Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


Malm schreef op 17-10-2024 om 22:45:

gewoon laten gaan.. wij hebben wel harde afspraken, geen voetbalpakjes en joggingbroeken naar school. Soms hebben ze combi’s aan die echt niet kunnen, dan geven we een suggestie: “dat andere shirt staat misschien beter bij die broek”. Vaak wordt daar gehoor aan gegeven.

Geen joggingbroek zei ik eerst ook. Toen kreeg ik kinderen die geen spijkerbroeken wilde dragen en bleken er ook best nette joggingbroeken te zijn. Nu in groep 4 draagt oudste uit zichzelf wel soms een spijkerbroek.

Pinokkio schreef op 17-10-2024 om 23:34:

En on topic: we hebben een enórm probleem rondom kleding dat alleen maar groeiende is, onze waanzinnige verspilling is echt niet meer te negeren of weg te moffelen.
Ik hoop dan ook oprecht dat het lukt om onze normen eens een beetje bij te stellen. Nee, alsjeblieft, het is helemaal niet zo belangrijk dat zelfs kinderen er al leuk/ netjes etc bij lopen. De prijs is torenhoog hè!
En niemand wil er buiten vallen en ook zijn kinderen er niet buiten laten vallen. Want hoe erg is het bijv als kleding niet helemaal heel meer is? Volgens mij in ontzettend veel gevallen totaal geen probleem. Maarja, ik wil zelf uiteraard ook voldoen aan die norm. (Of word anders wel flink gecorrigeerd

Wat heeft verspilling hier nou mee te maken?

Mijn kinderen hadden een stuk of 5 broeken, en wat truien en shirts. En ook regelmatig 2de hands.

MamaE schreef op 17-10-2024 om 23:50:

[..]

Kapotte kleding of met vieze vlekken wordt vaak geassocieerd met onverzorgd. En eerlijk gezegd snap ik dat ergens ook nog wel; als je eten of drinken knoeit op de vloer thuis, maak je dat ook schoon. Waarom dan wel een shirt met vlekken aanhouden?

Als ze bij het ontbijt wat melk knoeien op hun shirt, laat ik ze echt niet omkleden. Als ze bij iedere vlek een schoon kledingstuk aan moeten verdrievoudigt mijn was. Ze pakken het in de ochtend schoon uit de kast en daarna so be it. 

Miepjecody schreef op 18-10-2024 om 09:03:

[..]

Wat heeft verspilling hier nou mee te maken?

Mijn kinderen hadden een stuk of 5 broeken, en wat truien en shirts. En ook regelmatig 2de hands.

Mijn dochter heeft een kást vol, alleen maar 2e, 3e, 4e en 5e hands. 

Een stuk of 5 zegt helemaal niets over verspilling. 

Due-scimmie schreef op 18-10-2024 om 09:05:

[..]

Als ze bij het ontbijt wat melk knoeien op hun shirt, laat ik ze echt niet omkleden. Als ze bij iedere vlek een schoon kledingstuk aan moeten verdrievoudigt mijn was. Ze pakken het in de ochtend schoon uit de kast en daarna so be it.

En juist o.a. dat achterlijk veel wassen is verspilling van vanalles. 

Mevrouw75 schreef op 18-10-2024 om 09:07:

[..]

Mijn dochter heeft een kást vol, alleen maar 2e, 3e, 4e en 5e hands.

Een stuk of 5 zegt helemaal niets over verspilling.

Helemaal mee eens ik vind het aantal items zo nietszeggend, ik heb een kast vol 2de hands, ik koop voor mezelf nooit boven kleding , voor mijn kind koop ik regelmatig nieuw maar bijna alles wordt wel weer doorgegeven. Mijn man koopt daarintegen altijd bepaalde "merk"kleding maar doet ook echt een eeuwigheid ermee , die koopt weer heel bewust op kwaliteit. Er zijn zoveel manieren om bewuster ermee om te gaan

Het is heel herkenbaar dat kinderen, vooral meisjes, sterk betrokken zijn bij hun kledingkeuze. Het kan soms frustrerend zijn als ze zich druk maken over wat ze dragen, maar dit is vaak een manier voor hen om hun identiteit te uiten. Probeer open gesprekken te hebben over hun voorkeuren en leg uit waarom bepaalde kleding misschien niet geschikt is voor bepaalde situaties. Het kan ook helpen om samen naar kleding te kijken, zodat ze zich gehoord voelen en je hun keuzes kunt begrijpen.

Due-scimmie schreef op 18-10-2024 om 09:05:

[..]

Als ze bij het ontbijt wat melk knoeien op hun shirt, laat ik ze echt niet omkleden. Als ze bij iedere vlek een schoon kledingstuk aan moeten verdrievoudigt mijn was. Ze pakken het in de ochtend schoon uit de kast en daarna so be it.

Nee ik ook niet. En kleding gaat hier ook vaak meerdere dagen aan. Niet alles hoeft elke keer in de was. Maar als er een gat in komt, dan trek je de volgende dag wat anders aan. En dan kijken we of het nog te repareren is. 

Ons wereldbeeld is ook dat behoefte niet oneindig is. En dat genoeg ook genoeg is.
Dat tweedehands prima is voor veel dingen. En ja, soms kopen we ook iets nieuw omdat dochter dat mooi vindt en wil hebben. Ik lijk hier vaak principiëler dan ik in de praktijk ben. 

MamaE schreef op 18-10-2024 om 10:00:

[..]

Nee ik ook niet. En kleding gaat hier ook vaak meerdere dagen aan. Niet alles hoeft elke keer in de was. Maar als er een gat in komt, dan trek je de volgende dag wat anders aan. En dan kijken we of het nog te repareren is.

Ons wereldbeeld is ook dat behoefte niet oneindig is. En dat genoeg ook genoeg is.
Dat tweedehands prima is voor veel dingen. En ja, soms kopen we ook iets nieuw omdat dochter dat mooi vindt en wil hebben. Ik lijk hier vaak principiëler dan ik in de praktijk ben.

Gat in een kleding maakt mij helemaal niks uit. Dochter ook niet gelukkig. 

Ik heb het altijd een hele rare norm gevonden, geen vlekken en niet stuk, voor kinderen die nog weleens een broek stuk of niet eruit te wassen vlekken vallen.

Ik heb niet alles gelezen,want er is ineens wel heel veel hier geschreven. Ik kocht voor mijn dochter altijd setjes die we beiden leuk vonden, want dan hadden we geen gezeur in de ochtend. Tot ik één keer overstag ging en haar toch ook (voor erbij) een soort felroze fluwelen jogging broek had gekocht. Die raakte al heel gauw uit model en de knieën werden wit. Toch moest en zou die broek iedere keer aan...tja, mijn eigen schuld, had 'm gewoon niet moeten kopen, het werd echt haar favoriete broek. Daarna altijd goed nagedacht bij wat ik in huis haalde, zodat de kleding die er was, in ieder geval redelijk normaal was. Dan nog kan je rare combinaties verzinnen, maar dat viel hier meestal wel mee.

1968 schreef op 18-10-2024 om 10:39:

Ik heb niet alles gelezen,want er is ineens wel heel veel hier geschreven. Ik kocht voor mijn dochter altijd setjes die we beiden leuk vonden, want dan hadden we geen gezeur in de ochtend. Tot ik één keer overstag ging en haar toch ook (voor erbij) een soort felroze fluwelen jogging broek had gekocht. Die raakte al heel gauw uit model en de knieën werden wit. Toch moest en zou die broek iedere keer aan...tja, mijn eigen schuld, had 'm gewoon niet moeten kopen, het werd echt haar favoriete broek. Daarna altijd goed nagedacht bij wat ik in huis haalde, zodat de kleding die er was, in ieder geval redelijk normaal was. Dan nog kan je rare combinaties verzinnen, maar dat viel hier meestal wel mee.

Huh? Nou en? Waarom moet een kinderbroek (sws gewoon een broek) in de mode zijn? En die witte knieën, nou en? 

Mevrouw75 schreef op 18-10-2024 om 10:42:

[..]

Huh? Nou en? Waarom moet een kinderbroek (sws gewoon een broek) in de mode zijn? En die witte knieën, nou en?

Er staat 'uit model' de knieën gingen als enige van de broek enorm lubberen en op die plek ging het fluwelen eraf en daar werd de broek wit. Het stond echt heel lelijk, maar goed, ik heb haar die broek wel af laten dragen, maar het was voor mij een doorn in het oog 🥴

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.