Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) wil niet buiten spelen.


Bijtje82 schreef op 15-06-2022 om 23:53:

[..]

Ik vind het wel schokkend 😅 Je vraagt niet bij wildvreemden of je iets te eten mag omdat je honger hebt.

Ik vind het dan weer schokkender dat een kind het over z'n 'ma'  heeft dan dat hij honger heeft

In iedere omgeving zijn weer andere dingen gebruikelijk. 

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 20:29:

[..]

Vanaf een bepaalde leeftijd mogen ze toch wel alleen?

Maar misschien vindt ze samen spelen wel leuk?

Welke leeftijd is dat dan? Ik heb geen kinderen, maar heb vaak een kindje uit een ander gezin over de vloer en die is ook 7. Zij vindt het gezellig wanneer ik in de buurt blijf. Ik speel soms mee of zit op een bankje in de buurt te lezen of iets anders te doen. 

Ik snap het heel goed. Waarom zou ook iedereen moeten buiten spelen? Buiten in de tuin spelen zou toch net zo goed kunnen? 
Ik zelf speelde niet buiten buiten, als op straat zeg maar. Ik voelde me veel fijner in de tuin, en dan toch het liefst binnen wanneer de temperatuur steeg. En spelen was voor mij in de schaduw met water/stoepkrijt of lezen. 

Denk niet dat je het moet willen forceren. Je kunt hoogstens eens wat leuke buitenactiviteiten aanbieden, maar als ze het niet leuk vind dan is dat zo. Niet ieder kind wordt blij van buiten/met veel andere kinderen spelen.
En 7 jaar vind ik zelf ook nog jong om in eentje naar buiten te gaan, maar daar ben ik zelf misschien gewoon heel voorzichtig in, ik zou er niet blij van worden als mijn dochter 7 is en juist wel naar buiten wil. Ik hoop dat ze dan een beetje op jouw dochter lijkt   

Bijtje82 schreef op 15-06-2022 om 23:53:

[..]

Ik vind het wel schokkend 😅 Je vraagt niet bij wildvreemden of je iets te eten mag omdat je honger hebt.

Zijn moeder was werken en zijn pa was thuis.

Mijn zoon heeft van mij een aantal basisregels voor bezoek bij anderen.

1. Je vraagt bij binnenkomst of je je schoenen uit moet doen.

2. Je stelt je netjes voor.

3. Alstublieft en dankjewel.

4. Volwassenen die je niet Kent spreek je aan met u. Tenzij ze aangeven dat het niet hoeft.

5. Je gaat niet bedelen om eten/drinken. Als ze niks aan bieden, heb je pech.

Mijn normen en waarden, die geef ik mee en daar heeft hij zich aan te houden. Het zal vast niet altijd goed uitgevoerd worden, maar een beleefd kind heeft de halve wereld zeg ik altijd.

En een 'brutaal' kind de hele. 

Niks mis met assertief zijn. De balans ligt ergens tussen mond houden/afwachten, en brutaal vragen om een ijsje en een koek. Altijd maar afwachten is ook niet handig in het volwassen leven. Soms moet je assertief zijn en initiatief nemen.

Voor jou was de jongen wildvreemd, maar voor je zoon niet en hij heeft de jongen uitgenodigd mee naar huis te komen. De jongen is dus een gast van je zoon en ik vind het niet meer dan normaal om een gast iets aan te bieden, afhankelijk van hoe lang hij blijft. Volgende keer krijgt jouw zoon iets bij een ander thuis. Iets drinken of eten is ook een sociaal smeermiddel, goed als ondersteuning bij de vriendschappen die je kind sluit. 

Als ze zich verveelde , had ik ook wel een klusje. Dan was het zo over.
Hier was de regel geen schermen als de zon schijnt. En dan ook naar buiten. 
En wilde ze liever met de barbies spelen. Prima, hier heb je een kleed en dan ga je buiten met de barbies spelen. Vaak ging ze dan voor zitten. En dan kwamen er kinderen langs gelopen en speelde ze toch met zijn allen. 

Viva-amber schreef op 16-06-2022 om 08:38:

[..]

Welke leeftijd is dat dan? Ik heb geen kinderen, maar heb vaak een kindje uit een ander gezin over de vloer en die is ook 7. Zij vindt het gezellig wanneer ik in de buurt blijf. Ik speel soms mee of zit op een bankje in de buurt te lezen of iets anders te doen.

Hier blijven de ouders er bij peuters en kleuters wel bij. Maar vanaf groep 3/4    dus 7/8 jaar spelen ze hier meestal wel zelf buiten en zoeken elkaar zelf op. Als mijn zoon van 8 met zijn vriendjes gaat voetballen, gaan we daar niet meer allemaal bij staan, vinden ze zelf ook niet leuk.

Viva-amber schreef op 16-06-2022 om 08:38:

[..]

Welke leeftijd is dat dan? Ik heb geen kinderen, maar heb vaak een kindje uit een ander gezin over de vloer en die is ook 7. Zij vindt het gezellig wanneer ik in de buurt blijf. Ik speel soms mee of zit op een bankje in de buurt te lezen of iets anders te doen.

Veel hangt af van de situatie waar ze spelen. Bij ons achter was een afgesloten speelveld. Daar speelde ze met vriendinnen toen ze 4 jaar was alleen. Vaak zat ik in de tuin, dan kon ik ze zien. Maar ook wel gewoon bezig in huis. Maar dan kon ik ze nog wel horen.

Voor mocht ze op die leeftijd nog niet zonder toezicht spelen.

Op 7/8 jarige leeftijd mocht dat allemaal wel. en mocht ze ook vriendinnetjes van paar straten verder ophalen.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2022 om 11:00

Krisper schreef op 16-06-2022 om 09:06:

[..]

En een 'brutaal' kind de hele.

Niks mis met assertief zijn. De balans ligt ergens tussen mond houden/afwachten, en brutaal vragen om een ijsje en een koek. Altijd maar afwachten is ook niet handig in het volwassen leven. Soms moet je assertief zijn en initiatief nemen.

Voor jou was de jongen wildvreemd, maar voor je zoon niet en hij heeft de jongen uitgenodigd mee naar huis te komen. De jongen is dus een gast van je zoon en ik vind het niet meer dan normaal om een gast iets aan te bieden, afhankelijk van hoe lang hij blijft. Volgende keer krijgt jouw zoon iets bij een ander thuis. Iets drinken of eten is ook een sociaal smeermiddel, goed als ondersteuning bij de vriendschappen die je kind sluit.

Voor mijn zoon ook, want ze kenden elkaar net een uur.

Dat jochie stond in m'n hal te bleren tegen m'n zoon hey gast zus, hey gast zo. Dus ik vraag, misschien kun je vragen hoe die jongen heet ipv gast roepen. 

Als je binnen een paar minuten bij een vreemde thuis al zo'n negatieve aanwezigheid bent, dan kan ik daar weinig mee.

Maar goed, ieder z'n eigen sociale omgangsvormen. Die van mij zijn blijkbaar te ouderwets en beleefd. Zal regen mijn zoon zeggen dat ie volgende keer bij mensen thuis direct moet vragen om eten en de ouders niet hoeft te groeten 😜 Dat zijn blijkbaar de huidige nieuwe omgangsvormen. 

Wil het er niet meer over hebben, het ging over dochter TO 

Bijtje82 schreef op 16-06-2022 om 11:00:

[..]

Voor mijn zoon ook, want ze kenden elkaar net een uur.

Dat jochie stond in m'n hal te bleren tegen m'n zoon hey gast zus, hey gast zo. Dus ik vraag, misschien kun je vragen hoe die jongen heet ipv gast roepen.

Als je binnen een paar minuten bij een vreemde thuis al zo'n negatieve aanwezigheid bent, dan kan ik daar weinig mee.

Maar goed, ieder z'n eigen sociale omgangsvormen. Die van mij zijn blijkbaar te ouderwets en beleefd. Zal regen mijn zoon zeggen dat ie volgende keer bij mensen thuis direct moet vragen om eten en de ouders niet hoeft te groeten 😜 Dat zijn blijkbaar de huidige nieuwe omgangsvormen.

Wil het er niet meer over hebben, het ging over dochter TO

Je haalt dat verhaal van die jongen er zelf bij en blijkbaar is het nu anders dan je eerst zei en nee, dat zijn niet de nieuwe omgangsvormen. Verder ook niet relevant voor het topic. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.