Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doubleren groep 3 of niet?

Hallo allemaal graag tips gevraagd. 

Mijn dochter wordt september 7 jaar en zit nu in groep 3.
In februari tijdens 10 min gesprek gehoord dat onze dochter leerachterstand had en ver in hun achterhoofd kenmerken van dyslexie.
Ze krijgen altijd papieren mee naar huis van bijv kern 4, 5, 6 etc. 
Ik ben gelijk na dit gesprek elke avond gaan lezen met mijn dochter en ze haalde in 4 weken de kerntoetsen 4, 5 en 6. Ze ging met sprongen vooruit.
Helaas daarna een lelijke breuk in haar arm op 3 plekken,  dit heeft grote impact gehad ze moest onder narcose etc en 6 weken gips waarin we niet hebben gelezen. 
2 weken geleden gesprekje op school gehad,  ze was nu bij kern 7 en de rest vd klas bij 11 op 2 na. Twijfels over dyslexie nog erger en ook of ze niet moet blijven zitten.
Vorige week iep toetsen gemaakt kreeg vamdaag van juf te horen dat ze rekenen net niet het einddoel van gr 3 heeft gehaald,  en dat ze met lezen en spelling op kern 7 zit (wat klopt want daar is ze nu, ) en dat ze dat doel dus ook niet heeft gehaald. 
Mijn dochter mag volgende week starten bij een coach met de kernvisiemethode hier gaan we in de zomervakantie ook mee door.  School weet dit en vroeg ons vandaag of we hun op de hoogte willen houden.  Ook gaven ze vandaag aan dat ze wel vooruitgang zagen nu we elke dag weer thuis lezen. 

Wat zouden jullie doen? Doubleren of toch naar groep 4?
Kern 7 en 8 kent ze nu eigenlijk ook door het lezen elke dag,  dit heeft ze nu in 2,5 week geleerd. Als ze dan bij kern 9 zou zijn is het verschil met de klas niet zo groot.

Ik zou het zo zonde vinden want als nu blijkt dat ze dyslexie heeft dan straf je haar toch om haar beperking door haar te laten zitten.

juf zegt volgend haar wordt een combi klas dus minder aandacht voor haar en als je haar in groep 3 laat maak je de basis beter, maar als ze dyslexie heeft lijkt me dit niet. 

Achterstand rekenen is er nauwelijks,  net niet gehaald staat er,  alleen lezen bij kern 7 maar dat klopt want daar lezen wij nu.. dus opzich precies op schema waar ik nu met haar ben met lezen. 

aub tips ik lig er gewoon wakker van. 


Dyslexie gaat niet over van een jaar doubleren. 

Zijn alle aangeboden letters/klanken geautomatiseerd?

Wat maakt dat ze meer moeite heeft met lezen? Verwisselt ze letters, hakt en plakt ze nog bij het lezen, of...? 

Welke extra interventie is op school al ingezet voor het lezen?

Denk je dat wanneer ze eenmaal op niveau is, ze zonder al te veel begeleiding mee kan met de rest? Of zal ze dan nog elke dag extra werk moeten doen om het bij te kunnen benen? Ze is natuurlijk ook nog wel erg jong, ze scheelt wel bijna een jaar met sommige andere in de klas. Dat betekend dat ze misschien niet eens achterloopt maar gewoon nog wat jong is en beter mee kan met de kinderen die volgend jaar in groep 3 zitten. Maar blijven zitten als het alleen om 1 vak gaat, terwijl het voor de rest misschien allemaal goed zal gaan is ook zonde. Jammer dat je dat nu nog niet zo goed kan weten omdat ze qua vakken nog niet zoveel hebben in groep 3. Lastige kwestie, succes met de keuze!

Kan ze trouwens misschien getoetst worden op dyslexie? Dat zou mogelijk al veel vragen kunnen beantwoorden.

Als ze met dagelijks lezen zo ontzettend vooruit gaat zou ik inzetten op groep 4. En ook in de vakantie elke dag blijven lezen. Lezen kan ook leuk zijn. Maar niet lezen betekent wel een terugval waarschijnlijk. 
Zeker gezien ze met rekenen net het einddoel niet haalt en ze met lezen snel vooruit gaat als daar aandacht aan wordt besteed plus vermoeden dyslexie, zou ik in dit geval liever niet kiezen voor doubleren. Ja, de basis moet goed zijn. Ook en misschien wel juist bij dyslexie. Maar ik lees hier geen algehele onoverbrugbare achterstanden. 
Mocht ze in groep vier wederom achterblijven, kan ze ook daar nog doubleren.

Hollio

Hollio

01-06-2022 om 22:11 Topicstarter

Ze draait cijfers soms om,  bijv de 5 schrijft ze in spiegelbeeld. 

Ze slaat soms een letter over met lezen fiets dan kan ze fies zeggen. 

Vooral moeite met de ei dan zegt ze vaak de ie.
Staat er wei zegt ze bijvoorbeeld ie.

Bij bang ziet ze bijvoorbeeld de an als au en zegt ze baug.
Dat heeft ze met meer woorden met de ang. dan ziet ze de an als au. Het woord long heeft ze dat dan weer niet. 

Hakken plakken 3 werken geleden extreem,  ik moest haar meer vloeiend laten lezen. 
Stel de zijn: ik ga naar school,  dan zegt ze wel vrij vlot 'ik ga naar.. het woordje school is ze dan in haar hoofd snel aan het hakken plakken.

School heeft haar boekjes op ander niveau gegeven dat ging goed daaringing ze mooi in de lijn mee. Opzich zie je dus nu ook met de IEP toets dat ze scoort op kern 7, volgens mij erg goed want daar is ze nu ook.  Logisch dat ze nog niet op kern 11 scoort.

Mijn mening is dat ze wel vooruitgang boekt dot zegt school ook alleen juf zegt ze heeft nog wel veel extra hulp dus nodig zoals thuis veel lezen om vooruitgang te krijgen.  Ja ik zei maar ik vind dat geen probleem vooruitgang is vooruitgang toch.  Ze staat niet stil.

Dyslexie vermoeden op school zijn ook extreem en de coach van kernvisie methode kan ermee aan de slag.  Op z'n vroegst kan ze na de toetsen in december getest worden op dyslexie dus ik vind dat je haar dan nu niet kan laten zitten.

Klokkijken gaat heel goed zeiden ze,  rekenen opzich ook wel,  maar ze scoort net niet eind groep 3.

Tja en lezen spelling kern 7, doelen niet gehaald dus. 

Extra interventie op school tja dat communiceren ze niet,  ik denk bij juf zitten, met juf lezen,  boekjes lager niveau.  

Twijfels van school waren dus gr 3 overdoen is weer kleine klas, gr 4 komt bij gr 5 in de klas, hebben we weinig tijd voor haar.  In gr 3 steekt ze vaak de vinger op omdat de rest vd klas t ook doet maar weet ze t antwoord niet,  als je haar laat zitten is ze ook eens degene die alles weet en dat gunnen we haar.  Dan denk ik tja mat als ze dyslexie heeft dan heeft dat zitten blijven geen enkel nut. Plus dat school zegt dat oefenen thuis we zitten weer echt vooruitgang. plus dat ik nu een coach heb ingeschakeld die met haar bezig gaat.  Er is een reden dat ze achterloopt dat kan niet anders. 
Zelf totaal niet bekend met dyslexie, alleen wel gelezen dat doubleren dan geen nut heeft.  
Reden school dus wat ik hierboven heb genoemd en dat ze zeiden ze niet meer achteroplopen. Zelf heb ik zoiets ik lees elke avond half uur met haar en er is vooruitgang als ik dat blijf doen tot nieuwe schooljaar is er vast nog meer vooruitgang.

Doubleren is zelden effectief. Ik zou doorgaan met (rustig) oefenen met lezen en pleiten voor overgaan naar groep 4. In de loop van groep 4 kun je haar dan - bij blijvende leesproblemen - laten testen op dyslexie, daar is ze nu nog wat jong voor.

Hollio

Hollio

01-06-2022 om 22:16 Topicstarter

MamaE schreef op 01-06-2022 om 22:05:

Als ze met dagelijks lezen zo ontzettend vooruit gaat zou ik inzetten op groep 4. En ook in de vakantie elke dag blijven lezen. Lezen kan ook leuk zijn. Maar niet lezen betekent wel een terugval waarschijnlijk.
Zeker gezien ze met rekenen net het einddoel niet haalt en ze met lezen snel vooruit gaat als daar aandacht aan wordt besteed plus vermoeden dyslexie, zou ik in dit geval liever niet kiezen voor doubleren. Ja, de basis moet goed zijn. Ook en misschien wel juist bij dyslexie. Maar ik lees hier geen algehele onoverbrugbare achterstanden.
Mocht ze in groep vier wederom achterblijven, kan ze ook daar nog doubleren.

Dit dacht ik dus ook, ze leest me nu elke avond voor in een leesboek van kern 8, gaat super, sommige woorden hakken plakken maar als je haar 3 weken geleden hoorde tien dacht ik wow wat ben je achteruit gegaan.

De kernvisie coach gaat haar de komende maanden 1x in de 3 weken zien en ook helpen. 

School zei 2 werken geleden maar groep 4 dan moet je wel echt elke dag met haar lezen ook in vakanties,  ik zeg ja dat zit nu weer zo in het systeem elke avond voor het slapen gaan lezen, ik hoop dat ze haar de kans geven in groep 4

Hollio

Hollio

01-06-2022 om 22:21 Topicstarter

Brabeau schreef op 01-06-2022 om 22:04:

Denk je dat wanneer ze eenmaal op niveau is, ze zonder al te veel begeleiding mee kan met de rest? Of zal ze dan nog elke dag extra werk moeten doen om het bij te kunnen benen? Ze is natuurlijk ook nog wel erg jong, ze scheelt wel bijna een jaar met sommige andere in de klas. Dat betekend dat ze misschien niet eens achterloopt maar gewoon nog wat jong is en beter mee kan met de kinderen die volgend jaar in groep 3 zitten. Maar blijven zitten als het alleen om 1 vak gaat, terwijl het voor de rest misschien allemaal goed zal gaan is ook zonde. Jammer dat je dat nu nog niet zo goed kan weten omdat ze qua vakken nog niet zoveel hebben in groep 3. Lastige kwestie, succes met de keuze!

Kan ze trouwens misschien getoetst worden op dyslexie? Dat zou mogelijk al veel vragen kunnen beantwoorden.

de meeste in de klas zijn jonger, zou je niet zeggen maar is echt zo. Zelf merk ik wel echt dat r iets is mijn andere 2 kinderen zijn nu 13 en 15 jaar en hebben dit nooit gehad. 

Ze draait letters om,  spiegelbeeld schrijven etc.

Ze gaan het nu gooien en ik op ja rekenen ook net niet maarja net niet valt mee. 


Dagelijks lezen zal goed zijn voor haar, en ik hoop ook de coaching.


Toetsen op dyslexie kan pas na 3 bepaalde scores op toetsen.  Nu weet ik niet of ze de afgelopen 2 de afgelopen 2 toetsen die score heeft gehad maar als dat zo is niet ze in december nogmaals die score halen en dan zou ik haar dus januari kunnen testen.  Dus het liefst doe ik haar naar groep 4 want als ze dan getest kan worden en er komt dyslexie uit heeft ze recht op ook extra hulp extern op school. 

Stel ik laat haar in gr 3 en dan komt het eruit dan vind ik dat eeuwig zonde. 

Ze gaan in gr 3 tot kern 12, ze haalt zowieso tot kern 9 dit jaar.  Als ze dan weer gr 3 moet doen start ze weer bij kern 1.. dat lijkt mij zo zonde. 

Hollio schreef op 01-06-2022 om 22:21:

[..]

Stel ik laat haar in gr 3 en dan komt het eruit dan vind ik dat eeuwig zonde.

leg ook niet al te veel druk op de beslissing. Je kunt niet alles van te voren weten of voorspellen. En eeuwig is wel heel erg lang. heel goed hoe jullie nu aan de slag zijn. Heeft ze er ook een beetje plezier in? 

Dat jouw andere kinderen dit niet hadden betekent overigens niet meteen dat er wat mis is. Niet elk kind is even snel en niet elk kind heeft dezelfde talenten.
Blijven lezen, ook in vakanties raadt de school hier voor alle kinderen aan. Want lezen is een vaardigheid die je bij moet houden. Als je in de vakantie zes weken niet leest, vallen ze enorm terug in niveau.

Zittenblijven is meestal geen wondermiddel. In het begin heeft het kind dan een voorsprong (logisch, want het heeft de stof al gehad), maar op den duur niet meer. Want er zitten in die nieuwe klas ook weer kinderen die het sneller oppikken. Dyslexie gaat er ook niet mee over. Wat wel zo is, is dat de basis van het lezen in groep drie en vier goed moet worden gelegd. Vanaf groep vijf komt er meer begrijpend lezen en zaakvakken met grote stukken tekst bij kijken. Dan is die leesbasis wel belangrijk. Is die basis er niet of niet goed genoeg, dan zou ik doubleren wel overwegen.

Dyslexie gaat niet over maar je kunt door investeren in taalvaardigheid wel beter leren compenseren. 
Dat pleit in mijn ogen dus voor een grondige basis. Overgaan naar groep 4 met een achterstand én dyslexie lijkt mij onverstandig.

als ze groep 3 doubleerd, gaan ze tot de kerst weer alle letters aanleren en dat kan ze al. Daardoor gaat ze zich mogelijk daar vervelen/ plezier in lezen verliezen. Zelfde geldt ook voor rekenen. Daarom zou ik kiezen voor doodgaan naar groep 4 met eventueel extra ondersteuning. 

Hollio

Hollio

01-06-2022 om 23:09 Topicstarter

alhambra schreef op 01-06-2022 om 22:50:

Dyslexie gaat niet over maar je kunt door investeren in taalvaardigheid wel beter leren compenseren.
Dat pleit in mijn ogen dus voor een grondige basis. Overgaan naar groep 4 met een achterstand én dyslexie lijkt mij onverstandig.

we starten volgende week wel met een kernvidie coach die haar gaat helpen.  We hebben nog 3 maand tot het nieuwe schooljaar in principe kan ze dan de achterstand grotendeels hebben weggewerkt. Mocht ze dyslexie hebben dan heeft ze daardoor de achterstand.. Die achterstand zal dan ook niet weggaan omdat de dyslexie blijft en ze officieel nog niet getest mag worden. Daarom dacht ik doorgaan naar groep 4, stel ze kan getest worden in januari en ze heeft het dan krijgt ze aangepast werk. 

Hebben ze een plan van aanpak stel dat ze toch blijft zitten?
Hoe gaan ze zorgen dat ze wel iets leert en zich geen half jaar zit dood te vervelen?
Is er al een IB'er bij betrokken?

Ik zou eerder inzetten op overgaan waarbij in de gaten gehouden wordt hoe ze 't doet.
En uiteraard thuis ook blijven opvolgen en lezen.

Een jaar overdoen kan altijd nog.
Maar blijven zitten enkel vanwege waarschijnlijk dyslexie is natuurlijk onzin.
Dan raakt ze namelijk nooit groep 3 uit.

Hollio

Hollio

01-06-2022 om 23:11 Topicstarter

Mugske schreef op 01-06-2022 om 22:50:

als ze groep 3 doubleerd, gaan ze tot de kerst weer alle letters aanleren en dat kan ze al. Daardoor gaat ze zich mogelijk daar vervelen/ plezier in lezen verliezen. Zelfde geldt ook voor rekenen. Daarom zou ik kiezen voor doodgaan naar groep 4 met eventueel extra ondersteuning.

ze zeiden ja dan krijgt zij wel aangepast werk, maar wat is dan het doel van groep 3 dacht ik,  als je haar laat verdergaan met waar ze was, ligt ze er in principe ook buiten omdat ze ander werk doet dan de rest van de klas, 3/4 van het jaar kent ze al.. Extra ondersteuning gelukkig volgende week al buiten school om.. dit omdat ze officieel nog niet getest kan worden.  dus met de kernvisie coach komende maanden aan de slag en bij hun is het meestal zo dat kinderen na 8 tot 10 keer hun achterstand kwijt zijn en beter kunnen lezen etc.  Je gaat daar 1x in de 3 weken heen en voor de rest krijg je thuis opdrachten mee.

Hollio schreef op 01-06-2022 om 23:11:

[..]

ze zeiden ja dan krijgt zij wel aangepast werk, maar wat is dan het doel van groep 3 dacht ik, als je haar laat verdergaan met waar ze was, ligt ze er in principe ook buiten omdat ze ander werk doet dan de rest van de klas, 3/4 van het jaar kent ze al.. Extra ondersteuning gelukkig volgende week al buiten school om.. dit omdat ze officieel nog niet getest kan worden. dus met de kernvisie coach komende maanden aan de slag en bij hun is het meestal zo dat kinderen na 8 tot 10 keer hun achterstand kwijt zijn en beter kunnen lezen etc. Je gaat daar 1x in de 3 weken heen en voor de rest krijg je thuis opdrachten mee.

Dan zou ik dus eerder dit eerst proberen. Of een officieel dyslexie-onderzoek waarbij ze nadien handvaten en hulp krijgt.

Ze kan nog altijd groep 4 overdoen indien nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.