FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

TineWinkel
19-04-2025 om 15:53
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 15:45:
[..]
Soms zondag in de middag.
Bedoel je dan zondag halverwege de middag of zondag na het middageten? Dus dat je maar 1x per week n dessert eet

zwaankip
19-04-2025 om 16:19
TineWinkel schreef op 19-04-2025 om 15:53:
[..]
Bedoel je dan zondag halverwege de middag of zondag na het middageten? Dus dat je maar 1x per week n dessert eet
Ikzelf eet al 1j niks van zoetigheid meer. Mijn 3 kinderen zijn intussen ruim volwassen , ik heb kleinkinderen maar nooit hebben zij na een maaltijd een toetje gegeten. Ik ken ook niemand die toetjes eet nà de maaltijd.
Met toetjes op zondag bedoel ik idd 1x/ week. Dan komen de kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen langs en eten ze een stukje taart. Dat is dan rond 15u .

Ies
19-04-2025 om 16:20
MissHolmes schreef op 19-04-2025 om 15:05:
[..]
Dit dus dames en heren! Nogmaals gezond en ongezond eten bestaat niet.
(In een zoete aardappel zitten overigens nog meer koolhydraten dan in gewone aardappels, waar niks mis mee is. Sterker nog je hebt het nodig, sterker nog bij een tekort hieraan kan je lichaam vetten niet goed verbranden stond in 1 van mijn studieboeken)
Jorni??? Het lijkt wel of je Bakbliks reactie persoonlijk opvat, waarom. Geloof me, ze weet echt waar ze het over heeft...(en daar gaat het haar niet om, ze wil enkel advies geven. Echt waarom ligt het onderwerp voeding toch zo gevoelig bij vrouwen..)
Natuurlijk ligt voeding gevoelig. Bij iedereen, niet alleen bij vrouwen. Iedereen moet dat gevecht aan. En iedereen ontwikkelt zijn eigen manieren. En vergeet niet, bij de meeste mensen ‘mislukt’ het alsnog. De meeste mensen zijn te dik en of ongezond.

Joszy
19-04-2025 om 16:24
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 16:19:
[..]
Ikzelf eet al 1j niks van zoetigheid meer. Mijn 3 kinderen zijn intussen ruim volwassen , ik heb kleinkinderen maar nooit hebben zij na een maaltijd een toetje gegeten. Ik ken ook niemand die toetjes eet nà de maaltijd.
Met toetjes op zondag bedoel ik idd 1x/ week. Dan komen de kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen langs en eten ze een stukje taart. Dat is dan rond 15u .
Maar dan is het geen toetje... een toetje eet je toe, na de maaltijd. Als je taart eet op een verjaardag is dat geen toetje. Maar een toetje hoeft niet ongezond te zijn. Ik kreeg vroeger een beker melk en een mandarijn/appel oid. Veel mensen eten ook een beetje yoghurt, al dan niet met fruit erin.

Meesje
19-04-2025 om 16:24
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 16:19:
[..]
Hier (Nederland) wordt met toetje dessert bedoeld. Dat eet je per definitie na de maaltijd, niet om 15 uur. Zelf eet ik vooral yoghurt als toetje. Bij een speciale gelegenheid wel eens ijs, mousse oid. Taart en cake eet ik niet als dessert, die eet ik idd op zondagmiddag.

Ies
19-04-2025 om 16:32
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 14:48:
[..]
En dat is nou juist het probleem, TO ziet zelf onvoldoende wat ze fout doet en doordat iedereen hier maar wat roept dat gebaseerd is op onzinfluencers en vreemde ideeën uit andere krochten van het www wordt het alleen maar moeilijker voor TO.
Een zoete aardappel IS niet gezonder dan een gewone aardappel. Komkommer is niet gezonder dan paprika, rijst is niet gezonder dan pasta.
Alles wat je eet bij elkaar maakt dat je een gezond voedingspatroon hebt of niet.
Een kilo chocolade in een keer opeten is niet gezond maar na een dag volkorenbrood met mager beleg, thee zonder suiker, water, 2 stuks fruit, 200 gram aardappelen, een klein stukje vlees met wat magere jus en en ruim 200 gram groenten kan je best bij je koffie in de avond een klein stukje chocolade eten van 20 gram. Dan is je dag gezond eten echt niet naar de knoppen.
Zelfs roomboter met 80% vet kwalificeer ik niet instant als ongezond. Als 5 gram roomboter kan helpen om in plaats van 30 gram groente toch de 200 gram wortelen naar binnen te krijgen dan doe je lekker die roomboter over je worteltjes.
Ja maar wie eet er nu een stukje chocolade van 20 gram? De mensen die het daar bij houden ontwikkelen vast niet snel overgewicht.
De meeste mensen eten én dat stukje chocolade én dat zakje chips en toch die patatjes en dat ene koekje en natuurlijk gebak op zondag. Oh, er is iemand jarig (traktatie) en och dat ene choco eitje met Pasen enz enz enz.
We eten niet voor niets met z’n allen veel te veel suiker. En transvetten. En en.
Dat deze ouder het ‘niet zou weten’ is veel te kort door de bocht. We leven niet geïsoleerd en we weten het als maatschappij gewoon niet.

Kersje
19-04-2025 om 16:43
Ies schreef op 19-04-2025 om 13:59:
Een diëtist is ook echt niet zaligmakend. Vandaar dat ik zei doe dan moeite om een goede te vinden, als je het aan wil gaan op deze manier.
Mooi dat diëtisten niet aansturen op afvallen bij kinderen. Maar bij volwassenen hebben ze het vziw wel altijd gedaan. Waarbij het resultaat (op langere termijn) echt wel twijfelachtig is. ( juist zwaarder worden weer en andere risico’s )
Dat ligt niet perse aan diëtisten natuurlijk, het is altijd de heersende modus. (Geweest) Een beetje paniekvoetbal want tja, we moeten toch alles kunnen blijven eten etc.
Een diëtist is er niet enkel voor afvallen, maar adviseert en biedt begeleiding mbt een juist en gezond eetpatroon. Velen denken dat een diëtist er enkel is om af te vallen, grote denkfout!
Zelfs bij ondergewicht of ondervoeding kan een diëtist van toegevoegde waarde zijn. Dus jouw (foutieve) adviezen raken kant noch wal!

zwaankip
19-04-2025 om 16:45
Joszy schreef op 19-04-2025 om 16:24:
[..]
Maar dan is het geen toetje... een toetje eet je toe, na de maaltijd. Als je taart eet op een verjaardag is dat geen toetje. Maar een toetje hoeft niet ongezond te zijn. Ik kreeg vroeger een beker melk en een mandarijn/appel oid. Veel mensen eten ook een beetje yoghurt, al dan niet met fruit erin.
Ik begrijp heel goed dat het in Nederland een gewoonte is, een toetje na de maaltijd en daar vind ik niks mis mee. Ik schreef alleen dat ik het niet herken waar ik woon.

Marty1984
19-04-2025 om 16:49
Naminokurashi schreef op 19-04-2025 om 16:38:
Wat vind TO van al deze reacties?
Die is al lang weggelopen. Want ze doet toch niets goed in haar leven volgens de gemiddelde Via'er.
En ik geef haar nog geen ongelijk ook.

Bakblik
19-04-2025 om 16:50
Ies schreef op 19-04-2025 om 16:32:
[..]
Ja maar wie eet er nu een stukje chocolade van 20 gram? De mensen die het daar bij houden ontwikkelen vast niet snel overgewicht.
De meeste mensen eten én dat stukje chocolade én dat zakje chips en toch die patatjes en dat ene koekje en natuurlijk gebak op zondag. Oh, er is iemand jarig (traktatie) en och dat ene choco eitje met Pasen enz enz enz.
We eten niet voor niets met z’n allen veel te veel suiker. En transvetten. En en.
Dat deze ouder het ‘niet zou weten’ is veel te kort door de bocht. We leven niet geïsoleerd en we weten het als maatschappij gewoon niet.
Wij dus.
Dat hebben wij onszelf en onze kinderen aangeleerd in het kader van gezond voedingspatroon. Vanavond om 21.00 maak ik thee en dan gaat de pot paaseitjes op tafel. Iedereen mag 2eitjes uit de pot en dan is het klaar. Dat hebben we de kinderen van jongs af aan geleerd. Sinds vorige week zijn de chocoladeletters op. Die hadden de kinderen (19 en 22) gewoon op hun kamer. Jong geleerd is oud gedaan; ook met voeding.

Kersje
19-04-2025 om 16:54
Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 16:49:
[..]
Die is al lang weggelopen. Want ze doet toch niets goed in haar leven volgens de gemiddelde Via'er.
En ik geef haar nog geen ongelijk ook.
Welnee, Fruitmoeder kan zelf ook prima ‘uitdelen’ in diverse topics, dus incasseren mag dan ook wel (worden geleerd).

Marty1984
19-04-2025 om 16:56
Valeria schreef op 19-04-2025 om 15:05:
[..]
Belgische restaurants hebben toch ook gewoon nagerechten op de kaart?
Belg hier en ik eet nagerecht op feestjes of een enkel keertje op restaurant.
Ik verkies - vanuit smaak - eerder voorgerecht dan dessert op restaurant.
Ik ben opgegroeid met doordeweeks 1 of 2 koekjes na de maaltijd bij de koffie na de warme maaltijd. Maar heb dat zelf niet verdergezet. Dessert / toetjes / nagerecht is hier dus iets voor bij familie-etentjes en feestjes. Of die 1 keer per jaar dat ik op restaurant los ga op de tiramisu.

Kersje
19-04-2025 om 17:01
tja, de één houdt van toetjes, de ander niet. Mijn ouders, 80+, eten nog steeds dagelijks soep vooraf, agv en toetje na (yoghurt, vla). Ik ben zo opgevoed, maar ben nooit een toetjes-eter geweest en eet ook zelden een voorgerecht thuis.
Als ik uit eten ga neem ik meestal wel een voorgerecht, maar koffie (met likeur) als toetje.

Jorni
19-04-2025 om 17:08
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 15:15:
[..]
Het gaat hier om een kind van nog maar 7 jaar die voor al haar voeding nog afhankelijk is van haar ouders. Ze koopt nog geen eten, kookt nog geen eten, wat haar ouders aanbieden dat "moet" ze eten.
Een kind is geen "object" waarmee je kan experimenteren om te kijken wat werkt, daar is goed onderbouwd en op waarheden berustend advies van een diëtist voor nodig.
Minder chips, sap en taart dat kan geen kwaad. Die voedingsmiddelen bevatten toch alleen maar loze calorieën. Hier gaan adviseren om zoete aardappelen te gaan eten, rijst en pasta weg te laten, veel eiwitten te gaan eten vanwege een hoge verzadigingswaarde is niet helpend voor TO. Ik weet al niet of een kind daar bij gebaat is en TO zeker niet op basis van wat ik lees van haar.
TO moet met haar kind naar een diëtist die goed weet hoe je kinderen op een juist gewicht krijgt en wij moeten stoppen met adviezen geven. Teveel eiwitten bijvoorbeeld zou zomaar problemen met de nieren kunnen geven.
In het geval van TO gaat het om een kind dat volgens TO heel veel dikmakende troep (sapjes, snoep, toetjes, frituur, chips, etc) naar binnen werkt en nu kampt met flink overgewicht. Je hoeft geen dietist te zijn om te kunnen adviseren dat soort voedingsmiddelen te schrappen in dit geval. Het is vast wetenschappelijk bewezen dat als je veel van dat soort dingen eet of drinkt dat er dan overgewicht komt. Laat TO juist daar nu juist een oplossing voor willen en laat het eten en drinken van die dikmakers nu net de oorzaak zijn van het overgewicht bij het kind van TO.
En als een kind in plaats van friet uit de frituurpan, aardappelen uit de oven eet zonder vet erbij of een extra schep groente in plaats van een extra schep pasta/rijst dan zal dat het kind ook echt niet schaden. Zijn deze tips echte oplossingen, nee dat denk ik niet. Maar ze kunnen wel misschien in zeker zin helpen in de zin van alle kleine beetjes helpen.
Ik denk dat het ongetwijfeld goed is voor TO om ook naar een goede (kinder)dietist te gaan. Absoluut. het gaat om een kind in de groei met fors overgewicht. Dit maakt echter niet vind ik dat de verder gegeven adviezen in dit topic helemaal niet helpend zijn. Jij vindt dat blijkbaar, maar jouw mening is niet zaligmakend en is ook niet de enige juiste mening.