Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


Ik denk dat je prima op tijd bent om hier nu mee aan de slag te gaan. Die fiets, anderen schreven het ook al, dat heeft een kind van die leeftijd nog niet door gok ik (of deze nu 100 of 400 gekost heeft) , idem met die dure pyjama. Maar als ze wat ouder worden wel, en dan is het best een taak om ze te leren dat je niet alles maar krijgen kan wat je aanwijst. (maar volgens mij doe je dat ook niet) Niet altijd de mooiste, duurste spullen geven, en ook niet als eerste van de klas. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 09:34

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:58:

[..]

Hij had een nieuwe fiets nodig, die was 400 euro. Hij heeft nog lego en een paar leesboeken gekregen.


Mijn dochter kreeg op die leeftijd een tweedehands fiets van 70 EUR,  lego via marktplaats etc. Waarom alles nieuw?

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 09:45 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 06-11-2021 om 09:34:

[..]

Mijn dochter kreeg op die leeftijd een tweedehands fiets van 70 EUR, lego via marktplaats etc. Waarom alles nieuw?


Ik ben niet op zoek naar bespaartips om hetzelfde product goedkoper aan mijn kind te kunnen geven. Ik wil graag dat hij snapt dat het hebben van zulke mooie spullen niet voor iedereen is weggelegd. Maar wat ik begrijp uit de berichten hier is dat nu pas een leeftijd dat ze dat een beetje kunnen gaan leren. Ik lees hier in het topic wel een aantal dingen waar ik wat mee kan. 

Je verwend hem rot, hij is er blij mee en moet op 7 jarige leeftijd dit grote voorrecht begrijpen....hij kan fantasie en werkelijkheid niet eens onderscheiden...hij is 7 geen 17

Is het tegenwoordig normaal om en met Sinterklaas en met kerst kado's te krijgen? Wij kregen altijd maar bij één van de twee kado's. Daar kun je ook mee beginnen

Cala schreef op 06-11-2021 om 10:18:

Is het tegenwoordig normaal om en met Sinterklaas en met kerst kado's te krijgen? Wij kregen altijd maar bij één van de twee kado's. Daar kun je ook mee beginnen

Goeie. Feest is wat anders dan cadeaus. 

Ik zie er weinig kwaads in. Hier krijgen ze ook grote cadeaus met Sinterklaas en de verjaardag, ook het kind dat in januari jarig is. Dat was en is wel eens zoeken, want zeker vanaf een jaar of 12 is het lastig om nog leuke cadeaus te vinden. Dat worden dus vaak sneakers of dure truien. En die worden op waarde geschat. Met 7 hebben ze misschien nog niet zo door dat een fiets van 400 euro veel geld is, maar als ze eenmaal kleedgeld hebben, beseffen ze wel dat die dure sneakers niet standaard zijn. Of als ze gaan werken en 3,50 per uur krijgen.

dan

dan

06-11-2021 om 10:36

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:51:

[..]

Dit vind ik wel een mooi streven.

Hij geeft eigenlijk heel makkelijk dingen weg. Laatst hebben we al zijn speelgoed uitgezocht voor de baby van mn zus die er aan zit te komen. En van de andere dingen waar hij niet meer mee speelde zei hij uit zichzelf al, dat moeten we maar op een weggeefhoek zetten voor een kindje die het zelf niet kan betalen.

voor mijzelf wil ik eigenlijk nooit echt dikke cadeaus maar gaan we lekker uit eten of iets leuks doen. Afgelopen kerst een gloednieuwe auto gekregen (oeps)

Maar ik heb het idee dat het in zijn beleving heel vanzelfsprekend is allemaal. Als we langs de speelgoedwinkel lopen dan hoopt hij op allemaal mooie dingen die gelijk mee kunnen. Dit doe ik overigens nooit hoor. We kopen er alleen wat als we met een doel gaan.

Maar is dat niet kind-eigen, dat ze altijd wel leuke dingen zien die ze graag willen hebben? Ik herinner het me namelijk ook van mijn neven toen ze nog kind waren en ook van mijn eigen zoon. Niet dat er zomaar aan toegegeven werd door degene die met hen op pad was, maar wel het zien van die leuke spullen.

MMcGonagall schreef op 06-11-2021 om 10:27:

 maar als ze eenmaal kleedgeld hebben, beseffen ze wel dat die dure sneakers niet standaard zijn. Of als ze gaan werken en 3,50 per uur krijgen.

Als ze tegen die tijd gewend zijn aan dure cadeaus en dure sneakers zullen ze gewoon inzetten op meer kleedgeld.

dan

dan

06-11-2021 om 10:40

Cala schreef op 06-11-2021 om 10:18:

Is het tegenwoordig normaal om en met Sinterklaas en met kerst kado's te krijgen? Wij kregen altijd maar bij één van de twee kado's. Daar kun je ook mee beginnen

Dat hoor ik ook steeds vaker langs komen bij grootouders, niet meer weten wat ze als kerstkado moeten geven want ook al sintkado's gekocht. En dan zeker als de (klein)kinderen rond die periode jarig zijn. Het is misschien wel lastig om bij 1 moment de kado's af te schaffen als ze het al gewend zijn om dan iets te krijgen maar wellicht is een kleinigheidje dan al genoeg of een activiteit ipv kado?

Zelf deden we alleen aan sinterklaas overigens. Er zijn ook ouders die eerst sint vieren en als het kind (of meerdere) niet meer in sint geloven, overstappen op kado's bij kerst en geen sint kado's meer dan.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

06-11-2021 om 10:45

dan schreef op 06-11-2021 om 10:40:

[..]

Dat hoor ik ook steeds vaker langs komen bij grootouders, niet meer weten wat ze als kerstkado moeten geven want ook al sintkado's gekocht. En dan zeker als de (klein)kinderen rond die periode jarig zijn. Het is misschien wel lastig om bij 1 moment de kado's af te schaffen als ze het al gewend zijn om dan iets te krijgen maar wellicht is een kleinigheidje dan al genoeg of een activiteit ipv kado?

Zelf deden we alleen aan sinterklaas overigens. Er zijn ook ouders die eerst sint vieren en als het kind (of meerdere) niet meer in sint geloven, overstappen op kado's bij kerst en geen sint kado's meer dan.

Wij doen altijd gewoon iets leuks ipv een cadeau met sinterklaas. Met kerst pakken we wel allebei uit qua cadeautjes.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 10:57 Topicstarter

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 10:36:

[..]

Als ze tegen die tijd gewend zijn aan dure cadeaus en dure sneakers zullen ze gewoon inzetten op meer kleedgeld.

Wat bedoel je met meer kleedgeld? Een kind krijgt toch gewoon kleedgeld naar waar je redelijkerwijs voor kan kopen wat je normaal ook al kreeg.

Niet dat je nu ineens naar de hema moet waar je eerst altijd bij Armani mocht shoppen.

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 10:36:

[..]

Als ze tegen die tijd gewend zijn aan dure cadeaus en dure sneakers zullen ze gewoon inzetten op meer kleedgeld.

Nou nee. We hebben altijd wel een budget gehad voor schoenen. Toen ze in de groei waren was dat een lager bedrag dan toen ze uitgegroeid waren. Wilden ze dan nog duurdere schoenen, dan moesten ze die voor hun verjaardag of Sint vragen. Er heeft ook wel eens een kind zelf bijgelegd voor het Sintcadeau.

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 09:45:

[..]


Ik ben niet op zoek naar bespaartips om hetzelfde product goedkoper aan mijn kind te kunnen geven. Ik wil graag dat hij snapt dat het hebben van zulke mooie spullen niet voor iedereen is weggelegd. Maar wat ik begrijp uit de berichten hier is dat nu pas een leeftijd dat ze dat een beetje kunnen gaan leren. Ik lees hier in het topic wel een aantal dingen waar ik wat mee kan.

Wat ik zei, je leert het snelst als je niet altijd het mooiste hebt. Als je het (eens) met minder moet doen, ontdek je eerder dat het niet gaat om het merk van je jas en de looks van je fiets, maar om of je in november comfortabel naar buiten kan en met je vriendjes rond kan fietsen. Dat kan je ook prima leren als je 7 bent. 

Wij woonden ooit ergens (niet in Nederland) waar bijna alle buren een echt zwembad hadden. Wij niet. Het ene zwembad was nog mooier dan het andere. Maar of de kinderen uit de gezinnen met het beste zwembaden beseften dat ze bevoorrecht waren? Neuh. Die waren trots op iets dat hun was toegevallen. Begrepen niet echt dat het irl meestal niet allemaal komt aanwaaien. Onze kinderen vonden die zwembaden natuurlijk fantastisch, maar begrepen ook al jong dat je niet allemaal evenveel geld kan hebben, hoe je hard je ook je best doet - en dat je ook lol met je vrienden kan maken als je op een warme dag 'gewoon' de sprinklers aan zet! Helaas hebben de best bedeelde buurkinderen dat laatste niet meegekregen. Als ze bij mij in de tuin als een stel idioten schreeuwend in hun zwembroeken het programma van de sproei-installatie volgden, haakten de grootste patsertjes af of mochten ze niet. 

Mijn ervaring is dat kinderen de waarde van spullen sneller leren als je als ouder niet altijd het mooiste van het mooiste koopt. 

Jij noemt dat bespaar-tips. Ik noem het opvoedkundige tips waarmee je ook nog geld bespaart. 

(koop er een leukere auto van!) 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 11:14 Topicstarter

dan schreef op 06-11-2021 om 10:40:

[..]

Dat hoor ik ook steeds vaker langs komen bij grootouders, niet meer weten wat ze als kerstkado moeten geven want ook al sintkado's gekocht. En dan zeker als de (klein)kinderen rond die periode jarig zijn. Het is misschien wel lastig om bij 1 moment de kado's af te schaffen als ze het al gewend zijn om dan iets te krijgen maar wellicht is een kleinigheidje dan al genoeg of een activiteit ipv kado?

Zelf deden we alleen aan sinterklaas overigens. Er zijn ook ouders die eerst sint vieren en als het kind (of meerdere) niet meer in sint geloven, overstappen op kado's bij kerst en geen sint kado's meer dan.

Voor zoon hadden we normaal altijd alleen Sinterklaas zeker omdat hij nog geloofd maar bij mijn vriend vieren ze al jaren alleen maar kerst. Vorig jaar heeft zoon wel het een en ander gekregen met kerst maar het meeste hebben we in de zak gestopt voor sinterklaas.


Omdat dit jaar denk het laatste jaar sint is wilde ik hem echt wat moois geven wat hij graag wil. Een nintendo switch light. Hij ligt ook al maanden in de kast want wilde niet het risico nemen mis te grijpen. 
hij krijgt verder nog een mooi schaakspel, leesboekjes voor Avi start een elektrische tandenborstel (even een opvoedkundig cadeau met een brief en mijn schoonouders hebben nog een flinke uitbreiding voor zn treinbaan gekocht, dingen voor zijn sport.

Ik wilde hem zelf nog een mooi boek geven over het sterrenstelsel maar dat laat ik voor nu denk ik toch even achterwegen of leg het een keer bij zn schoen.  

En dan voor de volwassene pakken we gewoon wat dingen in die we toch nodig hebben. Nieuwe schoenen, nieuw dekbedovertrek, setjes van de rituals, mooie kaarsen een fijn leesboek. Dat soort dingen. 


als ik het zo opschrijf denk ik. Tja niks mis mee toch. Maar onder aan de streep ligt er wel weer voor een godsvermogen aan spullen. Waar Zn klasgenootjes het misschien wel met veel minder moeten doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.