Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Leene

Leene

18-08-2022 om 20:30

Apiejapie schreef op 18-08-2022 om 18:19:

[..]

Ben ik voorstander van. Bij school van zoon moest voor de kinderen van groep 7 een touringcar komen om ze naar de gymzaal te brengen omdat de kinderen zo ontzettend slecht fietsten. Ondanks herhaaldelijk verzoek van leerkracht om te oefenen met de kinderen, bleven kinderen vallen, traag fietsen, 0 verkeersinzicht enz. Levensgevaarlijk, waardoor uiteindelijk voor touringcar gekozen is. Te belachelijk voor woorden dat het nodig is.

Ik had deze nog niet gelezen. Hoe kan dit nu??? Het is denk ik ook wel elkaar aansteken in het niet fietsen. En in het wel fietsen. Op de school van mijn kinderen echt nooit gehoord dat kinderen niet konden fietsen. Echt nooit. Tuurlijk als ze pas op school kwamen nog niet of niet goed, maar met 6 kon 99 procent echt wel fietsen. Dus ja niemand wil dan achter blijven. Andersom werkt het ook zo ben ik bang 

Leene schreef op 18-08-2022 om 20:30:

[..]

Ik had deze nog niet gelezen. Hoe kan dit nu??? Het is denk ik ook wel elkaar aansteken in het niet fietsen. En in het wel fietsen. Op de school van mijn kinderen echt nooit gehoord dat kinderen niet konden fietsen. Echt nooit. Tuurlijk als ze pas op school kwamen nog niet of niet goed, maar met 6 kon 99 procent echt wel fietsen. Dus ja niemand wil dan achter blijven. Andersom werkt het ook zo ben ik bang

Ik vraag het me ook af. Toen onze zoon 7 was fietste hij zelfstandig naar oma vanuit school, een dorp verderop. Zijn motoriek is altijd onwijs goed geweest, dus dacht dat het verschil vooral bij hem lag. Hij snel, niet anderen traag. Maar begon me er in groep 4, 5 wel al over te verbazen. Maar groep 7/8 samen met de bus, ik blijf het bizar vinden

eerst de trappers er af halen en haar de fiets als een loopfiets laten gebruiken om evenwicht te oefenen. Als ze het evenwicht te pakken heeft en zo een heuveltje af kan rollen zonder om te vallen dan zet je de trappers terug en dan fietst ze zo weg.

Leene schreef op 18-08-2022 om 20:23:

Sorry maar ik vind het nogal dom om te zeggen " nou ja ze heeft geen belangstelling dus we laten het" .soms moet iets gewoon. Punt uit klaar.

Waarom moet het? Het is hier gewoon nooit nodig geweest. Kind (7.5) fietst af en toe op een fiets met zijwieltjes maar dagelijks vervoer is eigenlijk lopen of met de auto. Als we eens met zijn allen fietsen, gaan de jongsten op mijn fiets of die van mijn man. Pas ergens in groep 7 gaan ze met school fietsen. Dus tijd zat. 

Bij dat 'punt uit klaar' krijg ik enorm de kriebels. Zo werkt dat hier niet 😅

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 21:32 Topicstarter

Leene schreef op 18-08-2022 om 20:23:

Verder vraag ik me af hoe haar motoriek verder is. Als je op je 8e nog niet kunt fietsen
Dat is nogal wat. En het is onzin om te zeggen we wonen in een grote stad. Wij ook en ik was blij dat de kinderen met 3 , 4 jaar zelfstandig konden fietsen. Dan is het fietsen op een gegeven moment een automatisme en kun je je richten op de verkeersveiligheid.
Nu moet ze dat straks allemaal tegelijk doen.

Sorry maar ik vind het nogal dom om te zeggen " nou ja ze heeft geen belangstelling dus we laten het" .soms moet iets gewoon. Punt uit klaar.
Maar ik kan mij voorstellen dat als ze het van andere kinderen niet ziet het lastiger is.
Als haar hele motoriek slecht is zou ik daar ook eens naar kijken. Lijkt mij voor haar zelfvertrouwen ook beter

Motorisch gezien zou het wat beter kunnen, maar het is niet zo dat ze daar erg achter in loopt. Niet kunnen fietsen hangt niet alleen van het motoriek af. 

Voor de rest: bedankt voor alle tips! We zijn pas geleden verhuisd en hebben een mooi fietspad voor de deur. We kunnen mooi gaan oefenen! 

Leene

Leene

18-08-2022 om 21:56

Peaches schreef op 18-08-2022 om 21:32:

[..]

Waarom moet het? Het is hier gewoon nooit nodig geweest. Kind (7.5) fietst af en toe op een fiets met zijwieltjes maar dagelijks vervoer is eigenlijk lopen of met de auto. Als we eens met zijn allen fietsen, gaan de jongsten op mijn fiets of die van mijn man. Pas ergens in groep 7 gaan ze met school fietsen. Dus tijd zat.

Bij dat 'punt uit klaar' krijg ik enorm de kriebels. Zo werkt dat hier niet 😅

Punt uit klaar ja!... omdat ik echt denk dat je in Nederland niet zonder fiets kan. Nou ja het kan wel, alles kan. Maar er heerst vaak angst. Als ze maar geen ongeluk krijgen. Het is eng.. er is teveel verkeer etc. Maar jullie snijden jezelf in de vingers. Nu moeten ze alles tegelijk. En leren fietsen en verkeersveiligheid. Want er komt druk op  want straks moeten ze naar school fietsen of naar gym fietsen. Je moet eigenlijk op de automatische piloot kunnen fietsen en daarvoor moet je meters maken. Zo simpel is dat. Door overbescherming wordt het juist gevaarlijker. Eerst goed fietsen als kleuter op een grasveldje en naast ouders en dan steeds meer zelfstandig. 

Echt ik snap het oprecht niet. Maar ik ken het ook niet uit mijn omgeving, echt ik ken geen enkel kind uit de vriendengroepen van mijn kinderen die nog niet kon fietsen met 7. Zes is al.laat en wij wonen ook in de stad.

Je kunt de kriebels krijgen en zeggen zo werkt dat niet maar ik krijg de kriebels van kinderen die maar niet leren fietsen. Waarom  niet? Ik  ben daar oprecht geïnteresseerd in. Ik ken het niet bij verder gewoon gezonde kinderen

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 22:02 Topicstarter

Leene schreef op 18-08-2022 om 21:56:

[..]

Punt uit klaar ja!... omdat ik echt denk dat je in Nederland niet zonder fiets kan. Nou ja het kan wel, alles kan. Maar er heerst vaak angst. Als ze maar geen ongeluk krijgen. Het is eng.. er is teveel verkeer etc. Maar jullie snijden jezelf in de vingers. Nu moeten ze alles tegelijk. En leren fietsen en verkeersveiligheid. Want er komt druk op want straks moeten ze naar school fietsen of naar gym fietsen. Je moet eigenlijk op de automatische piloot kunnen fietsen en daarvoor moet je meters maken. Zo simpel is dat. Door overbescherming wordt het juist gevaarlijker. Eerst goed fietsen als kleuter op een grasveldje en naast ouders en dan steeds meer zelfstandig.

Echt ik snap het oprecht niet. Maar ik ken het ook niet uit mijn omgeving, echt ik ken geen enkel kind uit de vriendengroepen van mijn kinderen die nog niet kon fietsen met 7. Zes is al.laat en wij wonen ook in de stad.

Je kunt de kriebels krijgen en zeggen zo werkt dat niet maar ik krijg de kriebels van kinderen die maar niet leren fietsen. Waarom niet? Ik ben daar oprecht geïnteresseerd in. Ik ken het niet bij verder gewoon gezonde kinderen

Ja maar... We hebben het woord angst niet in onze mond gehad toch? Als ik voor mezelf spreek, is het (nog) geen noodzaak om te kunnen fietsen. School is hier vlakbij, gymzaal zit in de school. Ziekenhuizen in de buurt, winkelcentrum, zwembad.... 

Je zet er pas druk op als je kinderen iets oplegt te moeten doen als ze dat echt niet willen. Want dat was bij mijn dochter zo. Daarmee ontbrak ook alle motivatie. Pas sinds vorige week hoor ik haar zeggen dat ze wil leren fietsen, dus in ons geval komt het allemaal vanzelf wel. 

Leene schreef op 18-08-2022 om 20:15:

[..]

Geen zijwieltjes!!... dat werd ons aangeraden door de fietsenmaker. Gewoon oefenen op grasveld en als ouder naast de fiets lopen.

Als je zijwieltjes monteert gaan ze daar op "hangen" en leren ze niet hun balans houden en duurt het veel langer voordat ze kunnen fietsen.

Onze buren hadden een soort bodywarmer met een 'handvat" er aan. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Misschien even googelen. Dan kun je je je kind makkelijker vasthouden

Dat wist ik niet! Klinkt ergens ook wel logisch.

Leene

Leene

18-08-2022 om 22:20

Clau1982 schreef op 18-08-2022 om 22:02:

[..]

Ja maar... We hebben het woord angst niet in onze mond gehad toch? Als ik voor mezelf spreek, is het (nog) geen noodzaak om te kunnen fietsen. School is hier vlakbij, gymzaal zit in de school. Ziekenhuizen in de buurt, winkelcentrum, zwembad....

Je zet er pas druk op als je kinderen iets oplegt te moeten doen als ze dat echt niet willen. Want dat was bij mijn dochter zo. Daarmee ontbrak ook alle motivatie. Pas sinds vorige week hoor ik haar zeggen dat ze wil leren fietsen, dus in ons geval komt het allemaal vanzelf wel.

Kunnen haar vriendinnen ook niet fietsen dan.? Onze kinderen wilden fietsen omdat de andere kinderen ook fietsten. En omdat ze een fiets kregen voor hun derde verjaardag. Het hoorde er gewoon bij. En verder denk ik dat je niet al te bang moet zijn voor druk. Alsof je elke druk maar moet vermjjden.

Maar goed... laten we er maar verder niet over welles nietusen.

Ik hoop dat je dochter snel en veilig leert fietsen

Mijn kind was ook laat met leren fietsen. Was motorisch niet zo sterk. Was wel slim. Ging nadenken over hoe de benen moesten bewegen. Gaven we kind, tijdens het fietsen,  moeilijke sommen om uit te rekenen, ging het fietsen beter. Ons kind kon niet sommen uitrekenen en nadenken over het fietsen tegelijk. Rekenen vind kind leuk! Het leren fietsen ging vervolgens dus makkelijker. 

Ook wij wonen in de stad en hebben alles in de buurt, maar we hadden geen auto en daarom vond ik het toch wel handig dat de kinderen konden fietsen. Hier fietste eigenlijk ook iedereen en ik zag regelmatig kinderen die nog niet eens op school zaten al zonder zijwieltjes voorbijkomen.

Mijn oudste was wat betreft fietsen zeker niet de snelste, maar was wel een stuk eerder dan in dit topic. Als ik al jullie adviezen lees, voel ik me wat haar betreft een beetje ontaarde moeder. Mijn dochter was van het type ik kan niet fietsen, dus ik ga niet fietsen. Iets leren was haar eigenlijk vreemd. Je kon het of je kon het niet en er zat niets tussenin. Zijwieltjes mochten er van haar dus ook lange tijd niet af. Op een dag werd ze wakker en ze zei dat ze gedroomd had dat ze fietste. Ze wist nu hoe het moest en of ik de zijwieltjes er even af kon halen. Natuurlijk viel ze de eerste keer om en mevrouwtje wilde toen dat ik die zijwieltjes er weer aan zou maken, ze kon het immers niet. Oefenen weigerde ze. En het zal wel niet horen, maar ik heb haar toen gezegd dat ze het maar ging proberen. Zij boos, ik naar binnen. Nog geen 5 minuten later fietste ze vrolijk hier door de straat….

Mijn middelste was nog later dan zijn zus, ik denk dat hij misschien al 6 was toen hij nog met zijwieltjes fietste. Hij zou voor zijn verjaardag een grotere fiets krijgen, maar dat was een maat dat er eigenlijk geen zijwieltjes meer bij zaten. De motoriek van zoon was in alle opzichten drama en de fietsenmaker had een bepaald soort zijwieltjes die nog onder die fiets konden. We liepen dan wel het risico dat ze minder lang meegingen, want ze waren eigenlijk niet meer voor dat gewicht en die maat van die grotere fiets. Middelste was zo trots op zijn nieuwe fiets, dat hij toch op zijn kleinere fiets is gaan oefenen en vervolgens meteen op zijn nieuwe fiets gestapt. Zijn eerste fietstochtje was naar een plaats hier een km of 5 vandaan en nog diezelfde week is hij meegefietst heen en terug naar een plaats hier 20 km vandaan, dwars door de binnenstad. 

Hier was het dus vooral zelf doen en vooral niet opgeven. En vervolgens lekker kilometers maken. Zou de jouwe dan ook lekker op dat fietspad laten oefenen en misschien juist wel niet te veel meelopen. Evenwicht is het gemakkelijkst als je genoeg vaart hebt. Met die kleine fietsjes red je het nog wel om mee te rennen, maar vaart op die grote fietsen is toch wel wat sneller. Als kind onbewust moet inhouden op de fiets, is het evenwicht alleen maar lastiger.

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 22:36 Topicstarter

Leene schreef op 18-08-2022 om 22:20:

[..]

Kunnen haar vriendinnen ook niet fietsen dan.? Onze kinderen wilden fietsen omdat de andere kinderen ook fietsten. En omdat ze een fiets kregen voor hun derde verjaardag. Het hoorde er gewoon bij. En verder denk ik dat je niet al te bang moet zijn voor druk. Alsof je elke druk maar moet vermjjden.

Maar goed... laten we er maar verder niet over welles nietusen.

Ik hoop dat je dochter snel en veilig leert fietsen

Die kunnen fietsen. Toevallig kwam er vanavond nog eentje aan de deur terwijl wij met de fiets bezig waren. Mijn dochter zei tegen haar dat we een fiets hadden gekocht om te oefenen want ze kan nog niet fietsen. 

Dat zij het nog niet kan terwijl haar vriendinnen het wel kunnen lijkt haar niet echt te boeien. 

Ik hoop het ook! Nu ze aangeeft het te willen ga ik er ook voor de volle 100 procent voor. Als ze het met een paar maanden niet onder de knie heeft, schakel ik een fysio in heb ik me voorgenomen. 

ik lees dat je een te kleine fiets van marktplaats hebt gehaald om te oefenen. Pas op dat de fiets niet te klein is! Dat maakt het lastiger om in balans te blijven en ook om goed eind te trappen. 
Dat merk je zelf ook als je op een te kleine fiets fietst. 
Ik weet niet wat je met een te kleine fiets bedoelt maar kijk daar dus mee uit. 

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 22:41 Topicstarter

duizel schreef op 18-08-2022 om 22:37:

ik lees dat je een te kleine fiets van marktplaats hebt gehaald om te oefenen. Pas op dat de fiets niet te klein is! Dat maakt het lastiger om in balans te blijven en ook om goed eind te trappen.
Dat merk je zelf ook als je op een te kleine fiets fietst.
Ik weet niet wat je met een te kleine fiets bedoelt maar kijk daar dus mee uit.

We hebben het zadel nu zo gezet dat ze met beide voeten plat op de grond kan. Zadel kan hoger gezet worden, dus ik heb niet de indruk dat hij te iniemini is  

Wij staken een stok achter het zadel naar beneden, dan kun je een beetje helpen balans te houden en ook loslaten als het goed gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.