Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Help! Ik weet niet meer wat ik kan doen..


PinkFlower schreef op 13-07-2024 om 14:08:

[..]

Daar heeft school niet haar plicht gedaan. Ik werk in de kinderopvang opvang en wij zijn net als scholen verplicht de meldcode kindermishandeling te gebruiken. School had een dossier moeten maken, dan met ouders in gesprek moeten gaan en daarna melding moeten maken.

Dat klopt en dat wist ik destijds ook, maar als de school niet wil sta je met de rug tegen de muur. 

Margaretha2024 schreef op 13-07-2024 om 11:43:

Veilig Thuis komt niet snel echt in actie door 1 enkele melding van een bezorgd familielid. Ze zullen de melder advies geven, maar niet veel meer dan dat. Dat kan veranderen wanneer naast diverse meldingen van verschillende personen in de directe omgeving ook officiële instanties zoals bijvoorbeeld school of de huisarts melding doen.
TO, Wat je beschrijft is inderdaad niet de meest ideale opvoedstijl, het klinkt weinig liefdevol, maar iedereen heeft het recht om op te voeden zoals hij/zij dat wil. Er gebeuren helaas veel ergere dingen in gezinnen dan wat jij beschrijft. Ook heeft je zus het recht om om te gaan met wie ze wil op de manier zoals zij dat wil. Dat zij haar zoon laat eten wat de pot schaft is bij veel ouders gewoon de normale gang van zaken. Haar kind uitschelden is uiteraard verwerpelijk en schadelijk, maar ook hierin is zij niet de enige ouder die dat doet. Helaas zijn de zaken die jij noemt geen reden voor Veilig Thuis om fors in te grijpen, zeker niet als jij de enige melder bent.

Het enige wat je kunt doen is proberen niet jou normen en waarden op je zus en haar manier van opvoeden/leven te plakken en vanuit deze houding proberen er voor haar en jou neefje te zijn. Want als je haar benaderd met je oordeel al klaar (al dan niet impliciet) dan zal ze je op den duur helemaal wegduwen. Als je het tenminste ziet zitten om de vinger aan de pols te houden bij dit gezin want het vraagt heel veel van je. Misschien is wat afstand nemen beter.


Fysiek geweld tegen een kind is volgens de wet verboden. Dus nee, niet iedereen heeft het recht een kind op te voeden zoals hij/zij wilt.

Zeespiegel schreef op 13-07-2024 om 22:25:

[..]

Fysiek geweld tegen een kind is volgens de wet verboden. Dus nee, niet iedereen heeft het recht een kind op te voeden zoals hij/zij wilt.

Amen, als dit allemaal zichtbaar is voor to laat staan het leed wat niet gezien wordt , ik kan zo boos worden om dat soort reacties zo houd je het geweld in stand 

Is er contact met de vader van het kind? Het kind is in elk geval 3 weekenden bij de vader. Het is de vraag wat vader weet, hoe hij er tegenaan kijkt en wat hij kan doen om de situatie te verbeteren.
Melden kan, eventueel aangevuld met het verhaal over de voedingscoach, als professional.

Tsjor

voedingscoach een professional? Iedereen kan zich voedingscoach noemen, coach is geen beschermd beroep. 

PinkFlower schreef op 13-07-2024 om 14:08:

[..]

Daar heeft school niet haar plicht gedaan. Ik werk in de kinderopvang opvang en wij zijn net als scholen verplicht de meldcode kindermishandeling te gebruiken. School had een dossier moeten maken, dan met ouders in gesprek moeten gaan en daarna melding moeten maken.

Precies, wij hebben als docenten allemaal de meldcode-app (Meldcode KM). Maar je vergeet dat de eerste stap is dat je als school of kdv eerst zelf met ouders in gesprek moet gaan.

SuzyQFive schreef op 14-07-2024 om 18:24:

[..]

Precies, wij hebben als docenten allemaal de meldcode-app (Meldcode KM). Maar je vergeet dat de eerste stap is dat je als school of kdv eerst zelf met ouders in gesprek moet gaan.

Als je leest vergeet ik dat niet. Die stap staat we letterlijk in. Voor je met ouders in gesprek gaat met je wel eerst weten waar je het over wil hebben. Dus je overlegt met je collega's en maakt een klein dossier met wat op valt. 

" Zelf steelt ze veel, gaat ze met niet hele slimme mensen om, en zit ze in een enorm negatieve spiraal. Ook doet ze heel makkelijk met seks; ze heeft veel abortussen gepleegd. Nu wil ze ook niet meer werken en zich laten afkeuren zodat ze zwart kan werken naast haar uitkering."

Om heel eerlijk te zijn vind ik deze waslijst aan verwijten nogal afleiden van de zorg voor neefje. Wat heb jij te maken met haar seksleven? (en terzijde: zouden we eens af kunnen stappen van het gebruik van het werkwoord "plegen" als het gaat om abortus?). 

Door deze alinea met verwijten kreeg ik eigenlijk de indruk met een trol te maken te hebben. 

Als het je wel gaat om je neefje en niet om het afkammen van je zus, dan zou je denk ik moeten proberen met haar in gesprek te gaan over dat slaan en dat schelden. Of alleen vragen of je haar ergens mee kan helpen, want dan slaan en schelden kan natuurlijk ook een uiting van overbelasting zijn. 
Maar goed, zusje zal wel aanvoelen dat jij haar en haar leven op alle fronten afkeurt dus die staat vast niet te springen om jou om hulp te vragen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.