Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


balanceren is t belangrijkste. Wat hierboven al gezegd wordt. Met de voeten lopen en voeten van de grond af en zo balanceren en sturen. Wat harder en 1 keer rond trappen en weer verder balanceren. Zo uitbreiden. 

Apiejapie schreef op 18-08-2022 om 18:06:

Misschien op een loopfiets (of van de fiets de trappers verwijderen?) beginnen. Dan wordt evenwicht op een veiligere manier geoefend

Dat is een hele goeie tip! Trappers eraf en als loopfiets gebruiken, dus eerst langzaam alsof je ermee wandeld en later wat harder zodat ze met haar benen ernaast bungelend kan uit laten rollen. 

Miepjecody schreef op 18-08-2022 om 18:11:

[..]

Hier deden ze dat vanaf 6, 7 jaar

Hier doen ze dat pas in groep 7 or 8. En zelfs een kwartier wandelen met kleuters (4-6) doen ze niet.

Bijtje82

Bijtje82

18-08-2022 om 18:39

Decembermamma schreef op 18-08-2022 om 18:37:

[..]

Hier doen ze dat pas in groep 7 or 8. En zelfs een kwartier wandelen met kleuters (4-6) doen ze niet.

Oh hier wel hoor. Volgens mij fietsen vanaf groep 5 of 6 maar lopen naar de stad al vanaf griep 1. Dat is al gauw 20 min met die korte pootjes.

Bijtje82 schreef op 18-08-2022 om 18:39:

[..]

Oh hier wel hoor. Volgens mij fietsen vanaf groep 5 of 6 maar lopen naar de stad al vanaf griep 1. Dat is al gauw 20 min met die korte pootjes.

Dat wandelen vind ik geen probleem gelukkig deden ze dat met de peuters wel en dan veel verder als dat de kleuterjuffen weigeren te lopen met de kleuters. Fietsen hier in de stad is absoluut onveilig. Meeste kinderen (die moeten fietsen ) komen ook pas in groep 7 of 8 alleen naar school. Kan me voorstellen dat dat in rustiger gebied wel al eerder kan.

Bijtje82

Bijtje82

18-08-2022 om 19:17

Decembermamma schreef op 18-08-2022 om 19:15:

[..]

Dat wandelen vind ik geen probleem gelukkig deden ze dat met de peuters wel en dan veel verder als dat de kleuterjuffen weigeren te lopen met de kleuters. Fietsen hier in de stad is absoluut onveilig. Meeste kinderen (die moeten fietsen ) komen ook pas in groep 7 of 8 alleen naar school. Kan me voorstellen dat dat in rustiger gebied wel al eerder kan.

Het is hier geen Rotterdam ofzo qua grootte, maar zeker niet veiliger voor fietsers.

Ik dacht eerst met 8 jaar pas leren fietsen, dat is onhandig, maar ik snap dat het in een grote stad minder belangrijk en minder lastig is om niet te kunnen fietsen. Wij wonen op het platteland en onze kinderen fietsten met 3 of 4 jaar al en vanaf 4 jaar fietsten ze naast mij naar school of sport. Met de klas fietsen doen ze vanaf groep 5, vanaf dan komen ook de meeste kinderen op de fiets zonder ouders naar school. Het maakt dus een groot verschil waar je opgroeit.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-08-2022 om 19:36

Decembermamma schreef op 18-08-2022 om 18:35:

[..]

Dat is een hele goeie tip! Trappers eraf en als loopfiets gebruiken, dus eerst langzaam alsof je ermee wandeld en later wat harder zodat ze met haar benen ernaast bungelend kan uit laten rollen.

Dit hebben wij ook gedaan. Stiefzoon wou pas vanaf een jaar of zes een beetje oefenen. Veel succes alvast, bij ons was het een lang proces. 

Eerst geprobeerd met een gewone fiets en zijwieltjes -> zijwieltjes begaven het onder zijn gewicht.
Vervolgens gewone fiets en achteraan een stalen bar om hem in balans te houden, veel kilometers gelopen met weinig resultaat.
Ondertussen extra oefenen met een follow me, hij trapte soms maar zijn aandacht ging naar overal en nergens.
Ezyroller (https://www.drukkemamas.be/product/ezyroller/ ) aangeschaft zodat hij zou leren om zijn benen te bewegen en ondertussen de weg in het oog zou houden, groot succes.
Daarna tweedehands fietsje aangeschaft, pedalen eraf en laten oefenen als loopfiets om zijn evenwicht te houden. 
Ondertussen nog steeds met fiets en bar en kilometers lopen.
Na dik twee jaar wou hij niet langer met mij oefenen (bang omdat ik hem zou loslaten) en moeder klaar om de handdoek in de ring te gooien (was echt al aan het uitkijken naar een driewieler voor zijn leeftijd): afspraak gemaakt met een lokale kinesist en plots kon hij na twee sessies fietsen. 

Twee maanden geleden op weekend geweest met schoonfamilie. Schoonbroer had fietsje mee voor zijn dochter van vijf om te oefenen op het fietsen. Zaterdagavond leuk moment omdat ze kon fietsen. Vroeg hem wanneer ze begonnen waren met oefenen: "Oh, eergisteren."  WTF,   

Bij mijn zoon hebben ze vanaf groep 3 verkeersles, met 2x per jaar een praktijkles. De kinderen moeten dan hun fiets meenemen en dan gaan ze een heel circuit fietsen op een nabijgelegen pleintje. Ze moeten bijv. slalommen, leren remmen voor een streep, etc. Ook moeten ze hun eigen fiets keuren op allerlei dingen, zoals licht, slot, etc. 
Er zit natuurlijk geen consequentie aan vast als de fiets wordt afgekeurd
Kinderen die geen fiets hebben of hem niet mee kunnen nemen, doen samen met iemand anders z'n fiets (op basis van vrijwilligheid van de eigenaar). 

Over het leren fietsen: bij mijn kinderen leerde ik dat zolang je je kind in balans probeert te houden, het veel moeilijker is voor jezelf en het kind. Het kind is dan zwaar, het in balans houden van de fiets lukt amper en ze gaan een soort leunen, waardoor de fiets steeds naar de zijkant helt. 
Wat hier het beste werkte was naar een kunstgrasveldje gaan (zachter om te vallen, maar niet zo zwaar als echt gras om op te fietsen). Ik hield kind vast, hij/zij zette de voeten op de trappers en vanaf dan duwde ik alleen nog tegen de rug of hield vast in de nek aan de jasboord. Zo oefenden we balans. Door achterop vast te houden bij nek of rug, leunen ze niet 1 kant op voor balans, maar moeten ze zelf balanceren. Dit is een mooie eerste oefening. Via het nekboord ervaarde ik dat je een beetje kan bijsturen; de rug al weer iets minder. Zodra ze vaart hebben toch maar een keer met een flinke zet op de rug loslaten en kind aanmoedigen te blijven trappen. Meteen leren voeten op de grond te zetten om te stoppen, om angst voor vallen te verminderen.
Pas later, als ze het trappen en balanceren beheersen, leerde ik ze om de bocht te nemen, te remmen met terugtraprem (dit is in het begin makkelijker dan handrem) en als laatste het zelf afzetten.

Bijtje82

Bijtje82

18-08-2022 om 19:55

PhilDunphy schreef op 18-08-2022 om 19:38:

Bij mijn zoon hebben ze vanaf groep 3 verkeersles, met 2x per jaar een praktijkles. De kinderen moeten dan hun fiets meenemen en dan gaan ze een heel circuit fietsen op een nabijgelegen pleintje. Ze moeten bijv. slalommen, leren remmen voor een streep, etc. Ook moeten ze hun eigen fiets keuren op allerlei dingen, zoals licht, slot, etc.
Er zit natuurlijk geen consequentie aan vast als de fiets wordt afgekeurd
Kinderen die geen fiets hebben of hem niet mee kunnen nemen, doen samen met iemand anders z'n fiets (op basis van vrijwilligheid van de eigenaar).

Over het leren fietsen: bij mijn kinderen leerde ik dat zolang je je kind in balans probeert te houden, het veel moeilijker is voor jezelf en het kind. Het kind is dan zwaar, het in balans houden van de fiets lukt amper en ze gaan een soort leunen, waardoor de fiets steeds naar de zijkant helt.
Wat hier het beste werkte was naar een kunstgrasveldje gaan (zachter om te vallen, maar niet zo zwaar als echt gras om op te fietsen). Ik hield kind vast, hij/zij zette de voeten op de trappers en vanaf dan duwde ik alleen nog tegen de rug of hield vast in de nek aan de jasboord. Zo oefenden we balans. Door achterop vast te houden bij nek of rug, leunen ze niet 1 kant op voor balans, maar moeten ze zelf balanceren. Dit is een mooie eerste oefening. Via het nekboord ervaarde ik dat je een beetje kan bijsturen; de rug al weer iets minder. Zodra ze vaart hebben toch maar een keer met een flinke zet op de rug loslaten en kind aanmoedigen te blijven trappen. Meteen leren voeten op de grond te zetten om te stoppen, om angst voor vallen te verminderen.
Pas later, als ze het trappen en balanceren beheersen, leerde ik ze om de bocht te nemen, te remmen met terugtraprem (dit is in het begin makkelijker dan handrem) en als laatste het zelf afzetten.

Dit deed ik ook bij de oudste.

Papa ging oudste wel ff leren fietsen, kwamen met een kwartier terug. Lukt niet, gaat niet wil niet. Hij wil weer zijwieltjes. 

Nee, we gaan nog een keer proberen. Ik ga wel mee. 5 min later kon kind fietsen. 

Middelste heeft zelf leren fietsen op de bso met een fietsje daar. Gewoon proberen. 

Jongste vond het wat lastig nog. Half jaar terug geprobeerd, maar denk dat de interesse er nog niet echt was. Nu hier in m'n nieuwe huisje heb ik een heel breed achterpad. Daar sjeeste ze met haar zus door de steeg heen en weer op haar loopfiets. Zus heeft haar leren fietsen op haar fiets intussen en nu scheuren ze samen door de wijk. 

Oudste was 3 volgens mij toen hij leerde fietsen, de dames beiden 4. 

Je kunt alles als je mindset ernaar staat en er niet teveel druk is. 

Gewoon lekker laten proberen ergens achteraf. En dan ineens heeft ze het door. 

En echt hoor, kijken waar je heen wilt. En de tip van hierboven, vasthouden in de boord van de jas. Al is dat bij een groter kind misschien iets zwaarder. 

Kinderen hebben zo de neiging om naar hun trappers te kijken. 

Tips kan je vaak op internet vinden. Zoals beginnen met één trapper en de andere voet nog op de grond, om het evenwicht te oefenen, vasthouden en af en toe even loslaten. Ook het stoppen even leren. Als het even kan, zorgen voor een niet de harde ondergrond. Zandpaadje alleen lastig in de stad.

Mijn zwager knoopte een sjaal om de kinderen heen en hield ze daar aan vast. Je legt de sjaal in de nek, dan naar voren, beide uiteinden onder de oksels door en dan op de rug vastknopen. Dan kun je ze zowel bij de nek als bij de rug vasthouden. En zoals hierboven geschreven, zorg dat ze niet gaan leunen. 

Je kunt ook een sjaal pakken. Die haal je onder de oksels van kind door zodat het midden van de sjaal op de buik zit. De twee uiteinden zitten dan links en rechts onder de oksel en komen uit op de rug. Als ouder pak je de twee uiteinden en houd die boven het kind vast achter het hoofd. Dan hangt je kind dus als het ware in de sjaal. Voordeel is dat het voor kind voelt alsof het los fietst totdat het dreigt te vallen. En hoe beter het gaat hoe losser je de sjaal kan laten zonder dat het direct angst geeft bij kind.

Veel succes!

Leene

Leene

18-08-2022 om 20:15

Athan schreef op 18-08-2022 om 18:10:

Zijwieltjes monteren?
Ik weet wel dat vluchtelingenorganisaties vaak fietscursussen geven. Misschien kun je daar eens de kunst afkijken?

Geen zijwieltjes!!... dat werd ons aangeraden door de fietsenmaker. Gewoon oefenen op grasveld en als ouder naast de fiets lopen.

Als je zijwieltjes monteert gaan ze daar op "hangen" en leren ze niet hun balans houden en duurt het veel langer voordat ze kunnen fietsen.

Onze buren hadden een soort bodywarmer met een 'handvat" er aan. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Misschien even googelen. Dan kun je je je kind makkelijker vasthouden 

Leene

Leene

18-08-2022 om 20:23

Verder vraag ik me af hoe haar motoriek verder is. Als je op je 8e nog niet kunt fietsen 
Dat is nogal wat. En het is onzin om te zeggen we wonen in een grote stad. Wij ook en ik was blij dat de kinderen met 3 , 4 jaar zelfstandig konden fietsen. Dan is het fietsen op een gegeven moment een automatisme en kun je je richten op de verkeersveiligheid. 
Nu moet ze dat straks allemaal tegelijk doen. 

Sorry maar ik  vind het nogal dom om te zeggen " nou ja ze heeft geen belangstelling dus we laten het" .soms moet iets gewoon.  Punt uit klaar.
Maar ik kan mij voorstellen dat als ze het van andere kinderen niet ziet het lastiger is.
Als haar hele motoriek slecht is zou ik daar ook eens naar kijken. Lijkt mij voor haar zelfvertrouwen ook beter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.