Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…

Ik zit er toch een beetje mee. Mijn zoon van 7 is de enige in de familie. Althans het enige kind. Hij was qua aandacht altijd al wat verwend maar nu ook qua spullen. Ik heb het inmiddels wat breder door een betere baan. Maar mijn vriend (niet zijn vader) zit ook bepaald niet in de slappe was. 

Verjaardag, sint en kerst… het zit voor hem allemaal vrij dicht achter elkaar en inmiddels staat de teller als zeker op 500 euro aan cadeaus van zn verjaardag. En komt er nog eens een veelvoud richting sint en kerst aan.

Hij vindt het prachtig, speelt eigenlijk met alles en is er super blij mee. Maar ik vind het lastig om hem uit te leggen dat het eigenlijk best een bevoorrechte situatie is waar hij in leeft. Dat het niet vanzelfsprekend is en dat zowel ik als mijn vriend dit vroeger echt niet kregen. Zoveel dure cadeaus. Dat het niet aan de boom groeit en dat er niet ongelimiteerd geld uit de pinautomaat of mijn telefoon komt. 

Ik merk dat ik er een beetje mee worstel. Ook richting andere kindjes op school die het wel gewoon met een paar kleine dingetjes moeten doen. Maar daar ook gewoon heel blij mee zijn.


Al eens beginnen om die "meerdere grote cadeaus" te beperken tot 1 groot cadeau per festiviteit waar alle oma's en opa's (en jullie) aan samenleggen?

Zet de rest van het geld desnoods vast voor zijn studies, een rijbewijs, een auto, een stuk van een huis, ...

En misschien hem ook leren om speelgoed waar hij niet meer mee speelt te doneren aan een organisatie voor kansarme kinderen in de buurt?

Ik zou beginnen met geen honderden euro's uitgeven aan een verjaardag. Wat koop je daar sowieso van voor een 7 jarige? 

Wat heb je bijvoorbeeld al gekocht? En wat wil je nog kopen?

Meer cadeaus maakt niet altijd gelukkiger

Hier proberen we samen met de kinderen het speelgoed uit te zoeken voor Sint, en dat wat hier niet meer gebruikt wordt maar nog wel goed is gaat naar Recycle Sint of de Speelgoedbank. Verder houden we bij Sint de 4-cadeautjesregel aan: something they want, something they need, something to wear, something to read. Aangevuld met een chocoladeletter. Dat houdt in dat ze 3 dingen krijgen die nuttig of voor ons logisch zijn - maar dan wel de versie die ze zelf heel gaaf vinden. Dus een dekbedovertrek van hun favoriete tv-show, of een super-over-de-top verkleedjurk, en een leuk boek. En daarnaast 1 ding (en dat kan heel groot zijn!) van hun wensenlijst. Op die manier hou je het wel binnen de perken, terwijl het wel voldoet aan alle eisen voor een leuke pakjesavond

Sorry, heel verhaal - mijn idee was om dit kort te houden. Anyways: ik denk dat het belangrijk is dat je je kind leert om ook dingen weg te geven, dus vooral niet hebben-om-het-hebben. Als ze dat doorhebben hebben ze al een hele belangrijke les geleerd. En verder: zelf realistisch blijven en het goede voorbeeld geven (dus ook bij je eigen verjaardag en Kerst geen 1000-en euro's aan cadeaus, als dat niet is wat je uit wilt stralen)

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 20:41 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 05-11-2021 om 20:36:

Ik zou beginnen met geen honderden euro's uitgeven aan een verjaardag. Wat koop je daar sowieso van voor een 7 jarige?

Hij had een nieuwe fiets nodig.

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:41:

[..]

Hij had een nieuwe fiets nodig.

Dat is toch prima? 

En gewoon zeggen hoor: zoooo, jij bent verwend, dat kregen wij vroeger allemaal niet. Na een verjaardag ofzo en een beetje luchtig. Of voor Sinterklaas: ik denk niet dat jij nog iets te wensen hebt, jij hebt álles al. 

Due-scimmie schreef op 05-11-2021 om 20:36:

Ik zou beginnen met geen honderden euro's uitgeven aan een verjaardag. Wat koop je daar sowieso van voor een 7 jarige?

Ik zit al jaren afgekeurd in de bijstand en heb dus weinig te besteden. Mijn kinderen hebben gekregen wat ze nodig hadden en niet wat ze wilden.

Ik weet dat vooral mijn dochter me dat heel erg kwalijk heeft genomen toen ze jonger was.  

Vorige week kwam ze me bedanken. Ze gaf aan dat ze dankzij onze "armoede"  de waarde van geld heeft geleerd. Ze ziet bij vrienden (20+ jaar) die alles kregen nu veel financiële problemen terwijl zij een flinke spaarrekening heeft.

Ik wil niet zeggen dat zoon van to ook die kant op gaat maar dat het geld nu tegen de plinten opklotst wil niet zeggen dat dat altijd zo zal zijn.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 20:51 Topicstarter

Bloemetjesolifant schreef op 05-11-2021 om 20:41:

Hier proberen we samen met de kinderen het speelgoed uit te zoeken voor Sint, en dat wat hier niet meer gebruikt wordt maar nog wel goed is gaat naar Recycle Sint of de Speelgoedbank. Verder houden we bij Sint de 4-cadeautjesregel aan: something they want, something they need, something to wear, something to read. Aangevuld met een chocoladeletter. Dat houdt in dat ze 3 dingen krijgen die nuttig of voor ons logisch zijn - maar dan wel de versie die ze zelf heel gaaf vinden. Dus een dekbedovertrek van hun favoriete tv-show, of een super-over-de-top verkleedjurk, en een leuk boek. En daarnaast 1 ding (en dat kan heel groot zijn!) van hun wensenlijst. Op die manier hou je het wel binnen de perken, terwijl het wel voldoet aan alle eisen voor een leuke pakjesavond

Sorry, heel verhaal - mijn idee was om dit kort te houden. Anyways: ik denk dat het belangrijk is dat je je kind leert om ook dingen weg te geven, dus vooral niet hebben-om-het-hebben. Als ze dat doorhebben hebben ze al een hele belangrijke les geleerd. En verder: zelf realistisch blijven en het goede voorbeeld geven (dus ook bij je eigen verjaardag en Kerst geen 1000-en euro's aan cadeaus, als dat niet is wat je uit wilt stralen)

Dit vind ik wel een mooi streven. 

Hij geeft eigenlijk heel makkelijk dingen weg. Laatst hebben we al zijn speelgoed uitgezocht voor de baby van mn zus die er aan zit te komen. En van de andere dingen waar hij niet meer mee speelde zei hij uit zichzelf al, dat moeten we maar op een weggeefhoek zetten voor een kindje die het zelf niet kan betalen.

voor mijzelf wil ik eigenlijk nooit echt dikke cadeaus maar gaan we lekker uit eten of iets leuks doen. Afgelopen kerst een gloednieuwe auto gekregen (oeps) 

Maar ik heb het idee dat het in zijn beleving heel vanzelfsprekend is allemaal. Als we langs de speelgoedwinkel lopen dan hoopt hij op allemaal mooie dingen die gelijk mee kunnen. Dit doe ik overigens nooit hoor. We kopen er alleen wat als we met een doel gaan.

Ik vind het de spuigaten uitlopen TO. 
Jouw 7-jarige krijgt alleen al voor zijn verjaardag 500 Euro aan cadeautjes.  Wauw......
Wat gaat hij dan krijgen wanneer hij 12 is?  

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 20:57 Topicstarter

Granny71 schreef op 05-11-2021 om 20:47:

[..]

Ik zit al jaren afgekeurd in de bijstand en heb dus weinig te besteden. Mijn kinderen hebben gekregen wat ze nodig hadden en niet wat ze wilden.

Ik weet dat vooral mijn dochter me dat heel erg kwalijk heeft genomen toen ze jonger was.

Vorige week kwam ze me bedanken. Ze gaf aan dat ze dankzij onze "armoede" de waarde van geld heeft geleerd. Ze ziet bij vrienden (20+ jaar) die alles kregen nu veel financiële problemen terwijl zij een flinke spaarrekening heeft.

Ik wil niet zeggen dat zoon van to ook die kant op gaat maar dat het geld nu tegen de plinten opklotst wil niet zeggen dat dat altijd zo zal zijn.

Het klotst sowieso bij mij niet tegen de plinten. Maar ik heb het niet meer zo beroerd als twee jaar geleden. Ook jaren op bijstandsniveau gezeten omdat ik het belangrijk vind dat hij een moeder had die zo veel mogelijk bij hem thuis was.

Inmiddels zit hij op de lagere school en werk ik dus meer en komt er meer geld binnen. 
hij krijgt verder zakgeld ( 2 euro per week) en moet daar de dingen van kopen die hij niet krijgt. Zoals Pokémon kaarten. 

Ik zou het heel naar vinden als hij uiteindelijk diep in de rode cijfers beland omdat hij het idee heeft dat er een onuitputtelijke geldbron is.

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:51:

[..]

Maar ik heb het idee dat het in zijn beleving heel vanzelfsprekend is allemaal. 

Als hij altijd alles heeft gekregen wat hij wilde hebben is het logisch dat hij het als heel vanzelfsprekend beschouwd.

Hij is nu nog jong dus je kan het nog veranderen. Al zal hij dat niet zonder slag of stoot accepteren natuurlijk.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 20:58 Topicstarter

zwaankip schreef op 05-11-2021 om 20:57:

Ik vind het de spuigaten uitlopen TO.
Jouw 7-jarige krijgt alleen al voor zijn verjaardag 500 Euro aan cadeautjes. Wauw......
Wat gaat hij dan krijgen wanneer hij 12 is?

Hij had een nieuwe fiets nodig, die was 400 euro. Hij heeft nog lego en een paar leesboeken gekregen.


Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:57:

[..]

Ik zou het heel naar vinden als hij uiteindelijk diep in de rode cijfers beland omdat hij het idee heeft dat er een onuitputtelijke geldbron is.

Dan is het aan jou om hem dat te leren.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

05-11-2021 om 21:03 Topicstarter

Granny71 schreef op 05-11-2021 om 21:00:

[..]

Dan is het aan jou om hem dat te leren.

Ik open dit topic natuurlijk ook niet voor niks.  


overigens zie ik het niet die kant op gaan. Hij is zorgvuldig met sparen. En hij ziet steeds beter hoeveel geld hij voor iets nodig heeft. 
Het gaat voor mij vooral om het gemaak waarmee hij denkt dat dingen op zijn pad komen.

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 20:58:

[..]

Hij had een nieuwe fiets nodig, die was 400 euro. Hij heeft nog lego en een paar leesboeken gekregen.

Een 7 jarige die een fiets nodig heeft van 400 euro?

Trientje-vitamientje schreef op 05-11-2021 om 21:03:

[..]

Ik open dit topic natuurlijk ook niet voor niks.


overigens zie ik het niet die kant op gaan. Hij is zorgvuldig met sparen. En hij ziet steeds beter hoeveel geld hij voor iets nodig heeft.
Het gaat voor mij vooral om het gemaak waarmee hij denkt dat dingen op zijn pad komen.

Vaker nee zeggen (ook tegen familie die hem te dure cadeau's willen geven) en hem steeds voorrekenen hoeveel weken het duurt voordat hij het zelf bij elkaar gespaard heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.