Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Yumi schreef op 20-06-2024 om 11:46:

[..]

Ik vind het ook vervelend als iemand zich niet gedraagt in het verkeer.

Maar iemand/ kinderen zoiets toewensen, bah wat naar! Dat je dit soort dingen kunt bedenken, ik word er gewoon misselijk van

Dit gaat wel wat verder dan "vervelend" en "niet gedragen" hoor. Loop maar een weekje mee voordat je er zo op reageert.

Plantenbak schreef op 19-06-2024 om 18:59:

ik heb nog nooit een kind van een jaar of 9 op een fatbike gezien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er ouders zijn die dat een goed idee vinden.

De kinderen die ik ken met een fatbike zijn allemaal een jaar of 14. In het voetbalteam van mijn zoon zijn de fietsen niet opgevoerd maar alsog gaan ze ellendig hard en ze houden zich aan geen enkele verkeersregel. Ook dan zij die fietsen heel gevaarlijk. Oudere mensen met e-bikes rijden niet continu 25 km per uur gewoon omdat dat kan. Kinderen op fatbikes wel (en vaak nog veel harder ook).

Ik vind ouderen op een elektrische fiets ook een rampenplan.  Reactiesnelheid met dat tempo. Verkeersregels? Wat zijn dat? Rechts voorrang? Vergeet het maar. Binnenbocht bij afslaan. Zo dicht langs me dat ze me Bijna raken.

Een obstakel voorbij zonder achter zich te kijken

Miepjecody schreef op 21-06-2024 om 09:09:

[..]

Ik vind ouderen op een elektrische fiets ook een rampenplan. Reactiesnelheid met dat tempo. Verkeersregels? Wat zijn dat? Rechts voorrang? Vergeet het maar. Binnenbocht bij afslaan. Zo dicht langs me dat ze me Bijna raken.

Een obstakel voorbij zonder achter zich te kijken

Dat is niet voorbehouden aan ouderen op elektrische fietsen. Ik zie dagelijks dat bijna 90% van de fietsers dit doet, ongeacht leeftijd of soort fiets. Hand uitsteken, omkijken bij voorsorteren of inhalen, bijna niemand hier doet dit.

Max88 schreef op 20-06-2024 om 20:32:

[..]

Dit gaat wel wat verder dan "vervelend" en "niet gedragen" hoor. Loop maar een weekje mee voordat je er zo op reageert.

Denk je nou echt dat je kunt goed praten, wat je die kinderen toewenst? 

Ik vind het onvoorstelbaar, walgelijk, en misselijkmakend dat je kinderen dood wenst. Word volwassen en ga in gesprek met de ouders.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-06-2024 om 09:16:

[..]

Dat is niet voorbehouden aan ouderen op elektrische fietsen. Ik zie dagelijks dat bijna 90% van de fietsers dit doet, ongeacht leeftijd of soort fiets. Hand uitsteken, omkijken bij voorsorteren of inhalen, bijna niemand hier doet dit.

Eens

Daarnaast lijkt het erop dat men denkt dat fietsen op de stoep tegenwoordig is toegestaan. Hoor ik ze niet aankomen, dan hangen ze op die bel dat ik opzij moet. Wat soms alleen mogelijk is door van de stoep af te gaan.🤨

Yumi schreef op 21-06-2024 om 10:27:

[..]Daarnaast lijkt het erop dat men denkt dat fietsen op de stoep tegenwoordig is toegestaan. Hoor ik ze niet aankomen, dan hangen ze op die bel dat ik opzij moet. Wat soms alleen mogelijk is door van de stoep af te gaan.🤨

Ik ga dus écht niet van de stoep af hoor, ik ga 'breed' staan en wijs naar de straat.
Vervolgens word ik uitgescholden voor SLET!
Ach ja, dat is de jeugd van tegenwoordig.

Beterlaat2021! schreef op 21-06-2024 om 11:03:

[..]

Ik ga dus écht niet van de stoep af hoor, ik ga 'breed' staan en wijs naar de straat.
Vervolgens word ik uitgescholden voor SLET!
Ach ja, dat is de jeugd van tegenwoordig.

Dat is sommige jeugd van tegenwoordig. 

Dit draadje neemt een stomme wending zeg.... zullen we niet klagen over de jeugd van tegenwoordig en andere weggebruikers, en weer on-topic gaan?

Beterlaat2021! schreef op 21-06-2024 om 11:03:

[..]

Ik ga dus écht niet van de stoep af hoor, ik ga 'breed' staan en wijs naar de straat.
Vervolgens word ik uitgescholden voor SLET!
Ach ja, dat is de jeugd van tegenwoordig.

Niet eens voor Karen?

Nick90

Nick90

21-06-2024 om 11:57 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 21-06-2024 om 11:44:

[..]

Niet eens voor Karen?

10/10 moest lachen

Beterlaat2021! schreef op 21-06-2024 om 11:03:

[..]

Ik ga dus écht niet van de stoep af hoor, ik ga 'breed' staan en wijs naar de straat.
Vervolgens word ik uitgescholden voor SLET!
Ach ja, dat is de jeugd van tegenwoordig.

Dat durf ik echt niet meer nadat ik niet meer door mocht lopen, van e.a mafketel. Toen meerdere winkeliers zich ermee gingen bemoeien ben ik bij de bakker naar binnen gevlucht. Die heeft de politie gebeld, omdat hij daar ook dreigend naar binnenkwam. Man van 'n jaar of 35, vond dat ik gewoon opzij moest gaan en het recht niet had om hem te vertellen dat hij niet op de stoep mocht fietsen. 

Hier heeft het buurmeisje er eentje (nou ja een paar huizen verderop) meisje is 15 en het ding is niet opgevoerd. Dan is het gewoon net als een elektrische fiets. Alleen wat logger vind ik. Enige voordeel is dat je ze makkelijker hoort aankomen dan een fiets want de wielen maken op het meeste wegdek behoorlijk wat geluid. Dat het ding wat zwaarder is vind ik een groot nadeel en je leest dat ze gewoon echt van hele slechte kwaliteit zijn over het algemeen (goedkope accu's, goedkoop frame, schijnt snel door te breken) dus het ding is denk ik snel stuk. Ze zijn niet voor niets goedkoper dan de gemiddelde elektrische fiets.
Je kan misschien een keer ergens een proefrit maken om te kijken of het niet te log/zwaar is voor een 10 jarige? Want anders is een wat stoerdere elektrische fiets toch veel slimmer om te nemen?

Yumi schreef op 21-06-2024 om 10:22:

[..]

Denk je nou echt dat je kunt goed praten, wat je die kinderen toewenst?

Ik vind het onvoorstelbaar, walgelijk, en misselijkmakend dat je kinderen dood wenst. Word volwassen en ga in gesprek met de ouders.

Stop maar, geen superlatieven meer nodig, je kent de achtergrond en feiten niet en je bent blijkbaar erg letterlijk. Ik zal ook m'n mond houden verder.

https://bg.legal/ben-je-wel-verzekerd-als-je-een-ongeval-met-de-fatbike-maakt/#:~:text=Er%20geldt%20geen%20verzekeringsplicht%20nu,voor%20de%20schade%20aan%20derden

<<Quote>>:
Alhoewel het op zich een veilig vervoermiddel is kan je de fatbikes vrij eenvoudig opvoeren, dan kunnen zelfs snelheden van 40 tot 45 km/uur gehaald worden [of harder]. Je mag hiermee niet op de openbare weg en je bent niet meer verzekerd. Je zal zelf de schade die je veroorzaakt hebt aan een ander moeten betalen. Dit kan bij zwaar letsel oplopen. Mogelijk zal er dan beslag moeten worden gelegd op je woning of loon.

Als je zelf letsel oploopt kan je ook geen beroep meer doen op art. 185 WVW.

Dan zijn er ook fatbikes met een gashendel. Een gashendel mag slechts ondersteunen tot 6 km/uur. Je hoeft dan niet te trappen. Fatbikes die harder kunnen dan 25 km/uur zijn wettelijke gezien geen fiets meer maar een motorvoertuig. Je mag niet op de openbare weg en je bent evengoed niet verzekerd.

Rijdt een minderjarig kind op een opgevoerde fatbike en veroorzaakt hij/zij een ongeval dan zijn de ouders aansprakelijk. Geen enkele verzekering dekt de veroorzaakte [letsel]schade en de kosten van het slachtoffer kunnen oplopen zeker bij zwaar letsel.

Strafrechtelijk riskeert de bestuurder van een opgevoerde fatbike bij controle door de politie een boete van € 290,00 en in beslagname.

Kortom:
Bestuurders [of hun ouders] van fatbikes die harder kunnen dan 25 km/uur lopen een groot financieel risico. Daarnaast zijn de fatbikes die zijn opgevoerd of werken met een gashendel een gevaar op het fietspad. De verwachting is dat het aantal fietsongevallen en hierdoor letsel toe zal nemen. <<Unquote>>

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.