Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 10:16

Dochter nog geen uitnodiging voor feestjes gehad

Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 17:09

Bloemenzee schreef op 03-03-2025 om 11:34:

zoon werd voor het eerst uitgenodigd toen hij bijna 5 was. Ik zou me voor dit schooljaar zeker niet druk maken. Het aantal kindjes dat wordt uitgenodigd is zeer beperkt.
Het is wel sneu dat de uitnodigingen zo openlijk worden uitgedeeld. Wat is de regel van school hierover? Bij zoon op school is de regel dat er op school geen uitnodigingen worden uitgedeeld, precies om wat er nu bij jouw dochter gebeurd. Niet dat ze het niet te weten komt en niet teleurgesteld kan zijn als het niet zo openlijk gebeurd, maar het kan wel helpen.

Ik ga dit eens navragen, dankjewel!

Zelf hou ik in groep 1 en 2 geen kinderfeestjes. Dat doen we pas in groep 3 als kinderen daar meer klaar voor zijn. Kleuters vinden feestjes vaak erg spannend. Ze zijn nog niet zo goed gewend aan speelafspraakjes en een feestje is al snel te lang of teveel. Ook kan je maar weinig ondernemen. In groep 3 zijn ze veel zelfstandiger. Een stuk prettiger als ouder. 

Ik zou trouwens blij zijn dat ze niet continu uitgenodigd wordt. Als jullie beiden zo overgevoelig zijn is zo'n feestje al snel teveel. 

Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 17:24

Izza schreef op 03-03-2025 om 17:17:

Zelf hou ik in groep 1 en 2 geen kinderfeestjes. Dat doen we pas in groep 3 als kinderen daar meer klaar voor zijn. Kleuters vinden feestjes vaak erg spannend. Ze zijn nog niet zo goed gewend aan speelafspraakjes en een feestje is al snel te lang of teveel. Ook kan je maar weinig ondernemen. In groep 3 zijn ze veel zelfstandiger. Een stuk prettiger als ouder.

Ik zou trouwens blij zijn dat ze niet continu uitgenodigd wordt. Als jullie beiden zo overgevoelig zijn is zo'n feestje al snel teveel.

Dat kan een keuze zijn inderdaad. En van mij hoeft ze ook zeker niet door de hele klas of een grote groep uitgenodigd te worden, het ging er meer om dat het nu nog wat pijnlijk is voor haar om nog niet uitgenodigd te zijn 😄. 

Anna1991 schreef op 03-03-2025 om 15:27:

Dankjewel @Stormvogel voor je begrip! Het probleem is een beetje dat ze wel speelafspraakjes heeft, maar dit nog veel van haar vraagt waardoor ik soms een grens moet stellen. En natuurlijk zal een feestje dan ook veel van haar vragen, maar dat wil je ze natuurlijk niet ontnemen.
En juist met degene waar ze mee heeft gespeeld kreeg ze geen kaartje van. Dus dat was voor haar een extra teleurstelling denk ik. Ik probeer het inderdaad zelf te relativeren voor haar en hier niet zelf over te beginnen of focussen., maar dat neemt niet weg dat het ook wat met mij doet.

Kun je een voorbeeld geven van vetgedrukte? Welke grens zou je moeten stellen? Bedoel je bijvoorbeeld dat als er een speelafspraakje plaatsvindt, je al snel de moeder/vader/ouders belt om kind weer op te halen ofzo, omdat je dochter dan vervelend wordt of vermoeid of…..vul maar in?

Ik zeg niet dat dit dus het geval is, maar als het iets soortgelijks is, dan kan ik best begrijpen waarom een uitnodiging voor een feestje dan uitblijft.

Met 4 jaar kan je rustig beginnen met af en toe iemand uitnodigen na school. En ontdekken of hier misschien een of twee kinderen bij zijn waar het beter mee klikt.
Ik las dat je hier al mee begonnen bent. Blijf hier wat op aansturen dan komt die eersste uitnodging ook heus wel.
En anders weten jullie in ieder geval wie uit te nodigen voor haar eerste feestje en wie weet wat daaruit voort komt.

De emoties die je nu soms bij je dochter ziet kan je niet wegnemen, en dat hoeft ook niet. Een kwestie van even bij stilstaan en daarna door met iets anders.

Hoi!
Ik herken het wel hoor. Mijn dochter had destijds het geluk in een klein klasje terecht te komen waarbij de feestjes groot waren (en nog steeds zijn). Dus veel uitnodigingen. Maar dit zou voor mij ook echt wel iets zijn om me druk over te maken. Maar wat wel is, als gevoelig persoon vind je, als dadelijk de eerste uitnodiging binnen is, vast iets nieuws om je druk over te maken. Veranderende vriendschappen, een keer niet mee mogen doen etc.
Het kan lastig zijn als je hier gevoelig voor bent, want meestal weet je wel iets te vinden waarover je bezorgd kan zijn.
Er is geen speciale remedie of tip, alleen het besef dat dit erbij hoort en je jezelf helemaal gek kan maken hierover. Dat is zonde. Daarnaast besef ik me ook dat wanneer ik me druk maak om dit soort dingen ik geen vertrouwen in mijn eigen kind heb. Ik heb het ook allemaal overleefd en weinig herinneringen aan verjaardagsfeestjes van vroeger ( terwijl ik er echt meer dan genoeg gehad heb), zo levens bepalend is het ook allemaal niet! Succes!!

Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 19:13

RoodVruchtje schreef op 03-03-2025 om 17:46:

[..]

Kun je een voorbeeld geven van vetgedrukte? Welke grens zou je moeten stellen? Bedoel je bijvoorbeeld dat als er een speelafspraakje plaatsvindt, je al snel de moeder/vader/ouders belt om kind weer op te halen ofzo, omdat je dochter dan vervelend wordt of vermoeid of…..vul maar in?

Ik zeg niet dat dit dus het geval is, maar als het iets soortgelijks is, dan kan ik best begrijpen waarom een uitnodiging voor een feestje dan uitblijft.

Wauw nee.. Dat is verkeerd geïnterpreteerd, dus fijn dat je dat toch even checkt. Dat is namelijk absoluut niet het geval. 

Dit uitte zich in heel veel huilen in de avond bij het naar bed gaan, moeilijk in slaap kunnen komen. Overprikkeld dus. Dus dat ik dan de grens voor haar ben om dit niet al te vaak te doen na schooltijd omdat het dus veel van haar vraagt nog. Sommige klasgenoten spelen bijvoorbeeld vaak nog een poos na schooltijd doordeweeks met elkaar. Maar dat is voor nog net iets te gek. Bij het speelafspraakje is ze hartstikke lief krijg ik terug. Het is een rustig meisje, thuis ook.

En om dan meteen erbij te zeggen; een feestje zal dan ook heus veel van haar vragen, maar dat is niet elke week. Dus dat zal heus te overzien zijn. 

Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 19:15

Lolalyn schreef op 03-03-2025 om 18:16:

Hoi!
Ik herken het wel hoor. Mijn dochter had destijds het geluk in een klein klasje terecht te komen waarbij de feestjes groot waren (en nog steeds zijn). Dus veel uitnodigingen. Maar dit zou voor mij ook echt wel iets zijn om me druk over te maken. Maar wat wel is, als gevoelig persoon vind je, als dadelijk de eerste uitnodiging binnen is, vast iets nieuws om je druk over te maken. Veranderende vriendschappen, een keer niet mee mogen doen etc.
Het kan lastig zijn als je hier gevoelig voor bent, want meestal weet je wel iets te vinden waarover je bezorgd kan zijn.
Er is geen speciale remedie of tip, alleen het besef dat dit erbij hoort en je jezelf helemaal gek kan maken hierover. Dat is zonde. Daarnaast besef ik me ook dat wanneer ik me druk maak om dit soort dingen ik geen vertrouwen in mijn eigen kind heb. Ik heb het ook allemaal overleefd en weinig herinneringen aan verjaardagsfeestjes van vroeger ( terwijl ik er echt meer dan genoeg gehad heb), zo levens bepalend is het ook allemaal niet! Succes!!

Dankjewel, heel fijn jouw reactie! Heb ik zeker wat aan. 

Anna1991

Anna1991

03-03-2025 om 19:18

RavIvaR schreef op 03-03-2025 om 17:51:

Met 4 jaar kan je rustig beginnen met af en toe iemand uitnodigen na school. En ontdekken of hier misschien een of twee kinderen bij zijn waar het beter mee klikt.
Ik las dat je hier al mee begonnen bent. Blijf hier wat op aansturen dan komt die eersste uitnodging ook heus wel.
En anders weten jullie in ieder geval wie uit te nodigen voor haar eerste feestje en wie weet wat daaruit voort komt.

De emoties die je nu soms bij je dochter ziet kan je niet wegnemen, en dat hoeft ook niet. Een kwestie van even bij stilstaan en daarna door met iets anders.

Dankjewel voor je tips!

Zoiets moet vaak ook groeien. In de kleuterklas hebben kinderen vaak wisselende speelafspraken met verschillende kinderen. Die kun je niet allemaal vragen op je feestje. Als je er een stuk of vier vraagt uit een klas van 20, en een kind heeft met tien kinderen 'wel eens' afgesproken en met vier daarvan regelmatig, dan is het niet zo gek dat die vier gevraagd worden.

Afspreken is hier meestal na schooltijd. In het weekend kan natuurlijk ook, maar dan hebben mensen vaak ook al andere dingen te doen. En doe je dat dan elk weekend?
Jouw kind zit net een half jaar op school zo'n beetje. Hoeveel keer heeft ze al met een kindje afgesproken? En met hoeveel kindjes op regelmatige basis? Ook een beetje voor het beeld wat reëel is om te verwachten.

Bovendien zijn de kinderen die jarig zijn geweest al 5 of 6 geworden. Die nodigen waarschijnlijk sneller een kind uit waarmee ze vorig jaar ook al mee in de klas zaten dan een kleintje van net 4.

mijn dochter wordt in mei 5.
Ook nog geen uitnodiging voor een feestje gehad hoor.

Jouw verwachtingen zijn te hoog op dit punt. Je dochter is nog maar 4 en zit kort op school. Ze kan nog niet regelmatig spelen na schooltijd. En dat zijn de kinderen die als vriendin worden gezien en worden uitgenodigd. Op deze leeftijd wisselen vriendschappen nog continu. Iemand die vandaag haar vriendin is kan haar morgen negeren. Dat hoort bij de leeftijd. Jij tilt hier veel te zwaar aan en dat kan je dochter overnemen. 

Pas als ze uit de kleuterklas zijn worden feestjes een ding (bij ons dan). Ik begon pas toen ze 6 was. De andere ouders ook. 

FruitMoeder schreef op 04-03-2025 om 09:08:

Pas als ze uit de kleuterklas zijn worden feestjes een ding (bij ons dan). Ik begon pas toen ze 6 was. De andere ouders ook.

Hier gewoon zodra kinderen 5 worden. Aangezien het bij to in klas voorkomt is het daar vermoedelijk ook vanaf 5.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.