Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) wil niet buiten spelen.


MamaE schreef op 15-06-2022 om 17:48:

Onze dochter kan ook niet goed tegen warmte trouwens. Als het echt heet is ligt ze als een lamme tak in de schaduw met een boek of doet een siësta, maar dan gaat ze in de avond als het wat afkoelt wel weer buiten spelen. Ik was als kind net zo en kan nog steeds niet heel goed tegen warmte.
Maar om nu heel de zomer binnen achter tv/tablet/computer door te brengen vind ik een ander uiterste.

Nee oke, maar binnen kun je ook andere dingen doen dan bij een beeldscherm zitten. 

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 18:00:

[..]

Nee oke, maar binnen kun je ook andere dingen doen dan bij een beeldscherm zitten.

Dat doet onze dochter ook, die geeft weinig om schermen. Kijkt af en toe iets op tv of een spelletje op de laptop en dat is het. Maar blijkbaar vindt de dochter van TS niks anders leuk en klaagt de hele dag dat ze zich verveelt. Dat zou ze van mij mogen, maar dan wel in stilte want ik hoef er geen last van te hebben. Het gevaar van toegeven is dat kind ook niet leert om zich op andere manieren te vermaken en dat het lastig is om schermtijd later weer in te korten.

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 18:08

Ik heb geen tv, dus nagenoeg geen scherm tijd. Eens in de zoveel tijd kijken ze een film op de laptop. Oudste en middelste pakken vaak een boek of de middelste en jongste gaan samen naar buiten. 

Het leven is zoveel relaxter zonder tv. Was eerst even wennen, maar mis er niks aan. 

Klinkt precies als mijn zoon van inmiddels 14. Hij heeft vreselijke last van hooikoorts en kan slecht tegen warmte dus ik snap wel dat hij liever binnen is in de zomer. Daarnaast heeft hij autisme, en ‘buiten’ is al gauw onvoorspelbaar en onoverzichtelijk voor hem.


Ik speelde vroeger wel graag buiten maar ook niet tijdens het pollenseizoen.

MamaE schreef op 15-06-2022 om 18:04:

[..]

Dat doet onze dochter ook, die geeft weinig om schermen. Kijkt af en toe iets op tv of een spelletje op de laptop en dat is het. Maar blijkbaar vindt de dochter van TS niks anders leuk en klaagt de hele dag dat ze zich verveelt. Dat zou ze van mij mogen, maar dan wel in stilte want ik hoef er geen last van te hebben. Het gevaar van toegeven is dat kind ook niet leert om zich op andere manieren te vermaken en dat het lastig is om schermtijd later weer in te korten.

Ja dat is waar.

TO, valt er nog iets te doen zodat ze zich binnen beter kan vermaken?

AlisonH schreef op 15-06-2022 om 15:47:

Wat doet ze binnen dat ze leuker vindt?
Is ze ergens bang voor?
Ziet ze die vriendinnetjes ook wel in een andere situatie dan op school?
Heeft ze voldoende leuk buitenspeelgoed?
Zomaar een paar vragen die bij me op komen.
Overigens houden sommige mensen, dus ook kinderen, gewoon echt niet van warm weer.

Dit! Ik verdroeg als kind geen zon/ hoge temperaturen. Nu nog steeds niet. Hier zijn alle rolluiken naar beneden om die rot-zon + de hitte buiten te houden. 

To: wat jij hartstikke goed weer vindt is voor sommigen veel te warm. En ja, ook voor kinderen die liever in de koelte zitten.

Als een kind hier zo onverstandig was te zeggen dat het zich verveelde was mijn antwoord altijd dat ik dan nog wel een klusje wist. Gek genoeg hadden ze dan al heel snel zelf iets bedacht.

Als ik vroeger zei 'ik verveel me' repliceerde mijn moeder altijd 'ik wou dat ik zo gelukkig was!'

Temet schreef op 15-06-2022 om 18:47:

Als een kind hier zo onverstandig was te zeggen dat het zich verveelde was mijn antwoord altijd dat ik dan nog wel een klusje wist. Gek genoeg hadden ze dan al heel snel zelf iets bedacht.

Als ik vroeger zei 'ik verveel me' repliceerde mijn moeder altijd 'ik wou dat ik zo gelukkig was!'

Mijn moeder zei dan altijd: "Dan ga je maar met je grote teen spelen, veel plezier, dááág", en ze ging door met waar ze mee bezig was. Dan waren we 5 minuten chagrijnig en dan loste het zich vanzelf op, want dan vonden we zomaar weer iets om te doen of mee te spelen.

hier ook geen buitenkinderen, hooguit met een vriendje. Maar vermaken konden ze zich wel, oudste meer dan jongste. In een verveelbui, of voor de zomer liet ik ze wel eens briefjes maken met op elk briefje iets dat ze konden doen.  Konden ze bij de volgends verveelbui een briefje uit dat bakje pakken 🤣

En ik had genoeg te doen, dus ze moesten zich grotendeels gewoon zelf vermaken (los van een spelletje, voorlezen of iets leuks op zn tijd)

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 15:46:

[..]

Schermtijd is verkort tot 1,5 uur. Voor de rest speelt ze een beetje op haar kamer, maar ze is vooral beneden aan het klagen dat ze zich zo verveelt....

Schermtijd is verkórt tot 1,5 uur? Dat is vet lang voor een 7-jarige.... 

Maar wel lastig dat ze zich niet kan vermaken zeg. Dan kun je misschien nog beter buiten zijn dan binnen omdat er buiten tenminste nog iets gebéurt. Is ze ook niet van het tekenen en knutselen? (strip)boeken lezen? Of misschien een knaagdier als huisdier overwegen, waarmee ze kan spelen?

Mag zij geen vriendinnetje meer naar huis nemen? En dan ook eens ergens bij iemand spelen? 

Ik laat ook kinderen niet alleen achter in de speeltuin en blijf er altijd wel bij. 

Viva-amber schreef op 15-06-2022 om 19:58:

Mag zij geen vriendinnetje meer naar huis nemen? En dan ook eens ergens bij iemand spelen?

Ik laat ook kinderen niet alleen achter in de speeltuin en blijf er altijd wel bij.

Vanaf een bepaalde leeftijd mogen ze toch wel alleen? 

Maar misschien vindt ze samen spelen wel leuk?

Nova1982

Nova1982

15-06-2022 om 20:57 Topicstarter

Dank iedereen voor de reacties  

Ik opende dit topic eigenlijk om de reden dat ik me er zorgen over maak. Ik ben bang dat ze hierdoor achter komt op sociaal vlak en dat dat haar later zal belemmeren. Ze is ook een tikkie introvert dus dat zal ook vast meespelen. 

Ik heb over een week een voortgangsgesprek met haar juf, ik zal haar eens vragen hoe zij het ziet en hoe ze nu in de klas is tussen de andere kinderen. 

Overigens is ze vanavond een half uurtje buiten geweest En van mij hoeft ze niet als ze niet wil. Maarja, heb daar dus wel vaak wat zorgen over.

Nova1982 schreef op 15-06-2022 om 20:57:

 Ik ben bang dat ze hierdoor achter komt op sociaal vlak 


Hoe heeft dat met buiten spelen te maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.