Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


AlisonH schreef op 16-05-2022 om 06:27:

Je gaat er niet over, dus je kunt niks doen. En half acht is geen gekke tijd. En toch heb ik hier ook wel wat moeite mee. De zorg dat een jonger broertje gaat slapen hoort wat mij betreft niet structureel bij een kind te liggen. Incidenteel? Natuurlijk. Maar elke dag?

Het zal toch niet elke dag zijn? Anders is zowel dat meisje iedere dag bij TO en de ouders nooit wakker of thuis als het meisje thuis is.

Ik vind het helemaal prima en realiseer je ook nog dat je enkel info van dat meisje heb he.  Verhaal kan ook nog totaal anders zijn maar dan nog, in elk huishouden gaat het anders

mijn oudste en middelste moesten een tijd om 17 uur thuis zijn want dan gingen we altijd eten.  Nouja altijd, is een fase geweest toen de jongste 2 was want die moest half zes naar bed en aten we gezellig met zijn allen (man kwam pas 20 uur thuis) 

kwam een keer een moeder zeggen dat ze dat verschrikkelijk zielig vond voor mijn kind want dochter kon maar tot 17 uur spelen dus

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

16-05-2022 om 08:44

Ik vind het totaal geen issue. Ik lees niet dat ze allerlei zware zorgtaken of verantwoordelijkheden krijgt, maar alleen een half uurtje eerder naar huis. Dit is vast ook niet voor eeuwig zo. In een gezin vind ik het juist goed als iedereen een beetje naar elkaar omkijkt. Het kan ook in overleg zo zijn gegaan, dat de ouders gevraagd hebben of zij het erg vindt om (tijdelijk) eerder naar huis te komen zodat haar broertje dan makkelijker gaat slapen, en dat zij daar zelf gewoon mee ingestemd heeft maar dat verwoordt als 'ik moet om 8 uur thuis zijn voor mijn broertje'. Ik lees iig niks geks

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

16-05-2022 om 08:47

absor schreef op 16-05-2022 om 08:35:

mijn oudste en middelste moesten een tijd om 17 uur thuis zijn want dan gingen we altijd eten. Nouja altijd, is een fase geweest toen de jongste 2 was want die moest half zes naar bed en aten we gezellig met zijn allen (man kwam pas 20 uur thuis)

kwam een keer een moeder zeggen dat ze dat verschrikkelijk zielig vond voor mijn kind want dochter kon maar tot 17 uur spelen dus

Ja haha dit dus. Ik ken ook een gezin waarbij de kinderen het hele weekend mee moeten met de ouders naar de sportvereniging (maar zijn verder wel leuke ouders en kinderen), en kinderen die 4 dagen per week naar de bso moeten, en mijn kinderen moeten eerder naar bed dan de kinderen van de buren die dan nog in de tuin spelen. 

Volgens mij zijn er heel veel kinderen die door de week al vóór het eten thuis moeten zijn, dus half acht vind ik niet zielig. En thuis helpen, is ook normaal. De een ruimt de vaatwasser in, de ander leest haar broertje voor terwijl de oppas een ander kindje in bed legt. 

Wat maakt dat jij je eraan stoort? 

Half acht thuis voor een 12 jarige vind ik niet gek.  De reden die het meisje aangeeft vind ik wel een beetje vreemd maar dat is het verhaal van het meisje en niet van de ouders  kinderen op die leeftijd kunnen het nog weleens anders verwoorden dan dat de ouders het bedoeld hebben.
Ik hoop wel dat het meisje in kwestie voor een feestje of een andere bijzondere gelegenheid en uitzondering krijgt. De avondvierdaagse komt er weer aan, als ze dan met de broertjes moet lopen om tegelijkertijd thuis te zijn, zodat de broertjes op tijd kunnen slapen dat vind ik raar. En meisje van 12 zou met haar eigen klasgenoten de 10 km moeten kunnen lopen. 
Pas als er echt zware zorgtaken bij komen vind ik dat ouders iets onredelijke verwachten. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:19 Topicstarter

HexOpBezemsteel schreef op 15-05-2022 om 21:42:

Wat zou jij voorstellen? Behalve dan dat meisje niet verantwoordelijk maken voor haar broertje?

Half 8 is, zeker op doordeweekse avonden, geen rare tijd voor een kind van 12. De reden doet er dan minder toe.

Dat schrijf ik ook he. Ik vind dat ook een normale tijd om thuis te zijn. Maar ik vind niet dat zij verantwoordelijk moet zijn voor haar broertje. Als er een oppas in huis is, dan moet die oppas zorgen dat broertje gaat slapen, niet dochter. Dat is wat ik dan dus zou voorstellen.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:23 Topicstarter

edison schreef op 15-05-2022 om 22:24:

Waarom heb je onze mening nodig? Jouw mening doet er al niet toe in deze vind ik, laat staan ónze mening.

Je kan er je wenkbrauwen bij optrekken, maar meer dan dat zou ik me nooit ongevraagd bemoeien met andermans opvoeding/gezinsorganisatie. Tenzij dingen echt schadelijk zijn voor de kinderen natuurlijk, maar daar lijkt me hier geen sprake van.

Wij bemoeien ons met de opvoeding/gezinsorganisatie omdat er juist wel dingen gebeuren die schadelijk zijn voor dat meisje. Daarom is zij juist zo vaak hier. Ouders staan er ook achter dat ze zo vaak en zo lang bij ons is en zijn blij met onze ondersteuning.  Deze situatie vind ik minder schadelijk, maar zoals iemand anders al schreef, ze kan zo eigenlijk nooit s avonds eens een keer bij een vriendin logeren oid. Ze mag ook niet sporten daardoor.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:25 Topicstarter

absor schreef op 16-05-2022 om 08:32:

Ik vind het helemaal prima en realiseer je ook nog dat je enkel info van dat meisje heb he. Verhaal kan ook nog totaal anders zijn maar dan nog, in elk huishouden gaat het anders

Nee, dit hebben ouders zo naar ons gecommuniceerd. Dit hebben wij niet van het meisje.


Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:27 Topicstarter

AlisonH schreef op 16-05-2022 om 06:27:

Je gaat er niet over, dus je kunt niks doen. En half acht is geen gekke tijd. En toch heb ik hier ook wel wat moeite mee. De zorg dat een jonger broertje gaat slapen hoort wat mij betreft niet structureel bij een kind te liggen. Incidenteel? Natuurlijk. Maar elke dag?

Hier gaat het mij dus ook om. Plus dat er nog heeeeel veel andere dingen in het gezin spelen die eigenlijk niet ok zijn. Vandaar dus dat zo zoveel bij ons is en wij ook zoveel zicht hebben op wat er daar in huis speelt en gebeurt.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:30 Topicstarter

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 02:34:

Dat je er niet meer moet bemoeien, omdat het je niet aan gaat.

In andere situaties zou ik het hier geheel mee eens zijn en zou ik me er inderdaad niet mee bemoeien. Maar er speelt meer en ouders leggen veel van de opvoeding en schooltaken bij ons neer. Wat wij niet erg vinden, we doen het met alle liefde. Maat er gebeuren meet schrijnende dingen daar in huis. Vandaar dat ik hier ook even wilde checken of wat er nu gebeurt een redelijke verwachting is van ouders of niet.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

16-05-2022 om 09:31

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 09:27:

[..]

Hier gaat het mij dus ook om. Plus dat er nog heeeeel veel andere dingen in het gezin spelen die eigenlijk niet ok zijn. Vandaar dus dat zo zoveel bij ons is en wij ook zoveel zicht hebben op wat er daar in huis speelt en gebeurt.

Als er veel in huis speelt, is het misschien een ander verhaal. Maar zelfs dan vind ik het eigenlijk niet raar dat de zus een half uurtje per dag thuis verwacht wordt als dat voor meer rust in huis kan zorgen. Het gaat dan vooral om de andere dingen denk ik, die wij niet weten. 

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 09:27:

[..]

Hier gaat het mij dus ook om. Plus dat er nog heeeeel veel andere dingen in het gezin spelen die eigenlijk niet ok zijn. Vandaar dus dat zo zoveel bij ons is en wij ook zoveel zicht hebben op wat er daar in huis speelt en gebeurt.

Je vindt er dus wat van.

Tja.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 09:45 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 16-05-2022 om 09:33:

[..]

Je vindt er dus wat van.

Tja.

Wat wil je daarmee zeggen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.