N.88
07-09-2024 om 11:01
Slaaptekort
Goedemorgen beste ouders,
Dit is de eerste keer dat ik dit doe, omdat ik niet meer weet wat ik nog kan doen.
Mijn zoon is begin dit jaar gediagnosticeerd met ASS type 2. Hij praat nog amper het komt nu pas een beetje op gang hij is dit jaar maart 4jaar geworden en gaat dus ook niet naar school en zal naar een dagopvang gaan speciaal voor kinderen met autisme etc.
Nu hebben we wel wekelijkse ambulante hulp voor hem maar toch is dat anders vind ik dan ouders die het werkelijk ervaren. Vandaar mijn nu al lange bericht excuses.
Wat mijn vraag vooral is gaat over zijn slaap ritme, meestal voor hij slaapt is het 00:00 en 1:00 en is dan weer wakker tussen 4:00 en 6:00 als hij dan al niet tussendoor is wakker geworden. Ik merk dat het nu z'n tol bij ons begin te eisen want wij hebben geen nachtrust meer. Iemand die dit herkent? En eventueel tips hoe ik zijn nachtrust kan verbeteren.
Alvast bedankt
Groetjes Nina
BritgetJones007
07-09-2024 om 11:17
is het een idee om bij de huisarts zijn melatonine te laten meten en of dat bijgevuld moet worden?
Of dat er iets anders medisch is, bijvoorbeeld last van zijn oren of reflux?
Hebben jullie veel structuur gedurende de dag?
MamaE
07-09-2024 om 11:30
Slaapt hij echt maar een paar uurtjes per nacht? En overdag? Want dit klinkt wel als extreem weinig voor een kind van die leeftijd.
Kunnen jullie de nachten verdelen zodat jullie af en toe wel een goede nacht kunnen maken?
N.88
07-09-2024 om 11:54
hoi hoi wat lief dat jullie reageren dankjewel daarvoor, @bridgetjones007 dat is wel een goed heb het nooit laten testen, nou is het wel een algemeen probleempje bij kinderen met ASS, maar dat kan ook meewerken melantonine ik ga maandag gelijk even een afspraak maken bij de huisarts
Kwa structuur probeer ik hem die zoveel mogelijk te geven zijn vader werkt de elke dag de hele dag dus hij is voornamelijk met mij en probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden.
@MamaE
Ja het wisselt heel erg af bij hem maar de laatste maanden slaapt hij nog maar paar uurtje per nacht indd erg weinig. vanacht is een voorbeeld hij was met mij nog weg geweest naar de winkel heeft hele dag gespeelt geen middag dutje gedaan ik heb hem om 7u in bad gedaan en tegen half 8 ging hij naar bed. We brengen hem altijd samen naar bed op de zelfde manier maar hij is wakker gebleven en uit bed klimmen tot 00:00/1:00 naar veel huilen(eerder krijsen) en drift buien krijgen heeft hij het opgegeven maar was dit keer om 6:00 weer wakker en sinds dien is hij nog steeds wakkerWare wallen onder ze ogen maar als ik hem in bed zet klimt hij eruit en gaat niet slapen. We verdelen wel alleen door de week niet want dan moet mijn vriend 6u al op dus komt vooral op mij. Sorry lang verhaal maar dat is nu zo beetje de situatie. Zijn jullie ook bekend met kindjes die weinig slapen of ASS?
Groetjes
BritgetJones007
07-09-2024 om 12:05
ja, eerst bij de huisarts het een en ander uitsluiten is stap 1. Een kind met autisme kan natuurlijk last van zijn oren hebben.
Verdee voor veel structuur en daardoor voorspelbaarheid zorgen en niet zozeer steeds bezig houden, maar juist ook rustmomenten inplannen om overprikkeling te voorkomen.
MamaE
07-09-2024 om 12:23
Ik heb zelf ASS en mijn dochter ook, maar wel met een normale intelligentie en verbaal zijn we behoorlijk sterk. Dat maakt de situatie echt wel anders t.o.v. een vierjarige die amper kan praten.
Snapt jouw zoontje het verschil tussen dag en nacht? Vindt hij iets niet prettig in zijn kamer of bed? Moeilijk gedrag kan ook een teken van oververmoeidheid zijn. Dan worden ze druk, huilerig etc. Ik denk dat dat sowieso een probleem is, want voor een kind van deze leeftijd slaapt hij gewoon structureel echt veel te weinig. Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar 4-6 uur is voor veel volwassenen al te weinig, laat staan voor een kleuter.
Ik zou in ieder geval inzetten op een duidelijke dagstructuur, bedritueel, dingen aankondigen zodat het voorspelbaar is.
Op het moment dat je dingen met hem gaat doen zodra hij wakker is, wordt hij ook beloond voor dat gedrag.
Wasmachine
07-09-2024 om 13:09
Dit slaappatroon is zeer herkenbaar, mijn zoon heeft alleen af en toe een dat dat hij veel slaapt. Het enige wat bij ons helpt is melatonine. Hij slaapt nog steeds minder dan andere kinderen maar dat hoort blijkbaar bij hem. Nu hij ouder is kan hij zich wel rustig vermaken.
rionyriony
07-09-2024 om 13:13
Geen idee maar ik werd vanmorgen wakker vóór een uur en ik hield het met moeite uit tot even over vieren. En dan ben ik nog volwassen, laat staan als ik een kleuter was.
Misschien helpt het als ik zeg dat onderzoek aantoont dat de Nederlandse kinderen de gelukkigste zijn van Europa? Dat plaatst je moeilijkheden misschien in perspectief. Sterkte! En denk aan je eigen ontspanning.
rionyriony
07-09-2024 om 13:26
Misschien een rustgevend muziekje proberen? Of witte ruis. Ik noem maar wat ik vaker heb gelezen.
yasmijn27
07-09-2024 om 16:53
Gewoon lekker bij jullie in bed al geprobeerd? Onze jongste kwam lang moeilijk in slaap en die legden we uiteindelijk gewoon in ons bed met de tv aan. We legden hem wel over als wij gingen slapen, maar vonden hem 's ochtends ook vaak terug tussen ons in.
Allemaal niet volgens de boekjes, maar onze slaap was ons heel wat waard.
Marty1984
07-09-2024 om 20:06
Ik zou eerst medisch alles laten uitsluiten.
Ik neem ook aan dat je nachtlampjes, groot licht of licht op de gang al hebt geprobeerd?
Moet hij persé om half 8 ofzo naar bed als hij toch niet slaapt en de hele avond uit bed klimt?
Is het ook een optie hem gewoon mee te nemen als jullie zelf gaan slapen?
Is een matras naast jullie bed een optie?
Fourtyfour
07-09-2024 om 22:55
Marty1984 schreef op 07-09-2024 om 20:06:Is een matras naast jullie bed een optie?
Of een matras naast zijn bed? Dan kan de andere ouder "gewoon" slapen. Werkte bij ons goed toen onze zoon slaapproblemen had. Ik lag bv bij zoon op de kamer, sliep minder, maar man sliep goed, dag erna werd het omgedraaid.
Susan79
08-09-2024 om 00:09
Wij hebben ook een zoon met autisme die op die leeftijd ook vaak zo slecht sliep, wat bij ons helpt:
- een verzwaringsdeken, wij hebben er eentje van Protaq
- er zijn ook verzwaringsknuffels, die zijn ook heel fijn
- juist niet stil en pikdonker, maar 's nachts een lichtje aan en een muziekje op
- een warme douche voor het slapen en in koudere maanden een kruikje in bed.
- uitgebreid voorlezen voor het slapen
- diepe druk massage
- toen hij jonger was inderdaad op een matras bij hem liggen, inmiddels doen we dat niet meer.
- hoe moeilijk het ook is toch proberen er niet heel gestrest over te zijn, ik merk dat hoe wanhopiger ik ben als hij niet slaapt, hoe onrustiger hij wordt
- kijken of er geluiden zijn die hem wakker houden of wakker maken. Laatst kon hij bijvoorbeeld niet slapen door een klein ventilatortje dat stond te zoemen, waarvan wij het geluid eigenlijk niet echt registreerden maar hij dus wel, en hij kon ook niet aangeven dat hij er last van had. Toen we dat ding uit hadden gezet, viel hij bijna meteen in slaap. Het kunnen allerlei geluiden zijn die jij eigenlijk niet meer echt hoort, mijn zoon kan bijvoorbeeld ook niet goed tegen het geluid van de wasmachine en droger. Die zouden we 's avonds dus ook niet aan moeten zetten.
rionyriony
08-09-2024 om 08:42
Ik houd ook niet van ventilatorgeluiden, maar sommigen vinden ze juist rustgevend. Youtube staat er vol mee. Acht uur lang ventilatorgeluid, regen, gesis, krekels of zo. Ik vind regen, onweer en wind toch heel anders overkomen als het echt is.
N.88
09-09-2024 om 08:14
hi iedereen, super bedankt voor alle lieve berichten en tips. Daar heb ik zeker wat aan. Ik reageer wat later dn ik wilde en was nog best een vermoeiend weekend.
BritgetJones007 schreef op 07-09-2024 om 12:05:
ja, eerst bij de huisarts het een en ander uitsluiten is stap 1. Een kind met autisme kan natuurlijk last van zijn oren hebben.
Verdee voor veel structuur en daardoor voorspelbaarheid zorgen en niet zozeer steeds bezig houden, maar juist ook rustmomenten inplannen om overprikkeling te voorkomen.
Klopt inderdaad dat hebben we al eens naar laten kijken dat is verder in orde. En kwa structuur ben ik al wel mee bezig voor hem alleen gaat dat nog niet altijd even soepel. En neem hem vaak ook mee naar zijn kamer om te spelen omdat hij daar in stilte kan zijn. Dankjewel voor de tips ik ben er zeker mee bezig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.