Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Help! Ik weet niet meer wat ik kan doen..

Hi allemaal,

Ik wil even mijn verhaal delen. Mijn zusje, 35 jaar oud, heeft een zoontje van 7. Ze is alleenstaand en hij gaat drie weekenden naar zijn vader. Mijn zusje wordt snel boos op hem als hij niet meteen doet wat zij zegt. Ze slaat hem en scheldt hem uit voor kk kind. Ook eet hij slecht. Er zat een voedingscoach op, maar na drie keer met die coach te hebben gezeten, was ze het zat. Ze zei tegen haar dat hij weer normaal at, maar dat was niet waar, want ze heeft geen zin om voeding te kopen die hij lust. Hij moet maar eten wat de pot schaft, zegt ze.

Zelf steelt ze veel, gaat ze met niet hele slimme mensen om, en zit ze in een enorm negatieve spiraal. Ook doet ze heel makkelijk met seks; ze heeft veel abortussen gepleegd. Nu wil ze ook niet meer werken en zich laten afkeuren zodat ze zwart kan werken naast haar uitkering.


Als ik er wat van zeg krijg ik te horen: 

Is mijn leven en ik bepaal wat ik doe !!! 

Dit is niet normaal, maar ik weet niet wat ik hieraan kan doen.

Heeft iemand een soortgelijke gebeurtenis meegemaakt? En wat zijn er toen voor stappen ondernomen?


je maakt een melding bij Veilig Thuis. En wel zo snel mogelijk 

Je neefje is niet veilig, bel Veilig Thuis zodat ze min of meer gedwongen hulp gaan krijgen. 
Jij moet je neefje in bescherming nemen. 

veilig thuis en eventueel als je contact hebt zijn vader? Of is het daar ook niet veilig?

Veilig Thuis komt niet snel echt in actie door 1 enkele melding van een bezorgd familielid. Ze zullen de melder advies geven, maar niet veel meer dan dat. Dat kan veranderen wanneer naast diverse meldingen van verschillende personen in de directe omgeving ook officiële instanties zoals bijvoorbeeld school of de huisarts melding doen.  
TO, Wat je beschrijft is inderdaad niet de meest ideale opvoedstijl, het klinkt weinig liefdevol, maar iedereen heeft het recht om op te voeden zoals hij/zij dat wil. Er gebeuren helaas veel ergere dingen in gezinnen dan wat jij beschrijft. Ook heeft je zus het recht om om te gaan met wie ze wil op de manier zoals zij dat wil. Dat zij haar zoon laat eten wat de pot schaft is bij veel ouders gewoon de normale gang van zaken. Haar kind uitschelden is uiteraard verwerpelijk en schadelijk, maar ook hierin is zij niet de enige ouder die dat doet. Helaas zijn de zaken die jij noemt geen reden voor Veilig Thuis om fors in te grijpen, zeker niet als jij de enige melder bent. 

Het enige wat je kunt doen is proberen niet jou normen en waarden op je zus en haar manier van opvoeden/leven te plakken en vanuit deze houding proberen er voor haar en jou neefje te zijn. Want als je haar benaderd met je oordeel al klaar (al dan niet impliciet) dan zal ze je op den duur helemaal wegduwen. Als je het tenminste ziet zitten om de vinger aan de pols te houden bij dit gezin want het vraagt heel veel van je. Misschien is wat afstand nemen beter.


Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 11:43:

Veilig Thuis komt niet snel echt in actie door 1 enkele melding van een bezorgd familielid. Ze zullen de melder advies geven, maar niet veel meer dan dat. Dat kan veranderen wanneer naast diverse meldingen van verschillende personen in de directe omgeving ook officiële instanties zoals bijvoorbeeld school of de huisarts melding doen.
TO, Wat je beschrijft is inderdaad niet de meest ideale opvoedstijl, maar iedereen heeft het recht om op te voeden zoals hij/zij dat wil. Er gebeuren helaas veel ergere dingen in gezinnen dan wat jij beschrijft. Ook heeft je zus het recht om om te gaan met wie ze wil op de manier zoals zij dat wil. Dat zij haar zoon laat eten wat de pot schaft is bij veel ouders gewoon de normale gang van zaken. Haar kind uitschelden is uiteraard verwerpelijk en schadelijk, maar ook hierin is zij niet de enige ouder die dat doet. Helaas zijn de zaken die jij noemt geen reden voor Veilig Thuis om fors in te grijpen, zeker niet als jij de enige melder bent.

Het enige wat je kunt doen is proberen niet jou normen en waarden op je zus te plakken en vanuit deze houding proberen er voor haar en jou neefje te zijn. Als je dat tenminste ziet zitten want het vraagt heel veel van je. Misschien is wat afstand nemen beter.

Misschien heb jij het stukje niet gelezen dat ze haar kind ook slaat?



Serieus je weet van een kind wat thuis mishandeld wordt en jouw advies is ‘afstand nemen’?????


Onbegrijpelijk 

Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 11:43:

Veilig Thuis komt niet snel echt in actie door 1 enkele melding van een bezorgd familielid. Ze zullen de melder advies geven, maar niet veel meer dan dat. Dat kan veranderen wanneer naast diverse meldingen van verschillende personen in de directe omgeving ook officiële instanties zoals bijvoorbeeld school of de huisarts melding doen.
TO, Wat je beschrijft is inderdaad niet de meest ideale opvoedstijl, maar iedereen heeft het recht om op te voeden zoals hij/zij dat wil. Er gebeuren helaas veel ergere dingen in gezinnen dan wat jij beschrijft. Ook heeft je zus het recht om om te gaan met wie ze wil op de manier zoals zij dat wil. Dat zij haar zoon laat eten wat de pot schaft is bij veel ouders gewoon de normale gang van zaken. Haar kind uitschelden is uiteraard verwerpelijk en schadelijk, maar ook hierin is zij niet de enige ouder die dat doet. Helaas zijn de zaken die jij noemt geen reden voor Veilig Thuis om fors in te grijpen, zeker niet als jij de enige melder bent.

Het enige wat je kunt doen is proberen niet jou normen en waarden op je zus te plakken en vanuit deze houding proberen er voor haar en jou neefje te zijn. Als je dat tenminste ziet zitten want het vraagt heel veel van je. Misschien is wat afstand nemen beter.

??? Heb je het Topic wel gelezen?

Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 11:43:

Veilig Thuis komt niet snel echt in actie door 1 enkele melding van een bezorgd familielid. Ze zullen de melder advies geven, maar niet veel meer dan dat. Dat kan veranderen wanneer naast diverse meldingen van verschillende personen in de directe omgeving ook officiële instanties zoals bijvoorbeeld school of de huisarts melding doen.
TO, Wat je beschrijft is inderdaad niet de meest ideale opvoedstijl, maar iedereen heeft het recht om op te voeden zoals hij/zij dat wil. Er gebeuren helaas veel ergere dingen in gezinnen dan wat jij beschrijft. Ook heeft je zus het recht om om te gaan met wie ze wil op de manier zoals zij dat wil. Dat zij haar zoon laat eten wat de pot schaft is bij veel ouders gewoon de normale gang van zaken. Haar kind uitschelden is uiteraard verwerpelijk en schadelijk, maar ook hierin is zij niet de enige ouder die dat doet. Helaas zijn de zaken die jij noemt geen reden voor Veilig Thuis om fors in te grijpen, zeker niet als jij de enige melder bent.

Het enige wat je kunt doen is proberen niet jou normen en waarden op je zus en haar manier van opvoeden/leven te plakken en vanuit deze houding proberen er voor haar en jou neefje te zijn. Als je dat tenminste ziet zitten want het vraagt heel veel van je. Misschien is wat afstand nemen beter.


Serieus ?? Kind wordt geslagen en uitgescholden en jouw advies is neem jezelf in bescherming laat dat weerloze kind maar aan zijn lot over want het vraagt teveel van to??? Wow

Ik lees verontwaardiging, maar er wordt selectief gelezen. Wat minder hoog te paard mag ook wel. Ik heb in eerste instantie geadviseerd om in contact te blijven zonder te oordelen. 
Melden bij Veilig Thuis zou ik zeker doen, ook tbv dossiervorming, maar ik wil TO de teleurstelling en de wanhoop besparen wanneer zij erachter komt dat de cavalerie niet meteen voor de deur staat om haar neefje te redden, wat wel gesuggereerd wordt in de eerste reacties hier. (“Melden bij Veilig Thuis, je moet je neefje beschermen, hij is niet veilig”) Zo werkt het dus echt niet. En inderdaad wat afstand nemen als het TO teveel wordt want als zij er onderdoor gaat door de zorgen heeft het gezin en specifiek haar neefje ook niets meer aan haar, nietwaar? 


Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 12:03:

Ik lees verontwaardiging, maar er wordt selectief gelezen. Wat minder hoog te paard mag ook wel. Ik heb in eerste instantie geadviseerd om in contact te blijven zonder te oordelen.
Melden bij Veilig Thuis zou ik zeker doen, ook tbv dossiervorming, maar ik wil TO de teleurstelling en de wanhoop besparen wanneer zij erachter komt dat de cavalerie niet meteen voor de deur staat om haar neefje te redden, wat wel gesuggereerd wordt in de eerste reacties hier. (“Melden bij Veilig Thuis, je moet je neefje beschermen, hij is niet veilig”) Zo werkt het dus echt niet. En inderdaad wat afstand nemen als het TO teveel wordt want als zij er onderdoor gaat door de zorgen heeft het gezin en specifiek haar neefje ook niets meer aan haar, nietwaar?


Zo werkt het wel! Ik spreek uit eigen ervaring met mijn eigen neefje. Als iedereen jouw advies gaat doen komt er nooit meer een kind uit dit soort ellende. Als het echt ernstig genoeg is komt veilig thuis sneller in actie. En nee natuurlijk staan ze niet meteen op de stoep met een hoop politie erbij om neefje direct uit huis te halen. Dat zal to ook echt niet verwachten. Niemand. 

Dat kan ook niet want er moet eerst een dossier zijn, een veilige plek voor neefje zijn en genoeg bewijs om ouder in staat van beschuldigding te stellen wegens mishandeling van haar kind en het rechtvaardigen van een uithuisplaatsing. 

Ik ben degene die mijn neefje in bescherming heeft genomen tegen  mijn broer en zijn vrouw. Zij weten dat niet omdat ik nog contact heb, voor mijn neefje. Ik heb een dossier aangelegd. Regelmatig contact gehad met veilig thuis. Zij kwamen na 2 meldingen al in actie. Er is begeleiding opgestart voor mijn broer en vrouw. Na 2 maand is het door mijzelf opgestelde dossier en die wat de begeleiding heeft gemaakt voldoende geweest om neefje uit huis te plaatsen. In de weekenden eerst, nu ook soms door de weeks. Vrijwillige uithuisplaatsing, maar wel met de duidelijkheid naar broer en vrouw dat als zij niet meewerken hieraan ze alsof gingen afdwingen via de rechter en dan waren ze verder van huis.

Er is nu rust. Rust voor neefje in het pleeggezin. Rust voor broer en zijn vrouw. Zij krijgen begeleiding in hun huis. Ze zijn bezig met een psychisch traject want het ging echt niet goed met ze. En ze hadden dit blijkbaar nodig om met de neus op de feiten te worden gedrukt. Neefje zal steeds vaker weer gewoon thuis gaan zijn, als het beter gaat met broer en vrouw. De begeleiding zal nog een lange tijd blijven en dat lijkt me heel goed. 

Maar er kan dus wel echt snel hulp komen. Dus niet uitstellen to, help je neefje. 

Fijn om te lezen dat het wel kan. Mijn ervaring is helaas anders in een vergelijkbare situatie. 

Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 12:46:

Fijn om te lezen dat het wel kan. Mijn ervaring is helaas anders in een vergelijkbare situatie.

Uiteraard is het ook afhankelijk van welke medewerkers je treft maar als je niet probeert te helpen komt er zeker geen hulp. Dus daarom echt altijd aan de bel trekken. Elk geholpen kind is er 1. 

hier dezelfde ervaring met veilig thuis. 1 bezorgde melding heeft ervoor gezorgd dat het wiel begon te draaien en er nu gelukkig veiligheid is voor de kinderen. Uiteindelijk was daar uit huis plaatsing wel voor nodig. Maar dat is een proces. En nee natuurlijk komt de cavalerie ze niet blind uit huis trekken.  Gelukkig maar! 

Maar ik begrijp nu dat Margaretha met afstand nemen niet bedoelde kind laten zitten, maar meer mentaal afstand nemen maar wel aan de slag.  

absor schreef op 13-07-2024 om 13:28:

hier dezelfde ervaring met veilig thuis. 1 bezorgde melding heeft ervoor gezorgd dat het wiel begon te draaien en er nu gelukkig veiligheid is voor de kinderen. Uiteindelijk was daar uit huis plaatsing wel voor nodig. Maar dat is een proces. En nee natuurlijk komt de cavalerie ze niet blind uit huis trekken. Gelukkig maar!

Maar ik begrijp nu dat Margaretha met afstand nemen niet bedoelde kind laten zitten, maar meer mentaal afstand nemen maar wel aan de slag.

Dat is juist. 

Zo te lezen is er iets positief veranderd bij jeugdzorg. Daar ben ik heel blij om. Mijn situatie dateert van een paar jaar geleden. Enorme zorgen om het gezin van een naaste. Kinderen zonder ontbijt en lunch naar school was nog het minst erge. De juf benaderde mij op een gegeven moment informeel. Of ik wist of het waar was wat de kinderen op school vertelden over hoe het er thuis aan toeging. Dat kon ik bevestigen. Ik had al melding gedaan bij Veilig Thuis, maar er werd mij gezegd dat alleen mijn melding niet genoeg was, dus ergens was ik wel blij dat de school er nu ook van wist. Helaas, melden deden ze niet. Ook de huisarts en de buren (persoonlijk gevraagd of ze wilden helpen) hielden zich blind en doof. 
Het heeft veel te lang geduurd voor er hulp kwam. Toen het eenmaal zover was was de aangeboden (gedwongen) hulp heel goed geregeld. Het heeft ook echt een aanzienlijke verbetering gebracht in dat gezin. 

Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 14:03:

Zo te lezen is er iets positief veranderd bij jeugdzorg. Daar ben ik heel blij om. Mijn situatie dateert van een paar jaar geleden. Enorme zorgen om het gezin van een naaste. Kinderen zonder ontbijt en lunch naar school was nog het minst erge. De juf benaderde mij op een gegeven moment informeel. Of ik wist of het waar was wat de kinderen op school vertelden over hoe het er thuis aan toeging. Dat kon ik bevestigen. Ik had al melding gedaan bij Veilig Thuis, maar er werd mij gezegd dat alleen mijn melding niet genoeg was, dus ergens was ik wel blij dat de school er nu ook van wist. Helaas, melden deden ze niet. Ook de huisarts en de buren (persoonlijk gevraagd of ze wilden helpen) hielden zich blind en doof.
Het heeft veel te lang geduurd voor er hulp kwam. Toen het eenmaal zover was was de aangeboden (gedwongen) hulp heel goed geregeld. Het heeft ook echt een aanzienlijke verbetering gebracht in dat gezin.

Daar heeft school niet haar plicht gedaan. Ik werk in de kinderopvang opvang en wij zijn net als scholen verplicht de meldcode kindermishandeling te gebruiken. School had een dossier moeten maken, dan met ouders in gesprek moeten gaan en daarna melding moeten maken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.