Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:58:

[..]

Hij had een nieuwe fiets nodig, die was 400 euro. Hij heeft nog lego en een paar leesboeken gekregen.


Dan valt het toch mee? 


Hij weet niet het een dure fiets is. Ik vind een fiets niet onder een cadeau vallen, maar dat was bij ons gewoon een gebruiksvoorwerp net als kleren etc.

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:58:

[..]

Hij had een nieuwe fiets nodig, die was 400 euro. Hij heeft nog lego en een paar leesboeken gekregen.


Mijn dochter had ook een nieuwe fiets nodig voor de middelbare school. 50,-

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 21:25 Topicstarter

Leeuwtje32 schreef op 05-11-2021 om 21:08:

[..]

Dan valt het toch mee?


Hij weet niet het een dure fiets is. Ik vind een fiets niet onder een cadeau vallen, maar dat was bij ons gewoon een gebruiksvoorwerp net als kleren etc.

Oh ik heb hem zn fietsen tot nu toe altijd voor zn verjaardag gegeven. 😅

Een nieuwe winterjas krijgt hij ook wel eens voor sinterklaas of zn verjaardag. Maar dat tikt dan wel gelijk behoorlijk aan in het budget.


misschien valt het allemaal nog wel mee dan. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 21:32 Topicstarter

Granny71 schreef op 05-11-2021 om 21:09:

[..]

Mijn dochter had ook een nieuwe fiets nodig voor de middelbare school. 50,-

Leer je een kind dan de waarde van spullen door het maar goedkope spullen te geven? Of dit soort dingen enkel tweedehands te krijgen? 

Ik heb eigenlijk liever dat hij in gaat zien dat het het waard is om even te sparen voor iets dat goed en degelijk is en even meegaat. Hij slaapt ook ik een wollen pyama van 50 euro. Maar daar heeft hij veel plezier van. Lekker warm en zacht.

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:51:

[..]

Dit vind ik wel een mooi streven.

Hij geeft eigenlijk heel makkelijk dingen weg. Laatst hebben we al zijn speelgoed uitgezocht voor de baby van mn zus die er aan zit te komen. En van de andere dingen waar hij niet meer mee speelde zei hij uit zichzelf al, dat moeten we maar op een weggeefhoek zetten voor een kindje die het zelf niet kan betalen.

voor mijzelf wil ik eigenlijk nooit echt dikke cadeaus maar gaan we lekker uit eten of iets leuks doen. Afgelopen kerst een gloednieuwe auto gekregen (oeps)

Maar ik heb het idee dat het in zijn beleving heel vanzelfsprekend is allemaal. Als we langs de speelgoedwinkel lopen dan hoopt hij op allemaal mooie dingen die gelijk mee kunnen. Dit doe ik overigens nooit hoor. We kopen er alleen wat als we met een doel gaan.

Dat lijkt me een teken dat hij best wel door heeft dat het ook heel anders kan. Hier maakte kind betrekken in onze financiële steun aan een goed doel m.b.t. kinderen en armoede ook indruk - niet dat hij bijdroeg, maar wel dat hij zicht kreeg op hoe anders het kan zijn en hoeveel een voor ons kleine bijdrage voor een ander kind kan betekenen.

Dat je zoon hoopt op mooie dingen uit de speelgoedwinkel terwijl je dat nooit doet, zijn dat niet gewoon kinderdromen/-wensen dan? Mijn zoon wilde ook wel de hele speelgoedwinkelgids als cadeau op die leeftijd, terwijl we helemaal niet zoveel geld uitgaven aan cadeaus. Dat besef van de waarde van geld komt wel, maar dat je dat op die leeftijd niet altijd paraat hebt, hoeft niet met verwennerij te maken te hebben. Zakgeld is een mooie manier om dat langzamerhand te leren. Het klinkt voor mij alsof je het prima doet! 

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 21:32:

[..]

Leer je een kind dan de waarde van spullen door het maar goedkope spullen te geven? Of dit soort dingen enkel tweedehands te krijgen?

Ik heb eigenlijk liever dat hij in gaat zien dat het het waard is om even te sparen voor iets dat goed en degelijk is en even meegaat. Hij slaapt ook ik een wollen pyama van 50 euro. Maar daar heeft hij veel plezier van. Lekker warm en zacht.

Het is niet zo dat tweedehandsproducten niet degelijk zijn of lang meegaan. Vooral kinderfietsen worden doorverkocht omdat kinderen te groot zijn, niet omdat ze kapot zijn. 

Maar Ik geloof wel dat je kind waarde van spullen meegeeft als je ook kijkt naar tweedehands alternatieven. Liever goede tweedehands dan goedkoop nieuw. En kun je het tweedehands niet vinden kun je altijd nog voor nieuw kijken. (Geef je meteen stukje recyclen en groen doen mee)

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 21:32:

[..]

Ik heb eigenlijk liever dat hij in gaat zien dat het het waard is om even te sparen voor iets dat goed en degelijk is en even meegaat. 

Hij spaart niet, hij krijgt.

Maar als je het zo goed doet waarom open je dan een topic?

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 21:53 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 05-11-2021 om 21:45:

[..]

Het is niet zo dat tweedehandsproducten niet degelijk zijn of lang meegaan. Vooral kinderfietsen worden doorverkocht omdat kinderen te groot zijn, niet omdat ze kapot zijn.

Maar Ik geloof wel dat je kind waarde van spullen meegeeft als je ook kijkt naar tweedehands alternatieven. Liever goede tweedehands dan goedkoop nieuw. En kun je het tweedehands niet vinden kun je altijd nog voor nieuw kijken. (Geef je meteen stukje recyclen en groen doen mee)

Oh absoluut, dat ben ik ook wel met je eens. Maar goed als niemand het nieuw koopt dan is de tweedehands markt op den duur ook op. 

Maar er zit wel wat in wat je zegt. Misschien eerst op marktplaats kijken voor we naar nieuwe dingen kijken. 

We kopen en verkopen  zn kleertjes nu meestal via Vinted. Dan zitten we samen te neuzen. Bevalt best goed maar vaak kopen we dan nog wel de dingen waar het label nog aanzit. Dus is het gewoon nieuw.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 21:59 Topicstarter

Granny71 schreef op 05-11-2021 om 21:45:

[..]

Hij spaart niet, hij krijgt.

Maar als je het zo goed doet waarom open je dan een topic?

je suggereert nu wat anders dan wat ik schrijf, maar waarom zo kribbig? Ik stel mijn vraag niet om hier afgekat te worden.

Je hebt rondom verjaardagen, Sinterklaas en Kerst allerlei goede doelen, voor gezinnen waar anders geen feest is. Je zou daar misschien iets mee kunnen doen, dat je naast cadeaus voor hem ook samen een bedrag overmaakt naar zoiets. Liefst met een duidelijke bestemming van het bedrag - bij Stichting Jarige Job bijvoorbeeld een verjaardagsbox van 35 euro. Dat geeft ook weer besef van de waarde van geld. 

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 21:59:

[..]

je suggereert nu wat anders dan wat ik schrijf, maar waarom zo kribbig? Ik stel mijn vraag niet om hier afgekat te worden.

Je schrijft dat je hem liever leert dat het wat waard is om voor duurdere dingen te sparen. Maar hij spaart toch niet voor die dure fiets? 

Granny71 schreef op 05-11-2021 om 22:03:

[..]

Je schrijft dat je hem liever leert dat het wat waard is om voor duurdere dingen te sparen. Maar hij spaart toch niet voor die dure fiets?

Een fiets is ook niet iets waar een kind zelf voor spaart. Dat is wel een grote lego-doos, een skateboard, of een nieuw spelletje.


@Trientje: Volgens mij doe je het prima, en je kunt natuurlijk altijd aandacht besteden aan het besef van waarde en helpen van anderen, maar ik zou er niet te veel nadruk op leggen als het gros van je budget de 'noodzakelijke' dingen zoals een fiets of winterjas zijn

Wij geven voor sinterklaas bewust geen hele dure cadeaus. Juist omdat er ook kinderen zijn waar niet zoveel geld is. Voor de verjaardag kan dat weer wel, omdat het kind dan ook weet dat de ouders het kopen. Overigens vind ik een fiets van 400 euro voor een kind van zeven wel erg duur. Ze groeien er best snel uit zeg maar. Onze dochter krijgt voor haar verjaardag ook geen hele dure dingen trouwens. Een fiets hebben we nog nooit gegeven, die krijgt ze gewoon zo, maar wel tweedehands. Voor sint krijgt ze wel vaak ook dingen die nuttig en nodig zijn, maar dan wel een leuke variant.
Ik denk dat het heel goed is dat hij ook dingen weggeeft aan kinderen die het minder breed hebben en ook weet dat die er zijn. 
Verder zou ik dan door het jaar heen niet heel veel 'zomaar' geven maar ook leren dat hij moet sparen voor dingen die hij graag wil hebben. 

Je kan ook wat cadeautjes die je nu al voor zijn verjaardag hebt gekocht, laten staan tot Sinterklaas en/of kerst.
Krijgt hij van familie ook veel en duur? Dan zou ik gewoon duidelijk maken aan familie dat bijvoorbeeld 2 cadeau’s het maximum is, en samen niet meer dan bijvoorbeeld €30,- waard mogen zijn - puur omdat hij “alles al heeft”, en je hem eigenlijk stiekem al te verwend vindt?

Je kan ook gewoon zeggen; goh, je hebt al een behoorlijk groot cadeau gekregen (fiets), dus de andere cadeau’s zijn wat kleiner. Hij hoeft het nog niet meteen te begrijpen, maar je kan natuurlijk wel een begin maken.

bij kinderen gaat het vaak om het aantal cadeaus. Zij zien geen verschil tussen een fiets van 50 euro of 500 euro. Wel een verschil in wat hij/zij mooi of speciaal vindt. Een cadeau gemaakt of opgeknapt is vaak meer waard dan een gekocht cadeau. (En blijft een leven lang bij)

Wat ze wel zien is de hoeveelheid aan cadeaus en meestal weten zij dit prima te onthouden. En te vergelijken. En dat kan soms even moeilijk zijn als vriendje X meer cadeaus krijgt. En tegelijkertijd zijn dit zaken die in je hele leven gaan voorkomen en je dus beter al langzaam mee kan leren om gaan. 

Wij geven voor een verjaardag 1 cadeau, dat kan een fiets zijn, maar ook een knuffelbeest.
Het gaat om het cadeau, het ritueel erom heen, en de verrassing. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.