Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Bakblik schreef op 19-06-2024 om 14:41:

[..]

Koop een goeie fietspomp waarop je kan zien hoeveel bar je in de band pompt. Kijk op de rand van de band/ de verpakking van de band hoeveel bar je in de band mag pompen.

Op de banden van mijn sportieve fiets staat 4 bar. Dan fiets ik soepel en is de band echt niet plat als ik op de fiets zit. Na een winter in de schuur zijn de baas sneetjes ca dik te zacht dan moet ik echt even pompen om ze weer op druk te krijgen.

Dat je met veel gewicht een fatbike nodig hebt om het gewicht te dragen is echt lulkoek. Het zou wel kunnen dat voor hele zware mensen een superlicht frame niet geschikt is.

Ik vond je bericht helpend tot het laatst stukje. Als hij een fatbike stabieler vind voelen met zijn gewicht dan staat hij in zijn recht. Als hij vind dat een smalle standaard lichte fiets te onstabiel is voor hem dan mag hij om die reden voor een fatbike kiezen. Dat is ook zijn enige persoonlijke reden. Jij maakt er opeens een feit van dat ik vind dat een fatbike nodig is voor zwaardere mensen terwijl het hier om een voorkeur gaat van mijn man. Ik vind dat hij een goeie keuze heeft gemaakt die fatbike is voor hem als gegoten . Het tegenovergestelde als voor kinderen.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 14:46:

[..]

Ik vond je bericht helpend tot het laatst stukje. Als hij een fatbike stabieler vind voelen met zijn gewicht dan staat hij in zijn recht. Als hij vind dat een smalle standaard lichte fiets te onstabiel is voor hem dan mag hij om die reden voor een fatbike kiezen. Dat is ook zijn enige persoonlijke reden. Jij maakt er opeens een feit van dat ik vind dat een fatbike nodig is voor zwaardere mensen terwijl het hier om een voorkeur gaat van mijn man. Ik vind dat hij een goeie keuze heeft gemaakt die fatbike is voor hem als gegoten . Het tegenovergestelde als voor kinderen.

Ik adviseer vanuit mijn functie als vrijwilliger waar ik nieuwkomers leer fietsen. Heel algemeen. 

Het is echt onzin dat zware mensen een fatbike nodig zouden hebben om het gewicht te dragen. Het materiaal van het frame van een normale fiets kan wel uitmaken voor de sterkte van het frame. Zware mensen moeten niet kiezen voor hele lichte materialen. 

Dat was niet persoonlijk tegen jou maar in algemeen is het voor niemand verstandig om op een fatbike te gaan rijden.

Tijdens de cursussen hebben wij vaak te maken met mensen die electrisch willen fietsen,  omdat ze het fietsen zwaar vinden voor hun benen. Om een fiets goed in na balans te houden is het nodig om zelf de beweging te maken in een tempo dat je zelf vol kunt houden. Op een electrische fiets ga je sneller dan waar je als onervaren fietser op kunt anticiperen. Wij adviseren pas electrisch te gaan fietsen als je op een normale fiets kunt fietsen en op tijd en noodstop kunt maken zonder te vallen. 

ik snap best dat als je zelf zwaarder bent, een zwaardere fiets stabieler voelt. 
Maar het gaat hier over een jongen van (nog geen) 10. Die schijnen gemiddeld ongeveer 32kg te wegen. De gemiddelde fatbike is ongeveer net zo zwaar, zegt het internet. Een fiets van mijn eigen lichaamsgewicht gaat serieus met me aan de haal als er iets gebeurt. 
Ik ga nog steeds voor het gereedschap! Eventueel (gedeeltelijk) gegraveerd: https://www.gereedschapskist.nl/gereedschap-graveren#

Doemijdieglazenbol schreef op 19-06-2024 om 15:04:

ik snap best dat als je zelf zwaarder bent, een zwaardere fiets stabieler voelt.
Maar het gaat hier over een jongen van (nog geen) 10. Die schijnen gemiddeld ongeveer 32kg te wegen. De gemiddelde fatbike is ongeveer net zo zwaar, zegt het internet. Een fiets van mijn eigen lichaamsgewicht gaat serieus met me aan de haal als er iets gebeurt.
Ik ga nog steeds voor het gereedschap! Eventueel (gedeeltelijk) gegraveerd: https://www.gereedschapskist.nl/gereedschap-graveren#

Helemaal mee eens. Ze zijn echt zwaar dus kan me echt niet voorstellen dat een fatbike als ouder niet 100% een no-go is. Vind het heel gek dat het zolang duurt voordat er een leeftijdsgrens op komt. En kinderen weten ondertussen via tiktok etc hoe je een fatbike met codes kunt opvoeren echt heel gevaarlijk. Net zoals elektrische steppen voor kinderen , snap ik ook echt niet.  

Moederkareltje schreef op 19-06-2024 om 14:45:

misschien kun je de ouders van je kind zijn vriendjes eens vragen hoe het hen bevalt dat hun kind een fatbike heeft en hoe zij zorgen dat het veilig blijft en of ze zich wel eens zorgen maken. Is dat een idee om ze even te appen? Dat zou ik denk ik doen.

Ik denk dat je helemaal niets aan dat soort info hebt, maar als iemand dat nodig heeft als excuus omdat die fatbike er hoe dan ook moet komen, gewoon doen dan. 

“Hoezo is roken slecht, mijn oma is er 95 jaar mee geworden”. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 13:59:

[..]

Een fatbike met gashendel is verboden en heb ik nog nooit gezien. Je kunt op een fatbike gewoon trappen zonder trapondersteuning als je hem op fase 0 zet. Op fase 1 begint die mee te trappen alleen als je zelf ook trapt tot 15km per uur. Als je je voeten stil houdt stopt de trapondersteuning weer. 

Dan woon je niet in Amsterdam. Hier zie ik de kinderen op de fatbikes bijna nooit trappen en ze zoeven mij voorbij als ik met een snelheid van ongeveer 20 km per uur over het fietspad aan de rand van de stad fiets. Zodra ik de ringweg onderdoor ben, fiets ik wat langzamer, omdat het dan druk is op de weg.  

En iets dat jij nooit gezien hebt, kan best bestaan. 

RosaMontana schreef op 19-06-2024 om 13:26:

Veel van die fatbikes zijn niet begrensd als je ze koopt. Je krijgt een code waarmee je de begrenzing erop kan zetten.


Ik denk dat een hoop onwetende ouders ervan uit gaan dat een fatbike begrensd is als je hem koopt, en dat je enige technische kennis van zaken moet hebben om hem op te voeren. Met andere woorden: "dat gaat met mijn kind niet gebeuren".

Ik las inderdaad ook elders dat het doodsimpel is om de begrenzing uit te schakelen, en snel met een code weer aan te zetten als er politie in zicht is. Als het werkelijk zo simpel is, dan lijkt me dat reden te meer om fatbikes bij kinderen vandaan te houden.

Ali

Ali

19-06-2024 om 15:48

Miraval schreef op 19-06-2024 om 12:49:

[..]

Mwah... hier een heleboel kinderen met een fatbike van alle afkomsten. Dus dat zegt gewoon helemaal niks. Ik vind het nogal een kwalijke uitspraak ook om te doen.


Hier ook alle soorten kinderen op een fatbike. Ook het schoolplein van het overwegend witte gymnasium in Amsterdam in zuid staat vol fatbikes.

Wat ik te idioot vind aan het hele topic: dat Nick90 niet ingrijpt als het om de veiligheid van kind gaat. Wie is hier nou verantwoordelijk?

Er zijn al genoeg leuke alternatieven gegeven om door opa te kopen.

Annaniem2023 schreef op 19-06-2024 om 15:44:

[..]

Dan woon je niet in Amsterdam. Hier zie ik de kinderen op de fatbikes bijna nooit trappen en ze zoeven mij voorbij als ik met een snelheid van ongeveer 20 km per uur over het fietspad aan de rand van de stad fiets. Zodra ik de ringweg onderdoor ben, fiets ik wat langzamer, omdat het dan druk is op de weg.

En iets dat jij nooit gezien hebt, kan best bestaan.

Klopt, dat is dan met een gashendel. Tuurlijk bestaat dat, vooral in grote steden. Als de politie dat ziet nemen ze hem direct in beslag maarja die hebben ook wat beters te doen in amsterdam

Ali schreef op 19-06-2024 om 15:48:

[..]


Hier ook alle soorten kinderen op een fatbike. Ook het schoolplein van het overwegend witte gymnasium in Amsterdam in zuid staat vol fatbikes.

.

Dat klopt. Maar dat zijn veelal kinderen van rijke ouders. Mijn opmerking eerder ging over het publiek in de buurwijk van waar ik woon en waar Temet woont. Niet de armste buurt van Amsterdam, maar hij bungelt wel onderaan de ranglijst van gemiddelde inkomens. Waar betalen die kinderen de fatbikes van? Velen fietsen niet als ze klein zijn en het dus spelenderwijs leren, maar zitten wel zonder enig verkeersinzicht en ervaring op een snelle brommer. Want misschien moeten we beginnen met ze fietsen te noemen. 

Als er toch eentje komt, ga dan voor een bike met opvallende groene banden  ( zie link hieronder); zodat medeweggebruikers die minder snel over het hoofd zien en deze voor dieven minder aantrekkelijk is vanwege die opvallende kleur.
Verder kan je zoon ook sneller bij een fietsenstalling zijn fiets terug vinden.
Het nadeel van  fatbikes is dat medeweggebruikers ze ook snel over het hoofd zien omdat ze itt een gewone fiets voorzien zijn van een lager frame.
Dat lage frame / laag zwaartepunt is wel fijn om snel door een bocht te scheuren. Opvallend dat de jonge gebruikers in filmpjes op youtube toegeven al meerdere keren gevallen te zijn omdat ze te snel een bocht in doken.

https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/beste-elektrische-fatbike-top-5

Nogmaals, ik promoot geen fatbikes; van mij mogen ze alleen verkocht worden aan ‘65+-ers’ want jonge mensen zijn te gezond om niet te hoeven fietsen. Hierbij wil ik niet zeggen dat 65+-ers niet meer in staat zijn om kilometers te kunnen fietsen. Maar ik maak mij wel zorgen om de gezondheid van die jongelui door het gebrek aan beweging..

Jammer ook dat we allemaal zoveel last hebben van die verwende en/of criminele kinderen op zo'n fatbike. Ik heb toen ik mijn gewone fiets kocht daar voor een paar centen een rechtsbijstandsverzekering bij genomen, als ze mij raken hoop ik de ouders het vel over de oren te halen, mocht ik nog in staat zijn ze aan te klagen.

Flanagan schreef op 19-06-2024 om 15:59:

Als er toch eentje komt, ga dan voor een bike met opvallende groene banden ( zie link hieronder); zodat medeweggebruikers die minder snel over het hoofd zien en deze voor dieven minder aantrekkelijk is vanwege die opvallende kleur.
Verder kan je zoon ook sneller bij een fietsenstalling zijn fiets terug vinden.
Het nadeel van fatbikes is dat medeweggebruikers ze ook snel over het hoofd zien omdat ze itt een gewone fiets voorzien zijn van een lager frame.
Dat lage frame / laag zwaartepunt is wel fijn om snel door een bocht te scheuren. Opvallend dat de jonge gebruikers in filmpjes op youtube toegeven al meerdere keren gevallen te zijn omdat ze te snel een bocht in doken.

https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/beste-elektrische-fatbike-top-5

Nogmaals, ik promoot geen fatbikes; van mij mogen ze alleen verkocht worden aan ‘65+-ers’ want jonge mensen zijn te gezond om niet te hoeven fietsen. Hierbij wil ik niet zeggen dat 65+-ers niet meer in staat zijn om kilometers te kunnen fietsen. Maar ik maak mij wel zorgen om de gezondheid van die jongelui door het gebrek aan beweging..

Neee, niet de 65+-ers in die leeftijdsgroep gebeuren nou net meer ongelukken dan vroeger door e-bikes!

Stijging 92 procent elektrische-fietsslachtoffers | Verkeerskunde

Vorig jaar werden 76.400 fietsslachtoffers behandeld op de spoedeisende hulp (SEH). Van deze slachtoffers was 42 procent 55 jaar of ouder en 12 procent in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar. Het aantal SEH-bezoeken in deze twee leeftijdsgroepen steeg bovendien het hardst in de afgelopen tien jaar ten opzichte van het totaal aantal fietsslachtoffers. Ook opvallend: het aantal fietsslachtoffers dat op een elektrische fiets (waaronder de fatbike) reed ten tijde van het ongeval, neemt de laatste jaren fors toe. We constateren een stijging van 92 procent in vijf jaar tijd.

ik heb nog nooit een kind van een jaar of 9 op een fatbike gezien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er ouders zijn die dat een goed idee vinden.

De kinderen die ik ken met een fatbike zijn allemaal een jaar of 14. In het voetbalteam van mijn zoon zijn de fietsen niet opgevoerd maar alsog gaan ze ellendig hard en ze houden zich aan geen enkele verkeersregel. Ook dan zij  die fietsen heel gevaarlijk. Oudere mensen met e-bikes rijden niet continu 25 km per uur gewoon omdat dat kan. Kinderen op fatbikes wel (en vaak nog veel harder ook).

Plantenbak schreef op 19-06-2024 om 18:59:

ik heb nog nooit een kind van een jaar of 9 op een fatbike gezien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er ouders zijn die dat een goed idee vinden.

De kinderen die ik ken met een fatbike zijn allemaal een jaar of 14.

Klopt, maar ik sta vwb deze To nergens meer van te kijken, ook niet dus als die fatbike er gewoon komt. Wat dat betreft ben ik het wel eens met een vorige reactie dat dit een trolltopic zou kunnen zijn (niet mijn, maar haar/zijn reactie) Ik kan nl niet geloven dat iemand zo’n topic als dit opent voor een 9-jarig kind.


en daarbij en nog belangrijker: wat zegt/denkt zijn moeder hierover?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.