Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


Het is toch wel een wereld van verschil tussen het katholieke platteland en het stadse leven in de vinex of prachtwijk. De kinderquat achteraf op de akker omg wat een wereld. Ineens voelt mijn niet zo prachtige wijk behoorlijk comfortable.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 20:00

Miraval schreef op 16-09-2022 om 18:44:

[..]

Jij komt toch niet uit mijn dorp he? Hier gaat dat ook zo met grote cadeaus van opa en oma en liefst ook van papa en mama.

En hier rijden er ook veel op zo'n kinderquat achteraf op de akkers...

Ik heb ook mijn communie gedaan, en vormsel. Dat hoorde er destijds gewoon bij en ik vond het heerlijk om die jurk aan te trekken en het feest en de foto's. Maar had verder echt helemaal niks met de kerk. Ben ook niet in de kerk getrouwd verder.

Als je ergens in Brabant woont zou dat best kunnen. 

Bijtje82

Bijtje82

16-09-2022 om 23:58

Bolmieke schreef op 16-09-2022 om 19:49:

Het is toch wel een wereld van verschil tussen het katholieke platteland en het stadse leven in de vinex of prachtwijk. De kinderquat achteraf op de akker omg wat een wereld. Ineens voelt mijn niet zo prachtige wijk behoorlijk comfortable.

En wat is nu precies je punt?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 01:27

Meedoen om niet uit de toon te vallen en een quad van opa voor een communie...

giphy.gif?cid=ecf05e47a4xyttqcdopolzihgq1dxlprn0k0xulovnu2j90v&rid=giphy.gif&ct=g



hem goed uitleggen wat het betekent voor het geloof communie en dan hem zelf laten beslissen maar dat hij ook kan kiezen voor een ander leuk feestje

Puur praktisch is het best handig om gewoon mee te gaan met de rest. Ik ben niet gedoopt. Ik kom bij gelegenheden in mijn dorp in het zuiden des lands wel af en toe bij een kerkdienst met hosties enzo. Ik sluit dan niet in de rij aan. En elke keer voelt dat een beetje ongemakkelijk.

hier ken ik een verhaal van een kind dat 100 euro van opa zou krijgen als zij haar vormsel zou doen. Vader en moeder hadden doop en communie eigenlijk al 'uit gewoonte' gedaan. Hadden er een beetje spijt van zelfs want zelf niet echt bezig met geloof, wel katholiek opgevoed zelf. Bij het vormsel wilden ze met kind het gesprek aangaan over de keuze wel of niet meedoen. Kind had aangegeven dat het van haar niet hoefde. Opa beloofde toen die 100 euro. Moeilijk te weerstaan op je 11e. Vader heeft toen gezegd dat ze die 100 euro anders van hem zou krijgen en kind heeft voet bij stuk gehouden.  

Ik vond het een absurd verhaal. Dat opa dus zijn kleindochter wilde omkopen als het ware om haar het vormsel te laten doen. Ik ken de betrokken ouders waardoor ik het geloof. 
Eigenlijk is jouw verhaal hetzelfde op jongere leeftijd. Als hij zijn communie doet krijgt hij een quad. Zeg daar maar eens nee tegen als 7 of 8 jarig jongetje.

Ik vind er wel of niet voor kiezen om bij de kerk te horen op de leeftijd van de communie echt een heel moeilijke vraag. Dat gaat die kinderen vaak echt nog boven de pet.

Mijn oudste zit in groep 4. Ik heb eigenlijk nog geen idee of er veel kinderen in de groep zitten die de communie gaan doen. Ik schat in van niet. Ik weet dat een jaar of 8 geleden nog ruim de helft van de groep de communie deed op die leeftijd op deze school. Ik heb het idee dat dat nu niet meer is. Mijn kinderen zijn niet gedoopt dus wij hoeven er niet over na te denken. In mijn tijd waren er in de klas 1 of 2 kinderen die niet de communie deden. De voorbereiding was ook gewoon voor een groot gedeelte onder schooltijd. Gingen we met de hele groep naar de kerk (meerdere keren), leren over de kerk en ook echt oefenen. We hadden ook avonden, dan ging je met je ouders aan de slag met opdrachten. 

 Van mijn oud klasgenoten zijn er weinig die hun kinderen hebben laten dopen (ik weet er één maar weet het niet van iedereen natuurlijk). Het wordt ook niet meer over schooltijd voorbereid. 

Ik zou een eenmalige excursie naar de kerk trouwens wel toejuichen als het een informatief uitje is met een neutrale benadering (ook naar andere gebedshuizen zou ik dat goed vinden). 

@TO als het geloof geen rol speelt in jullie leven zou ik niet meedoen aan de communie. Ondanks die quad..

Bolmieke schreef op 16-09-2022 om 19:49:

Het is toch wel een wereld van verschil tussen het katholieke platteland en het stadse leven in de vinex of prachtwijk. De kinderquat achteraf op de akker omg wat een wereld. Ineens voelt mijn niet zo prachtige wijk behoorlijk comfortable.

Want...? Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-09-2022 om 08:07

duizel schreef op 17-09-2022 om 07:48:

hier ken ik een verhaal van een kind dat 100 euro van opa zou krijgen als zij haar vormsel zou doen. Vader en moeder hadden doop en communie eigenlijk al 'uit gewoonte' gedaan. Hadden er een beetje spijt van zelfs want zelf niet echt bezig met geloof, wel katholiek opgevoed zelf. Bij het vormsel wilden ze met kind het gesprek aangaan over de keuze wel of niet meedoen. Kind had aangegeven dat het van haar niet hoefde. Opa beloofde toen die 100 euro. Moeilijk te weerstaan op je 11e. Vader heeft toen gezegd dat ze die 100 euro anders van hem zou krijgen en kind heeft voet bij stuk gehouden.

Ik vond het een absurd verhaal. Dat opa dus zijn kleindochter wilde omkopen als het ware om haar het vormsel te laten doen. Ik ken de betrokken ouders waardoor ik het geloof.
Eigenlijk is jouw verhaal hetzelfde op jongere leeftijd. Als hij zijn communie doet krijgt hij een quad. Zeg daar maar eens nee tegen als 7 of 8 jarig jongetje.

Ik vind er wel of niet voor kiezen om bij de kerk te horen op de leeftijd van de communie echt een heel moeilijke vraag. Dat gaat die kinderen vaak echt nog boven de pet.

Mijn oudste zit in groep 4. Ik heb eigenlijk nog geen idee of er veel kinderen in de groep zitten die de communie gaan doen. Ik schat in van niet. Ik weet dat een jaar of 8 geleden nog ruim de helft van de groep de communie deed op die leeftijd op deze school. Ik heb het idee dat dat nu niet meer is. Mijn kinderen zijn niet gedoopt dus wij hoeven er niet over na te denken. In mijn tijd waren er in de klas 1 of 2 kinderen die niet de communie deden. De voorbereiding was ook gewoon voor een groot gedeelte onder schooltijd. Gingen we met de hele groep naar de kerk (meerdere keren), leren over de kerk en ook echt oefenen. We hadden ook avonden, dan ging je met je ouders aan de slag met opdrachten.

Van mijn oud klasgenoten zijn er weinig die hun kinderen hebben laten dopen (ik weet er één maar weet het niet van iedereen natuurlijk). Het wordt ook niet meer over schooltijd voorbereid.

Ik zou een eenmalige excursie naar de kerk trouwens wel toejuichen als het een informatief uitje is met een neutrale benadering (ook naar andere gebedshuizen zou ik dat goed vinden).

@TO als het geloof geen rol speelt in jullie leven zou ik niet meedoen aan de communie. Ondanks die quad..

We hebben hem al opgegeven. 

Lollypopje schreef op 16-09-2022 om 11:23:

comunie gaat juist over het geloof, dus lijk me heel raar om dat te doen als je zelf niet Katholiek bent. En zo te lezen doen ook 6 kinderen uit zijn klas het niet, dus zo bijzonder is niet doen dus ook niet.

Dit.

En: toen ik 8 was en op een katholieke school zat, wilde ik ook graag mijn eerste communie doen. Het leek super leuk: alle communie kindjes gingen de klas uit en voorbereiden door bijvoorbeeld liedjes te oefenen. Dat wilde ik ook. Ook een feestje en cadeautjes zag ik wel zitten. Helaas voor mij waren mijn ouders niet gelovig genoeg en dus zat ik bij de minderheid die geen communie deden.

Nu achteraf ben ik mijn ouders absoluut dankbaar. Ze hebben mij de keuze gelaten rondom geloof, maar niet al op die jonge leeftijd. Ik beschouw mezelf als atheïst en vind de kerk een instituut waar ik absoluut niet bij wil horen. Ik zou het niet fijn vinden als ik eerste communie had gedaan, zeker niet met als reden dat mijn 8 jarige ik wel zin had in wat liedjes en een feestje. En naar de kerk toe vind ik het ook niet kunnen dat je een voor hen zo belangrijk moment niet serieus neemt door voor spek en bonen mee te spelen.

Maar hoe serieus kun je het nemen als een achtjarige dit kiest? Dan kun je dat toch niet met goed fatsoen een keuze voor de rest van z'n leven laten zijn? Als hij als volwassenen dan niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoort hij toch niet meer bij de kerk? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-09-2022 om 08:39

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 08:34:

Maar hoe serieus kun je het nemen als een achtjarige dit kiest? Dan kun je dat toch niet met goed fatsoen een keuze voor de rest van z'n leven laten zijn? Als hij als volwassenen dan niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoort hij toch niet meer bij de kerk?

Ik zie het kwade er ook niet echt van in. Als hij volwassen is en zegt dat hij er niks meer mee wil is er niemand die hem verplicht om naar de kerk te gaan. 

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 08:34:

Maar hoe serieus kun je het nemen als een achtjarige dit kiest? Dan kun je dat toch niet met goed fatsoen een keuze voor de rest van z'n leven laten zijn? Als hij als volwassenen dan niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoort hij toch niet meer bij de kerk?

Ik vind het schijnheilig. Niet geloven, niet naar de kerk maar wel dit allemaal. Communie gaat om geloven. Nu doet kind mee omdat de rest mee doet en om een cadeau. Ben je als gezin heel gelovig en ga je veel naar de kerk ja dan zou ik de communie doen maar dan gelooft het kind zelf waarschijnlijk ook. 

Dat laatste is dus niet zo makkelijk. Het is niet dat als je niet naar de kerk gaat je er niet meer bij hoort. Ze bleven maar brieven sturen, om geld smeken. Was heel gedoe om man officieel uit te schrijven als katholiek. Kwam de pastoor nog aan de deur zeuren. 

Wij hebben bewust gekozen voor geen geloof voor kind. Als ze later als volwassene wel wil laten dopen, besluit om moslim te worden enz kan ze iig bewust kiezen. Een kind kan dat niet. 

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 01:27:

Meedoen om niet uit de toon te vallen en een quad van opa voor een communie...

giphy.gif?cid=ecf05e47a4xyttqcdopolzihgq1dxlprn0k0xulovnu2j90v&rid=giphy.gif&ct=g



Goede motivatie toch.

Er is een verschil tussen gelovig zijn en kerkelijk zijn. Zeker in de katholieke kerk zijn er nog maar weinig mensen die kerkelijk zijn. Dat heeft te maken met de structuur en de ontwikkelingen in de katholieke kerk, niet met geloven.
De eerste communie heeft niets met erfzonde te maken, maar met voor het eerst deelnemen aan de eucharistie, waarin brood en wijn (dat meestal niet) gedeeld worden als lichaam en bloed van Christus. Je neemt dan deel aan het lichaam (niet fysiek) van de Verrezene, die door de dood heen is gegaan en 'ons' meeneemt naar Gods rijk, waar geen pijn en verdriet meer zal zijn, geen onderscheid tussen mensen etc.
Het probleem van katholieken, heb ik onlangs nog gezegd, is dat de weg naar Gods heil gebarricadeerd is door de figuur van de priester. En helaas hebben katholieken collectief in elk geval weinig andere wegen gevonden. Ieder doet iets voor zich en neemt beslissingen over wel of niet meedoen met kerkelijke rituelen. Het draagvlak van katholieken is niet zichtbaar in kerkbezoek, pas als de kerken worden gesloten komt er plotseling meer verzet. Want dan is er ook geen kerstmis meer, of uitvaart of huwelijk of het kaarsje.

Mijn advies: kind laten deelnemen aan de voorbereiding, als ouder daarin participeren en aan kind je eigen bedenkingen erbij geven, kind kritisch bevragen, dan kind alsnog zelf laten beslissen. Er zijn blijkbaar meer ouders die hun kind niet mee laten doen, dus hij is niet alleen. Mocht hij niet mee willen doen, dan kun je wellicht met die andere ouders samen een leuk uitje bedenken, of bedenken hoe je de andere kinderen gaat feliciteren of zoiets.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.