Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Voor Nick90: Kan je niet aan je vader vragen of hij een aantal gewone fietsen voor je zoon wil kopen.  Steeds in een grotere maat?  Eventueel tweedehands, dan heeft zoon de komende jaren altijd een passende fiets. 
Dat is trouwens heel belangrijk dat de maat en het gewicht van de fiets passen bij je kind. Op een te grote of te kleine fiets kan je niet veilig aan het verkeer deelnemen.

Annaniem2023 schreef op 20-06-2024 om 06:55:

[..]

mamaE, veel arme mensen blinken niet uit in het nemen verstandige financiële beslissingen . Wat jij schrijft is voor mensen die goed met geld omgaan heel logisch en makkelijk. Als je geen geld hebt en weet dat je het ook nooit gaat krijgen, dan is sparen voor iets in plaats van lenen geen optie.

En wat er ook bij komt is schaamte om te zeggen dat iets niet kan omdat er geen geld is. Je wil je kind niet buiten de groep laten vallen en jezelf ook niet dus is de schijn ophouden heel belangrijk. Dus doe je of je wel geld hebt.

Tot dat kaartenhuis met donderend geraas in elkaar stort maar de meesten blijven hun leven lang langs het randje leven. 

Annaniem2023 schreef op 20-06-2024 om 06:55:

[..]

mamaE, veel arme mensen blinken niet uit in het nemen verstandige financiële beslissingen . Wat jij schrijft is voor mensen die goed met geld omgaan heel logisch en makkelijk. Als je geen geld hebt en weet dat je het ook nooit gaat krijgen, dan is sparen voor iets in plaats van lenen geen optie.

Plus, zo heb ik het idee, zijn mensen met weinig geld veel meer gericht op het hebben van dure kleren en dure spullen. Dat kan ook doorwerken als de volgende generatie wél geld heeft. Mensen die opgegroeid zijn in een familie waar de meeste dingen met eventueel een beetje sparen wel gekocht konden worden, hebben niet zo de behoefte om te pronken en steeds mee te doen met de trend.

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 22:15:

[..]

Absoluut niet. Pa z'n vriendin zou het verder afhandelen zei ze

Maar wat vindt de moeder van je zoon er nou van?

Valeria schreef op 20-06-2024 om 08:02:

[..]

Maar wat vindt de moeder van je zoon er nou van?

Die vraag is hier al meermalen gesteld. Daar zou ik ook wel het antwoord op willen weten. 

Auwereel schreef op 18-06-2024 om 21:23:

[..]

Ook in een dorp kan je tegen een boom rijden of andere mensen overhoop rijden als je zo'n gevaarte wat snelheid en gewicht betreft niet aankan.

Ik woon in een rustige wijk, woonerf, waar kleine kinderen zelf naar een speeltuintje kunnen lopen, maar als met grote snelheid door de straat, over de stoep en over het gras wordt geracet (zag ik vanavond voor het eerst) kunnen kleinere kinderen niet meer zelfstandig de deur uit. Met de auto moet stapvoets gereden worden, maar dat grotere kinderen met een zware fatbike met 40 km/u rijden is kennelijk geen probleem, die mogen de kleintjes wel overhoop rijden?

Een collega van mijn man heeft voor zichzelf een opgevoerde fatbike in de winkel gekocht. Als je zoon om een opgevoerde zeurt bij opa, krijg,-ie dan een opgevoerde, net als z'n vriendjes? Als dat niet het geval is omdat je dat te gevaarlijk vindt, bedenk dan dat je met 25 km/u ook lelijk kan vallen een of andere kinderen kan aanrijden als je zo'n ding niet aankan.

Die kinderen in mijn wijk die op een fatbike door de wijk scheuren, over de stoep en over het gras (een deel van de straat waar geen auto's kunnen komen), dat zijn de kinderen van ouders die een straat verderop die een Verkeersmaatje en een 15 op hun vuilcontainer hebben om de auto's af te remmen als hun kinderen buitenspelen...

Na de fatbike, krijgen we de generatie fatboys natuurlijk.

veel-kinderen-zijn-te-zwaar-maar-dat-los-je-niet-alleen-op-met-minder-eten.jpg

Max88 schreef op 20-06-2024 om 01:22:

[..]

Ik denk zomaar omdat als je stervend bent en met warme hand wil geven, je dan een kado geeft wat indruk maakt en dat is voor iedereen persoonlijk. En dat bedrag is vast van die grootte omdat het 1. Kan 2. Mag. 3. Het niemand wat aangaat 4. Opa stervende is en geen onderscheid maakt; wat een goede opa!

En dan snap ik heel goed dat iemand ( zoon/Nick) daar geen punt van wil maken. Zou ik ook niet doen. Maar wel met zoon afspraken maken, voor mijn part dat ie voorlopig aan de ketting ligt.

Ook hier rijdt de jeugd er veel op, vooral voedselbezorgers en die rijden via stoep, tegen het verkeer in, levensgevaarlijk en ik verwens ze dikwijls dat ze van het afvalt geschraapt mogen worden..

Toch begrijp ik dit geval wel.

Ik vind het ook vervelend als iemand zich niet gedraagt in het verkeer. 

Maar iemand/ kinderen zoiets toewensen, bah wat naar! Dat je dit soort dingen kunt bedenken, ik word er gewoon misselijk van 

Beterlaat2021! schreef op 20-06-2024 om 11:40:

Na de fatbike, krijgen we de generatie fatboys natuurlijk.

veel-kinderen-zijn-te-zwaar-maar-dat-los-je-niet-alleen-op-met-minder-eten.jpg

De fatboy/girl maakt al aardig zijn opwachting. Geef kinderen een normale fiets om dit te voorkomen.  Voor een gezonde puber een enkele reis van 10 km naar school is heel gezond. Bewegen is goed en als je 10 km moet fietsen naar school ben je echt niet toe aan een e-bike of fatbike!! 

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 15:57:

Ik ben zelf een fanatiek gamer dus we hebben al teveel gameconsoles dus dat is niet echt een optie. Ik probeer zoon wel te bewegen om wat anders te kiezen maar zonder succes. Nu gaat ie achterop bij een vriendje en dat vind ik ook link maar ik kan hem buiten niet echt in de gaten houden natuurlijk

Jemig de pemig. Je bent toch zijn ouder? Wie is hier nou de snackbar? Of durf jij niet je eigen kind op te voeden? Nee is nee. 

Hier net bij de super een jong meisje van een jaar of 10 's waarbij een brusje achterop moest. Brusje kon alleen achterop klimmen door eerst op zo'n "nietje" fietsenstalling te klimmen.  Meisje kon die fiets bijna niet in balans houden met dat kind achterop. Zelf naar been aan de andere kant krijgen om op het zadel te kunnen zitten werd ook een aardige acrobatiekact. Toen ze weg reed ging ze bijna onderuit.
Nick90 wees wijs en geef je kind een gewone fiets! Kinderen van 10 zijn echt te jong voor zo'n fatbike en zien de gevaren van het verkeer nog niet. 

Caroline80 schreef op 19-06-2024 om 11:55:

[..]

Ik denk dat hier op het forum weinig of geen ouders van kinderen met een fatbike zitten. Is toch een bepaalde groep mensen (ik zal maar niet zeggen welke groep dat volgens mij is) die een fatbike heeft.

Nou dat dacht ik dus ook. Tot ik gisteravond voor mijn deur in een hele nette buurt een groepje 12-jarigen in keurig nette broeken en polo's op zo'n ding een waterijsje zag eten. Ik vond het contrast aandoenlijk, maar ik snap echt niet dat mensen dat voor hun kind kopen / goed vinden dat hun kind dat koopt. 

MamaE schreef op 19-06-2024 om 23:38:

[..]

Dit begrijp ik dus niet. Sowieso dat er bij aankoop van een dure telefoon plus abonnement niet gekeken wordt naar iemands inkomen. Voor iemand in de bijstand is 50 euro per maand toch een godsvermogen dat hij/zij eigenlijk helemaal niet aan een telefoon kan uitgeven? Natuurlijk heb je een telefoon nodig, maar die hoeft geen 800+ euro te zijn.
Wij zijn gelukkig niet arm, maar we kopen desondanks geen hele dure telefoons en we gaan ook geen leningen afsluiten daarvoor. Al helemaal niet om daar eigenlijk andere dingen van te kopen die we eigenlijk helemaal niet kunnen betalen.

Daarnaast, ja, kind heeft een fiets nodig. Maar die kun je tweedehands ook prima kopen. En organisaties als stichting leergeld of een ander armoedefonds kunnen daar ook bij helpen. Je krijgt dan geen fatbike, gelukkig niet zeg. Maar dit soort constructies zijn echt niet nodig om aan 'een fiets' te komen.

Ik vind 65% leerlingen onder de armoedegrens echt énorm veel en het daardoor juist opvallend dat er toch zoveel uit die groep een fatbike blijken te hebben. Als al die ouders nu gewoon zouden zeggen 'die dingen zijn veel te duur, dat kunnen wij niet betalen' en kinderen horen dat ook van hun vrienden, dan is het ook niet problematisch om er geen te hebben omdat niemand er één heeft. Of misschien een hele enkeling met rijke ouders.

Armoede is een geweldig ingewikkeld probleem en kent vele (vaak elkaar versterkende) oorzaken. Niet in de laatste plaats heeft het te maken met intelligentie, afkomst, sociale omgeving, laaggeletterdheid en opleidingsniveau. Armoede houdt zichzelf ook vaak in stand. Mensen gaan bijvoorbeeld leningen aan tegen hoge rente om bestaande schulden af te lossen (het ene gat met het andere dichten). Ook schaamte speelt een rol. Mensen willen vooral laten zien dat ze het geld wel hebben. En dus worden er (voor jou en mij) onbegrijpelijke keuzes gemaakt, zoals een fatbike voor je kind kopen zodat het erbij hoort. Dat er dan geen geld is voor (gezond, voldoende) eten is voor de buitenwereld veel minder/niet zichtbaar.

dan

dan

20-06-2024 om 17:36

Moederkareltje schreef op 19-06-2024 om 14:45:

misschien kun je de ouders van je kind zijn vriendjes eens vragen hoe het hen bevalt dat hun kind een fatbike heeft en hoe zij zorgen dat het veilig blijft en of ze zich wel eens zorgen maken. Is dat een idee om ze even te appen? Dat zou ik denk ik doen.


Als hij toch echt een fatbike krijgt, dan is dit de meest aangewezen manier om ervaringen te krijgen hierover. 

MamaE schreef op 19-06-2024 om 23:38:

[..]

Dit begrijp ik dus niet. Sowieso dat er bij aankoop van een dure telefoon plus abonnement niet gekeken wordt naar iemands inkomen. Voor iemand in de bijstand is 50 euro per maand toch een godsvermogen dat hij/zij eigenlijk helemaal niet aan een telefoon kan uitgeven? Natuurlijk heb je een telefoon nodig, maar die hoeft geen 800+ euro te zijn.
Wij zijn gelukkig niet arm, maar we kopen desondanks geen hele dure telefoons en we gaan ook geen leningen afsluiten daarvoor. Al helemaal niet om daar eigenlijk andere dingen van te kopen die we eigenlijk helemaal niet kunnen betalen.

Daarnaast, ja, kind heeft een fiets nodig. Maar die kun je tweedehands ook prima kopen. En organisaties als stichting leergeld of een ander armoedefonds kunnen daar ook bij helpen. Je krijgt dan geen fatbike, gelukkig niet zeg. Maar dit soort constructies zijn echt niet nodig om aan 'een fiets' te komen.

Ik vind 65% leerlingen onder de armoedegrens echt énorm veel en het daardoor juist opvallend dat er toch zoveel uit die groep een fatbike blijken te hebben. Als al die ouders nu gewoon zouden zeggen 'die dingen zijn veel te duur, dat kunnen wij niet betalen' en kinderen horen dat ook van hun vrienden, dan is het ook niet problematisch om er geen te hebben omdat niemand er één heeft. Of misschien een hele enkeling met rijke ouders.

Probeer maar eens zo’n telefoon te kopen. Je moet een formulier invullen met een inkomenscheck maar die check wordt nergens gecontroleerd. Je kan dus gewoon invullen dat je netto-maandinkomen €4000,- is en dan kom je door de check. Je krediet wordt wel geregistreerd bij bkr. Als je verder geen schulden hebt die daar geregistreerd staan dan kan dat. 

En ja: je kan een tweedehands fiets kopen en ja, je kan soms bij Stichting Leergeld terecht. Alleen nadeel van SL, bijstand enz enz is dat steeds je volledige doopceel gelicht wordt. Ouders in Bijstand zijn dat gewend maar er is ook een grote groep werkende ouders in armoede en die weten vaak de weg niet in subsidieland. We zijn bezig met een brugfunctionaris, dat is niet gewoon in het VO, wel noodzakelijk. 

Onze school staat nabij de twee armste wijken van de stad. Dus de populatie is daar ook naar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.