Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doubleren groep 3 of niet?


Hollio

Hollio

02-06-2022 om 18:18 Topicstarter

Jonagold schreef op 02-06-2022 om 11:45:

Als je dochter met thuis oefenen met lezen zoveel vooruit gaat, waarom doen jullie dan thuis niet ook wat aan rekenen? Ik zou dat zeker proberen.
Mijn idee zou ook zijn inzetten op overgaan met extra ondersteuning van die coach, ondersteuning op school en thuis. En dan eventueel groep 4 doubleren als dat dan nog nodig is. En gedurende het jaar onderzoeken om uit te vogelen waar de problemen vandaan komen. Want pas als je weet wat het probleem is kun je gericht naar oplossingen zoeken.

Overigens vind ik net als jij in september 7 worden niet (extreem) jong. De 1-oktobergrens is al meer dan 30 jaar geleden losgelaten, dus er zitten ook nog kinderen in de klas die in oktober, november en december 7 worden. Dus daar zou ik niet naar kijken. Een doorgaande leerlijn lijkt me belangrijk voor je dochter, juist bij mogelijke leerproblemen. En daarnaast vind ik dat je haar soort van 'straft' als je haar ondanks veel extra inzet laat doubleren. En hoe de indeling van de klas volgend jaar is zou natuurlijk niet van invloed moeten zijn op het wel of niet doubleren. Jouw dochter hoeft de problemen van school niet op te lossen. Doubleren kun je naar mijn idee alleen inzetten als dat ook op willekeurig welke andere school ook als oplossing van een probleem is. School zal je dochter extra ondersteuning moeten bieden, meer maatwerk, maar dat zou ook moeten als ze blijft zitten. Voor hetzelfde geld trekt ze zich juist op aan de groep 5 leerlingen. Dat weet je van tevoren niet.

dankjewel voor je mooie uitgebreide antwoord. Rekenen wil ik ook absoluut wel wat aan doen hoor maar ik krijg vanuit school nog niet te horen waar het knelpunt nu zit. Ik heb zelf 2 weken geleden dingen uitgeprint qua rekenen en met haar geoefend. Tijdje terug kregen we briefjes mee voor kloklezen, iedereen in de klas en dit kan ze super. Stel school zegt ze heeft moeite met aftrek sommen dan gaan we dat oefenen. 
Het voordeel van de kernvisie methode waar we volgende week mee starten is wel dat ze ook rekenen erin gaan betrekken echt gewoon alles dus dat is echt fijn.
Vandaag heeft ze een sticker meegekregen van juf ze heeft 2 juffen gisteren met de ene juf en vandaag met de andere een verhaaltje in het kern 8 boek gelezen en juf gaf een sticker omdat ze al vloeiender leest. Toen hoorde ik van een andere moeder (dat meisje is een maand jonger) dat ook haar dochter niet snel genoeg leest en nu bij kern 9 is. Zij had geen extra gesprek op school gehad maar loopt dus ook achter.
Ik blijf het vreemd vinden dat mijn dochter nu nog niet de kerntoets 7 heeft gemaakt, wellicht heeft juf na het race lezen van vorige week genoteerd dat ze dit wel kan. Omdat ik vorige week maandag een kern 8 leesboek meekreeg en de juffen nu ook steeds uit kern 8 met haar lezen. Ook kern 8 gaat al hartstikke goed en als ze die dus haalt is ze even ver als haar klasgenootje.. Die wel gewoon overgaat want die heeft niks gehoord. 

Ik zou het zoals jij ook zegt super jammer voor haar vinden dat ze elke avond zo goed leest, zo gemotiveerd is en ze op school en thuis hoort dat ze echt stappen maakt en haar dan laat zitten. Want dat zal ze dan toch niet snappen? Ik oefen, en juf zegt ik ga goed vooruit, waarom moet ik dan alsnog blijven zitten?

En ook het stukje inderdaad dat er minder tijd is omdat er 2 klassen samen gaan tja..

Wat trouwens ook nog een ding is vorig jaar in gr 2 had ze dezelfde juf die ze dit jaar heeft, die is meegegaan naar groep 3. Het lijkt mij ook niet goed dat ze 3 jaar bij dezelfde juf zit een nieuwe juf met andere kijk erop is misschien ook goed

Hollio

Hollio

02-06-2022 om 18:20 Topicstarter

MamaE schreef op 02-06-2022 om 10:34:

Zo'n operatie heeft zeker impact, dat moet je zeker niet uitvlakken. Toch is het jammer dat jullie niet gelezen hebben in die zes weken. Want lezen kan ook leuk zijn en een momentje samen, lekker ontspannen. Leeskilometers zijn heel belangrijk, zeker bij dyslexie.

Ik hoop dat de extra inzet en hulp gaan helpen. Ik vind overigens het argument dat er volgend jaar minder aandacht voor je kind is vanwege de combigroep meer organisatorisch van aard dan dat het met prestaties te maken heeft en daar zou ik wel moeite mee hebben.

absoluut zoveel spijt van dat ik niet ben doorgegaan met lezen, ik had 2 tegelijk in gips dus het was even een lastige periode. Ze moest elke week naar het ziekenhuis controles, foto's en nieuw gips, had grote impact en ze was lang zichzelf niet. 

Ik hoop ook dat de extra inzet helpt en vandaag kreeg ze een sticker omdat ze zo goed vooruit gaat met lezen, ik hoop zo dat dit een goed teken is en dat ze door mag.

Hollio schreef op 02-06-2022 om 07:59:

[..]

ze is wel naar school geweest hoor. misschien 2 dagen niet geweest. Ze heeft alleen toen niet savonds met mij geoefend met lezen, voor dat ze haar arm gebroken had waren we welke dag aan het lezen en ging ze met sprongen vooruit.

Nu sinds 3 weken is ze uit het gips en zijn we weer elke dag aan het lezen thuis en gaat ze weer vooruit. Ze had een breuk in elleboog, beide botten onderarm gebroken, ze zat tot bovenarm in gips en was door de operatie etc erg van slag ook school zag dit, ze had pijn en was afwachtend etc

Ik heb zelf op die leeftijd ook een complexe spiraalbreuk gehad in de onder arm en een scheur in het bot van de bovenarm. Paracetamol helpt en samen lezen ook. Ik kan mij eerste week, 2 weken wel voorstellen, maar 6 weken?

Viva-amber schreef op 02-06-2022 om 19:08:

[..]

Ik heb zelf op die leeftijd ook een complexe spiraalbreuk gehad in de onder arm en een scheur in het bot van de bovenarm. Paracetamol helpt en samen lezen ook. Ik kan mij eerste week, 2 weken wel voorstellen, maar 6 weken?

Ja, nou weten we het wel.


Ik zou voor groep 4 gaan. Mocht het daar niet lukken, dan kun je altijd nog besluiten haar die groep over te laten doen. En een beetje thuis oefenen is niet verkeerd, maar laat haar verder lekker in haar eigen tempo leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.