Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Maar het gaat toch niet alleen over fatbikes? De standaard elektrische fiets kan ook gewoon tot 25 km. Elektrisch is het probleem vind ik, voor kinderen. Fatbike vind ik voor een volwassenene juist fijner gezien de brede banden maar als je verstandig fietst dan fiets je niet harder dan 15 km per uur. Harder als dat vind ik voor kinderen op elke fiets niet verstandig.

serieus, wie is hier nu de baas (en verantwoordelijk) voor een bijna 10-jarig kind? Opa, kind zelf of de vader?

nog een paar jaar en dan speelt een 14-jarige de baas over iedereen 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 13:40:

Maar het gaat toch niet alleen over fatbikes? De standaard elektrische fiets kan ook gewoon tot 25 km. Elektrisch is het probleem vind ik, voor kinderen.

een fatbike is ook vrij zwaar. Dat maakt hem moeilijker te controleren als je zelf niet zo groot/zwaar bent. Is een complicerende factor, naast het makkelijk op te voeren. En je kunt er niet echt normaal op fietsen, dus je geeft eigenlijk altijd gas ipv de optie vooral trapondersteuning. Op de meeste andere elektrische fietsen kun je wel gewoon fietsen. 

buurjongen van 13 heeft er 1. Ligt op dit moment kantje boord in het ziekenhuis door een ongeluk met zo’n opgevoerd ding.

echt een ellende, die dingen. Moet verboden worden. Te hard, zonder helm, gevaar voor zichzelf en overige verkeersdeelnemers.

Doemijdieglazenbol schreef op 19-06-2024 om 13:47:

[..]

een fatbike is ook vrij zwaar. Dat maakt hem moeilijker te controleren als je zelf niet zo groot/zwaar bent. Is een complicerende factor, naast het makkelijk op te voeren. En je kunt er niet echt normaal op fietsen, dus je geeft eigenlijk altijd gas ipv de optie vooral trapondersteuning. Op de meeste andere elektrische fietsen kun je wel gewoon fietsen.

Een fatbike met gashendel is verboden en heb ik nog nooit gezien. Je kunt op een fatbike gewoon trappen zonder trapondersteuning als je hem op fase 0 zet. Op fase 1 begint die mee te trappen alleen als je zelf ook trapt tot 15km per uur. Als je je voeten stil houdt stopt de trapondersteuning weer. Fase 3 gaat die tot 25 km als die legaal en niet opgevoerd is. Een fatbike is wel echt veel zwaarder ja dan een standaard fiets. Omdat mijn man 115 kilo is, aan spier geen vet, heeft hij ook een fatbike. Normale fiets kan zijn gewicht niet aan. Hij fiets daar maximaal 15 km per uur mee uit eigen keuze omdat hij 25 zelf veelte hard vind gaan. Mijn punt is dat je met een legale fatbike gewoon normaal kunt deelnemen aan het verkeer maar kinderen gaan dat natuurlijk niet doen. Zo ver ik heb gezien.  veelte onstabiel en zwaar voor kinderen kan me niet voorstellen dat ouders zo’n ding voor hun kind aanschaffen

De meeste gewone e-bikes mogen een gewicht van zo’n 130kg hebben. 

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 09:17:

[..]

Ik heb eigenlijk nog niemand gelezen die een kind heeft met zo'n fiets. Ik lees vooral wat men ervan vind maar dat was niet echt mijn vraag. En buiten dat heb ik ook gewoon een leven, ik heb dit topic gisteren geopend maar blijkbaar is de verwachting dat ik per direct iets met die adviezen ga doen ofzo.

Lees of luister jij niet dagelijks het nieuws ofzo? Gelukkig vele anderen wél waardoor men inziet dat zo’n fatbike geen goed plan is om voor hun geliefde kroost aan te schaffen! Juist fijn dus dat je deze ervaringen hier niet of ze weinig leest, triest dat je dat zelf niet kunt bedenken….

Gezien dat je met je vader geen “normaal” gesprek hierover kan of durft te voeren vind ik misschien nog wel verdrietiger dan de fatbike op zich. Ik neem aan dat ook hij het beste met jouw zoon voorheeft toch?

BlairW schreef op 19-06-2024 om 14:20:

De meeste gewone e-bikes mogen een gewicht van zo’n 130kg hebben.

Dat is in de theorie, in de praktijk fiets je dan op platte banden

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 14:27:

[..]

Dat is in de theorie, in de praktijk fiets je dan op platte banden

Nee hoor dat is helemaal niet waar. Ik kom aardig in de buurt van dat gewicht op dit moment en ik fiets toch echt niet op platte banden.

Ellori schreef op 19-06-2024 om 14:32:

[..]

Nee hoor dat is helemaal niet waar. Ik kom aardig in de buurt van dat gewicht op dit moment en ik fiets toch echt niet op platte banden.

Welke fiets heb je? Goeie banden dus ben wel benieuwd. De banden van mij man’s fatbike zakt al wat in als hij erop gaat zitten , vooral op normale fietsen.

https://nos.nl/l/2525245

Ook de politie wil af van de fatbike. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 14:34:

[..]

Welke fiets heb je? Goeie banden dus ben wel benieuwd. De banden van mij man’s fatbike zakt al wat in als hij erop gaat zitten , vooral op normale fietsen.

Misschien harder oppompen? Tot hoeveel bar pompt hij? Ik weet dat mijn man de banden van zijn racefiets wel tot 7 bar oppompt. Voor gewone fietsen ligt dat wel lager, rond de 3,5-4,5 bar. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 19-06-2024 om 14:34:

[..]

Welke fiets heb je? Goeie banden dus ben wel benieuwd. De banden van mij man’s fatbike zakt al wat in als hij erop gaat zitten , vooral op normale fietsen.

Koop een goeie fietspomp waarop je kan zien hoeveel bar je in de band pompt. Kijk op de rand van de band/ de verpakking van de band hoeveel bar je in de band mag pompen.

Op de banden van mijn sportieve fiets staat 4 bar.  Dan fiets ik soepel en is de band echt niet plat als ik op de fiets zit. Na een winter in de schuur zijn de bandens steeds te zacht dan moet ik echt even pompen om ze weer op druk te krijgen. 

Dat je met veel gewicht een fatbike nodig hebt om het gewicht te dragen is echt lulkoek. Het zou wel kunnen dat voor hele zware mensen een superlicht frame niet geschikt is. 

Schemerlampje schreef op 19-06-2024 om 14:38:

[..]

Misschien harder oppompen? Tot hoeveel bar pompt hij? Ik weet dat mijn man de banden van zijn racefiets wel tot 7 bar oppompt. Voor gewone fietsen ligt dat wel lager, rond de 3,5-4,5 bar.

Ik zal het hem eens even navragen dankjewel

misschien kun je de ouders van je kind zijn vriendjes eens vragen hoe het hen bevalt dat hun kind een fatbike heeft en hoe zij zorgen dat het veilig blijft en of ze zich wel eens zorgen maken. Is dat een idee om ze even te appen? Dat zou ik denk ik doen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.