Ventilator
08-09-2021 om 19:33
Hoe te reageren op dit gedrag?
Ik heb voor dit topic een nieuw account aangemaakt omdat ik denk dat mensen mij zouden kunnen herkennen.
Het gaat om onze dochter (enige kind) van 6 jaar, zit in groep 3.
Dochter is een lieve, vrolijke en gevoelige meid, maar heeft heel veel behoefte aan duidelijkheid, herhaling herhaling herhaling en er wordt veel gemopperd/consequentie gegeven waardoor gedrag (wordt ge-)stopt. Dan pas lijkt het bij haar binnen te komen en is ze erg verdrietig /boos. Ze hoort en ziet de ernst van te voren niet.
Haar gedrag vergt veel, zeer veel energie van ons en is niet gezellig.
Zelf ziet zij dit trouwens niet zo.
Ik heb verschillende keren met haar besproken welke oplossing misschien helpt om beter te horen en reageren op wat we zeggen en óns helpt om minder te hoeven mopperen en straf te geven, maar ook zij heeft geen oplossing hiervoor.
We lopen hier thuis behoorlijk veel tegenaan (man en ik) en hopen dat jullie met ons mee willen denken en we tips krijgen hoe we om kunnen gaan met haar gedrag zodat de sfeer in huis gezelliger wordt.
frietmetmayo
08-09-2021 om 21:59
Eventueel afleiden, voorkomen en grenzen stellen.
als ik weet dat ( in geval van zoon) ik iets steeds moet herhalen dan probeer ik de situatie ook wel eens te voorkomen zodat ik niet hoef te mopperen. dus om met het voorbeeld van de choco pot verder te gaan zou ik deze al niet eens in zijn buurt zetten.
aankleden voor school is hier ook drama geweest. Nu is het gelijk uit bed aankleden, eten aan de tafel en dan als je tijd over heb nog even een filmpje kijken. Treuzel je dan heb je geen tijd voor meer om tv te kijken, jammer dan.
verder probeer ik te bedenken; is het heel belangrijk, is het moeten of vind ik het belangrijk. Wat gebeurt er als ik een keer geen nee zeg?! Soms zit je zo in de negatieve spiraal dat alles nee is terwijl het soms ook best een ja had kunnen zijn.
A12345
08-09-2021 om 21:59
Hetvrijewoord schreef op 08-09-2021 om 21:56:
[..]
Ja en dan kunnen pictogrammen dus helpen. Wat is je punt?
Zo'n pictogram is (volgens mij) om een kind iets te leren. Zoals ik het begrijp, kan de dochter van TO zich best aankleden, maar vindt ze andere dingen belangrijker.
WickedCurlew89
08-09-2021 om 22:02
A12345 schreef op 08-09-2021 om 21:59:
[..]
Zo'n pictogram is (volgens mij) om een kind iets te leren. Zoals ik het begrijp, kan de dochter van TO zich best aankleden, maar vindt ze andere dingen belangrijker.
Je begrijpt het dus NIET. Pictogrammen worden ingezet als verduidelijking en om structuur aan te brengen.
Ventilator
08-09-2021 om 22:06
Bedankt voor de adviezen allemaal, we gaan ermee aan de slag. Werkt het één niet (verwachtingen bijstellen + situaties voorkomen), proberen we het ander (een consequentie op tijd inzetten).
BeneficialJay65
08-09-2021 om 22:10
Je schrijft het zelf al; herhalen, herhalen, herhalen. Eens valt het kwartje wel. Ik lees niet hele bijzondere dingen, vinger in chocopasta= wegzetten en bij volgende keer= X dagen dat niet meer op brood. Dieren plagen zou ik wel heel streng in zijn, en absoluut niet tolereren. Dat is het enige wat ik niet kan zien als “ kinderlijke ondeugd” .Wat doet ze eigenlijk bij je hond?
Biscuitje
08-09-2021 om 22:18
A12345 schreef op 08-09-2021 om 21:03:
[..]
Het is vervelend als kinderen structureel dingen die ze wel kunnen, niet doen. Ook niet als je het een paar keer vraagt. Op die manier wordt alles 'n strijd.
Dat een kind iets kan betekent niet automatisch dat hij ook altijd in staat is het te doen. Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor het een kind toch niet altijd lukt. ADHD zou inderdaad een oorzaak kunnen doen. Ik herken het in elk geval wel van mijn dochter met ADD.
Er zijn een heleboel dingen die zij kan maar die haar niet altijd lukken, vooral niet op momenten dat ze overprikkelt is. Haar psycholoog heeft het wel eens in kindertaal uitgelegd. Alle prikkels en alle informatie komt in je linkerhersenhelft binnen. Via een brug gaat deze informatie naar je rechterhelft . Daar zit heel veel informatie opgeslagen in verschillende vakjes. Ook heeft je rechterhersenhelft een manager die informatie verwerkt, in vakjes opslaat en er ook weer uit haalt als je die informatie nodig hebt. Een kind met ADHD, maar ook kinderen met bijvoorbeeld autisme of hoogsensitiviteit vangen heel veel prikkels en informatie op. Het is echter een smalle brug van links naar rechts waar al die informatie over heen moet. Er ontstaat file voor die brug en de manager is heel druk al die informatie te verwerken en op te slaan. Het lukt die manager op zo'n moment niet altijd om bijvoorbeeld een opdracht uit te voeren. Om die opdracht uit te voeren heeft die manager namelijk informatie uit zo'n vakje nodig maar hij is zo druk bezig met alle binnenkomende informatie verwerken dat hij niet ook nog in staat is de benodigde informatie uit het vakje te halen om vervolgens de opdracht uit te voeren. Ook al kan hij het op een ander moment prima.
Rust creëren werkt maar de manier waarop TO consequent is, continu verbale opdrachten geeft en sancties verbindt aan negatief gedrag werkt in zo'n geval denk ik averechts. Dat zorgt alleen maar voor extra overprikkeling terwijl het kind er helemaal niks aan kan doen.
Ik weet natuurlijk helemaal niet of er zoiets gaande is maar ik geloof er niet zo in dat kinderen expres vervelend zijn. Achter dit gedrag zit vaak iets anders. Wat dat dan ook mogen zijn. Daar zal ik vooral naar op zoek gaan.
Tatemae
08-09-2021 om 22:19
wat zou er gebeuren als je samen de chocopasta pot leeg eet met je vingers?
A12345
08-09-2021 om 22:32
Hetvrijewoord schreef op 08-09-2021 om 22:02:
[..]
Je begrijpt het dus NIET. Pictogrammen worden ingezet als verduidelijking en om structuur aan te brengen.
Structuur begint bij het focussen op wat moet gebeuren. In dit geval het aankleden. Afleiding moet dan weg. Tv uit zolang ze zich niet aan of omgekleed heeft.
Aanleren dat je bij sommige dingen het best de aandacht er even bij houdt dan ben je er het snelst vanaf. En dat treuzelen consequenties heeft. In dit geval minder tv kunnen kijken of als het heel lang duurt helemaal niet tv kijken.
En de chocopot uit haar buurt zetten. Of geen choco meer op haar brood.
Je kunt iemand 1.000 keer uitleggen dat vuur gevaarlijk is en pijn doet maar een keer je vinger branden zorgt ervoor dat iemand het wel uit zijn hoofd laat om met vuur te spelen.
Athan
08-09-2021 om 22:51
Leest iedereen nou over die hond heen, of ben ik de enige die het zielig - en onverantwoord - vind? Een hondenmand is heilig en je kind mag daar sowieso niet in de buurt komen!
DownrightSpoonbill69
08-09-2021 om 22:59
Athan schreef op 08-09-2021 om 22:51:
Leest iedereen nou over die hond heen, of ben ik de enige die het zielig - en onverantwoord - vind? Een hondenmand is heilig en je kind mag daar sowieso niet in de buurt komen!
Nee hoor ik heb er ook op gereageerd. Ik vind dat ook zielig en vaak als een hond het zat is en wat doet ligt het aan de hond.
DownrightSpoonbill69
08-09-2021 om 22:59
Nose schreef op 08-09-2021 om 22:59:
[..]
Nee hoor ik heb er ook op gereageerd. Ik vind dat ook zielig en vaak als een hond het zat is en wat doet ligt het aan de hond.
En honden geven altijd signalen/waarschuwingen voor ze echt wat doen.
Rhonda
08-09-2021 om 23:04
Ventilator schreef op 08-09-2021 om 20:46:
[..]
Wat betreft het chocopastavoorbeeld van vanmiddag: Ze kijkt me triomfantelijk aan:ze weet dat het niet mag. Ik heb haar aandacht. Ik zeg dat ze de deksel op de chocopot moet draaien. Etc etc.
Het blijft maar over de chocopasta gaan, terwijl de oplossing zo simpel is. De eerste keer zeg je dat ze niet met haar vingers erin mag, want dan weet ze nog niet dat dat niet hoort. Doet ze het nog eens, dan zeg je het nogmaals en zet de pot buiten haar bereik. De derde keer en zeker omdat ze je triomfantelijk aankijkt, pak je de pot en gooit hem in de vuilnisbak. En je koopt geen chocopasta meer. Geen eindeloos uitleggen, geen eindeloos haar de gelegenheid geven het weer te doen, maar haar uit de situatie halen door de pasta weg te doen.
veel erger vind ik het plagen van de hond. Je weet dat die kunnen bijten? En dat ze haar gezicht kunnen verminken?
soms denk ik dat het veel gemakkelijker is om zes kinderen te hebben zoals wij. Wij hadden geen tijd en geduld om ons met dit soort chocopastagetreiter van een kind bezig te houden. Je kind krijgt op deze manier heel veel aandacht.
natuurlijk weet ik niet of wij makkelijke kinderen hadden omdat we streng en duidelijk waren of dat ze uit zichzelf zo zijn. Het laatste denk ik.
Biscuitje
08-09-2021 om 23:09
Athan schreef op 08-09-2021 om 22:51:
Leest iedereen nou over die hond heen, of ben ik de enige die het zielig - en onverantwoord - vind? Een hondenmand is heilig en je kind mag daar sowieso niet in de buurt komen!
TO laat zich nogal negatief uit over alles dus het kan best dat de hond plagen nog wel meevalt of dat dat in elk geval niet de intentie is van het kind. Misschien wordt het door kind bedoeld als spelen of knuffelen en voelt het kind niet goed aan wanneer dat wel of niet mag. Als de hond slaapt en kind duikt er boven op dan kan dat lief bedoeld zijn maar ook uitgelegd worden als plagen. En het kind weet misschien wel dat het niet mag maar als dit kind heel impulsief is dan kan het zonder nadenken al gebeurd zijn.
Zonder uitgebreidere toelichting kunnen wij hier denk ik niet over oordelen.
Bounty92
08-09-2021 om 23:19
Misschien kan je je er niets bij voorstellen hoor.. maar wat nou als je haar eens haar vinger door de chocopasta pot laat halen? Wat een plezier en oh wat lekker. Ze is nieuwsgierig, geef haar mogelijkheden om die nieuwsgierigheid te gebruiken. Als je je kind de hele dag kort houdt en overal een negatieve consequentie tegenover zet, vind ik het ook niet gek dat ze onrustig wordt of totaal van de kaart "alsof ze de consequentie voor het eerst hoort".
Dit gaat dan om dat vb van de chocopasta. Met de hond is het anders natuurlijk. Maar ze zoekt wel contact met de hond dus zoek naar veilige manieren voor hond én kind. Bijv. eten verzorgen, plan een moment op de dag in dat het knuffel tijd met de hond is (als dat voor de hond ook vertrouwd is natuurlijk) of ga samen met je dochter oefenen met oefeningen met de hond (pootje geven, zit, af, apporteren, etc).
Maar doe het samen. Maak er samen mooie leer momenten van hoe het wel kan en geniet daar van. Dat geeft je kind zelfvertrouwen. Zoveel rustiger dan constant waarschuwen en straffen.
Athan
08-09-2021 om 23:31
Biscuitje schreef op 08-09-2021 om 23:09:
[..]
TO laat zich nogal negatief uit over alles dus het kan best dat de hond plagen nog wel meevalt of dat dat in elk geval niet de intentie is van het kind. Misschien wordt het door kind bedoeld als spelen of knuffelen en voelt het kind niet goed aan wanneer dat wel of niet mag. Als de hond slaapt en kind duikt er boven op dan kan dat lief bedoeld zijn maar ook uitgelegd worden als plagen. En het kind weet misschien wel dat het niet mag maar als dit kind heel impulsief is dan kan het zonder nadenken al gebeurd zijn.
Zonder uitgebreidere toelichting kunnen wij hier denk ik niet over oordelen.
Maar intentie van het kind is irrelevant! De hond moet in zijn mand ALTIJD veilig zijn voor welk kind dan ook. Zodra een kind kan kruipen, moet het leren dat je een hond in zijn mand met rust laat. Wat TO beschrijft is zielig voor de hond en risicovol voor het kind: kind pest hond > hond wordt naar de mand gestuurd (hond wordt "gestraft" voor het feit dat hij zich liet pesten) > kind valt hond lastig in mand. Hoe lief en tolerant de hond ook is, TO neemt echt een risico hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.