ik weet dat cultuur er ook mee te maken heeft. Maar die kan op dit punt ook veranderen nietwaar. Waarom geld uitgeven aan openbaar vervoer, zeker als je weinig te besteden hebt, als je ook kunt fietsen. Ja tuurlijk je moet een fiets kopen maar een tweede hands fiets heb je er zo uit hoor als je kijkt naar de kosten van het openbaar vervoer 

En ja fietsen worden ook gestolen en wij hebben ook twee sloten. Overigens worden nu met name elektrische fietsen gestolen.

En extreem veel gestolen, wat noem jij extreem en in die stad van jou kun je een gestolen fiets toch niet kwijt want bijna niemand fietst blijkbaar 😜.

En verder heb ik niet zoveel met ' ik wil geen druk leggen op kinderen' ik ook niet al te veel maar soms moet je toch wel bepaald basisvaardigheden hebben.

Voor mij hoort fietsen daarbij, ik merk nu voor anderen ,ook uit de Nederlandse cultuur, blijkbaar niet .

Dat verbaasd mij en vind ik jammer en een achteruitgang.

Maar goed let's agree tot disagree 

Leene schreef op 19-08-2022 om 09:58:

[..]

Ik ben het ergens niet mee eens en gelijk ben ik veroordelend. Da's makkelijk, lekker om de discussie dood te slaan.

Allereerst wij wonen ook in een grote stad. Vrienden zitten hier niet altijd op loopafstand en de school ook niet, ook niet in een grote stad en zeker niet als ze naar het middelbaar onderwijs gaan.

Verder zou ik je willen aanraden om eens OP1 van gisteravond terug te kijken. Daar was een item over de toename van ongelukken net na de vakantie als de scholen weer beginnen. Enerzijds denk je dan ' ieks ik breng mijn kind voortaan altijd met de auto naar school' er was het verhaal van een meisje dat werd aangereden omdat een chauffeur op zijn mobiel keek. Anderzijds was daar.een burgemeester en een verkeerspsycholoog die het bredere plaatje lieten zien; steeds slechter fietsende kinderen,.steeds minder verkeersinzicht en het blijkt dat juist bij de scholen de verkeerssituatie het onveiligst is door al die ouders die hun kinderen naar school brengen en voor verkeersopstoppingen en ja ook voor verkeersovertredingen zorgen.

Het gaat niet alleen om fietsen op zich maar ook over motorische vaardigheden, verkeersinzicht, zelfstandigheid.

Hebben we een land met veel fietspaden waar men in het buitenland jaloers op is... En dan wordt de fiets vaardigheid toch minder.

Ik heb een poos in Groot Brittannië gewoond en daar nooit gefietst, je was je leven gewoon niet zeker. Dus ik zeg echt niet dat fietsen zaligmakend is.

Maar hier in Nederland snap ik het oprecht niet ( jij mag twijfelen aan mijn oprechtheid ga je gang). Ik weet dat cultuur er ook mee te maken heeft. Maar die kan op dit punt ook veranderen nietwaar. Waarom geld uitgeven aan openbaar vervoer, zeker als je weinig te besteden hebt, als je ook kunt fietsen. Ja tuurlijk je moet een fiets kopen maar een tweede hands fiets heb je er zo uit hoor als je kijkt naar de kosten van het openbaar vervoer

En ja fietsen worden ook gestolen en wij hebben ook twee sloten. Overigens worden nu met name elektrische fietsen gestolen.

En extreem veel gestolen, wat noem jij extreem en in die stad van jou kun je een gestolen fiets toch niet kwijt want bijna niemand fietst blijkbaar 😜.

En verder heb ik niet zoveel met ' ik wil geen druk leggen op kinderen' ik ook niet al te veel maar soms moet je toch wel bepaald basisvaardigheden hebben.

Voor mij hoort fietsen daarbij, ik merk nu voor anderen ,ook uit de Nederlandse cultuur, blijkbaar niet .

Dat verbaasd mij en vind ik jammer en een achteruitgang.

Maar goed let's agree tot disagree

Precies dit. 

Er zijn ook mensen die geen fiets hebben, dan denk ik hoe overbrug je dan afstanden van 2 of 3 km? Niet met auto hoop ik.

Destijds toen mijn zoon in groep 8 zat, konden alle kinderen fietsen, maar de juf niet. Dus van de buitenwijk naar de binnenstad om daar naar een voorstelling te gaan, moest met de bus. Deden de kinderen normaal fietsend.

Wat ik met een vriendinnetje van dochter in groep 5 meemaakte, was dat die niet kon fietsen, maar ook niet bij mij achterop de fiets durfde. Dat was lastig toen we ergens naar toe wilden wat net even te ver was om te lopen en gaan bus heen ging. Die was van huisuit niet gewend dat er gefietst werd.

Het kan ook allebei natuurlijk. Zelf leerde ik op mijn 9e pas fietsen (zie eerder deze draad) maar mijn kind al vanaf haar 5e, middenin de hoofdstad, inclusief de vaardigheden in het verkeer. Zij voorop en ik erachter commanderen wat ze moest doen. No way dat ik naast haar bleef fietsen en zo een gevaar op de weg vormde (wat ik vaak zie, ook buiten de stad).
Dat was echt noodzakelijk en hoorde bij haar opvoeding door mij. Inmiddels is ze 22 en een vaardige stadsfietser, inclusief tramrails. Maar ja, studenten-ov en über, dus nooit meer fietsen he, haha
Ben benieuwd wat zij met haar eventuele kinderen doet later. 

Leene schreef op 19-08-2022 om 09:58:


Het gaat niet alleen om fietsen op zich maar ook over motorische vaardigheden, verkeersinzicht, zelfstandigheid.


Dit inderdaad, nu de scholen weer gaan beginnen hamert veilig verkeer Nederland hierop. Verkeersinzicht van kinderen holt achteruit, doordat ze steeds meer kilometers met de auto afleggen. Als fietser deelnemen aan het verkeer geeft kinderen verkeersinzicht waardoor ze zich veiliger door het verkeer bewegen.

Ik snap ook dat als je het niet nodig hebt je niet zo snel op de fietst stapt als je het niet leuk vindt.

Leene schreef op 19-08-2022 om 09:58:

[..]

Ik ben het ergens niet mee eens en gelijk ben ik veroordelend. Da's makkelijk, lekker om de discussie dood te slaan.

Allereerst wij wonen ook in een grote stad. Vrienden zitten hier niet altijd op loopafstand en de school ook niet, ook niet in een grote stad en zeker niet als ze naar het middelbaar onderwijs gaan.

Verder zou ik je willen aanraden om eens OP1 van gisteravond terug te kijken. Daar was een item over de toename van ongelukken net na de vakantie als de scholen weer beginnen. Enerzijds denk je dan ' ieks ik breng mijn kind voortaan altijd met de auto naar school' er was het verhaal van een meisje dat werd aangereden omdat een chauffeur op zijn mobiel keek. Anderzijds was daar.een burgemeester en een verkeerspsycholoog die het bredere plaatje lieten zien; steeds slechter fietsende kinderen,.steeds minder verkeersinzicht en het blijkt dat juist bij de scholen de verkeerssituatie het onveiligst is door al die ouders die hun kinderen naar school brengen en voor verkeersopstoppingen en ja ook voor verkeersovertredingen zorgen.

Het gaat niet alleen om fietsen op zich maar ook over motorische vaardigheden, verkeersinzicht, zelfstandigheid.

Hebben we een land met veel fietspaden waar men in het buitenland jaloers op is... En dan wordt de fiets vaardigheid toch minder.

Ik heb een poos in Groot Brittannië gewoond en daar nooit gefietst, je was je leven gewoon niet zeker. Dus ik zeg echt niet dat fietsen zaligmakend is.

Maar hier in Nederland snap ik het oprecht niet ( jij mag twijfelen aan mijn oprechtheid ga je gang). Ik weet dat cultuur er ook mee te maken heeft. Maar die kan op dit punt ook veranderen nietwaar. Waarom geld uitgeven aan openbaar vervoer, zeker als je weinig te besteden hebt, als je ook kunt fietsen. Ja tuurlijk je moet een fiets kopen maar een tweede hands fiets heb je er zo uit hoor als je kijkt naar de kosten van het openbaar vervoer

En ja fietsen worden ook gestolen en wij hebben ook twee sloten. Overigens worden nu met name elektrische fietsen gestolen.

En extreem veel gestolen, wat noem jij extreem en in die stad van jou kun je een gestolen fiets toch niet kwijt want bijna niemand fietst blijkbaar 😜.

En verder heb ik niet zoveel met ' ik wil geen druk leggen op kinderen' ik ook niet al te veel maar soms moet je toch wel bepaald basisvaardigheden hebben.

Voor mij hoort fietsen daarbij, ik merk nu voor anderen ,ook uit de Nederlandse cultuur, blijkbaar niet .

Dat verbaasd mij en vind ik jammer en een achteruitgang.

Maar goed let's agree tot disagree

Nou je noemt het in een van je posts " dom" dat vind ik persoonlijk niet overkomen als oprecht. Maar los van dat.

Allereerst wij wonen ook in een grote stad. Vrienden zitten hier niet altijd op loopafstand en de school ook niet, ook niet in een grote stad en zeker niet als ze naar het middelbaar onderwijs gaan.

Dat bedoel ik je dus uit te leggen, de ene stad is de andere niet. Hier woont zoals gezegd iedereen dichtbij en juist ook de VO scholen ( hier in de wijk al 4) Dan krijg je dus dat fietsen al een stuk minder noodzakelijk is dan wanneer veel dingen verder weg zitten.

OV kan duur zijn als je er veel gebruik van moet maken, dan is een fiets zeker goedkoper. Maar dat zei ik dus; hier zit nagenoeg alles op loopafstand dus zo vaak zit je er ook weer niet in. Maar ik zie wel dat veel ouders kiezen voor een abonnement voor de bus voor naar de VO school te gaan als die wat verder weg zit. Dat is vaak wel een cultureel ding en zij  vinden het prima zo dus dat veranderd dan ook niet snel. Ik fietste vroeger veel maar nu al jaren niet.

Hier fietsen ook zeker veel mensen hoor maar er worden ook echt heel veel fietsen gestolen juist bij de scholen, ik zie dat in mijn werk dat er daardoor ook steeds minder op de fiets komen. Juist die fietsen met zo'n krat voorop is een run op hier. En op veel plekken is er weinig ruimte om je fiets goed neer te zetten en vast te zetten, dat weerhoudt mensen er ook van.

Ik ben het wel eens dat het een basisvaardigheid is, daarom hebben wij het onze kinderen ook geleerd. Maar er zit wel minder druk op als fietsen niet zo noodzakelijk is. Mijn vriendin woont in een gehucht waar alles op flinke afstand zit en nauwelijk ov ja dan is de noodzaak groot om jong te leren fietsen. Hier leeft dat minder. Ik lees hier verl posts dat ze bv met school ergens op de fiets heen gaan, heb ik nog nooit meegemaakt hier. 

Wanneer leg je ergens druk op? Als het belangrijk voor jou en je kind is, bij zwemles was er hier bijvoorbeeld wel druk, vooral bij één van onze kinderen die er echt een hekel aan had. Maar moet je het dan laten? Ik vind van niet, zeker bij een 8-jarige zou ik er wel wat druk op leggen bij het leren fietsen, het is voor mij een basisvaardigheid die je wel moet kunnen. Als ze met de klas op kamp gaan wordt er misschien ook gefietst en dan is het toch wel fijn als je zelfverzekerd op de fiets zit, dat leer je alleen door veel ervaring in het verkeer op te doen. 
Het leren fietsen is bij ons vanzelfsprekend, er lagen altijd wel een paar fietsjes in de tuin. Onze jongste fietste met net 3 jaar zo weg op de stoep, zijn wij als ouders nooit zo mee bezig geweest, maar oudere broers en zus en alle buurkinderen konden het, dus kon zij het ook was haar redenering.

Clau1982

Clau1982

19-08-2022 om 11:52 Topicstarter

Miepjecody schreef op 19-08-2022 om 10:07:

[..]

Precies dit.

Er zijn ook mensen die geen fiets hebben, dan denk ik hoe overbrug je dan afstanden van 2 of 3 km? Niet met auto hoop ik.

Ook lopen? Zo ver is dat niet. 

Wij lopen ondanks we een auto voor de deur hebben heel veel. Ik heb ook nog een zoontje van 2 en ik vind dat altijd een fijn uitje. Hij in de kinderwagen en wij lopen erbij. 

Auto gebruiken we in principe alleen  om naar het werk te gaan en om de jongste naar de opvang te brengen en op te halen. 

Clau1982 schreef op 19-08-2022 om 11:52:

[..]

Ook lopen? Zo ver is dat niet.

Wij lopen ondanks we een auto voor de deur hebben heel veel. Ik heb ook nog een zoontje van 2 en ik vind dat altijd een fijn uitje. Hij in de kinderwagen en wij lopen erbij.

Auto gebruiken we in principe alleen om naar het werk te gaan en om de jongste naar de opvang te brengen en op te halen.

Als je effe snel iets moet ophalen ergens, is 3 km best dat je tijdje weg bent lopend

Clau1982

Clau1982

19-08-2022 om 11:57 Topicstarter

Miepjecody schreef op 19-08-2022 om 11:55:

[..]

Als je effe snel iets moet ophalen ergens, is 3 km best dat je tijdje weg bent lopend

Tsja, misschien is dat persoonlijk. Ik zou dat geen probleem vinden. 

Het is hier heel de ochtend al aan het regenen... Als het goed is wordt het vanmiddag wat beter en gaan we weer aan de slag  

Clau1982 schreef op 19-08-2022 om 11:57:

[..]

Tsja, misschien is dat persoonlijk. Ik zou dat geen probleem vinden.

Het is hier heel de ochtend al aan het regenen... Als het goed is wordt het vanmiddag wat beter en gaan we weer aan de slag

Tja als je daar tijd voor hebt. Even je kind lopend van speelafspraak halen 1.5 km. Dan even bij je moeder langs op 2 km.  Dan iets halen bij de bouwmarkt.  Alles te voet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.