Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hobby's kinderen vs. tijd om vrij te spelen

Zoon wordt bijna 7 en heeft aangegeven graag op een sport te willen.
Hij zit al wel op zwemles en op een denksport. Dit is in de avonduren. Het zwemmen zal binnenkort wel ten einde komen en we zijn zelf wel voorstander van deelname aan een fysieke sport.
Nu heeft hij bepaalde sporten in gedachten (tennis en basketbal) die bij de plaatselijke clubs beide 2 dagen per week trainingen vragen. In het geval van basketbal ook nog een 3e dag wedstrijden, maar dat valt in het weekend.

Zoon gaat 2 dagen per week naar de BSO. Indien hij 2x per week gaat trainen, blijft er nog 1 dag over waarop hij met vriendjes af kan spreken. Hij ziet daar zelf geen bezwaar in. 
Ik ben geneigd er dan ook geen bezwaar in te zien, maar ben toch wel benieuwd naar de ervaringen van andere ouders. Hoe is de verhouding tussen tijd om vrij te spelen vs. clubjes bij andere kinderen van zijn leeftijd en hoe bevalt dit? 

Qua energiehuishouding maak ik mij er geen zorgen over overigens. Hij heeft energie voor 10. 


Bijtje82

Bijtje82

15-02-2022 om 21:57

Je kunt hem proeflessen laten volgen. Bij de meeste sporten kun je een keer of 3 kosteloos meedoen. 

Onze kleuter heeft ook maar 1 dag dat hij af kan spreken want 2 dagen bso, 1 dag opa en oma en op vrijdag is zwemles vrijwel direct na schooltijd. Hij heeft wel het geluk dat zijn 2 beste vriendjes dezelfde bso dagen hebben dus die zouden die dagen toch niet af kunnen spreken.

Hoe laat is school uit en hoe laat zou trainen zijn? Voetbalvereniging hier traint bijvoorbeeld voor jongste jeugd op zaterdagochtend en maandag 18:00. Als het geen bso dag was had hij die dag best af kunnen spreken tot 17

Hij wil op tennis en basketbal, en doet nu een denksport. 
Ik ben iemand die vrije tijd erg belangrijk vind, er moet ook tijd zijn om dingen te doen zonder 'verplichtingen', vind ik. 

Ik zou hem laten kiezen tussen tennis en basketbal. Dan is hij met de denksport al 3 of 4 x weg. Dat lijkt mij genoeg op die leeftijd. 

Bij ons mochten ze op die leeftijd 2 dagen iets doen van sport of een ander clubje.  Dochter ging na zwemles dansen, dat was 1x in de week een uur. Daarnaast heeft ze heel kort iets met muziek gedaan, dat was gauw klaar. 
Zoon ging na de diploma's op een balsport, 2x in de week trainen, wedstrijd op zaterdag.
Zeker als ze zo jong zijn moet je brengen en halen en met meerdere kinderen moet je daar als ouders wel tijd voor hebben/ maken. Kinderen hebben de energie er over het algemeen wel voor. 

Ik heb een jaar gehad dat ik kind 1 naar de sport bracht, thuis het eten voorbereidde en kind 2 liet eten (soms iets wat wij ook zouden gaan eten naar ook wel eens een opgewarmde rest van eerder in de week) Dan bracht ik kind 2 naar de sport en haalde kind 1 (twee locaties) dan aten we met man die inmiddels ook thuis was.  Na het eten moest kind 2 gehaald door een ouder en deed de andere ouder kind 1 onder de douche en in bed.  Als kind 2 dan thuis was en in bed werd geholpen was de andere ouder bezig met de afwas. Dat moet je wel willen en kunnen als ouder.

1 fysieke sport bij de denksport lijkt mij ook ruim voldoende als de zwemlessen klaar zijn. 

Mijn zoon ging na zwemles op voetbal. Na het kaboutervoetbal bleek hij het best goed te kunnen en kwam hij in de selectie. Vanaf zijn 7e traint hij 3 keer per week plus een wedstrijd op zaterdag. Hij ging ook nog 3 keer in de week naar een sport bso. Toch had hij genoeg vrienden en hij speelde elke week wel met iemand. Plus op zaterdag of zondag ook nog met zijn voetbalvrienden. 

Hij is nu 12 en traint nog steeds 3 keer in de week. Hij blijft het leuk vinden. 

ons kind zit op zwemles, atletiek, blokfluitles en sinds kort ook op turnen. Allemaal 1x pw en 2x pw bso. Ze kan spelen vóor een training of les. 

Gewoon lekker op een sport laten gaan! Vergeet ook niet om na zwemles voldoende te blijven zwemmen! Dat is zo belangrijk. Ik zou kijken of je hem niet een dag van de week van de bso af kunt halen. Dan kan hij ook meer met vriendjes spelen. 

Lisabette schreef op 15-02-2022 om 22:22:

Gewoon lekker op een sport laten gaan! Vergeet ook niet om na zwemles voldoende te blijven zwemmen! Dat is zo belangrijk. Ik zou kijken of je hem niet een dag van de week van de bso af kunt halen. Dan kan hij ook meer met vriendjes spelen.

Waarom? 
kan er niet gespeeld worden op dagen dat kind traint? Of in het weekend? 

PhilDunphy

PhilDunphy

15-02-2022 om 22:30 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 15-02-2022 om 21:57:

Je kunt hem proeflessen laten volgen. Bij de meeste sporten kun je een keer of 3 kosteloos meedoen.

Ja dat gaan we uiteraard doen om te kijken welke sport hij het leukst vindt, maar dat geeft geen informatie over hoe het is om maar 1 dag beschikbaar te zijn voor vriendjes. Want die ene (of desnoods drie) weken gaat hij dat niet voelen. Het gaat meer over de lange termijn.

PhilDunphy

PhilDunphy

15-02-2022 om 22:32 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 15-02-2022 om 22:08:

Onze kleuter heeft ook maar 1 dag dat hij af kan spreken want 2 dagen bso, 1 dag opa en oma en op vrijdag is zwemles vrijwel direct na schooltijd. Hij heeft wel het geluk dat zijn 2 beste vriendjes dezelfde bso dagen hebben dus die zouden die dagen toch niet af kunnen spreken.

Hoe laat is school uit en hoe laat zou trainen zijn? Voetbalvereniging hier traint bijvoorbeeld voor jongste jeugd op zaterdagochtend en maandag 18:00. Als het geen bso dag was had hij die dag best af kunnen spreken tot 17

School is om 14.00 uur, maar omdat hij in een andere wijk op school zit, zijn we tegen 14.30 uur thuis. De sporten beginnen rond 16.00 uur. Dus dan zou hij van 14.30 tot 15.45 uur kunnen spelen ongeveer. Ik denk dat dat voor veel ouders (die uit andere wijken hierheen moeten) dan eigenlijk niet de moeite is. Daarom ga ik er maar vanuit dat het niet een dag is waarop hij kan spelen.

Wat wél kan, is natuurlijk in onze eigen wijk buiten spelen tot 15.45 uur. Dan pakt hij alsnog lekker wat buiten speel tijd. 

PhilDunphy

PhilDunphy

15-02-2022 om 22:34 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 15-02-2022 om 22:11:

Hij wil op tennis en basketbal, en doet nu een denksport.
Ik ben iemand die vrije tijd erg belangrijk vind, er moet ook tijd zijn om dingen te doen zonder 'verplichtingen', vind ik.

Ik zou hem laten kiezen tussen tennis en basketbal. Dan is hij met de denksport al 3 of 4 x weg. Dat lijkt mij genoeg op die leeftijd.

Dat is ook de bedoeling. Dat hij moet kiezen. Misschien was ik hier niet duidelijk in, want ik zie dat Bakblik het ook zo opvatte als jij. Het gaat om 1 sport. 

Maar tennis is 2x per week trainen en basketbal is 2x per week trainen. Dus welke van de twee het ook wordt, samen met de BSO zijn dat 4 bezette middagen.

Kun je uitleggen waarom je de vrije tijd belangrijk vindt? Want zoon wil het op deze manier en ervaart dit dan als ontspanning. Nou hoeft hij niet alles te krijgen wat hij wil, maar ik ben wel op zoek voor mezelf naar onderbouwing over waarom geheel vrije tijd zo belangrijk is (of niet). 

Hij heeft het weekend ook als vrije tijd en op de BSO is er ook vrij spel in principe (tenzij hij er voor kiest om mee te doen met een activiteit). 

PhilDunphy

PhilDunphy

15-02-2022 om 22:39 Topicstarter

@Plantenbak & Mevrouw75: bedankt voor de ervaringen. Bij jullie dus geen problemen met deze frequentie. Mooi om te lezen. 

@Lisabette: we zijn afgelopen jaar van 3 dagen BSO naar 2 dagen gegaan, maar nóg een dag minder is nu niet realiseerbaar. Hij gaat er natuurlijk niet voor niks heen, we moeten gewoon werken. 

In vrije tijd en contact met vriendjes ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden en hun creativiteit of muzikaliteit. 
Als hij gaat sporten krijgt hij tijdens de trainingen ook vriendjes waar hij zich sociaal me kan ontwikkelen. Mijn kinderen hebben ook wel bij vriendjes van de sport gespeeld.  Na school naar een vriendje van de sport, daar even spelen dan met die ouder naar de sport en dan door de eigen ouder opgehaald. 
Vriendjes maak je niet alleen op school maar ook op andere plaatsen.  
Mijn oudste heeft al bijna 20 jaar een vriendin van "sport". Toen ik met haar naar babyzwemmen ging kwam ik daar een jeugdvriendin tegen en wij hebben het contact weer nieuw leven ingeblazen en die meiden zijn vriendinnen geworden. Eerst altijd in onze aanwezigheid maar al een jaar of 10 regelen ze het ook zelf. 

Bijtje82

Bijtje82

15-02-2022 om 22:55

Bakblik schreef op 15-02-2022 om 22:45:

In vrije tijd en contact met vriendjes ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden en hun creativiteit of muzikaliteit.
Als hij gaat sporten krijgt hij tijdens de trainingen ook vriendjes waar hij zich sociaal me kan ontwikkelen. Mijn kinderen hebben ook wel bij vriendjes van de sport gespeeld. Na school naar een vriendje van de sport, daar even spelen dan met die ouder naar de sport en dan door de eigen ouder opgehaald.
Vriendjes maak je niet alleen op school maar ook op andere plaatsen.
Mijn oudste heeft al bijna 20 jaar een vriendin van "sport". Toen ik met haar naar babyzwemmen ging kwam ik daar een jeugdvriendin tegen en wij hebben het contact weer nieuw leven ingeblazen en die meiden zijn vriendinnen geworden. Eerst altijd in onze aanwezigheid maar al een jaar of 10 regelen ze het ook zelf.

Dit! 👍

Teveel gestructureerde, "adult-led" activiteiten zou ik wel proberen te vermijden. Vrij spel en verveling hebben ze echt heel hard nodig op die leeftijd. Teveel kinderen zitten op teveel clubjes, en BSOs lokken ouders met allemaal georganiseerd vermaak, terwijl ze het juist nodig hebben om zich te vervelen en niets te doen te hebben om een ondernemende, creatieve geest te ontwikkelen (mijn observatie als leraar groep 4/5).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.