Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jaarlijkse groepsindeling basisschool


Estha schreef op 27-08-2024 om 11:26:

Hier blijven de kleuterklassen altijd gelijk, buiten het feit dat er een deel doorstroomt naar groep 3 natuurlijk. Maar in de tussentijd zitten ze in groep 1 en 2 bij dezelfde juf en met dezelfde kinderen. In groep 3 vormen ze nieuwe klassen.
Ik zou het nog even aankijken, het is pas week 2 en na 6 weken vakantie moeten zelfs de oudere kinderen hun draai weer vinden.

Hier gaat het ook op deze manier 

misschien had je beter tot na de vakantie kunnen wachten voor kind op school te doen. Is het risico lijkt me. Na de zomervakantie veranderen er altijd wel klassen. Maar zielig wel ja.

Zit ze ook in een ander klaslokaal als voorheen? Of een andere juf? Misschien is het de algehele verandering waar ze last van heeft. 

Toen mijn oudste naar de basisschool ging, werkten ze met instroomklassen. Dit vooral om de rust in de andere kleuterklassen te bewaren. We woonden namelijk in een Vinex-wijk, waar veel huizen ongeveer 4 jaar daarvoor waren opgeleverd en de school groeide hard en had veel instroom. In oktober was er een klas voor nieuwe kleuters gestart, in januari weer en in maart startte de volgende klas alweer. Oudste kwam zo in een klas met alleen maar kinderen die tussen maart en mei 4 waren geworden. Gelukkig wisselden ze dat in de zomer wel, al was haar klas echt wel leuk en was het ook fijn met alleen leeftijdsgenoten. De nieuwe samenstelling was toch wat natuurlijk.

Middelste was kort voor de zomervakantie jarig en moest wachten tot na de zomervakantie met starten. Vond ik toen wel jammer, maar dat was puur mijn gevoel. Voor zijn start was het wel fijn om pas na de zomer te starten.

Jongste startte in de de winter, op een andere school. In een reguliere groep 1/2, maar ook dat werd in de zomer wel gewisseld om de klassen een beetje gelijk te houden. Vaak zie je zo’n wissel volgens mij alleen nog bij het naar groep 3 gaan en soms bij combinatieklassen.

bij de basisschool van mijn kinderen wisselt de groepsindeling bij de kleuters ook ieder jaar, vooral ivm instromers in groep 1 en kinderen die nog een jaar extra kleuteren in groep 2. Ook groepsgrootte is een dingetje, soms zijn er 2 hele groepen, maar bij dochter was er 1 hele groep en een halve (combiklas met hogere groep) Ze houden er wel rekening dat vriendjes/vriendinnetjes en leeftijdsgenoten zoveel mogelijk bij elkaar blijven. Mijn zoontje is dit jaar in groep 1 ingestroomd, zijn 2 beste vriendjes gaan naar groep 2, zoon blijft nog in groep 1. Is ook ff lastig maar op die leeftijd wisselen de vriendjes sowieso nogal. Ik zou het aankijken voor een paar weken, iedereen moet nog een beetje wennen.

ik zou het zeker gelijk aankaarten bij de juf. Dat je duidelijk merkt dat je dochter het er moeilijk mee heeft en of de juf daar rekening mee kan houden. Als het een goede juf is, dan zal ze zeker wel raad weten om het voor je dochter prettiger te maken in de klas. Bijv bij andere meisjes, waarvan de juf denkt dat het wel zal klikken, in het groepje plaatsen, samen een taakje uitvoeren enz.

Maar natuurlijk even aangeven, dat wil een juf juist weten. Je dochter heeft door alle veranderingen juist baat bij een stukje veilig en geborgen gevoel op school. 

En help je dochter vriendinnetjes maken. Nodig samen met je dochter kinderen uit haar klas uit. Als ze weer nieuwe vriendjes heeft dan wordt school ook gelijk een stuk leuker.

Hier gaat het ook zoals eerder vermeld.
Elk jaar kan de klassen verschillen door factoren als: jongens/meisjes/zorg aandacht/ vriendjes/ broertjes en zusjes/ drukte.

Ik begrijp dat sommigen hier moeite mee hebben maar ik zie het persoonlijk als een mogelijkheid voor me kind om nieuwe vriendjes te krijgen.
Hier heeft ze bijvoorbeeld een vast vriendje in de klas. Erg leuk maar ik zie dat het vriendje claimt aan ons kind. Zo zien de ouders het totaal niet maar ik hoop een beetje dat hij volgend jaar wel naar een ander klas gaat zodat ons kind de mogelijkheid heeft om andere vriendjes te maken.

Maar je vertelt ook dat je kind huilt om naar school te gaan. Dan zou ik samen met de juf willen praten om te kijken hoe aangenamer we het kunnen maken voor je kind. 

Succes!

Dit is meestal binnen een paar weken over. Een hele leerzame en beetje pijnlijke periode voor je dochter. Maar ze groeit er uiteindelijk door!

Hier een hele kleine dorpsschool met alleen combiklassen en van elke combi maar één klas. Er is dus maar één klas groep 1/2 waar nieuwe kleuters instromen en die na de zomer wisselt van samenstelling omdat groep 2 (op een paar kinderen na) doorstroomt naar groep 3. Mijn dochter zit het ene jaar bij kinderen van een groep hoger en het andere jaar bij kinderen van een groep lager. Dat is dan wel om het jaar min of meer dezelfde samenstelling.

Een school gaat haar beleid natuurlijk niet aanpassen aan één kind. Op kleuterleeftijd wisselen vriendschappen ook nogal eens, kleuters stromen het hele jaar door nieuw in en dan is het wel handig dat alle klassen enigszins gelijkwaardig zijn qua verdeling groep 1 en groep 2 kinderen, jongens en meisjes, kinderen met rugzakjes en ruimte voor nieuwe instroom. Ik zou wel met de juf bespreken dat je dochter er moeite mee heeft en het elke dag huilen is om haar op school te krijgen en kijken wat er gedaan kan worden om het schoolplezier van je dochter weer terug te krijgen. 

Heel vervelend voor dochter. Maar misschien is het ook weer niet heel gek dat school een dergelijke reactie niet verwacht na amper 2 maanden en heeft het inderdaad niet bovenaan het lijstje gestaan bij het opnieuw indelen van de klassen. Maar aangezien vriendinnen een groep hoger zitten, is dit probleem toch ook wel onvermijdelijk? Al dan niet een jaar later. 

Maar je zegt ook 'enkele van haar vriendinnetjes naar groep 2'. Zitten de overige vriendinnetjes dan nog wel bij haar in de klas? Ik lees alleen dat de vriendinnetjes die naar groep 2 zijn gegaan naar andere klassen zijn gegaan?

Ik denk dat je je dochter hier mee om moet leren gaan , op dit forum loopt nog een draadje over een ouder kind waarbij ook het verliezen van haar vriendinnen in de klas een ontzettend grote impact heeft , andere oorzaak maar mischien heb je ook iets aan de adviezen die daar gegeven worden, dit zijn wel situaties waar je kinderen weerbaar voor moet maken denk ik want het gaat vaker voorkomen, overstap naar de middelbare o.a .  

Anoniemvoornu schreef op 29-08-2024 om 08:50:

 want het gaat vaker voorkomen, overstap naar de middelbare o.a .

Het is toch ook al vaker voorgekomen, want 'vriendinnetjes die ze van de dagopvang kende'. Die zijn vast niet allemaal in dezelfde week 4 geworden, dus er zijn al eerder momenten geweest dat een vriendinnetje ineens weg was en dat was blijkbaar toen geen enkel probleem. En na slechts 2 maanden school is het niet alsof er een enorm hechte groep ineens uit elkaar getrokken wordt.

Misschien heeft ze wel minder met de leerkracht, of met de ritmeverandering, of wat anders. Misschien waren de vriendinnetjes van vóór de vakantie ook wel niet eens nog vriendinnetjes ná de vakantie gebleven; je weet het niet.

Valeria schreef op 29-08-2024 om 09:33:

[..]

Het is toch ook al vaker voorgekomen, want 'vriendinnetjes die ze van de dagopvang kende'. Die zijn vast niet allemaal in dezelfde week 4 geworden, dus er zijn al eerder momenten geweest dat een vriendinnetje ineens weg was en dat was blijkbaar toen geen enkel probleem. En na slechts 2 maanden school is het niet alsof er een enorm hechte groep ineens uit elkaar getrokken wordt.

Misschien heeft ze wel minder met de leerkracht, of met de ritmeverandering, of wat anders. Misschien waren de vriendinnetjes van vóór de vakantie ook wel niet eens nog vriendinnetjes ná de vakantie gebleven; je weet het niet.

Dit is ook erg afhankelijk van karakter kind, kwetsbaarheid, sfeergevoelig en van nature weerbaarheid hoe een kind hierop reageert 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.