Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-04-2025 om 13:36
Kleuter heeft nogal grote voorkeuren in personen. In het verleden wisselde de voorkeur nog wel na een aantal maanden. Nu is het al geruime tijd gelijk gebleven. Maar alleen die persoon mag tanden poetsen, uit bed halen enzovoort. Op straffe van veel gejammer.
Iemand tips?
21-04-2025 om 21:14
Pippeltje schreef op 21-04-2025 om 15:56:
[..]
Je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet perse altijd zijn/haar zin geven. Want daarvan krijg je volwassenen die altijd hun eigen zin doordrijven en vinden dat de hele wereld zich aan moet passen aan hen.
Echt; ik denk dat de opvoeders van nu zijn doorgeslagen in het rekening houden met wat het kind wil.
Inderdaad, je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet zijn/haar zin geven.
Nee, gezien het feit dat het kind zeker 4 is, vermoed ik dat hij/zij
precies weet waar het mee bezig is en valt het voor mij onder de noemer
manipulatie; jammeren omdat je je zin niet krijgt.
Jouw quote van eerder in dit topic vind ik echter niet perse uitstralen dat je rekening houdt met de gevoelens van je kind, maar dat is dan vast mijn interpretatie.
21-04-2025 om 21:18
Kaaaaaaaatje schreef op 21-04-2025 om 21:14:
[..]
Inderdaad, je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet zijn/haar zin geven.
Nee, gezien het feit dat het kind zeker 4 is, vermoed ik dat hij/zij
precies weet waar het mee bezig is en valt het voor mij onder de noemer
manipulatie; jammeren omdat je je zin niet krijgt.
Jouw quote van eerder in dit topic vind ik echter niet perse uitstralen dat je rekening houdt met de gevoelens van je kind, maar dat is dan vast mijn interpretatie.
Maar ik voedt geen kind van 4 op. Ik zeg alleen dat je rekening kunt houden met zijn / haar gevoelens; ik biedt geen uitgebreide concrete uitvoering van hoe dat aangepakt zou moeten worden. Daartoe voel ik me niet geroepen.