FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Jorni
19-04-2025 om 17:13
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 16:50:
[..]
Wij dus.
Dat hebben wij onszelf en onze kinderen aangeleerd in het kader van gezond voedingspatroon. Vanavond om 21.00 maak ik thee en dan gaat de pot paaseitjes op tafel. Iedereen mag 2eitjes uit de pot en dan is het klaar. Dat hebben we de kinderen van jongs af aan geleerd. Sinds vorige week zijn de chocoladeletters op. Die hadden de kinderen (19 en 22) gewoon op hun kamer. Jong geleerd is oud gedaan; ook met voeding.
Dat het bij jullie zo werkt wil niet zeggen dat dat iedereen zo lukt en ook zo werkt. Ook al leer je het ze van jongs af aan. Het is ook voor een deel gewoon mazzel hebben daarmee.

zwaankip
19-04-2025 om 17:17
Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 16:56:
[..]
Belg hier en ik eet nagerecht op feestjes of een enkel keertje op restaurant.
Ik verkies - vanuit smaak - eerder voorgerecht dan dessert op restaurant.
Ik ben opgegroeid met doordeweeks 1 of 2 koekjes na de maaltijd bij de koffie na de warme maaltijd. Maar heb dat zelf niet verdergezet. Dessert / toetjes / nagerecht is hier dus iets voor bij familie-etentjes en feestjes. Of die 1 keer per jaar dat ik op restaurant los ga op de tiramisu.
Dit is wat ik bedoel. In België is het niet de gewoonte om nà de warme maaltijd een toetje/ dessert te eten.

Kersje
19-04-2025 om 17:18
Jorni schreef op 19-04-2025 om 17:13:
[..]
Dat het bij jullie zo werkt wil niet zeggen dat dat iedereen zo lukt en ook zo werkt. Ook al leer je het ze van jongs af aan. Het is ook voor een deel gewoon mazzel hebben daarmee.
Tjonge jonge, wat reageer je agressief zeg, voel je je persoonlijk aangevallen ofzo? Ben het grotendeels eens met wat Bakblik hier in dit topic schrijft en nergens schrijft zij dat haar advies het enige juiste is.
Dus stop svp met deze onzinnige reacties, het is serieus irritant aan het worden. Fruitmoeder kan prima zelf beslissen welke adviezen voor haar goed zijn of niet.

Jorni
19-04-2025 om 17:18
Ies schreef op 19-04-2025 om 16:20:
[..]
Natuurlijk ligt voeding gevoelig. Bij iedereen, niet alleen bij vrouwen. Iedereen moet dat gevecht aan. En iedereen ontwikkelt zijn eigen manieren. En vergeet niet, bij de meeste mensen ‘mislukt’ het alsnog. De meeste mensen zijn te dik en of ongezond.
Dat is ook niet gek. De ene kan makkelijker maat houden en/of verbruikt veel meer calorieen door oa levensstijl. Maar in onze westerse wereld is er gewoon veel verleiding en juist die troep kan voor sommige mensen ook verslavend werken. Doordat je dat eet krijgt bv persoon A zin in meer meer meer van dat spul, terwijl persoon B het moeiteloos bij soms een beetje kan houden en op tijd stopt met snaaien. Het is ook voor een heel deel gewoon mazzel of pech hebben. Voor persoon B zal op gewicht blijven vaak makkelijker zijn dan voor persoon A. Dat is meer geluk dan wijsheid. Zeker in deze westerse wereld.

Jorni
19-04-2025 om 17:19
Kersje schreef op 19-04-2025 om 17:18:
[..]
Tjonge jonge, wat reageer je agressief zeg, voel je je persoonlijk aangevallen ofzo? Ben het grotendeels een met wat Bakblik hier in dit topic schrijft en nergens schrijft zij dat haar advies het enige juiste is.
Dus stop svp met deze onzinnige reacties, het is serieus irritant aan het worden. Fruitmoeder kan prima zelf beslissen welke adviezen voor haar goed zijn of niet.
Ik bepaal zelf wel hoe ik ergens op reageer daar hoef jij je niet mee te bemoeien.

Bakblik
19-04-2025 om 17:20
Kersje schreef op 19-04-2025 om 17:01:
tja, de één houdt van toetjes, de ander niet. Mijn ouders, 80+, eten nog steeds dagelijks soep vooraf, agv en toetje na (yoghurt, vla). Ik ben zo opgevoed, maar ben nooit een toetjes-eter geweest en eet ook zelden een voorgerecht thuis.
Als ik uit eten ga neem ik meestal wel een voorgerecht, maar koffie (met likeur) als toetje.
Vergeet niet dat die generatie afkomstig is uit grote gezinnen. Mijn oma bijvoorbeeld moest op de top van de gezinsgrootte koken voor man en 10 eigen kinderen en daarbij nog wat verkeringen van de kinderen die op zondag gewoon mochten mee-eten. En ach als ze toch bezig was met kerst dan kon de alleenstaande buurman ook wel mee-eten.
Dan was het soep vooraf, een avg'tje met 2 soorten groenten en een klein stukje vlees. Dan nog griesmeelpudding met bessensapsaus na om iedereen toch het gevoel van een gevulde buik te geven. 200 gram groenten per persoon dat haalden ze in die tijd (jaren 50-60) echt niet.
Toen mijn moeder trouwde ging ze ook zo koken. In de loop van de jaren is ze dat wel gaan veranderen en nu is soep iets voor bij de lunch, dat toetje doen ze wel nog.

Kersje
19-04-2025 om 17:21
Jorni schreef op 19-04-2025 om 17:19:
[..]
Ik bepaal zelf wel hoe ik ergens op reageer daar hoef jij je niet mee te bemoeien.
Nou, neem vooral je eigen advies ter harte!

Marty1984
19-04-2025 om 17:23
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 17:17:
[..]
Dit is wat ik bedoel. In België is het niet de gewoonte om nà de warme maaltijd een toetje/ dessert te eten.
Bwah, ik ken gezinnen genoeg in mijn omgeving waar de koektrommel na het eten nog altijd gewoon bovenkomt. Bij de koffie (of thee) na hoort daar een koekje, chocolaatje of ijsje.
Elke dag yoghurt of vla is minder gebruikelijk. Yoghurt is hier meer iets voor bij het ontbijt of voor tussendoor.
Ik drink thuis geen koffie na het eten, dus die koekjes komen niet boven. Bij mijn ouders is er meestal wel koffie.

Pippeltje
19-04-2025 om 17:28
Toetjes zijn niet per definitie slecht. Het bevat ook voedingstoffen die toegevoegd moeten zijn aan de warme maaltijd. Het schijnt wel beter te zijn om het toetjes direct na de maaltijd te nemen en niet later op de avond.
In elk geval ook i.v.m. je suikerspiegel.

bieb1963
19-04-2025 om 17:37
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 17:20:
[..]
Vergeet niet dat die generatie afkomstig is uit grote gezinnen. Mijn oma bijvoorbeeld moest op de top van de gezinsgrootte koken voor man en 10 eigen kinderen en daarbij nog wat verkeringen van de kinderen die op zondag gewoon mochten mee-eten. En ach als ze toch bezig was met kerst dan kon de alleenstaande buurman ook wel mee-eten.
Dan was het soep vooraf, een avg'tje met 2 soorten groenten en een klein stukje vlees. Dan nog griesmeelpudding met bessensapsaus na om iedereen toch het gevoel van een gevulde buik te geven. 200 gram groenten per persoon dat haalden ze in die tijd (jaren 50-60) echt niet.
Toen mijn moeder trouwde ging ze ook zo koken. In de loop van de jaren is ze dat wel gaan veranderen en nu is soep iets voor bij de lunch, dat toetje doen ze wel nog.
Ik ben opgegroeid in de jaren 60/70. In de meeste gezinnen was een koekje bij de koffie en ‘s middags een snoepje/chocolaadje bij de thee vrij gewoon (nu nog steeds niet ongewoon. Toetjes alleen in het weekend en bij bijzondere gelegenheden. Idem taart/gebak bij bijz gelegenheden. Chips e.d ook meestal alleen in het weekend, net als frisdrank. Allerlei bijzondere lunchjes was ook absoluut niet gebruikelijk. Idem ontbijt. Hooguit zondagochtend.
Ook al zijn er nu van alles enorm veel varianten, ook toen was koek, snoep, vla, kroketje, iks, croissantje, taart enz enz gewoon overal te koop, alleen we vindennhet niet gewoon dat altijd maar te kopen

TwoThirds
19-04-2025 om 17:40
Jorni schreef op 19-04-2025 om 17:13:
[..]
Zo zijn mijn broer en ik ook opgevoed, maar bij ons werkte dat juist averechts hoor.
Dus wat Jorni zegt.

zwaankip
19-04-2025 om 17:43
Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 17:23:
[..]
Bwah, ik ken gezinnen genoeg in mijn omgeving waar de koektrommel na het eten nog altijd gewoon bovenkomt. Bij de koffie (of thee) na hoort daar een koekje, chocolaatje of ijsje.
Elke dag yoghurt of vla is minder gebruikelijk. Yoghurt is hier meer iets voor bij het ontbijt of voor tussendoor.
Ik drink thuis geen koffie na het eten, dus die koekjes komen niet boven. Bij mijn ouders is er meestal wel koffie.
U zegt een Belg te zijn. Mag ik vragen of u intussen in NL woont? Ik vind dat u veel "Nederlandse" ipv Vlaamse woorden schrijft.

Moederkareltje
19-04-2025 om 17:45
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 17:43:
[..]
U zegt een Belg te zijn. Mag ik vragen of u intussen in NL woont? Ik vind dat u veel "Nederlandse" ipv Vlaamse woorden schrijft.
Lekker interessant.

Marty1984
19-04-2025 om 18:00
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 17:43:
[..]
Ik woon gewoon in België . Provincie Antwerpen.
Ik probeer op Nederlandse fora alleen wel "begrijpelijk" te schrijven. Al lukt me dat niet altijd.

MMcGonagall
19-04-2025 om 18:17
Als ik twee keer per jaar een dessert eet, in een restaurant, is het veel. Ik heb ook na mijn maaltijd nooit meer trek in nog iets. Dan heb ik genoeg op. Ik ben ook niet zo van de zuivel, al heb ik laatst wel deze ontdekt. Die eet ik dan om 21.00 uur of zo
https://www.iseyskyr.nl/producten/cherry---chocolate
Sorry, het plaatje lukt niet.