Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Temet schreef op 24-08-2022 om 16:10:

Peaches, heb je dat filmpje gezien waar Clau1982 naar linkte? Dat zag er wel behapbaar uit. Een motorische achterstand is rot (ik ben zelf nooit getest, maar heb zo mijn vermoedens...), maar nu je kind 7,5 is kan je waarschijnlijk wel beter met haar praten en overleggen dan toen ze nog een kleuter was. Zou dat stappenplan uit dat filmpje wat voor haar kunnen zijn?

Oja, we zijn nu begonnen met 'loopfietsen' maar dat filmpje zal ik ook nog bekijken! 

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 16:32

Peaches schreef op 24-08-2022 om 16:02:

Ja, een kinderfysio heeft dat onderzoek gedaan. Maar ik merk dat er 2 verhalen door elkaar lopen hier: ik ben TO niet. Het kind van TO kan inmiddels al fietsen. Ik ben aangehaakt omdat mijn kind van 7.5 nog niet kan fietsen. Mijn kind heeft wel een motorische achterstand en ik heb daar naar mijn weten niet verontwaardigd over gedaan, ik vind het alleen wel bijzonder en een beetje komisch dat iemand die het kind nooit gezien heeft zegt dat het allemaal wel meevalt en ze in een dag moet kunnen leren fietsen. Zelfs als reactie op mijn uitleg dat ze toch echt een flinke achterstand heeft. Maar daar word ik niet boos van hoor, volgens mij is er gewoon wat verwarring opgetreden over de verschillende niet fietsende kinderen.

Sorry maar ik dacht idd even dat je TO was. 

Ik heb trouwens niet gezegd dat het meevalt. Dat heb je dan verkeerd begrepen. Maar idd, de verhaallijnen lopen door elkaar. 

Zoek een licht afhellend vlak, bv stuk weg bij een dijk of lange brug met eigen fietspad waar weinig verkeer is. Een afhellend vlak maakt het voor de beginnende fietser makkelijker om op gang te komen. Als het voor de beginnende fietser te snel is, kan het zelf met een rem een beetje afremmen.
Als het zelf op gang kan komen, loopt er ook niet iemand naast. De aanwezigheid van een persoon naast de beginnende fietser, kan de beginnende fietser afleiden. Leren fietsen zonder hulp is goed voor zelfvertrouwen.

Clau1982 schreef op 24-08-2022 om 16:03:

Even weer een berichtje: gisteravond is ze voor het eerst met haar vader naar de supermarkt wezen fietsen. Ze vond het haske leuk! Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes, maar in grote lijnen kan ze fietsen 

Wat leuk om te lezen!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.