Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Beterlaat2021! schreef op 19-06-2024 om 10:29:

[..]

Dit kind is toch jouw stiefzoon, dus geen familie van je vader?

Of is de man die je je vader noemt niet je vader, maar de opa van het kind?

Dan gelden er nog andere regels wat betreft schenkingen. De belasting weet je dan ongetwijfeld te vinden, helaas...

<<="">>>

Maakt niet uit. Behalve ouders valt iedereen, dus ook opa en oma, onder de standaard vrijstelling. Of je dan opa, tante of de buurman bent maakt geen verschil. 

Daglichtlamp schreef op 18-06-2024 om 14:46:


Maar nog beter zeg tegen je vader dat dit geen geschikt cadeau is.

Dit. Je zoon wordt 8! Een fatbike is gewoon zo ongeveer garantie voor een ernstig ongeluk. Never nooit niet dat mijn ouders zoiets aan mijn kind zouden mogen geven. Maar ik snap vooral niet dat je vader het wél een geschikt cadeau vindt!!!

Schemerlampje schreef op 19-06-2024 om 10:01:

[..]

Is dan een mooie set goed gereedschap geen idee? Geef er een oude fiets of zo bij en laat hem lekker sleutelen.

Dit vind ik echt een supertip! Eigen set, goed gereedschap is duur en gaat heeeeeeel lang mee, langer dan een fatbike. Zo heeft zoon een blijvende herinnering aan opa ♥️

En als zijn gezondheid het toestaat, kan hij zoon ook nog leren hoe hij ermee omgaat, hoe je het onderhoudt etc. Herinneringen en praktisch tegelijk. Supertip!

Moederkareltje schreef op 19-06-2024 om 08:31:

ik denk dat ouders met een kind met fatbike sowieso niks durven te typen meer na alle reacties erover. Dus de ervaringen van ouders met kinderen die een fatbike hebben en niks is overkomen hoor je hier niet.

Ik denk dat hier op het forum weinig of geen ouders van kinderen met een fatbike zitten. Is toch een bepaalde groep mensen (ik zal maar niet zeggen welke groep dat volgens mij is) die een fatbike heeft.

BlairW schreef op 19-06-2024 om 10:51:

[..]

Dat laatste was dus ook mijn idee. Waarom hier ervaringen vragen als je er toch niks mee doet? Kind krijgt hem toch, dus dan kom je er vanzelf wel achter toch?

Omdat hij naar ervaringen vroeg voor welk merk/ welke fiets bij moet gaan. Niet voor advies om het wel of niet aan te schaffen. 

En daarvoor zit hij hier verkeerd. Er komen (maar mijn mening terecht) alleen adviezen om het niet te doen. 

duizel schreef op 19-06-2024 om 11:59:

[..]

Omdat hij naar ervaringen vroeg voor welk merk/ welke fiets bij moet gaan. Niet voor advies om het wel of niet aan te schaffen.

En daarvoor zit hij hier verkeerd. Er komen (maar mijn mening terecht) alleen adviezen om het niet te doen.

Ik zie niet staan dat hij wil weten wat voor soort of merk hij moet kopen hoor. Ervaringen, en die kunnen ook zijn van mensen die er zelf geen hebben natuurlijk. 

Ali

Ali

19-06-2024 om 12:16

Caroline80 schreef op 19-06-2024 om 11:55:

[..]

Ik denk dat hier op het forum weinig of geen ouders van kinderen met een fatbike zitten. Is toch een bepaalde groep mensen (ik zal maar niet zeggen welke groep dat volgens mij is) die een fatbike heeft.


Ben wel benieuwd welke bepaalde groep je bedoelt.

Ik snap jouw vader wel.
Ik begrijp alleen niks van jou.

Omdat je tegen je vader ivm zijn gezondheid en wensen geen nee wilt zeggen, laat je je kind de komende jaren een levensgroot risico lopen.

Ali schreef op 19-06-2024 om 12:16:

[..]


Ben wel benieuwd welke bepaalde groep je bedoelt.

Ik denk dat bijvoorbeeld ik wel aan de criteria zal voldoen. Iemand die driehoogachter woont in de stad, niet werkt en nooit een diploma heeft gehaald. Zulke types. En waarvan haar man er niet vies van is om eens verhaal te halen als er iets zou gebeuren met haar kind later. Ik voel me niet beledigd of wat dan ook. Maar mijn kind krijgt er ook geen. Te gevaarlijk en te druk hier. 

Moederkareltje schreef op 19-06-2024 om 12:41:

[..]

Ik denk dat bijvoorbeeld ik wel aan de criteria zal voldoen. Iemand die driehoogachter woont in de stad, niet werkt en nooit een diploma heeft gehaald. Zulke types. En waarvan haar man er niet vies van is om eens verhaal te halen als er iets zou gebeuren met haar kind later. Ik voel me niet beledigd of wat dan ook. Maar mijn kind krijgt er ook geen. Te gevaarlijk en te druk hier.

Mwah... hier een heleboel kinderen met een fatbike van alle afkomsten. Dus dat zegt gewoon helemaal niks. Ik vind het nogal een kwalijke uitspraak ook om te doen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-06-2024 om 22:05:

[..]

Helemaal niet. Niet doen alsof er nooit belasting over dat geld is afgedragen.

Wel als je om die belasting te ontlopen je kleinkind levensgevaarlijk tuig cadeau wil doen. Echt te bizar voor woorden, ook al snap ik de intentie.

Jonagold schreef op 19-06-2024 om 13:00:

[..]

Wel als je om die belasting te ontlopen je kleinkind levensgevaarlijk tuig cadeau wil doen. Echt te bizar voor woorden, ook al snap ik de intentie.

We zitten duidelijk op een ander spoor aangezien ik een vervangende "warme hand" voorstelde.

Nick90 schreef op 19-06-2024 om 09:17:

[..]

Ik heb eigenlijk nog niemand gelezen die een kind heeft met zo'n fiets. Ik lees vooral wat men ervan vind maar dat was niet echt mijn vraag. En buiten dat heb ik ook gewoon een leven, ik heb dit topic gisteren geopend maar blijkbaar is de verwachting dat ik per direct iets met die adviezen ga doen ofzo.

Het is eigenlijk ook wel vragen naar de bekende weg toch? Je leest toch ook het nieuws neem ik aan?

Het werkelijke probleem is niet dat hier geen mensen met ervaringen zijn die reageren maar dat jij geen ruggegraat toont tegenover je vader ( en dat bedoel ik niet lullig), en je zoon niet op de gevaren durft te wijzen en hem verbieden bij vriendjes achterop zo'n ding te gaan en er zeker met deze leeftijd zelf niet op mag rijden. 

 


Miraval schreef op 19-06-2024 om 12:49:

[..]

Mwah... hier een heleboel kinderen met een fatbike van alle afkomsten. Dus dat zegt gewoon helemaal niks. Ik vind het nogal een kwalijke uitspraak ook om te doen.

Hier begon het met Turkse en Marokaanse kinderen en die zijn nog steeds in de meerderheid.



Leeftijdsgrens en verbod op opgevoerde fatbikes: Veilig Verkeer Nederland vindt het niet genoeg - RTV Utrecht

"Het wordt echt als een e-bike gezien en er gelden dus geen aanvullende regels, zoals een leeftijdsgrens of een helmplicht. Iets waar wij wel voor pleiten. We zien namelijk dat gebruikers anders met elektrische fietsen omgaan. Veel fatbikes rijden veel harder en dus is de impact van een ongeluk veel groter.
Officieel geldt er een opvoerverbod, dat betekent dat de maximumsnelheid 25 kilometer per uur is. Fatbikes die harder gaan, zijn illegaal en mogen niet de openbare weg op. Maar dat gebeurt wel vaak, dat zijn vaak goedkopere, geïmporteerde versies. Veel van die fatbikes zijn niet begrensd als je ze koopt. Je krijgt een code waarmee je de begrenzing erop kan zetten. Dat vind ik de omgekeerde wereld. Bestuurders weten goed hoe dat werkt, dus als er een politiecontrole komt begrenzen ze 'm. Dat kan makkelijker en snel. Dit is wel een verschil met het echt opvoeren."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.