Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jaarlijkse groepsindeling basisschool

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt omdat ik en mijn partner benieuwd zijn hoe e.e.a. op andere scholen geregeld is, en wat de meningen zijn van andere ouders over de volgende situatie.

Het volgende doet zich voor, onze dochter van 4 is per Mei dit jaar naar de basisschool gegaan, nadat ze voorheen 2 a 3x per week naar de dagopvang ging.

Dit is vanaf dag 1 super gegaan, zonder ook maar 1 keer huilen of iets dergelijks. Ze vond het heerlijk om naar school te gaan en kwam in de klas bij enkele goede vriendinnetjes die ze van de dagopvang kende. Tot aan de grote schoolvakantie is ze letterlijk geen enkele dag met tegenzin naar school gegaan. Steevast kwam ze met 1 van haar vriendinnetjes hand in hand naar buiten aan het einde van de dag, helemaal goed.

Er zijn 3 klassen groep 1 en 2 gemengd. Vanwege wat leeftijdsverschil zijn enkele van haar vriendinnetjes naar groep 2 gegaan, logisch.

Wat ik echter niet logisch vindt, is dat ze klaarblijkelijk jaarlijks de gehele groepsindeling veranderen, wat dus betekent dat haar vriendinnetjes die naar groep 2 zijn gegaan ook nog eens in andere klassen zijn ondergebracht.

Volgens de school is dit iets wat ze ''altijd zo hebben gedaan''. Helaas reageert onze dochter er vrij heftig op. Dag 1 na de vakantie hebben we haar op school afgezet zoals we dat altijd hebben gedaan, maar vanaf dag 2 is het iedere dag met tegenzin en nagenoeg iedere dag huilend.

Dus eigenlijk is ze van een heel vrolijk meisje wat iedere dag zin had om lekker naar school te gaan, van de ene op de andere dag veranderd in een kleuter die het helemaal niet meer leuk vindt om te gaan.

We zitten nu pas in de tweede week en ik zal het nog even moeten aankijken, maar toch vraag ik me af hoe dit op andere scholen gaat.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet logisch om jaarlijks de klassen geheel op de schop te doen en opnieuw te verdelen en zie er ook de toegevoegde waarde niet van. In combinatie met ook jaarlijks nieuwe leerkrachten, geeft dit mijns inziens alleen maar onrust.

Ben benieuwd naar de feedback en of ik dit bespreekbaar moet maken, ja of nee 😊

Vast bedankt!


Nee, dit moet je niet aankaarten, want er zijn allerlei factoren die meespelen bij het indelen van de klassen, zoals de verdeling tussen meisjes en jongens, de leeftijden, de verwachte aanwas van nieuwe vierjarigen en nog meer van dat soort dingen.
Ze kunnen niet met de wensen van alle kinderen rekening houden, dat zou onwerkbaar zijn. Je dochter moet nu nieuwe vrienden en vriendinnen maken, dat is ook een vaardigheid die ze moet leren. Volgend jaar gaat ze naar groep 2 en dan gaan er wat vrienden naar groep 3, dan speelt hetzelfde.
En als jullie verhuizen gaat ze ook naar een nieuwe klas. 
Help haar door eens een kind uit te nodigen 's middags. 

Hier blijven de kleuterklassen altijd gelijk, buiten het feit dat er een deel doorstroomt naar groep 3 natuurlijk. Maar in de tussentijd zitten ze in groep 1 en 2 bij dezelfde juf en met dezelfde kinderen. In groep 3 vormen ze nieuwe klassen. 
Ik zou het nog even aankijken, het is pas week 2 en na 6 weken vakantie moeten zelfs de oudere kinderen hun draai weer vinden. 

Hier zijn er combiklassen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. 
In principe blijft bij de overgang van groep 1 naar groep 2 hier de klas dus wel gelijk. Groep 3 schuift het jaar erop ook in zijn geheel door naar groep 4. Maar er worden dus wel steeds nieuwe klassen gevormd in groep 3, groep 5 en groep 7.
De kinderen krijgen wel eind van het schooljaar de nieuwe indeling al te horen en ze draaien dan ook een paar uur proef in de nieuwe klassen.  

Als dit de 2e week is voor je dochter, zou ik het nog even aankijken, maar ik snap wel dat je het rot voor haar vindt. Heeft ze na school nog wel met 1 van haar groep 2 vriendinnetjes kunnen spelen, of valt dat nu meteen helemaal weg? 

Ik snap ook niet dat de school van jouw kind er ieder jaar weer zo'n heel circus van maakt. Maar dat is wat het is, dus je dochter zal het hiermee moeten doen. Je kunt haar wel helpen met het maken van nieuwe vrienden door speelafspraakjes te organiseren met klasgenootjes. Daarnaast kan ze misschien na school nog wel eens samen spelen met oud-klasgenootjes.

Ik zou wel bij de juf aankaarten dat ze moeite heeft haar draai weer te vinden na deze nieuwe groepsindeling, en vragen aan de juf om dat in de gaten te houden. Door de tafeltjesindeling en indeling bij taakjes en bijvoorbeeld bij uitstapjes kan een juf al best flink sturen in het groepsproces namelijk.

En ik denk dat ik aan school mee zou geven dat het verstandig is dit proces helder te formuleren in de schoolgids, zodat ouders en kinderen erop voorbereid zijn. Want ik denk dat daar een stuk van het probleem zit, dat het voor je dochter een nare verrassing was dat ze niet meer bij haar vriendinnetjes in de klas zat.

Wat vervelend voor je dochter!

Bij ons wisselt er wel eens wat in de groepsindeling van jaar tot jaar. Soms licht en soms enorm. Dat is geen bewust beleid, want klassen hetzelfde houden zorgt voor meer rust, maar soms gewoon nodig vanwege uiteenlopende aantallen kinderen per leerjaar, wijzigingen in leerkrachten (meer of minder personeel beschikbaar) of nieuwe inzichten/ervaringen (bijv in leerjaardoorbroken werken of juist niet). 

Wel wordt dan heel goed gekeken naar de kinderen en waar ze zich thuis zullen voelen. Vriendjes en vriendinnetjes worden bij elkaar gehouden, daar wordt heel goed op gelet. Soms wisselt er ook nog een leerling van klas na het aankaarten door een ouder. Wel is dat dan al in juni/juli, als de indeling bekend wordt. Nu ben je vrij laat, als alles al is begonnen en leerkrachten volop bezig zijn met de groepsvorming (de 'gouden weken' van het samen één klas worden).

Wat ik zou doen is zeker een gesprek aangaan met de juf, om je zorg te uiten zoals beschreven in de OP en samen te kijken naar een oplossing. Steek het zo in dat het geen kritiek en 'jij versus de school' wordt, maar samen kijken hoe je dochter zich gelukkiger kan voelen. Want zowel de juf als jij delen dat belang. Wat de juf kan doen zal dan blijken. Misschien kan een overstap naar een andere klas nog, maar ik zou daar niet op rekenen. Andere mogelijkheden zijn dingen in de klas zelf, bijv koppelen aan potentiële nieuwe vriendjes en vriendinnetjes door ze samen een bepaalde taak te geven. En misschien komen de juf en jij/jullie nog wel op andere ideeën om je dochter het fijn te laten hebben op school. Erover praten met de juf is in ieder geval helemaal niet gek, zeker als je het gewoon constructief insteekt.

Bij ons wisselt de groepsindeling bij de kleuters ieder jaar. Ik heb begrepen dat ze dit vooral doen om 2 gelijksoortige klassen te krijgen als je kijkt naar leeftijd, aantal jongens/meisjes, kinderen die extra aandacht nodig hebben, aantal druktemakers, etc. Punt bij kleuters is dat je de nieuwe 4-jarigen nog niet kent en dat de klas er aan het eind van het jaar qua samenstelling heel anders uit kan zien dan aan het begin van het jaar.

Geef het wat tijd. Kleuters maken snel nieuwe vriendjes, kans is groot dat je dochter over een paar weken weer met plezier naar school gaat.

nee, niet bespreekbaar maken op school maar met je dochter. het moment om te leren dat samenstellingen veranderen, je nieuwe mensen leert kennen en tijdens de pauze of buiten schooltijd gewoon met je andere vriendinnen af kunt spreken. 

Annaniem2023 schreef op 27-08-2024 om 11:22:

En als jullie verhuizen gaat ze ook naar een nieuwe klas..

Dit vind ik geen argument. Verhuizen kan enorm ingrijpend zijn voor een kind, dat doe je ook niet zomaar. Als een kind omslaat van heel vrolijk en met plezier naar school gaan naar huilend niet meer willen vind ik dat altijd een gesprekje met de juf waard. Al is het maar dat zij weet dat dat speelt. Bij de school van onze kinderen staat voor de leerkrachten met stip op 1 dat de kinderen zich fijn en thuis voelen en om daar samen met kind en ouders aan te werken als het niet zo is.

Misschien kan juf haar in een groepje zetten met kinderen waar ze nog wat aansluiting heeft of die makkelijk in het contact zijn.
Ik zou dit niet bespreekbaar maken als zijnde kritiek, hooguit aangeven dat je dochter er momenteel moeite mee heeft en hier verdrietig over is.

Het kan ook heel bewust zijn. Bij de school van mijn zoon, inmiddels 19, werd en wordt dit ook gedaan. Dit om een homogene groep te krijgen. Ze krijgen dan ook vrienden en vriendinnen in alle klassen.
Wat weer fijn is omdat er ook in niveau groepen werken waarbij de klassen gemengd worden.

bij ons gebeurde dit ook vreselijk vond ik het zoon een beetje, rede ze leren alle leeftijdsgenoten kennen moeilijke klassen/kinderen wisselen kinderen die gepest worden krijgen meer kansen ipv 8 jaar in dezelfde klas! Ik begrijp het allemaal maar ik vind het niks, mijn zoon had net aansluiting ging het gezeur weer opnieuw beginnen leuk voor mondige sociale kinderen. Helaas het was zoals het was school had altijd gelijk gelukkig is hij er al wat jaartjes vanaf!! 

Op de scholen van onze kinderen werd er soms wel en soms niet veel gewisseld. De reden om alle groepen weer te mengen was toch wel vaak omdat er dan een groep was die een negatieve dynamiek had. Door de ergste raddraaiers uit elkaar te halen hoopte men dat de sfeer zou verbeteren.

Op de basisschool van mijn jongste kinderen is dat wel gebruikelijk bij de groepen 1-2 en eigenlijk doen de meeste scholen hier in de omgeving dat zo. Ik zou het eerst eens aankijken ipv meteen aan kaarten. Elk nieuw schooljaar is in het begin spannend. Was dit voiraf niet bekend bij jullie dat de school ze werkt? Meestal staat het wel in de scholgids.

ik vind het wel vreemd, ze zijn zo aan elkaar gewend geraakt en dan plotseling uit elkaar. Hier bleef het ook altijd hetzelfde. Haar basis is nu een beetje weg, dus ik snap dat ze verdrietig is. Ik zou het wel aankaarten waarom ze het zo hebben aangepakt, daar moet dan wel een goede reden voor zijn.

Het kind is pas 2 maanden naar school geweest en toen kwam de zomervakantie. Is het wel de nieuwe indeling waar ze moeite mee heeft?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.