Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) wil niet buiten spelen.


Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 20:57:

Dank iedereen voor de reacties

Ik opende dit topic eigenlijk om de reden dat ik me er zorgen over maak. Ik ben bang dat ze hierdoor achter komt op sociaal vlak en dat dat haar later zal belemmeren. Ze is ook een tikkie introvert dus dat zal ook vast meespelen.

Ik heb over een week een voortgangsgesprek met haar juf, ik zal haar eens vragen hoe zij het ziet en hoe ze nu in de klas is tussen de andere kinderen.

Overigens is ze vanavond een half uurtje buiten geweest En van mij hoeft ze niet als ze niet wil. Maarja, heb daar dus wel vaak wat zorgen over.

Maar als ze om school leuk met andere kinderen speelt, geregeld speelafspraakjes heeft en misschien nog op een sport of clubje zit dan is dat toch ook prima. Of speelt ze in het geheel niet vaak met andere kinderen?

Niet iedereen vindt buitenspelen leuk en voor veel introverte mensen is het gewoon te druk. Was laatst ook een ander draadje over, wellicht handig om te lezen.

Mijn dochter is 9 speelt, als ze kan kiezen ook het liefst binnen. Ze is een rustig meisje wat het liefst de hele dag knutselt. Als ik haar op ga halen hij de bso einde van de dag is ze altijd binnen, ook al is het mooi weer. Ze moet wel poosje verplicht buiten spelen daar. Maar op het moment dat het kan gaat ze weer naar binnen. Ze is verder wel sociaal en ondernemend. Maar dan binnen en er is altijd wel iemand die dan met haar mee gaat. 
We sturen haar vaak wel naar buiten. Maar meestal is ze snel weer thuis. Maar ze vermaakt zich dus wel altijd. Als ik verveling merk zeg ik dat ze maar een vriendin op moet zoeken. Wel skeelert/stept ze regelmatig . En spreekt vaak met vriendinnen af. Dan wordt binnen/buiten meer afgewisseld.

Introvert zijn is geen afwijking die gefixt moet worden😉

Max88 schreef op 15-06-2022 om 21:21:

Introvert zijn is geen afwijking die gefixt moet worden😉

Nee precies, introverte mensen hebben gewoon andere behoeften, niks om je zorgen over te maken.

Nova1982

Nova1982

15-06-2022 om 21:42 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 21:07:

[..]

Maar als ze om school leuk met andere kinderen speelt, geregeld speelafspraakjes heeft en misschien nog op een sport of clubje zit dan is dat toch ook prima. Of speelt ze in het geheel niet vaak met andere kinderen?

Niet iedereen vindt buitenspelen leuk en voor veel introverte mensen is het gewoon te druk. Was laatst ook een ander draadje over, wellicht handig om te lezen.

Dit heeft ze geen van allen. Nooit speelafspraakjes, ze wil niet op een sport. Clubje zou ik kunnen vragen. Na school loopt ze vaak met een vriendinnetje/klasgenootje naar huis en dan merk je dat het een gezellige boel is. Ze kletsen en maken grapjes. Maar zodra we thuis zijn is het dus thuiszitten de rest van de dag. Nu geeft ze wel aan dat ze in een drukke klas zit, dus het kan ook zijn dat ze daarvan moet bijkomen. 

Ze is verder een vrolijke meid. Doet het prima op school en speelt af en toe met haar jongere broertje. Verplicht naar buiten heb ik ook al aan gedacht. Het idee spreekt me toch een beetje tegen. Alsof ik haar weg stuur en thuis even niet welkom is. 

Misschien moet ik het los laten. Vriend zegt dat ik me er veel te druk over maak. 

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 21:58

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 21:42:

[..]

Dit heeft ze geen van allen. Nooit speelafspraakjes, ze wil niet op een sport. Clubje zou ik kunnen vragen. Na school loopt ze vaak met een vriendinnetje/klasgenootje naar huis en dan merk je dat het een gezellige boel is. Ze kletsen en maken grapjes. Maar zodra we thuis zijn is het dus thuiszitten de rest van de dag. Nu geeft ze wel aan dat ze in een drukke klas zit, dus het kan ook zijn dat ze daarvan moet bijkomen.

Ze is verder een vrolijke meid. Doet het prima op school en speelt af en toe met haar jongere broertje. Verplicht naar buiten heb ik ook al aan gedacht. Het idee spreekt me toch een beetje tegen. Alsof ik haar weg stuur en thuis even niet welkom is.

Misschien moet ik het los laten. Vriend zegt dat ik me er veel te druk over maak.

Ze is precies als mijn oudste. Die kan wel buiten spelen hoor, maar is ook echt op zichzelf. Als hij iemand heeft om te spelen is dat ook altijd leuk, maar hij neemt nooit iemand mee.

Toevallig afgelopen weekend wel een jochie uit de wijk die hij in de speeltuin had opgeduikeld. Leuk dacht ik, hij maakt vriendjes. 

Tot het jochie een half uur later nog eens samen met hem aan de achterdeur stond. Ze kwamen wat drinken. Prima. 

Ventje vroeg netjes of hij binnen mocht komen.. Ok dacht ik, prima ventje.

Blijkt ie met z'n 9 jaar met een telefoon op zak te lopen, zat ie rare Fortnite filmpjes aan m'n kinderen te laten zien. Ben ik niet zo'n voorstander van. En met 10 min staat ie achter me in de keuken.

Heb je niet wat lekkers, want ik heb honger en m'n ma komt pas om 7u thuis. Sta je dan met je Bek vol tanden..

Maar goed, ik dwaal af. 

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 21:42:

[..]

Dit heeft ze geen van allen. Nooit speelafspraakjes, ze wil niet op een sport. Clubje zou ik kunnen vragen. Na school loopt ze vaak met een vriendinnetje/klasgenootje naar huis en dan merk je dat het een gezellige boel is. Ze kletsen en maken grapjes. Maar zodra we thuis zijn is het dus thuiszitten de rest van de dag. Nu geeft ze wel aan dat ze in een drukke klas zit, dus het kan ook zijn dat ze daarvan moet bijkomen.

Ze is verder een vrolijke meid. Doet het prima op school en speelt af en toe met haar jongere broertje. Verplicht naar buiten heb ik ook al aan gedacht. Het idee spreekt me toch een beetje tegen. Alsof ik haar weg stuur en thuis even niet welkom is.

Misschien moet ik het los laten. Vriend zegt dat ik me er veel te druk over maak.

Ik zou haar zeker niet verplicht naar buiten sturen. Als ze buitenspelen niet leuk vindt heeft dat geen zin. Introverte mensen hebben er ook simpelweg minder behoefte aan, daar is niks mis mee. Kan er vanuit het naar huislopen geen speelafspraakje ontstaan? Of gewoon een keer een proefles ergens, heeft ze het ieder geval geprobeerd. 

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 21:42:

[..]

Dit heeft ze geen van allen. Nooit speelafspraakjes, ze wil niet op een sport. Clubje zou ik kunnen vragen. Na school loopt ze vaak met een vriendinnetje/klasgenootje naar huis en dan merk je dat het een gezellige boel is. Ze kletsen en maken grapjes. Maar zodra we thuis zijn is het dus thuiszitten de rest van de dag. Nu geeft ze wel aan dat ze in een drukke klas zit, dus het kan ook zijn dat ze daarvan moet bijkomen.

Ze is verder een vrolijke meid. Doet het prima op school en speelt af en toe met haar jongere broertje. Verplicht naar buiten heb ik ook al aan gedacht. Het idee spreekt me toch een beetje tegen. Alsof ik haar weg stuur en thuis even niet welkom is.

Misschien moet ik het los laten. Vriend zegt dat ik me er veel te druk over maak.

Ik zou denken dat ze haar sociale quotum heeft bereikt voor die dag. 

En 'buiten' is ook nogal vaag. Wat moet ze buiten doen? Niet iedereen komt daar andere kinderen tegen. En soms zijn het niet zulke brave kinderen die altijd buiten zijn. 

Hier gingen ze ook nooit spontaan naar buiten (werden wel eens opgehaald). Nou ja dan niet hoor. Ze konden zichzelf binnen prima vermaken en verveelden zich niet, dat scheelde.

Nova1982

Nova1982

15-06-2022 om 22:22 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 21:59:

[..]

Ik zou haar zeker niet verplicht naar buiten sturen. Als ze buitenspelen niet leuk vindt heeft dat geen zin. Introverte mensen hebben er ook simpelweg minder behoefte aan, daar is niks mis mee. Kan er vanuit het naar huislopen geen speelafspraakje ontstaan? Of gewoon een keer een proefles ergens, heeft ze het ieder geval geprobeerd.

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Zal het morgenochtend eens vragen aan mijn dochter of ze een speelafspraakje bij ons thuis ziet zitten  

Heb je nooit gevraagd of ze niet een keer wil afspreken na school met iemand?
En als ze niet wil sporten, is een muziekvereniging dan misschien niet iets?

Verder zou ik wel willen dat ze voldoende beweegt. Dus ofwel een sport of toch regelmatig, al dan niet samen, naar buiten, een sportieve activiteit doen. 
Een sport hoeft ook niet per se een teamsport te zijn. Er zijn ook individuele sporten.
Of een clubje waar ze activiteiten doen. Hier in het dorp heb je jong nederland. Daar zijn bijna alle kinderen uit het dorp wel bij. Ze doen allerlei activiteiten. De ene keer kijken ze een film, de andere keer doen ze buiten of in het bos spelletjes of binnen bordspelletjes, knutselen, een dag ergens naartoe.

Niet iedereen heeft even veel behoefte aan sociale contacten, maar een kind dat hele dagen op de bank voor zich uit zit te staren en zich verveelt, dat lijkt me toch ook niet goed. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-06-2022 om 22:52

Misschien is heb je hier niets aan, maar mijn stiefzoon (9, ass) wilt ook nooit buitenspelen. Hier lukt het alleen als we echt iets samen ondernemen: wandelen, fietsen, bal of frisbee meenemen naar een parkje etc. Zelf buitenspelen doet hij niet.
Laatste keer dat we tegen hem zeiden dat hij zich buiten moest bezighouden terwijl wij in de tuin werkten, heeft hij zich gewoon op een bank gezet met voor hem de klok zodat hij kon zien wanneer hij weer binnen mocht. 
Inmiddels hebben we dat wel aanvaard en proberen we gewoon zo goed mogelijk voor hem te zorgen. 

Je dochter kan zichzelf dus niet zo goed vermaken en vindt ook te weinig aansluiting bij haar leeftijdsgenoten om het voor haar leuk genoeg te hebben. Anders zou ze wel langer buiten blijven of vaker afspreken binnen. Lastig lijkt me. Vindt ze 'meedoen' moeilijk? Is ze een denker in plaats van een doener?

Ik zou ook eens samen met haar kijken naar een activiteit die haar leuk lijkt. Sport, toneel, dans, schilderen. Iets waardoor ze zich niet meer zo verveelt.

Bijtje82 schreef op 15-06-2022 om 21:58:

[..]

Ze is precies als mijn oudste. Die kan wel buiten spelen hoor, maar is ook echt op zichzelf. Als hij iemand heeft om te spelen is dat ook altijd leuk, maar hij neemt nooit iemand mee.

Toevallig afgelopen weekend wel een jochie uit de wijk die hij in de speeltuin had opgeduikeld. Leuk dacht ik, hij maakt vriendjes.

Tot het jochie een half uur later nog eens samen met hem aan de achterdeur stond. Ze kwamen wat drinken. Prima.

Ventje vroeg netjes of hij binnen mocht komen.. Ok dacht ik, prima ventje.

Blijkt ie met z'n 9 jaar met een telefoon op zak te lopen, zat ie rare Fortnite filmpjes aan m'n kinderen te laten zien. Ben ik niet zo'n voorstander van. En met 10 min staat ie achter me in de keuken.

Heb je niet wat lekkers, want ik heb honger en m'n ma komt pas om 7u thuis. Sta je dan met je Bek vol tanden..

Maar goed, ik dwaal af.

Ik vind dit niet schokkend hoor. Er zijn zo veel kinderen van die leeftijd met een telefoon. Dat je niet wil dat hij je kinderen filmpjes laat zien kun je natuurlijk gewoon zeggen en dan is dat ook opgelost. Ook dat hij om eten vraagt vind ik niet schokkend. Dat doen heel veel kinderen en zijn het misschien ook gewend om iets te eten te krijgen bij vriendjes thuis. Heb je niet gevraagd wie er nu bij hem thuis is? Misschien gewoon wel z'n moeder of iemand anders. 

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 23:53

Krisper schreef op 15-06-2022 om 23:06:

[..]

Ik vind dit niet schokkend hoor. Er zijn zo veel kinderen van die leeftijd met een telefoon. Dat je niet wil dat hij je kinderen filmpjes laat zien kun je natuurlijk gewoon zeggen en dan is dat ook opgelost. Ook dat hij om eten vraagt vind ik niet schokkend. Dat doen heel veel kinderen en zijn het misschien ook gewend om iets te eten te krijgen bij vriendjes thuis. Heb je niet gevraagd wie er nu bij hem thuis is? Misschien gewoon wel z'n moeder of iemand anders.

Ik vind het wel schokkend 😅 Je vraagt niet bij wildvreemden of je iets te eten mag omdat je honger hebt. 

Zijn moeder was werken en zijn pa was thuis. 

Mijn zoon heeft van mij een aantal basisregels voor bezoek bij anderen.

1. Je vraagt bij binnenkomst of je je schoenen uit moet doen.

2. Je stelt je netjes voor.

3. Alstublieft en dankjewel.

4. Volwassenen die je niet Kent spreek je aan met u. Tenzij ze aangeven dat het niet hoeft. 

5. Je gaat niet bedelen om eten/drinken. Als ze niks aan bieden, heb je pech.

Mijn normen en waarden, die geef ik mee en daar heeft hij zich aan te houden. Het zal vast niet altijd goed uitgevoerd worden, maar een beleefd kind heeft de halve wereld zeg ik altijd. 

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 22:22:

[..]

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Zal het morgenochtend eens vragen aan mijn dochter of ze een speelafspraakje bij ons thuis ziet zitten

Ja misschien gewoon een keer doen, je hoeft niet perse haar toestemming te hebben om het een keer te proberen. Weet je snel genoeg of het voor herhaling vatbaar is. Het gaat ook vaak twee kanten op, als je zelf nooit iemand vraagt, vragen ze je ook minder snel terug. 

Ipv sport misschien een keer bij scouting laten kijken? Ik ben ook introvert en was als kind ook niet voor alles te porren maar moest het soms wel verplicht 1x proberen. En ook al was ik geen buitenspeel kind, vond ik scouting heel erg leuk dus deed ik de buiten dingen daar😁.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.