Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hobby's kinderen vs. tijd om vrij te spelen


Onze dochter is van dezelfde leeftijd en doet best veel dingen, maar die clubjes zijn allemaal in de vroege avond. In de middag lijkt me best onhandig voor werkende ouders eerlijk gezegd. En voor kinderen op scholen waar geen continurooster is. Ik ken ook geen clubs hier in de buurt die zo vroeg al trainingen hebben omdat trainers ook moeten werken of studeren.
De vraag is waar de behoeftes van je zoon liggen. Hoe vaak spreekt hij nu met vriendjes af? Op sport heeft hij natuurlijk ook contacten. En op de bso ook, dus het is niet dat hij daarin tekort komt. Heeft hij vriendjes die bijvoorbeeld dezelfde dagen naar de bso gaan?

En misschien op de zaken vooruitlopend, maar hij wordt ook ouder. Op een gegeven moment zijn de trainingen misschien ook wat later en kan hij wel weer meer met vriendjes afspreken. 

Ik heb ook wel een beetje getwijfeld over de balans sport en vrije tijd. Maar omdat al dochter haar clubjes in de avond zijn (behalve zwemles, dat is op zaterdag), heeft ze wel voldoende tijd om vrij te spelen. Anderzijds kan jouw zoon na het avondeten nog vrij spelen thuis, ook al is dat niet met vriendjes.
Wat bij ons wel meespeelt is dat we maar één kind hebben. Dat maakt het logistiek een stuk makkelijker om meerdere hobby's te faciliteren. Bij meerdere kinderen wordt dat lastiger, zeker als het verschillende sporten en/of verschillende tijden zijn.

Als hij écht zou willen én de ouders staan ervoor open kan hij eventueel ook op BSO-dagen mee met vriendjes. Pik jij hem nadien ipv bij BSO bij 't vriendje op.
En hij kan zowat een heel weekend vrij spelen.

Ik zie 't probleem dus niet zo.

Wil hij de denksport blijven doen? Of komt die - naast het zwemmen - ook te vervallen als hij gaat basketten of tennissen?

Ik was zo'n kind dat tot haar 12de continu op 4 à 6 hobby's zat elk jaar  .
Ik turnde, ik zat op ballet, ik zong, ik tekende, ik had zwemles, ik tenniste en zat op scouting.
Belangrijkste voor mijn ouders was dat het matchte met school en dat ze niet moesten rijden. Ik kon overal te voet of met de fiets naartoe.
Basket was hier dus net geen optie geweest omdat ze dan elke 2 weken naar 't ander eind van de provincie hadden moeten rijden voor een wedstrijd.

Lijkt mij als ik kind zou zijn erg veel. Mijn zoontje vond het ook te veel om 2x in de week naar de BSO te gaan en dan 3x in de week voetbal. Hij is (pas) op zijn negende op voetbal gegaan doordat ik toen vanwege thuiswerken de BSO een dag minder kon doen.

PhilDunphy schreef op 15-02-2022 om 22:34:

[..]

Dat is ook de bedoeling. Dat hij moet kiezen. Misschien was ik hier niet duidelijk in, want ik zie dat Bakblik het ook zo opvatte als jij. Het gaat om 1 sport.

Maar tennis is 2x per week trainen en basketbal is 2x per week trainen. Dus welke van de twee het ook wordt, samen met de BSO zijn dat 4 bezette middagen.

Kun je uitleggen waarom je de vrije tijd belangrijk vindt? Want zoon wil het op deze manier en ervaart dit dan als ontspanning. Nou hoeft hij niet alles te krijgen wat hij wil, maar ik ben wel op zoek voor mezelf naar onderbouwing over waarom geheel vrije tijd zo belangrijk is (of niet).

Hij heeft het weekend ook als vrije tijd en op de BSO is er ook vrij spel in principe (tenzij hij er voor kiest om mee te doen met een activiteit).

Naast wat andere aangaven waarom we vrije tijd belangrijk vinden hier mijn bevindingen. 

Als de week volgepland is, moet je altijd aanstaan. Dit kost energie. Nu is iedereen anders, maar ik laad op door me-tijd te hebben, ook als kind. Maar ook al ben je zo extravert als wat en laad je op door bezigheden en contacten, dan nog heeft ieder rustmomenten nodig. En daarmee bedoel ik niet de x uur slaap per dag. 

Ik geloof zeker dat het goed is voor de ontwikkeling dat mensen rust hebben, en niet steeds moeten. Ik geloof zeker dat het de creativiteit ten goede komt. 

Daarbij denk ik dat mensen die continue aanstaan, wel de mensen zijn die eerder een burnout krijgen dan mensen die veel meer rust inbouwen. 

Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, en de een kan meer aan dan de ander, ik wil niet zeggen dat het per definitie slecht is. Maar is zie wel dat het vele moeten later veel problemen op kan leveren. 

En daarnaast kan lekker thuis wat aanrommelen, wat spelen, wat tekenen of andere dingen heerlijk zijn. 

Bakblik schreef op 15-02-2022 om 22:45:

In vrije tijd en contact met vriendjes ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden en hun creativiteit of muzikaliteit.
Als hij gaat sporten krijgt hij tijdens de trainingen ook vriendjes waar hij zich sociaal me kan ontwikkelen. Mijn kinderen hebben ook wel bij vriendjes van de sport gespeeld. Na school naar een vriendje van de sport, daar even spelen dan met die ouder naar de sport en dan door de eigen ouder opgehaald.
Vriendjes maak je niet alleen op school maar ook op andere plaatsen.

Precies.
En niet al die tijd is 'luisteren naar een volwassene'. 
Voor en na een training is genoeg tijd om thuis nog te niksen. Misschien niet om af te spreken, maar je hebt net al een hoop kinderen gezien op school en de training, dus dat is ook niet nodig.

Daar komt bij dat als je 1 ding kiest zodat er ruimte over is om af te spreken, je kind op dinsdag en donderdag gaat trainen, en de vriendjes net op woensdag en vrijdag....

Vrijevlinder schreef op 16-02-2022 om 07:23:

[..]

Daarbij denk ik dat mensen die continue aanstaan, wel de mensen zijn die eerder een burnout krijgen dan mensen die veel meer rust inbouwen.

Ik geloof niet dat altijd aanstaan komt door de activiteiten die je doet maar door karakter. Ik las vroeger uren wat toch wel valt onder rustige bezigheden maar mijn hoofd staat nooit stil . (En die burnout heb ik ook momenteel)


Een burnout komt echt niet doordat je te veel activiteiten hebt als kind.


Kijk naar je kind to. Laat hem paar weken proeftrainen als die mogelijkheid er is voordat je kiest voor wel of niet inschrijven.

WickedDotterel45

WickedDotterel45

16-02-2022 om 08:12

PhilDunphy schreef op 15-02-2022 om 22:32:

[..]

School is om 14.00 uur, maar omdat hij in een andere wijk op school zit, zijn we tegen 14.30 uur thuis. De sporten beginnen rond 16.00 uur. Dus dan zou hij van 14.30 tot 15.45 uur kunnen spelen ongeveer. Ik denk dat dat voor veel ouders (die uit andere wijken hierheen moeten) dan eigenlijk niet de moeite is. Daarom ga ik er maar vanuit dat het niet een dag is waarop hij kan spelen.

Wat wél kan, is natuurlijk in onze eigen wijk buiten spelen tot 15.45 uur. Dan pakt hij alsnog lekker wat buiten speel tijd.

Huh? Je brengt dit als optie, terwijl dit juist het meest logische is.

Renmuis schreef op 15-02-2022 om 23:37:

Teveel gestructureerde, "adult-led" activiteiten zou ik wel proberen te vermijden. Vrij spel en verveling hebben ze echt heel hard nodig op die leeftijd. Teveel kinderen zitten op teveel clubjes, en BSOs lokken ouders met allemaal georganiseerd vermaak, terwijl ze het juist nodig hebben om zich te vervelen en niets te doen te hebben om een ondernemende, creatieve geest te ontwikkelen (mijn observatie als leraar groep 4/5).

Precies dit.

Onze oudste zit op 1 activiteit en houdt zo vier dagen per week over om thuis lekker met vrienden te spelen. De andere dagen worden gevuld bij oma, en bso.


Als ik het weekschema van dochter zo bekijk, dan gaan haar clubjes vooral ten koste van schermtijd. Op de dagen dat ze sport heeft ze vaak helemaal geen schermtijd. Dan is het school-spelen-eten-sporten-naar bed.
Ze spreekt overigens niet elke dag met iemand af. Soms is ze ook gewoon lekker zelf bezig thuis of ze speelt in de buurt buiten. Op de BSO wordt echt niet elke dag iets georganiseerd hoor. Er wordt vooral vrij gespeeld en met name in vakanties, als kinderen de hele dag komen, is er wel een gedeelte met een georganiseerde activiteit. Ze hebben er dan ook meer tijd voor. 

Renmuis schreef op 15-02-2022 om 23:37:

Teveel gestructureerde, "adult-led" activiteiten zou ik wel proberen te vermijden. Vrij spel en verveling hebben ze echt heel hard nodig op die leeftijd. Teveel kinderen zitten op teveel clubjes, en BSOs lokken ouders met allemaal georganiseerd vermaak, terwijl ze het juist nodig hebben om zich te vervelen en niets te doen te hebben om een ondernemende, creatieve geest te ontwikkelen (mijn observatie als leraar groep 4/5).

Is dat zo? Waaruit blijkt dat dan? Is daar onderzoek naar gedaan? En wat is dan teveel en over een hoe lange periode heb je het dan?

Ik ben benieuwd namelijk of dit echt zo is of weer een onderbuik gevoel van iemand die denkt dat als een kind een paar activiteiten heeft ze verder niks meer kunnen doen. Verrassing: ook kinderen meer activiteiten op meerdere dagen kunnen nog steeds spelen met vriendjes, zijn creatief, lezen, gamen/netflixen en vervelen zich regelmatig te pletter. 

Plantenbak schreef op 16-02-2022 om 10:45:

[..]

Is dat zo? Waaruit blijkt dat dan? Is daar onderzoek naar gedaan? En wat is dan teveel en over een hoe lange periode heb je het dan?

Ik ben benieuwd namelijk of dit echt zo is of weer een onderbuik gevoel van iemand die denkt dat als een kind een paar activiteiten heeft ze verder niks meer kunnen doen. Verrassing: ook kinderen meer activiteiten op meerdere dagen kunnen nog steeds spelen met vriendjes, zijn creatief, lezen, gamen/netflixen en vervelen zich regelmatig te pletter.

Verveling is wel echt nuttig voor kinderen. Als een kind gewend is dat de hele dag volgepland is met allemaal 'verplichte' activiteiten leert het niet om zichzelf te vermaken. Maar als het zoontje van TS in de middag sport heeft, heeft hij na het eten nog wat vrije tijd om te vervelen en vrij te spelen. En op de BSO is er doorgaans ook niet elke dag een georganiseerd programma.

MamaE schreef op 16-02-2022 om 11:12:

[..]

Verveling is wel echt nuttig voor kinderen. Als een kind gewend is dat de hele dag volgepland is met allemaal 'verplichte' activiteiten leert het niet om zichzelf te vermaken. Maar als het zoontje van TS in de middag sport heeft, heeft hij na het eten nog wat vrije tijd om te vervelen en vrij te spelen. En op de BSO is er doorgaans ook niet elke dag een georganiseerd programma.

Daarom. Ik ken ook geen kinderen bij wie elke dag is volgepland. Een training duurt meestal een uur dus daar ben je ook niet een hele middag mee bezig. Op de bso hoeven ze niet overal aan mee te doen. Mijn zoon speelde er uren met lego en las honderden donald duckjes. Net als thuis dus. 

 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

16-02-2022 om 11:51

Bakblik schreef op 15-02-2022 om 22:45:

In vrije tijd en contact met vriendjes ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden en hun creativiteit of muzikaliteit.
Als hij gaat sporten krijgt hij tijdens de trainingen ook vriendjes waar hij zich sociaal me kan ontwikkelen. Mijn kinderen hebben ook wel bij vriendjes van de sport gespeeld. Na school naar een vriendje van de sport, daar even spelen dan met die ouder naar de sport en dan door de eigen ouder opgehaald.
Vriendjes maak je niet alleen op school maar ook op andere plaatsen.
Mijn oudste heeft al bijna 20 jaar een vriendin van "sport". Toen ik met haar naar babyzwemmen ging kwam ik daar een jeugdvriendin tegen en wij hebben het contact weer nieuw leven ingeblazen en die meiden zijn vriendinnen geworden. Eerst altijd in onze aanwezigheid maar al een jaar of 10 regelen ze het ook zelf.

Leuk om te lezen. Heel bijzonder zo’n vriendschap die zolang bestaat, leuk voor de meiden!

Plantenbak schreef op 16-02-2022 om 10:45:

[..]

Is dat zo? Waaruit blijkt dat dan? Is daar onderzoek naar gedaan? En wat is dan teveel en over een hoe lange periode heb je het dan?

Ik ben benieuwd namelijk of dit echt zo is of weer een onderbuik gevoel van iemand die denkt dat als een kind een paar activiteiten heeft ze verder niks meer kunnen doen. Verrassing: ook kinderen meer activiteiten op meerdere dagen kunnen nog steeds spelen met vriendjes, zijn creatief, lezen, gamen/netflixen en vervelen zich regelmatig te pletter.

Toen ik vroeger elke dag met activiteiten had gepland (en als puber ook nog in de weekenden werkte) voelde véél rustiger dan nu, met voltijds baan gecombineerd met huishouden en ik doe níks aan clubjes nu. 

Vroeger ging ik naar huis, had direct vrije tijd voor een paar uur, fietste een beetje naar clubje/adult-led activiteit en ging weer naar huis, wat eten en nog een keer vrije tijd. 
Voor een kind is 2 uur ‘niks’ al heel lang. Veel langer dan 2 uur voor ons voelt. Die thuistijd voor een kind is ook nog eens niet gevuld met wassen draaien, opruimen, koken, zorgen dat je je kind aandacht geeft etc., maar gewoon puur vrije tijd. 

Plantenbak schreef op 16-02-2022 om 10:45:

[..]

Is dat zo? Waaruit blijkt dat dan? Is daar onderzoek naar gedaan? En wat is dan teveel en over een hoe lange periode heb je het dan?

Ik ben benieuwd namelijk of dit echt zo is of weer een onderbuik gevoel van iemand die denkt dat als een kind een paar activiteiten heeft ze verder niks meer kunnen doen. Verrassing: ook kinderen meer activiteiten op meerdere dagen kunnen nog steeds spelen met vriendjes, zijn creatief, lezen, gamen/netflixen en vervelen zich regelmatig te pletter.

Als je het interessant vindt, zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld de publicaties van Louise Berkhout (Nederlandse) en Peter Gray (Amerikaan) over dit onderwerp. Beide pedagogen die veel geschreven hebben over en onderzoek gedaan hebben naar het nut van vrij spel. Kinderen hebben zeker een paar uur per dag tijd nodig om vrij te spelen, zonder volwassenen, het liefst als een blok, want het kost ook altijd tijd om tot spel te komen. 

Ik zeg niet dat kinderen helemaal niet op meerdere clubjes mogen gaan, of dat je als ouders nooit mee mag spelen of een activiteit kan aanbieden. Ook dit kan heel waardevol en leuk zijn. Maar ik denk wel dat we daar als samenleving in doorslaan. Sommige ouders zijn zo erg bezig met kinderen de kansen geven al hun talenten te ontwikkelen (sportclub! muziekles! workshops! zomerkamp! musea! uitjes! knutselproject!) en dat zijn allemaal leuke en waardevolle dingen, maar kinderen hebben wel een veel voller programma dan pakweg 20-30 jaar geleden. En helaas gaat dat hand in hand met een ontwikkeling op school waarin er steeds minder ruimte is voor spel in het curriculum (en verveling is helemaal de duivel). Terwijl volgens deze pedagogen spelen de hoofdtaak van het kind zou moeten zijn.  


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.