Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doubleren groep 3 of niet?


Hollio

Hollio

01-06-2022 om 23:19 Topicstarter

Mugske schreef op 01-06-2022 om 22:50:

als ze groep 3 doubleerd, gaan ze tot de kerst weer alle letters aanleren en dat kan ze al. Daardoor gaat ze zich mogelijk daar vervelen/ plezier in lezen verliezen. Zelfde geldt ook voor rekenen. Daarom zou ik kiezen voor doodgaan naar groep 4 met eventueel extra ondersteuning.

ze zeiden ja dan krijgt zij wel aangepast werk, maar wat is dan het doel van groep 3 dacht ik,  als je haar laat verdergaan met waar ze was, ligt ze er in principe ook buiten omdat ze ander werk doet dan de rest van de klas, 3/4 van het jaar kent ze al.. Extra ondersteuning gelukkig volgende week al buiten school om.. dit omdat ze officieel nog niet getest kan worden.  dus met de kernvisie coach komende maanden aan de slag en bij hun is het meestal zo dat kinderen na 8 tot 10 keer hun achterstand kwijt zijn en beter kunnen lezen etc.  Je gaat daar 1x in de 3 weken heen en voor de rest krijg je thuis opdrachten mee.

Marty1984 schreef op 01-06-2022 om 23:11:

Hebben ze een plan van aanpak stel dat ze toch blijft zitten?
Hoe gaan ze zorgen dat ze wel iets leert en zich geen half jaar zit dood te vervelen?
Is er al een IB'er bij betrokken?

Ik zou eerder inzetten op overgaan waarbij in de gaten gehouden wordt hoe ze 't doet.
En uiteraard thuis ook blijven opvolgen en lezen.

Een jaar overdoen kan altijd nog.
Maar blijven zitten enkel vanwege waarschijnlijk dyslexie is natuurlijk onzin.
Dan raakt ze namelijk nooit groep 3 uit.

ze zeiden als ze groep 3 overdoen de basis beter maken,  ik zei ja dan begint ze opnieuw, nee ze krijgt wel ander werk dan de rest van groep 3.

ik wil ook inzetten op gr 4, de kernvisie coach,  thuis blijven lezen omdat dit vooruitgang voelt. 

blijven zitten zou dan zijn op basis van de lees / spelling achterstand waarschijnlijk door dyslexie en dat ze dan bang zijn dat ze gr 4 niet kan bijbenen.

ib- er niet betrokken althans mij niet verteld alleen dat de juf meer haar bij zich heeft, dingetjes samen doet met haar

Doubleren heeft alleen zin bij achterstanden door stof gemist te hebben. Dyslexie wordt helemaal niet daardoor veroorzaakt.

Als ze dyslexie heeft kan het ook zijn dat ze volgend jaar in groep 3 het beter doen en in groep 4 alsnog weer slecht gaat presteren. Doubleren moet wel zin hebben en dat heeft het hier niet. Een kind met een LVB laat je ook niet  daarom doubleren tenzij er echt stof gemist is.

Jammer dat een gebroken arm reden was om haar thuis te houden en niets aan onderwijs te doen. Waarom zou je met je arm in het gips niet kunnen lezen? Ik vind dat echt niet slim. Ik zou haar wel laten laten zitten en de kans geven om zich verder te ontwikkelen ipv dat zij gefrustreerd raakt in een klas die zij nog niet aan kan. 

Beker123 schreef op 02-06-2022 om 00:07:

Doubleren heeft alleen zin bij achterstanden door stof gemist te hebben. 

Zij heeft stof gemist!

ik lees niet dat ze 6 weken niet op school is geweest met haar gebroken arm maar dat ze toen thuis 6 weken niet hebben gelezen. Dat vind ik overigens ook jammer, die keuze.  Na de eerste week met operatie en wennen enz. had dat misschien best weer gekund.

Hoe werkt de school eigenlijk? Gaan de kinderen pas naar een volgende kern als ze op de voorgaande een voldoende scoren ofzo? Volgens mij is het meestal zo dat de hele klas in dezelfde kern zit met aanpassingen in niveau (bij veilig leren lezen maan, zon, ster en raket geloof ik). Ik snap het niet zo dat ze in kern 7 zit een de klas in kern 11. 
Of is ze inderdaad 6 weken niet op school geweest? 

Lastig hoor. Uit je verhaal maak ik op dat het samen met haar lezen noodzakelijk blijft om haar met de rest van de klas gelijk te krijgen. Als ze inderdaad dyslexie heeft, biedt dat een verklaring. Ze krijgt via jullie extra training om leeskilometers te maken en woordbeelden te vormen. Het is dan ook geen reden om te blijven zitten. Dat stukje zou ik dan gedeeltelijk even parkeren voor de overweging. 

Wat betreft rekenen zit ze kennelijk ook op het randje zit en de klad is volgend jaar een combinatieklas 4/5 is. Je kind zal dan echt minder begeleiding krijgen in de klas en ze heeft al een achterstand. Mijn vragen aan school zouden deze zijn:

1. Als er gene combinatieklas zou zijn in groep 4, zou ze dan wel naar die groep kunnen? 

2. Zo nee, waar zitten precies de pijnpunten en als blijkt dat het dyslexie is, blijven die punten dan gelijk wb hoe zwaar ze meetellen? 

3. Zo ja, op welke manier/in hoeverre kan zij al een begin maken met stof van groep 4? 

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 07:59 Topicstarter

Viva-amber schreef op 02-06-2022 om 06:49:

Jammer dat een gebroken arm reden was om haar thuis te houden en niets aan onderwijs te doen. Waarom zou je met je arm in het gips niet kunnen lezen? Ik vind dat echt niet slim. Ik zou haar wel laten laten zitten en de kans geven om zich verder te ontwikkelen ipv dat zij gefrustreerd raakt in een klas die zij nog niet aan kan.

ze is wel naar school geweest hoor. misschien 2 dagen niet geweest. Ze heeft alleen toen niet savonds met mij geoefend met lezen,  voor dat ze haar arm gebroken had  waren we welke dag aan het lezen en ging ze met sprongen vooruit.

Nu sinds 3 weken is ze uit het gips en zijn we weer elke dag aan het lezen thuis en gaat ze weer vooruit. Ze had een breuk in elleboog, beide botten onderarm gebroken,  ze zat tot bovenarm in gips en was door de operatie etc erg van slag ook school zag dit, ze had pijn en was afwachtend etc

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 08:04 Topicstarter

duizel schreef op 02-06-2022 om 07:05:

ik lees niet dat ze 6 weken niet op school is geweest met haar gebroken arm maar dat ze toen thuis 6 weken niet hebben gelezen. Dat vind ik overigens ook jammer, die keuze. Na de eerste week met operatie en wennen enz. had dat misschien best weer gekund.

Hoe werkt de school eigenlijk? Gaan de kinderen pas naar een volgende kern als ze op de voorgaande een voldoende scoren ofzo? Volgens mij is het meestal zo dat de hele klas in dezelfde kern zit met aanpassingen in niveau (bij veilig leren lezen maan, zon, ster en raket geloof ik). Ik snap het niet zo dat ze in kern 7 zit een de klas in kern 11.
Of is ze inderdaad 6 weken niet op school geweest?

wel op school geweest.  ze maken met juf een toets, dus in 1 minuut zoveel woorden lezen, lukt dit dan ben je een kern verder. hierin lieo ze achter. er zit nog 1 in kern 8 nu en 1 in kern 9.

de rest dus bij 11.

ze kreeg vorige week bladen van kern 8 mee, dus 7 heeft ze in principe gehaald.  Bij 8 maakt ze ook sprongen die kan ze ook nog haken deze laatste 7 schoolweken en kern 9 ook wel. 

thuis lezen helpt haar heel erg en ik vind het niet erg,  het is een gezellig momentje elke avond. 

ik baal ook dat ik niet door ben gegaan met lezen toen ze een gebroken arm had. Had ik maar doorgezet.  Ze heeft een lelijke val gehad en 6 weken lang niet zichzelf geweest, dat gaf juf ook aan.  Het heeft heel wat met haar gedaan ook mentaal zei juf vergeet dat niet.  

maar nu na 3 weken weer welke avond lezen heeft ze in principe weer 2 kernen gehaald

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 08:05 Topicstarter

Viva-amber schreef op 02-06-2022 om 06:49:

[..]

nee hoor ze ging gewoon naar school,  ook nooit ziek geweest misschien hele schooljaar 3 dagen gemist

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 08:06 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 02-06-2022 om 07:40:

Lastig hoor. Uit je verhaal maak ik op dat het samen met haar lezen noodzakelijk blijft om haar met de rest van de klas gelijk te krijgen. Als ze inderdaad dyslexie heeft, biedt dat een verklaring. Ze krijgt via jullie extra training om leeskilometers te maken en woordbeelden te vormen. Het is dan ook geen reden om te blijven zitten. Dat stukje zou ik dan gedeeltelijk even parkeren voor de overweging.

Wat betreft rekenen zit ze kennelijk ook op het randje zit en de klad is volgend jaar een combinatieklas 4/5 is. Je kind zal dan echt minder begeleiding krijgen in de klas en ze heeft al een achterstand. Mijn vragen aan school zouden deze zijn:

1. Als er gene combinatieklas zou zijn in groep 4, zou ze dan wel naar die groep kunnen?

2. Zo nee, waar zitten precies de pijnpunten en als blijkt dat het dyslexie is, blijven die punten dan gelijk wb hoe zwaar ze meetellen?

3. Zo ja, op welke manier/in hoeverre kan zij al een begin maken met stof van groep 4?

dat maakte ik er wel uit op,  dat het is omdat het combi klas wordt en gr 3 volgend jaar weer een klas alleen is.  

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 08:09 Topicstarter

Van juf gisteren het bericht, rekenen net niet het einddoel gr 3v gehaald en lezen en spellen zien we een score die past bij kern 7, deze doelen helaas dus nog niet gehaald. 
Maar we zien wel groei bij haar, en hier ben ik heel blij mee. dus zet 'm op!
Hou je ons ook op de hoogte van de extra hulp die ze krijgt?

Zo'n operatie heeft zeker impact, dat moet je zeker niet uitvlakken. Toch is het jammer dat jullie niet gelezen hebben in die zes weken. Want lezen kan ook leuk zijn en een momentje samen, lekker ontspannen. Leeskilometers zijn heel belangrijk, zeker bij dyslexie. 

Ik hoop dat de extra inzet en hulp gaan helpen. Ik vind overigens het argument dat er volgend jaar minder aandacht voor je kind is vanwege de combigroep meer organisatorisch van aard dan dat het met prestaties te maken heeft en daar zou ik wel moeite mee hebben. 

ook als dyslectie nog niet is vastgesteld, zou je in de bibliotheek boeken kunnen lenen die gericht zijn op kinderen met (vermoeden van) dyslectie. Bij ons heet dat veilig leren lezen plein oid, dat kun je navragen in de bieb.

Als je dochter met thuis oefenen met lezen zoveel vooruit gaat, waarom doen jullie dan thuis niet ook wat aan rekenen? Ik zou dat zeker proberen.
Mijn idee zou ook zijn inzetten op overgaan met extra ondersteuning van die coach, ondersteuning op school en thuis. En dan eventueel groep 4 doubleren als dat dan nog nodig is. En gedurende het jaar onderzoeken om uit te vogelen waar de problemen vandaan komen. Want pas als je weet wat het probleem is kun je gericht naar oplossingen zoeken.

Overigens vind ik net als jij in september 7 worden niet (extreem) jong. De 1-oktobergrens is al meer dan 30 jaar geleden losgelaten, dus er zitten ook nog kinderen in de klas die in oktober, november en december 7 worden. Dus daar zou ik niet naar kijken. Een doorgaande leerlijn lijkt me belangrijk voor je dochter, juist bij mogelijke leerproblemen. En daarnaast vind ik dat je haar soort van 'straft' als je haar ondanks veel extra inzet laat doubleren. En hoe de indeling van de klas volgend jaar is zou natuurlijk niet van invloed moeten zijn op het wel of niet doubleren. Jouw dochter hoeft de problemen van school niet op te lossen. Doubleren kun je naar mijn idee alleen inzetten als dat ook op willekeurig welke andere school ook als oplossing van een probleem is. School zal je dochter extra ondersteuning moeten bieden, meer maatwerk, maar dat zou ook moeten als ze blijft zitten. Voor hetzelfde geld trekt ze zich juist op aan de groep 5 leerlingen. Dat weet je van tevoren niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.