Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) wil niet buiten spelen.

Zoals TT dus zegt. Vandaag ook weer. Haske mooi weer en wie zit er weer binnen... Ik krijg haar niet naar buiten en ik weet ook niet hoe ik het moet doen. Ze verzint elke keer een smoesje. Vandaag is het dat ze dan gaat rennen en dan krijgt ze het echt heel warm... 

Ik ga weleens samen met haar en haar broertje naar de speeltuin in de buurt in de hoop dat ze daar blijft hangen bij vriendinnetjes (want die heeft ze wel in de buurt, zitten bij haar in  de klas), maar vaak gaat ze weer met ons mee naar huis. Als ze wel blijft hangen staat ze vaak na een kwartier weer voor de deur. 

Ik vind het rot om te zeggen, maar ik zou zo graag willen dat ze eens naar buiten zou gaan. Ze zit constant thuis en eerlijk gezegd is dat voor mij af en toe wat frustrerend. En ook voor haar om lekker sociaal bezig te zijn. 

Zijn er hier meer kinderen die dit hebben?


Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 15:44

Als ze binnen is, wat doet ze dan? 

nou ja, grote herkenning, ik zat ook liever binnen met een boek. Werd ik naar buiten gejaagd nam ik mijn boek mee en klom ik in een boom om heerlijk verder te lezen.
Vriendinnen kwamen wel mee naar huis maar dan zorgde ik er voor dat het er 2 waren, die gingen fijn samen spelen en ik kon fijn verder lezen.
Ik had wel genoeg sociaal contact met school en 2x sporten per week.
Niet iedereen krijgt energie van mensen om zich heen of buiten zijn.

Nova1982

Nova1982

15-06-2022 om 15:46 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 15-06-2022 om 15:44:

Als ze binnen is, wat doet ze dan?

Schermtijd is verkort tot 1,5 uur. Voor de rest speelt ze een beetje op haar kamer, maar ze is vooral beneden aan het klagen dat ze zich zo verveelt.... 

Wat doet ze binnen dat ze leuker vindt?
 Is ze ergens bang voor? 
Ziet ze die vriendinnetjes ook wel in een andere situatie dan op school? 
Heeft ze voldoende leuk buitenspeelgoed? 
Zomaar een paar vragen die bij me op komen.
Overigens houden sommige mensen, dus ook kinderen, gewoon echt niet van warm weer.

AlisonH schreef op 15-06-2022 om 15:47:

Wat doet ze binnen dat ze leuker vindt?
Is ze ergens bang voor?
Ziet ze die vriendinnetjes ook wel in een andere situatie dan op school?
Heeft ze voldoende leuk buitenspeelgoed?
Zomaar een paar vragen die bij me op komen.
Overigens houden sommige mensen, dus ook kinderen, gewoon echt niet van warm weer.

Of gewoon niet van buitenspelen.

Hier is het precies andersom. 
Kind wil en kan zich absoluut niet binnen vermaken. En dat is ook lastig, zeker met slecht weer. 
Zoveel kinderen zoveel voorkeuren denk ik. Ik zou het niet dwingen.

waarom moet ze buiten spelen? Mij kreeg je als kind ook niet naar buiten toe, ik vond het gewoon echt niet fijn. Veel te druk en veel te veel prikkels. Binnen was ik in mijn eigen omgeving en rust.

Misschien vindt ze het niet fijn om alleen buiten te zijn, of kan ze daar qua spel haar ei niet kwijt? 
Misschien is een groentetuintje een idee? Geef haar een hoekje in de tuin of een kweekbak. Heeft ze iets gericht te doen, wat ze op ieder gewenst moment kan uitvoeren en ze komt aan haar frisse lucht quotum

Misschien heeft ze geen idee wat je buiten moet doen of durft ze niet te vragen of ze mee mag doen. Zolang je de precieze reden niet kent kun je haar niet helpen. 

Hier werkt stoepkrijt heel goed. Kan ze zich uren mee vermaken. En andere kinderen komen mee doen. Vanuit daar worden er ook weer nieuwe dingen verzonnen. Maar zoals hierboven beschreven al: probeer uit te zoeken wat ze leuk vindt om buiten te doen. Wat voor speelgoed heeft ze nodig? En misschien is ze geen buiten-speel-kind, dat kan ook ...

Het klinkt vooral als of je kind niet zo makkelijk lekker speelt. Van klagen dat je je verveelt wordt ik ook niet blij. Maar, mijn kinderen kunnen ook niet goed spelen. Samen met anderen lukt dan weer wel gelukkig, al worden ze daar soms weer overprikkeld van.
Zou dat bij je dochter ook kunnen zijn?

Mijn kinderen waren ook niet zo van het buiten spelen. Zoon eigenlijk al nooit, dochter als klein kind nog wel maar later ook nauwelijks. Ken je die Bever-reclame met de slagzin "niemand is een binnenmens"? "O jawel hoor, ik wel!" was mijn zoons reactie toen hij die reclame zag

Sociaal bezig zijn kan natuurlijk ook binnen, al heb je dan meerdere kinderen over de vloer ipv 1. Maar bepaalde activiteiten kunnen toch echt alleen maar buiten. Misschien moet je iets als een skippybal en/of rolschaatsen aanschaffen en kijken of dat helpt. En als het nog warmer wordt misschien een paar emmers water en waterpistolen regelen.

En anders desnoods maar mee, en dan ergens een krant zitten lezen oid terwijl het kind zich hopelijk toch wel vermaakt. Ik ben wat keren tegen heug en meug mee naar buiten gegaan, omdat kind niet alleen wilde. 

Buiten spelen is trouwens wel nuttig, niet alleen voor de motoriek, maar ook voor de ogen : 
Oogfonds: Buiten spelen tegen bijziendheid (degroeneschool.eu)

Van de orthoptist moet mijn dochter (13) bij voorkeur ook dagelijks minimaal een uur buiten zijn. Dat gebeurt helaas niet altijd. 

Verveling is op zich goed, dan leren kinderen ook wel om creatief te zijn.
Ik ken dit probleem niet trouwens. Heb ook een dochter van zeven die veel buiten speelt, maar ook graag binnen tekent, kleurt, knutselt of eens (fantasie)spel doet.
Ze geeft weinig om schermen. Toch is buiten spelen wel goed. Voor de motoriek, voor de conditie, voor de ogen.

Dat geklaag over ik verveel me zou ik ook moe van worden. Dan zou ik zeggen, je kunt tekenen, knutselen, een boek lezen, een spel doen, buiten spelen etc. Eigenlijk alles behalve op een scherm spelen. Als je toe gaat geven aan meer schermtijd is het heel lastig dat weer te verminderen.

Ysenda schreef op 15-06-2022 om 15:46:

nou ja, grote herkenning, ik zat ook liever binnen met een boek. Werd ik naar buiten gejaagd nam ik mijn boek mee en klom ik in een boom om heerlijk verder te lezen.
Vriendinnen kwamen wel mee naar huis maar dan zorgde ik er voor dat het er 2 waren, die gingen fijn samen spelen en ik kon fijn verder lezen.
Ik had wel genoeg sociaal contact met school en 2x sporten per week.
Niet iedereen krijgt energie van mensen om zich heen of buiten zijn.

Zo herkenbaar. Ik las ook liever een boek en buitenspelen was echt niet aan mij besteedt. Kwamen wel vaak vriendinnetjes spelen of ik bij hun maar buitenspelen vond ik niks aan. Op school speelden we ook al 2x buiten dus dan had ik het wel gezien na schooltijd.

TO; Dat het mooi weer is, tja niet iedereen houdt van zon en warmte ( of hebben het snel koud), dus of dat nou als smoesje gezien moet worden is misschien niet handig.  Wel lastig dat ze zichzelf niet goed kan vermaken binnen. Geeft ze aan wat ze wel zou willen?

Onze dochter kan ook niet goed tegen warmte trouwens. Als het echt heet is ligt ze als een lamme tak in de schaduw met een boek of doet een siësta, maar dan gaat ze in de avond als het wat afkoelt wel weer buiten spelen. Ik was als kind net zo en kan nog steeds niet heel goed tegen warmte.
Maar om nu heel de zomer binnen achter tv/tablet/computer door te brengen vind ik een ander uiterste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.