Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Hier in het dorp zie ik godzijdank nog geen fatbikes, maar in de stad laatst wel.
Vanwege wegwerkzaamheden moesten we door de plaatselijke 'minder ontwikkelde wijk' en daar zagen we opvallend veel jonge kinderen (10 tot hooguit 13 jaar) op fatbikes. Eentje was er zelfs wheelies mee aan het maken. Met meerdere op zo'n ding. Slingerend over de hele breedte van de weg, totaal niet uitkijken. Geen van allen een helm op.
Ik vraag me echt af waarom ouders zo'n ding kopen voor hun kinderen. En waar ze dat van betalen. 
Is hierin dan ook sprake van wat ik sociologisch gezien aanduid met 'tirannie van de meerderheid'? Dat ouders overstag gaan uit angst dat hun kind buiten de groep valt en niet mee kan doen? Maar tegen welke prijs? Zit daar geen grens aan? Als je kind een ongeluk krijgt met zwaar hersenletsel tot gevolg kan het de rest van zijn leven ook aan heel veel dingen 'niet meer meedoen'. Vraag me af of die vrienden dan nog naar je omkijken. 

Daarnaast zijn die dingen dus best zwaar. Een fiets die net zo zwaar is als jezelf in balans houden is lastig. En zonder ondersteuning ook nauwelijks vooruit te krijgen. Stel je voor dat een volwassen persoon een fiets heeft die 80 kg weegt? Daar kunnen wij ook niet op fietsen. Nu is een scooter ook wel van hetzelfde kaliber, maar daar moet je een rijbewijs voor halen, een helm op, verkeersregels kennen en daar examen in doen en een bepaalde leeftijd (en rijpheid van de hersenen, hopelijk) hebben.

Vandaag weer een artikel in het nieuws dat de politie er een leeftijdsgrens op wil. 
Doe het nou gewoon niet. Je pa weet waarschijnlijk maar half wat het is en denkt 'ach, als mijn kleinzoon dat nou graag wil en ik maak hem er blij mee, dan koop ik dat'.
Als hij daadwerkelijk goed geïnformeerd zou zijn, zou hij waarschijnlijk nee zeggen, als hij een liefhebbende opa is. Net als dat hij hopelijk geen kettingzaag, alcohol, vapes of 18+ games voor hem gaat kopen als je zoon dat wil. 

TO, stel nou dat je vader dit niet zou geven en zoon er bij jou om zou zeuren. Als het binnen je budget voor een verjaardagskado zou vallen, zou je het hem dan geven? En zo niet, waarom dan niet?

Joszy schreef op 19-06-2024 om 21:16:

TO, stel nou dat je vader dit niet zou geven en zoon er bij jou om zou zeuren. Als het binnen je budget voor een verjaardagskado zou vallen, zou je het hem dan geven? En zo niet, waarom dan niet?

Waarom zou je een kind voor de verjaardag een cadeau van 1000-1500 euro geven?

En al helemaal als hij 10 is. 

MamaE schreef op 19-06-2024 om 21:20:

[..]

Waarom zou je een kind voor de verjaardag een cadeau van 1000-1500 euro geven?

En al helemaal als hij 10 is.

Ieder zijn keuze... maar ik probeer er achter te komen of TO het een goed idee vindt, of dat hij alleen maar geen nee durft te zeggen tegen zijn vader.. als hij het zelf nooit zou kopen want te diefstal gevoelig, te gevaarlijk, dan zou het voor mij betekenen dat je het opa ook niet moet laten kopen. Als TO zegt: ik vind het zelf te duur maar anders zou ik het doen, dan is het ook duidelijk toch?

Joszy schreef op 19-06-2024 om 21:30:

[..]

Ieder zijn keuze... maar ik probeer er achter te komen of TO het een goed idee vindt, of dat hij alleen maar geen nee durft te zeggen tegen zijn vader.. als hij het zelf nooit zou kopen want te diefstal gevoelig, te gevaarlijk, dan zou het voor mij betekenen dat je het opa ook niet moet laten kopen. Als TO zegt: ik vind het zelf te duur maar anders zou ik het doen, dan is het ook duidelijk toch?

Oh ja zo, oké dat snap ik. Er zijn in mijn ogen inderdaad wel verschillende 'categorieën' van bezwaren tegen dingen. 
Bijvoorbeeld; gevaarlijk, ongezond of moreel verwerpelijk. Dat koop ik niet voor mijn kind en accepteer ik ook niet van een ander. Bijvoorbeeld een kettingzaag, vapes of drugs.
Een ander bezwaar kan zijn 'niet geschikt voor de leeftijd/ontwikkelingsfase van kind'. Dan ben ik niet principieel tegen het fenomeen, maar wel op een bepaalde leeftijd. Denk aan mobiele telefoons of andere apparatuur of bepaalde films/games. Of een scooter/auto/elektrische fiets.
Dan heb je nog het bezwaar 'veel te duur'. Bijvoorbeeld merkkleding/schoenen. Kinderen groeien daar veel te snel uit en daarbij is hun levensstijl daar ook niet op aangepast.
Maar als iemand dat aan mijn kind cadeau wil doen, vind ik niet dat ik een principiële reden heb om nee te zeggen. Ik ben immers niet tegen kleding of schoenen an sich en het is ook niet zo dat het schadelijk of gevaarlijk is voor mijn kind om te dragen/gebruiken.

Een fatbike valt voor mij in zowel categorie 1 als 2; het is gevaarlijk en niet passend bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van een tienjarig kind.

Nick90

Nick90

19-06-2024 om 22:15 Topicstarter

Joszy schreef op 19-06-2024 om 21:16:

TO, stel nou dat je vader dit niet zou geven en zoon er bij jou om zou zeuren. Als het binnen je budget voor een verjaardagskado zou vallen, zou je het hem dan geven? En zo niet, waarom dan niet?

Absoluut niet. Pa z'n vriendin zou het verder afhandelen zei ze

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 22:15:

[..]

Absoluut niet. Pa z'n vriendin zou het verder afhandelen zei ze

Oke, waarom ga je er dan wel mee akkoord als pa zo'n ding geeft? Omdat pa ziek is? Besef je wel dat het zo maar kan dat je in een jaar je zoon en je pa verliest door zo'n fatbike. Kun je jezelf dan nog recht in de spiegel aankijken?

Miraval schreef op 19-06-2024 om 12:49:

[..]

Mwah... hier een heleboel kinderen met een fatbike van alle afkomsten. Dus dat zegt gewoon helemaal niks. Ik vind het nogal een kwalijke uitspraak ook om te doen.

Ik deed er een uitspraak over: ik werk op een VMBO met een populatie leerlingen waarvan 65% onder de armoedegrens leeft. Dat is echt veel. Van de kinderen op school met een fb is het grootste deel van de kinderen er een die onder die 65% valt. Maar ja: je koopt een FB voor €800 en dat kost een goede nieuwe gewone fiets ook. Je kan FB’s zelfs op afbetaling kopen, dat kan een gewone fiets vaak weer niet. Een ouder zei: ik betaal dat soort dingen door een nieuw telefoonabonnement met een dure telefoon op afbetaling te ‘kopen’. Die telefoon verkoop ik dan meteen weer (nieuw in de doos!) en dan heb ik geld voor grotere uitgaven. ‘t Kind heeft toch een fiets nodig. 
Ik snap dat je je kind het ‘beste’ gunt, dus in veler ogen dus ook waar je kind mee in het stoere groepje past. 
Ik vind het eerder schrijnend eigenlijk. 

En ja, er zijn ook rijke kinderen met zo’n ding. Bestie van mijn dochter (ouders zijn beide arts) heeft ook zo’n ding. Ik zei tegen mijn dochter dat ik haar niet bij dat meisje achterop wil. Nee, maar ik haak wel eens aan (niet opgevoerd) en dat is toch hetzelfde als een ebike. 

Ali

Ali

19-06-2024 om 22:38

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 22:15:

[..]

Absoluut niet. Pa z'n vriendin zou het verder afhandelen zei ze

Dus als ik het goed begrijp kun/durf je geen ‘nee’ te zeggen tegen je vader?
Zelfs niet als de veiligheid van je kind in het gedrang komt?

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 13:40:

Maar het gaat toch niet alleen over fatbikes? De standaard elektrische fiets kan ook gewoon tot 25 km. Elektrisch is het probleem vind ik, voor kinderen. Fatbike vind ik voor een volwassenene juist fijner gezien de brede banden maar als je verstandig fietst dan fiets je niet harder dan 15 km per uur. Harder als dat vind ik voor kinderen op elke fiets niet verstandig.

Ik fietste vroeger harder dan die 25km/u, gewoon op mijn stadsfietsje. En ja, dit gaat over Fatbikes. 

SuzyQFive schreef op 19-06-2024 om 22:39:

[..]

Ik fietste vroeger harder dan die 25km/u, gewoon op mijn stadsfietsje. En ja, dit gaat over Fatbikes.

Vind je dat zelf dan niet veelte snel en gevaarlijk? Net als wielrenners die je zo voorbij vliegen

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 22:15:

[..]

Absoluut niet. Pa z'n vriendin zou het verder afhandelen zei ze

Wat handelt de vriendin af? Gaat zij de fatbike kopen of gaat ze op je vader inpraten om iets anders te bedenken?

SuzyQFive schreef op 19-06-2024 om 22:36:

[..]

Ik deed er een uitspraak over: ik werk op een VMBO met een populatie leerlingen waarvan 65% onder de armoedegrens leeft. Dat is echt veel. Van de kinderen op school met een fb is het grootste deel van de kinderen er een die onder die 65% valt. Maar ja: je koopt een FB voor €800 en dat kost een goede nieuwe gewone fiets ook. Je kan FB’s zelfs op afbetaling kopen, dat kan een gewone fiets vaak weer niet. Een ouder zei: ik betaal dat soort dingen door een nieuw telefoonabonnement met een dure telefoon op afbetaling te ‘kopen’. Die telefoon verkoop ik dan meteen weer (nieuw in de doos!) en dan heb ik geld voor grotere uitgaven. ‘t Kind heeft toch een fiets nodig.
Ik snap dat je je kind het ‘beste’ gunt, dus in veler ogen dus ook waar je kind mee in het stoere groepje past.
Ik vind het eerder schrijnend eigenlijk.

En ja, er zijn ook rijke kinderen met zo’n ding. Bestie van mijn dochter (ouders zijn beide arts) heeft ook zo’n ding. Ik zei tegen mijn dochter dat ik haar niet bij dat meisje achterop wil. Nee, maar ik haak wel eens aan (niet opgevoerd) en dat is toch hetzelfde als een ebike.

Dit begrijp ik dus niet. Sowieso dat er bij aankoop van een dure telefoon plus abonnement niet gekeken wordt naar iemands inkomen. Voor iemand in de bijstand is 50 euro per maand toch een godsvermogen dat hij/zij eigenlijk helemaal niet aan een telefoon kan uitgeven? Natuurlijk heb je een telefoon nodig, maar die hoeft geen 800+ euro te zijn. 
Wij zijn gelukkig niet arm, maar we kopen desondanks geen hele dure telefoons en we gaan ook geen leningen afsluiten daarvoor. Al helemaal niet om daar eigenlijk andere dingen van te kopen die we eigenlijk helemaal niet kunnen betalen. 

Daarnaast, ja, kind heeft een fiets nodig. Maar die kun je tweedehands ook prima kopen. En organisaties als stichting leergeld of een ander armoedefonds kunnen daar ook bij helpen. Je krijgt dan geen fatbike, gelukkig niet zeg. Maar dit soort constructies zijn echt niet nodig om aan 'een fiets' te komen.

Ik vind 65% leerlingen onder de armoedegrens echt énorm veel en het daardoor juist opvallend dat er toch zoveel uit die groep een fatbike blijken te hebben. Als al die ouders nu gewoon zouden zeggen 'die dingen zijn veel te duur, dat kunnen wij niet betalen' en kinderen horen dat ook van hun vrienden, dan is het ook niet problematisch om er geen te hebben omdat niemand er één heeft. Of misschien een hele enkeling met rijke ouders. 

MamaE schreef op 19-06-2024 om 21:20:

[..]

Waarom zou je een kind voor de verjaardag een cadeau van 1000-1500 euro geven?

En al helemaal als hij 10 is.

Ik denk zomaar omdat als je stervend bent en met warme hand wil geven, je dan een kado geeft wat indruk maakt en dat is voor iedereen persoonlijk. En dat bedrag is vast van die grootte omdat het 1. Kan 2. Mag. 3. Het niemand wat aangaat 4. Opa stervende is en geen onderscheid maakt; wat een goede opa!

En dan snap ik heel goed dat iemand ( zoon/Nick) daar geen punt van wil maken. Zou ik ook niet doen. Maar wel met zoon afspraken maken, voor mijn part dat ie voorlopig aan de ketting ligt. 

Ook hier rijdt de jeugd er veel op, vooral voedselbezorgers en die rijden via stoep, tegen het verkeer in, levensgevaarlijk en ik verwens ze dikwijls dat ze van het afvalt geschraapt mogen worden..

Toch begrijp ik dit geval wel. 

MamaE schreef op 19-06-2024 om 23:38:

[..]

Dit begrijp ik dus niet. Sowieso dat er bij aankoop van een dure telefoon plus abonnement niet gekeken wordt naar iemands inkomen. Voor iemand in de bijstand is 50 euro per maand toch een godsvermogen dat hij/zij eigenlijk helemaal niet aan een telefoon kan uitgeven? Natuurlijk heb je een telefoon nodig, maar die hoeft geen 800+ euro te zijn.
Wij zijn gelukkig niet arm, maar we kopen desondanks geen hele dure telefoons en we gaan ook geen leningen afsluiten daarvoor. Al helemaal niet om daar eigenlijk andere dingen van te kopen die we eigenlijk helemaal niet kunnen betalen.

Ik vind 65% leerlingen onder de armoedegrens echt énorm veel en het daardoor juist opvallend dat er toch zoveel uit die groep een fatbike blijken te hebben. Als al die ouders nu gewoon zouden zeggen 'die dingen zijn veel te duur, dat kunnen wij niet betalen' en kinderen horen dat ook van hun vrienden, dan is het ook niet problematisch om er geen te hebben omdat niemand er één heeft. Of misschien een hele enkeling met rijke ouders.

mamaE, veel arme mensen blinken niet uit in het nemen verstandige financiële beslissingen . Wat jij schrijft is voor mensen die goed met geld omgaan heel logisch en makkelijk. Als je geen geld hebt en weet dat je het ook nooit gaat krijgen, dan is sparen voor iets in plaats van lenen geen optie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.