Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Ik snap dat je vader zijn dierbaren een tastbare herinnering wil geven waar ze blij van worden. Toch kan dat ook met een gift voor de spaarrekening. Mijn opa verkocht ooit een stuk land toen mijn zus en ik iets van 11/12 jaar waren. Wij kregen als kleinkinderen ook een bedrag voor op de spaarrekening. Voor later. Daar waren we echt wel dankbaar voor hoor. 

Een tastbaar iets kan ook een nieuwe game zijn. Of een gewone fiets. Of weet ik wat hij nog meer leuk vindt. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn dochter van negen niet per se van de dure wensen is en dat ik niet zo heel snel weet wat ik voor pakweg 1000-1500 euro voor haar zou moeten kopen.

Maar je vader wil vast niet zijn kleinkind al zeer spoedig ontmoeten in het hiernamaals denk ik zo, laat staan hem in zijn laatste dagen nog zelf naar het graf te moeten dragen.

Daarbij...je schrijft dat de kinderen van je zus en jouw dochter nog klein zijn. Maar dat zijn net zo goed zijn kleinkinderen en ik zou dus wel een gelijke behandeling willen.
Dus eenzelfde bedrag, maar dan op de spaarrekening. Kun je later best uitleggen dat ze een deel van het rijbewijs van opa hebben gekregen.

En nog los van dit alles; vele forummers snappen niks van ouders die een fatbike kopen en zien vele (bijna) ongelukken ermee gebeuren. Er gaan terecht stemmen op voor een leeftijdsgrens, helmplicht en certificatieplicht. Geloof me, die gaan er komen. Dus grote kans dat je zoon over een jaar niks meer heeft aan zijn fatbike. Die kinderen hebben natuurlijk nog wel van die dingen en de ouders vinden het op een of andere manier toch wel goed anders hadden zo'n ding niet. Politie op elke straathoek lijkt me niet haalbaar, maar dat betekent wel onverzekerd zijn bij een ongeval, óók als het niet zijn schuld is. 
En dan heb je echt een gigantisch probleem. 

Er is niks mis met nee zeggen tegen je kind, daar krijgt hij heus niks van.

dan

dan

18-06-2024 om 22:02

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 20:50:

[..]

Pa zit goed in de slappe was zeg maar, hij heeft nog steeds een goed inkomen uit de zaak maar wil niet dat zusje en ik heel veel belasting moeten betalen over de erfenis dus hij wil z'n centen uitgeven aan dingen die wij en vooral z'n eerste kleinkind graag willen, de kindjes van m'n zusje zijn nog klein maar m'n zoon begrijpt heel goed dat opa straks doodgaat, pa z'n longkanker is uitgezaaid naar de lymfe rondom en naar z'n lever en hersenen. Een operatie was zinloos volgens het AvL. Hij heeft nu 2 chemo en immunotherapie gehad maar hij werd er zo verschrikkelijk ziek van dat hij heeft besloten dat hij dat niet meer wil en dus verder stopt met de levensverlengende behandeling, pa denkt dat ie er volgend jaar niet meer is, m'n pa is m'n enige ouder, m'n ouders zijn gescheiden toen ik 12 was en ik heb geen contact meer met m'n moeder sinds mn 15e. Dus hij wil z'n eerste en enige kleinzoon blij maken en die wordt blijkbaar happy van een fiets waarvan ik vind dat het helemaal afgeschaft mag worden, net als electrische fietsen, ik fiets zelf ook nooit omdat ik dat eng vind. Ook zusje en ik kregen iets wat we heel graag wilden en dat was ook niet goedkoop, ik snap m'n pa wel.

Ik begrijp de wens van je vader wel maar een fatbike vind ik, evenals zowat alle reageerders hier geen goed kado voor een kind van die leeftijd. Laat hem dan iets anders geven waar je zoon veel aan heeft. 

Flanagan schreef op 18-06-2024 om 21:34:

[..]

Is een familiefonds of trustfonds een prima alternatief om erfbelasting te ontlopen?

Laat je vader contact opnemen met een financieel adviseur..

Zou ook kunnen. En een financieel adviseur is idd raadzaam.

Elaine68 schreef op 18-06-2024 om 21:38:

Wat een onzin ook, erfbelasting ontlopen.

Helemaal niet. Niet doen alsof er nooit belasting over dat geld is afgedragen. 

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 22:52 Topicstarter

MamaE schreef op 18-06-2024 om 21:58:

Ik snap dat je vader zijn dierbaren een tastbare herinnering wil geven waar ze blij van worden. Toch kan dat ook met een gift voor de spaarrekening. Mijn opa verkocht ooit een stuk land toen mijn zus en ik iets van 11/12 jaar waren. Wij kregen als kleinkinderen ook een bedrag voor op de spaarrekening. Voor later. Daar waren we echt wel dankbaar voor hoor.

Een tastbaar iets kan ook een nieuwe game zijn. Of een gewone fiets. Of weet ik wat hij nog meer leuk vindt. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn dochter van negen niet per se van de dure wensen is en dat ik niet zo heel snel weet wat ik voor pakweg 1000-1500 euro voor haar zou moeten kopen.

Maar je vader wil vast niet zijn kleinkind al zeer spoedig ontmoeten in het hiernamaals denk ik zo, laat staan hem in zijn laatste dagen nog zelf naar het graf te moeten dragen.

Daarbij...je schrijft dat de kinderen van je zus en jouw dochter nog klein zijn. Maar dat zijn net zo goed zijn kleinkinderen en ik zou dus wel een gelijke behandeling willen.
Dus eenzelfde bedrag, maar dan op de spaarrekening. Kun je later best uitleggen dat ze een deel van het rijbewijs van opa hebben gekregen.

En nog los van dit alles; vele forummers snappen niks van ouders die een fatbike kopen en zien vele (bijna) ongelukken ermee gebeuren. Er gaan terecht stemmen op voor een leeftijdsgrens, helmplicht en certificatieplicht. Geloof me, die gaan er komen. Dus grote kans dat je zoon over een jaar niks meer heeft aan zijn fatbike. Die kinderen hebben natuurlijk nog wel van die dingen en de ouders vinden het op een of andere manier toch wel goed anders hadden zo'n ding niet. Politie op elke straathoek lijkt me niet haalbaar, maar dat betekent wel onverzekerd zijn bij een ongeval, óók als het niet zijn schuld is.
En dan heb je echt een gigantisch probleem.

Er is niks mis met nee zeggen tegen je kind, daar krijgt hij heus niks van.

Alle kleinkinderen krijgen op hun verjaardag 1000 euro bijgeschreven op hun spaarrekening, zoon is nu 10 dus die rekening is goedgevuld, m'n dochter is nog geen 1  maar pa heeft haar een maximale schenking gedaan omdat zij nog geen kan heeft gekregen om te sparen, hij is dol op m'n zoon, ook toen ik hem vertelde dat hij niet van mij was zei hij dat het z'n kleinzoon is en dat die voorgaat op alles

ik sluit me aan bij voorgaande posters: geen fat bike op die leeftijd. Ook niet achterop bij anderen trouwens. 
Liever een ander cadeau, hoeft niet duur, ander deel kan op spaarrekening voor rijbewijs of scooter als kind 16 is. 

Op die leeftijd wilde mijn dochter een nieuwe fiets, nieuwe inrichting voor haar kamer, maar was ze ook blij met minder kostbare cadeaus. 

Mocht je toch al vast van plan zijn om hem te laten kopen voor je zoon: https://www.anwb.nl/fiets/soorten-fietsen/elektrische-fietsen/fatbike-fietsfenomeen-in-opmars

Ik heb een mentorleerling van 12 met zo’n ding, komt wel uit het buitengebied maar ligt ook bijna wekelijks wel een keer ergens om met dat ding… Is ook al eens gestolen. 
Ik zie bij ons dat het vooral door een bepaalde groep kinderen op wordt gereden: laagopgeleide ouders, vaak sprake van een armoedesituatie en ze vormen een soort ‘gang’. 
Ik vind ze vooral gevaarlijk omdat die kinderen geen flauw benul hebben van hun eigen gedrag op de weg. 

Naar wat ik zie in het ziekenhuis (cynisch grappend! want niks mis met andere niveau's!): Niet iedereen hoeft naar de havo/vwo.

Maar als je wilt dat je kind nog enig cognitief vermogen behoud op welk niveau dan ook geef je die een normale fiets.
FB zijn verschrikkelijk en het is wachten op een telefoontje uit het ziekenhuis.

Niet alles gelezen maar: een fatbike is toch gewoon min of meer een electrische brommer, zonder regelgeving, waar zwaar minderjarigen (10-12 jaar) andere mensen mee van de sokken rijden? De pest is ook nog dat ze veel minder geluid maken dan een echte bromfiets, dus je hoort ze bijna niet aankomen.

Ik heb er nog geen ongeluk mee zien gebeuren, maar manmanman, hier crossen er zulke jonge kinderen op die dingen rond, met 30-40 km per uur door het park of op de stoep. Dat ook nog zonder helm, inderdaad met vriendjes achterop (je ziet zo die voeten in het achterwiel verdwijnen ). Ik snap niet dat ouders dat willens en wetens goedvinden! 

Toon een beetje ruggengraat Nick, en laat je pa iets anders kopen voor zijn kleinzoon. En wees streng en laat je zoon niet bij vriendjes achterop die fatbikes gaan.... echt superlijp.

Die dingen zijn levensgevaarlijk. Ze scheuren hier door het dorp en vaak zie je ze niet eens trappen. Zijn gewoon brommers dus. No way, dat ik zoiets aan mijn 10 jarige dochter zou geven. En nee, ook opa mag dat niet geven. 

Ik snap je emotie, maar er zijn echt veel betere opties te bedenken. Je zoon heeft vast nog meer tastbare wensen. En als dat dan goedkoper is kan de rest mooi naar een spaarrekening oid.

Gôh, had er al iemand gezegd dat je dit niet moet doen? 🤣
Wat had je nou gedacht Nick, dat er ook maar één reactie zou zijn van: doen, goed idee?

ook ik vind het gevaarlijk en zou er niet voor kiezen, zeker niet op die leeftijd. Dus eens met alle eerdere reacties.

Misschien nog iets anders ter overweging; even ervan uitgaande dat die fatbike er toch komt en je zoon er dus heel blij mee is; de kans dat de fatbike gestolen wordt is nagenoeg 100%, en al zal dat percentage in een dorp misschien iets lager zijn dan in de grote stad, de kans dat de fatbike van je zoon gejat wordt is vrij groot met groot verdriet tot gevolg. Hou je daar ook rekening mee? Gevaar zit niet alleen in verkeersongelukken. Leerling van mij ( brugklas)uit het buiten gebied is onlangs op weg naar school door 3 grote gasten van zn fatbike afgemept. Niet alleen berooft van zn fatbike maar ook flink gewond. En dat soort incidenten gebeurd met dit soort fietsen ook veel ook bij jonge kinderen vlakbij huis. Natuurlijk zijn de daders hier fout en niet het slachtoffer maar nu bekend is dat dit veel gebeurd en jouw zoon pas bijna 10 is...vind ik dat ook wel een ding hoor.

Bakblik schreef op 18-06-2024 om 14:56:

[..]

Hij is nog 9! Even heel hard gezegd maar je wil toch niet je vader ÉN je zoon in hetzelfde jaar kwijtraken?

Echt laat je vader een ander cadeau uitzoeken en betalen. Een fatbike is niet geschikt voor een 9-10 jarige.

DOE HET NIET!!!!!!

Dit dus

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.