FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Jorni
19-04-2025 om 14:32
Ies schreef op 19-04-2025 om 14:29:
[..]
Nuja afvallen is zo ingewikkeld idd niet Jorni.
Maar blijvend op een gezond gewicht blijven en vooral met een zo gezond mogelijk lijf dat is een heel ander verhaal. Zeker als er sprake is (geweest) van obesitas.
De vraag is welke rol afvallen in dit grote geheel speelt.
In ieder geval zou ik bij zo’n piepjong kind insteken op plezier in gezond voedzaam eten en bewegen. Je hebt als ouder nog bijna alles in de hand en kind kan nog enorm veel leren.
En ts, het ligt echt niet aan jou. We leven op dit vlak gewoon in een ziekmakende maatschappij met heel irreële overtuigingen omtrent gezond. Maar je kunt het tij wel keren.
Dat is zeker moeilijk zeker in onze maatschappij om een gezond gewicht te behouden. Overal verleidingen. Ik denk in het geval van TO dat het schrappen van al die ongezonde rommel en extra bewegen zoals al vaker hier genoemd al een wereld van verschil zal gaan maken.

Zeesterretje
19-04-2025 om 14:34
Wat zijn vele hier streng zeg. Hoop dat to hulp bij een dieëtiste gaat zoeken voor haar gezin. Die kan verantwoord een voedingspatroon voorschrijven.
Vele reacties vind ik te voorbarig. Een kind/gezin dat bepaalde eetpatroon is gewend komt er niet meteen vanaf. Dat heeft veel tijd nodig. Leefpatroon aanhouden is net zo belangrijk.
Daarbij vind ik dat zowel kinderen als ouders/ verzorgers (beter) mogen leren omgaan met 'al het lekkers' dat overal verkrijgbaar is en voor de meeste mensen hoort bij bepaalde gelegenheden.
Daarnaast heb je tegenwoordig steeds meer kinderen die niks meer van snoep en/of snack mogen. Maar zodra ze in een andere omgeving zijn, vreten ze erop los. Want thuis mag het niet. Ik denk dat deze groep ook een groot probleem gaat krijgen later. Terwijl deze ouders het ook goed bedoelen.

Jorni
19-04-2025 om 14:34
Anoniemvoornu schreef op 19-04-2025 om 14:28:
[..]
Je hebt het over een 7 jarig kind een calorietekort door o.a. te weinig te eten kan o.a. leiden tot blijvende groeiachterstand enz he dat is een feit, tuurlijk staat het to vrij om advies te vragen maar advies geven over afvallen zeker bij kinderen is niet zonder risico's en dan bedoel ik niet de adviezen van geen taart als toetje maar dus stoppen met rijst en pasta en zoete aardappel onzin. Of kwark is beter als yoghurt maar als leek is die onzin niet te onderscheiden van feiten....
Maar zo door blijven eten kan ook niet, want nu heeft het kind zwaar overgewicht. Streng lijnen kan uiteraard ook niet bij een kind in de groei, maar dat adviseert ook helemaal niemand hier.

MissBobby
19-04-2025 om 14:43
Stoppen met taart etc als toetje. En 1 of 2 keer een zakje chips per week is ook goed. Wen haar verder het drinken van water aan als ze dat niet doet.
overigens waren twee van mijn kinderen ook wel mollig terwijl ik en vader slank zijn. Nu zijn ze de puberteit door en gewoon slank. Maar ze eten ook gewoon gezond met af en toe een uitspatting.

Bakblik
19-04-2025 om 14:48
Jorni schreef op 19-04-2025 om 14:30:
[..]
Dat weet ik allemaal. Zoete aardappelen bevatten wel veel goede voedingsstoffen en zijn wel gezonder qua voedingsstoffen en minder hoge pieken in de bloedsuikerspiegel is alleen maar fijn zeker als je af wil vallen. Dat is ook weer fijn aan meer " langzame" koolhydraten dan de snelle suikers. Maar TO moet zelf maar zien welke tips ze goed en helpend vindt en welke niet.
En dat is nou juist het probleem, TO ziet zelf onvoldoende wat ze fout doet en doordat iedereen hier maar wat roept dat gebaseerd is op onzinfluencers en vreemde ideeën uit andere krochten van het www wordt het alleen maar moeilijker voor TO.
Een zoete aardappel IS niet gezonder dan een gewone aardappel. Komkommer is niet gezonder dan paprika, rijst is niet gezonder dan pasta.
Alles wat je eet bij elkaar maakt dat je een gezond voedingspatroon hebt of niet.
Een kilo chocolade in een keer opeten is niet gezond maar na een dag volkorenbrood met mager beleg, thee zonder suiker, water, 2 stuks fruit, 200 gram aardappelen, een klein stukje vlees met wat magere jus en en ruim 200 gram groenten kan je best bij je koffie in de avond een klein stukje chocolade eten van 20 gram. Dan is je dag gezond eten echt niet naar de knoppen.
Zelfs roomboter met 80% vet kwalificeer ik niet instant als ongezond. Als 5 gram roomboter kan helpen om in plaats van 30 gram groente toch de 200 gram wortelen naar binnen te krijgen dan doe je lekker die roomboter over je worteltjes.

zwaankip
19-04-2025 om 14:49
Ik heb de meeste reacties hier gelezen.
Waarom worden er toetjes gegeten na de warme maaltijd?
Ik woon in België en ik ken werkelijk niemand die toetjes (dessert?) eten nà een warme maaltijd.
Ik vind dat heel vreemd en ook onnodig.

Schemerlampje
19-04-2025 om 14:59
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 14:49:
Ik woon in België en ik ken werkelijk niemand die toetjes (dessert?) eten nà een warme maaltijd.
Wanneer eten jullie dan een toetje/dessert?

MissHolmes
19-04-2025 om 15:00
Roos57 schreef op 18-04-2025 om 14:28:
Snel naar een diëtiste en leren wat gezond is . Want serieus chips cake chocolade 😇
Een klein beetje is niet erg.
Goed en fout eten bestaat niet, het gaat om balans, zeker bij een klein kind.

Jorni
19-04-2025 om 15:01
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 14:48:
[..]
En dat is nou juist het probleem, TO ziet zelf onvoldoende wat ze fout doet en doordat iedereen hier maar wat roept dat gebaseerd is op onzinfluencers en vreemde ideeën uit andere krochten van het www wordt het alleen maar moeilijker voor TO.
Een zoete aardappel IS niet gezonder dan een gewone aardappel. Komkommer is niet gezonder dan paprika, rijst is niet gezonder dan pasta.
Alles wat je eet bij elkaar maakt dat je een gezond voedingspatroon hebt of niet.
Een kilo chocolade in een keer opeten is niet gezond maar na een dag volkorenbrood met mager beleg, thee zonder suiker, water, 2 stuks fruit, 200 gram aardappelen, een klein stukje vlees met wat magere jus en en ruim 200 gram groenten kan je best bij je koffie in de avond een klein stukje chocolade eten van 20 gram. Dan is je dag gezond eten echt niet naar de knoppen.
Zelfs roomboter met 80% vet kwalificeer ik niet instant als ongezond. Als 5 gram roomboter kan helpen om in plaats van 30 gram groente toch de 200 gram wortelen naar binnen te krijgen dan doe je lekker die roomboter over je worteltjes.
Ik vind dat je hier wel erg hoog van de toren blaast. Alles wat jij vindt en zegt is wet volgens jou. Bah. Daarmee doe je meerdere posts van meerdere forummers tekort die wellicht helpend kunnen zijn voor TO.
Mensen die kampen met overgewicht zullen vast en zeker na een gezonde dag een klein blokje chocolade pakken en zo maat kunnen houden. Leuk die theorie, maar gaat in de praktijk vaak niet op bij mensen met overgewicht. Als maat houden zou lukken dan was er niet zoveel overgewicht. Veel van dat soort dingen eten werkt bij sommige mensen verslavend. Hetzelfde als dat je tegen een roker zegt rook maar minder, dat gaat ook niet. Dit werkt dus gewoon niet voor iedereen.

Valeria
19-04-2025 om 15:05
zwaankip schreef op 19-04-2025 om 14:49:
Belgische restaurants hebben toch ook gewoon nagerechten op de kaart?

MissHolmes
19-04-2025 om 15:05
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 14:48:
[..]
Dit dus dames en heren! Nogmaals gezond en ongezond eten bestaat niet.
(In een zoete aardappel zitten overigens nog meer koolhydraten dan in gewone aardappels, waar niks mis mee is. Sterker nog je hebt het nodig, sterker nog bij een tekort hieraan kan je lichaam vetten niet goed verbranden stond in 1 van mijn studieboeken)
Jorni??? Het lijkt wel of je Bakbliks reactie persoonlijk opvat, waarom. Geloof me, ze weet echt waar ze het over heeft...(en daar gaat het haar niet om, ze wil enkel advies geven. Echt waarom ligt het onderwerp voeding toch zo gevoelig bij vrouwen..)

Izza
19-04-2025 om 15:13
MissBobby schreef op 19-04-2025 om 14:43:
Stoppen met taart etc als toetje. En 1 of 2 keer een zakje chips per week is ook goed. Wen haar verder het drinken van water aan als ze dat niet doet.
overigens waren twee van mijn kinderen ook wel mollig terwijl ik en vader slank zijn. Nu zijn ze de puberteit door en gewoon slank. Maar ze eten ook gewoon gezond met af en toe een uitspatting.
Mollig is natuurlijk wat anders dan echt overgewicht. En als je 7 jarige het gewicht heeft van een kind van 11 is er echt wel wat aan de hand. Daar is veel meer nodig dan water drinken en minder snoepen. Maar een andere leefstijl met professionele ondersteuning want to heeft die kennis niet. Dus op naar de diëtist en gaan sporten. Yoga is prima voor erbij. Maar daar ga je niet van afvallen en bewegen.
En uiteindelijk kan je beter eerlijk zijn naar je kind dan alles maar verbloemen. Voor jouw gezondheid is het beter dat we dingen anders gaan doen. Als to het niet zegt komen de andere kinderen wel hoor. Zeker meisjes zijn keihard. Dus ze hoort vanzelf "zou jij dat topje wel aandoen " met een blik op haar dikke buik. Of "dat staat jou niet". En kinderen en tieners die echt kwaad willen noemen haar gewoon dikkerd. Ik denk dat dat veel meer schade zal toebrengen dan nu even duidelijk zijn en ingrijpen.
Niet bij iedereen komt het vanzelf weer goed. Overgewicht is een serieus maatschappelijk probleem!

Bakblik
19-04-2025 om 15:15
Jorni schreef op 19-04-2025 om 15:01:
[..]
Ik vind dat je hier wel erg hoog van de toren blaast. Alles wat jij vindt en zegt is wet volgens jou. Bah. Daarmee doe je meerdere posts van meerdere forummers tekort die wellicht helpend kunnen zijn voor TO.
Mensen die kampen met overgewicht zullen vast en zeker na een gezonde dag een klein blokje chocolade pakken en zo maat kunnen houden. Leuk die theorie, maar gaat in de praktijk vaak niet op bij mensen met overgewicht. Als maat houden zou lukken dan was er niet zoveel overgewicht. Veel van dat soort dingen eten werkt bij sommige mensen verslavend. Hetzelfde als dat je tegen een roker zegt rook maar minder, dat gaat ook niet. Dit werkt dus gewoon niet voor iedereen.
Het gaat hier om een kind van nog maar 7 jaar die voor al haar voeding nog afhankelijk is van haar ouders. Ze koopt nog geen eten, kookt nog geen eten, wat haar ouders aanbieden dat "moet" ze eten.
Een kind is geen "object" waarmee je kan experimenteren om te kijken wat werkt, daar is goed onderbouwd en op waarheden berustend advies van een diëtist voor nodig.
Minder chips, sap en taart dat kan geen kwaad. Die voedingsmiddelen bevatten toch alleen maar loze calorieën. Hier gaan adviseren om zoete aardappelen te gaan eten, rijst en pasta weg te laten, veel eiwitten te gaan eten vanwege een hoge verzadigingswaarde is niet helpend voor TO. Ik weet al niet of een kind daar bij gebaat is en TO zeker niet op basis van wat ik lees van haar.
TO moet met haar kind naar een diëtist die goed weet hoe je kinderen op een juist gewicht krijgt en wij moeten stoppen met adviezen geven. Teveel eiwitten bijvoorbeeld zou zomaar problemen met de nieren kunnen geven.

zwaankip
19-04-2025 om 15:45
Schemerlampje schreef op 19-04-2025 om 14:59:
[..]
Wanneer eten jullie dan een toetje/dessert?
Soms zondag in de middag.

zwaankip
19-04-2025 om 15:46
Valeria schreef op 19-04-2025 om 15:05:
[..]
Belgische restaurants hebben toch ook gewoon nagerechten op de kaart?
Idd, maar ik ga echt nooit op restaurant.