Anna1991
03-03-2025 om 10:16
Dochter nog geen uitnodiging voor feestjes gehad
Hebben meer mama's dit gehad? Ik heb een lieve dochter van 4 jaar die sinds de zomervakantie naar school gaat. Ze is erg gevoelig en doet het hartstikke goed op school. Alleen ze heeft tot nu toe nog geen kaartje gekregen voor een feestje. En elke keer is dit zo'n enorme teleurstelling voor haar. Ik weet dat ze nog maar in groep 1 zit en dat dat nog alle kanten op kan, maar ik vind het zelf zo hard dat er uitnodigingen op het schoolplein worden uitgedeeld en zij zit hier elke keer niet bij.. Haar hart breekt en de mijne ook, het gebeurt onder haar neus. Ze snapt het ook niet en ziet het als een totale afwijzing. De tranen springen dan in haar ogen.
Nu helpt het voor mij ook niet mee om mijn emoties onder controle te houden ivm zwangerschap haha. Dus thuis breek ik wel, niet in haar bijzijn.
Ik probeer er voor haar te zijn en zeg dat ze ook best verdrietig mag zijn, en dat sommige kindjes een paar kinderen mogen uitnodigen. Maar dan zegt ze uiteraard waarom kiezen ze dan niet voor mij. Ze heeft gelukkig wel een vast vriendinnetje. Maar die is tot nu toe vaker op feestjes gekomen en zij niet. Hebben jullie tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan, ook voor haar? Ik ben zelf ook een behoorlijk gevoelig persoon. Ik weet ook dat zulke dingen bij het leven horen en dat ze dat vaker zal meemaken, maar soms ben ik zoekende hoe ik dit het beste kan proberen niet aan te trekken. En hoe ik haar kan helpen.

FruitMoeder
04-03-2025 om 11:21
Due-scimmie schreef op 04-03-2025 om 10:29:
[..]
Hier gewoon zodra kinderen 5 worden. Aangezien het bij to in klas voorkomt is het daar vermoedelijk ook vanaf 5.
Is het bij 5 een feestje? Gewoon een uurtje pannenkoeken eten, meer niet. Ik zou als ik TO was mij daar niet druk overmaken.

Bloemenzee
04-03-2025 om 11:36
FruitMoeder schreef op 04-03-2025 om 11:21:
[..]
Is het bij 5 een feestje? Gewoon een uurtje pannenkoeken eten, meer niet. Ik zou als ik TO was mij daar niet druk overmaken.
Hier wordt er bij 5 écht een kinderfeestje gegeven.

Gingergirl
04-03-2025 om 12:01
FruitMoeder schreef op 04-03-2025 om 11:21:
[..]
Hier vieren de meeste kinderen met hun 5e verjaardag wel een echt kinderfeestje; bowlen, binnenspeeltuin ik heb alles wel voorbij zien komen.

Izza
04-03-2025 om 12:04
Je kunt als ouder toch zelf bepalen wanneer je daarmee begint? Hier zijn er wel een paar die dat bij de kleuters al doen. Maar ook genoeg vanaf groep 3. Met hele jonge kinderen is het gewoon een enorme toestand. Die zijn nog niet allemaal zelfstandig. Vinden het erg spannend. En jullie zijn beiden overgevoelig.

FruitMoeder
04-03-2025 om 12:54
Gingergirl schreef op 04-03-2025 om 12:01:
[..]
Hier vieren de meeste kinderen met hun 5e verjaardag wel een echt kinderfeestje; bowlen, binnenspeeltuin ik heb alles wel voorbij zien komen.
Oh dat vind ikzelf erg overdreven. Daarnaast hebben die kinderen er niet zoveel aan op zo'n jonge leeftijd. Bowlen met een groep 5 jarige lijkt mij een nachtmerrie.

Mugs
04-03-2025 om 13:00
FruitMoeder schreef op 04-03-2025 om 12:54:
[..]
Oh dat vind ikzelf erg overdreven. Daarnaast hebben die kinderen er niet zoveel aan op zo'n jonge leeftijd. Bowlen met een groep 5 jarige lijkt mij een nachtmerrie.
Nou, gelukkig mag iedereen dat lekker helemaal zelf weten.
Ik weet nog wel dat alle vier mijn kinderen hun eerste feestje toen ze 5 werden erg leuk vonden!

Jorni
04-03-2025 om 13:24
Hier ook pas kinderfeestje gehad toen oudste 6 werd. Ze ging ook vanaf toen pas zelf kinderfeestje geven. Ik had er niet aan moeten denken dat dat vanaf 5 jaar laat staan vanaf 4 jaar had gemoeten. Dus is niet gek hoor. Kinderen van die leeftijd in mijn omgeving hebben vaak al meer dan genoeg aan school en wat spelen en zwemles.

Gingergirl
04-03-2025 om 13:50
[..]
Ligt er denk ik aan wat gebruikelijk in je omgeving is, maar ook: niet elk kind is hetzelfde. Veel kinderen hebben oudere siblings en kijken uit naar hun eigen feestje en kunnen dat prima aan. Kijk, als je schrijft dat het jou " een nachtmerrie" lijkt ( dat kan natuurlijk) maar dat wil niet zeggen dat het voor kinderen ook zo geldt. Met dit soort dingen moet je ook opletten dat je niet je eigen gevoel spiegelt op dat van de kinderen.

Nick90
04-03-2025 om 14:01
[..]
Wat moeten ze eraan hebben dan? Feestjes zijn toch sowieso voor de leuk?

Lolalyn
04-03-2025 om 15:28
Bij ons was het vanaf de 5e verjaardag ook de ‘normaalste’ zaak van de wereld om een kinderfeestje te geven. En dat ging van groots aan gepakt naar klein. Kinderen vonden beide versies leuk. Maar met 5 jaar vonden ze het echt wel leuk. Mijn dochter ging met 4,5 naar haar eerste kinderfeestje. Zij vond ergens spelen destijds nog erg spannend dus ik was erg benieuwd of ze het leuk zou vinden of dat ik haar halverwege moest komen halen. Wat bleek, ze vond het fantastisch! Kon niet wachten tot haar eigen feestje zover was. Nu is ze een stuk ouder maar speelt nog altijd het liefste thuis, maar voor een kinderfeestje is ze altijd te porren… wat ik hiermee wil zeggen is dat ook kinderen die ergens spelen heel spannend vinden, kinderfeestjes wel weer fantastisch kunnen vinden. Oftewel ook dat kan alle kanten op. Maar om nu te zeggen dat alle 5 jarige niets aan een kinderfeestje hebben is voor mij niet herkenbaar.