N.88
07-09-2024 om 11:01
Slaaptekort
Goedemorgen beste ouders,
Dit is de eerste keer dat ik dit doe, omdat ik niet meer weet wat ik nog kan doen.
Mijn zoon is begin dit jaar gediagnosticeerd met ASS type 2. Hij praat nog amper het komt nu pas een beetje op gang hij is dit jaar maart 4jaar geworden en gaat dus ook niet naar school en zal naar een dagopvang gaan speciaal voor kinderen met autisme etc.
Nu hebben we wel wekelijkse ambulante hulp voor hem maar toch is dat anders vind ik dan ouders die het werkelijk ervaren. Vandaar mijn nu al lange bericht excuses.
Wat mijn vraag vooral is gaat over zijn slaap ritme, meestal voor hij slaapt is het 00:00 en 1:00 en is dan weer wakker tussen 4:00 en 6:00 als hij dan al niet tussendoor is wakker geworden. Ik merk dat het nu z'n tol bij ons begin te eisen want wij hebben geen nachtrust meer. Iemand die dit herkent? En eventueel tips hoe ik zijn nachtrust kan verbeteren.
Alvast bedankt
Groetjes Nina
N.88
09-09-2024 om 08:19
MamaE schreef op 07-09-2024 om 12:23:
Ik heb zelf ASS en mijn dochter ook, maar wel met een normale intelligentie en verbaal zijn we behoorlijk sterk. Dat maakt de situatie echt wel anders t.o.v. een vierjarige die amper kan praten.
Snapt jouw zoontje het verschil tussen dag en nacht? Vindt hij iets niet prettig in zijn kamer of bed? Moeilijk gedrag kan ook een teken van oververmoeidheid zijn. Dan worden ze druk, huilerig etc. Ik denk dat dat sowieso een probleem is, want voor een kind van deze leeftijd slaapt hij gewoon structureel echt veel te weinig. Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar 4-6 uur is voor veel volwassenen al te weinig, laat staan voor een kleuter.
Ik zou in ieder geval inzetten op een duidelijke dagstructuur, bedritueel, dingen aankondigen zodat het voorspelbaar is.
Op het moment dat je dingen met hem gaat doen zodra hij wakker is, wordt hij ook beloond voor dat gedrag.
Oh echt? Maar dan is het heel anders bij jullie inderdaad, sprak je dochter wel gewoon optijd of was ze ook wel wat later?
Ja ik zeg eerlijk dat maakt alles moeilijker met hem omdat er bijna geen communicatie is hij zegt nu wel eens iets maar vaak herhaalt hij wat ik zeg en soms begrijpt hij niet wat ik zeg en reageert er ook niet op. Hij communiceert wel in praktijk door onze handen te pakken en te laten zien wat hij wilt.
Wij proberen van alles uit zoveel mogelijk geluiden weg te halen alleen wonen we met 5 mensen in huis heb nog 2 oudere kinderen. En soms laat ik z'n deur op een kier en staat altijd 1 dimmende lampje in z'n kamer ik heb zelf z'n bed van de muur gehaald omdat ik het idee heb dat hij bang is voor schaduwen. Het is ook niet gezond voor hem zo weinig slaap. Het moeilijke is hieraan hij kan ons niet zeggen wat hij heeft of het pijn is of ziek z'n of gewoon huilen omdat hij oververmoeid is etc.
N.88
09-09-2024 om 08:27
yasmijn27 schreef op 07-09-2024 om 16:53:
Gewoon lekker bij jullie in bed al geprobeerd? Onze jongste kwam lang moeilijk in slaap en die legden we uiteindelijk gewoon in ons bed met de tv aan. We legden hem wel over als wij gingen slapen, maar vonden hem 's ochtends ook vaak terug tussen ons in.
Allemaal niet volgens de boekjes, maar onze slaap was ons heel wat waard.
Bij ons in bed probeer ik ook weleens echter slaapt hij dan niet en wilt uit eindelijk weer spelen of naar beneden en vecht dan echt met je of krijgt drift buien als hij dan niet mag en dan zet ik hem meestal weer in zijn eigen bed en dan gaat hij uit eindelijk wel slapen maar een hele nacht bij ons werkt helaas niet, maar wel bedankt voor de tip.
Ach ja alles volgens boekjes doen kom je ook niet overal mee heb nog 2 ouderen kinderen 1 van 15 en 1 van bijna 19, echt niet dat alles volgens de boekjes is gegaan, m'n zoon van 15 heeft eerst 2/3jr ook bij mij in bed geslapen die heeft ADHD en sliep ook bijna niet 4x per nacht wakker mr dan viel hij bij mij in bed in slaap, maar onze jongste vertikt het.
N.88
09-09-2024 om 08:28
Marie111 schreef op 07-09-2024 om 19:51:
Al eens iets geprobeerd met een slaaptunnel of verzwaringsdeken?
Nee dat nog niet heb dit inderdaad eerder gehoord ik ga dat ook eens opzoeken dankjewel.
N.88
09-09-2024 om 08:31
Susan79 schreef op 08-09-2024 om 00:09:
Wij hebben ook een zoon met autisme die op die leeftijd ook vaak zo slecht sliep, wat bij ons helpt:
- een verzwaringsdeken, wij hebben er eentje van Protaq
- er zijn ook verzwaringsknuffels, die zijn ook heel fijn
- juist niet stil en pikdonker, maar 's nachts een lichtje aan en een muziekje op
- een warme douche voor het slapen en in koudere maanden een kruikje in bed.
- uitgebreid voorlezen voor het slapen
- diepe druk massage
- toen hij jonger was inderdaad op een matras bij hem liggen, inmiddels doen we dat niet meer.
- hoe moeilijk het ook is toch proberen er niet heel gestrest over te zijn, ik merk dat hoe wanhopiger ik ben als hij niet slaapt, hoe onrustiger hij wordt
- kijken of er geluiden zijn die hem wakker houden of wakker maken. Laatst kon hij bijvoorbeeld niet slapen door een klein ventilatortje dat stond te zoemen, waarvan wij het geluid eigenlijk niet echt registreerden maar hij dus wel, en hij kon ook niet aangeven dat hij er last van had. Toen we dat ding uit hadden gezet, viel hij bijna meteen in slaap. Het kunnen allerlei geluiden zijn die jij eigenlijk niet meer echt hoort, mijn zoon kan bijvoorbeeld ook niet goed tegen het geluid van de wasmachine en droger. Die zouden we 's avonds dus ook niet aan moeten zetten.
Ohw super fijn deze tips. Het klopt inderdaad onze zoon heeft dat ook van hele kleine geluiden of bepaalde stoffen we hebben nu beetje al ontdekt als we ons niet vergissen dat hij vooral zachte stoffen fijn vind maar ruwe niet en het bed moet straks op gedekt zijn want anders heeft hij er ook moeite mee. Het is toch wel wat waar je allemaal rekening mee moet houde als het om ASS gaat bij een kindje.
N.88
09-09-2024 om 08:32
rionyriony schreef op 08-09-2024 om 08:42:
Ik houd ook niet van ventilatorgeluiden, maar sommigen vinden ze juist rustgevend. Youtube staat er vol mee. Acht uur lang ventilatorgeluid, regen, gesis, krekels of zo. Ik vind regen, onweer en wind toch heel anders overkomen als het echt is.
Ja klopt ken ook mensen die van z'n geluid inslaap vallen ik kan het zelf ook niet hebben of ik moet met het geluid inslaap gevallen zijn, YouTube staat er inderdaad vol mee
N.88
09-09-2024 om 08:34
ik wil iedereen super bedanken voor de tips, en de reactie in het algemeen natuurlijk had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zoveel reacties zou krijgen haha. Maar wel super fijn dat ouders er voor elkaar zo kunnen z'n. Ik ga zeker de tips mee nemen en gebruik van maken voor we gillend weg rennen🤣 het is al fijn dat soort van toch ook beetje me ei kwijt kon.
MamaE
09-09-2024 om 13:46
N.88 schreef op 09-09-2024 om 08:19:
[..]
Oh echt? Maar dan is het heel anders bij jullie inderdaad, sprak je dochter wel gewoon optijd of was ze ook wel wat later?
Ja ik zeg eerlijk dat maakt alles moeilijker met hem omdat er bijna geen communicatie is hij zegt nu wel eens iets maar vaak herhaalt hij wat ik zeg en soms begrijpt hij niet wat ik zeg en reageert er ook niet op. Hij communiceert wel in praktijk door onze handen te pakken en te laten zien wat hij wilt.
Wij proberen van alles uit zoveel mogelijk geluiden weg te halen alleen wonen we met 5 mensen in huis heb nog 2 oudere kinderen. En soms laat ik z'n deur op een kier en staat altijd 1 dimmende lampje in z'n kamer ik heb zelf z'n bed van de muur gehaald omdat ik het idee heb dat hij bang is voor schaduwen. Het is ook niet gezond voor hem zo weinig slaap. Het moeilijke is hieraan hij kan ons niet zeggen wat hij heeft of het pijn is of ziek z'n of gewoon huilen omdat hij oververmoeid is etc.
Ja, mijn dochter was verbaal erg snel en ikzelf als kind ook. Ze kan zich voor haar leeftijd goed uiten, ze begrijpt veel en ze zit ook gewoon op een reguliere school en reguliere clubjes.
Heel soms als ze enorm overstuur of overprikkeld is, kan ze weleens onaanspreekbaar zijn in een huilbui. Dan helpt het om er te zijn en haar gewoon vast te houden. Daarna slaapt ze vaak heel lang en heel diep. Of ze wordt in de nacht wakker en dan heeft ze onze nabijheid wel nodig.
Alle mensen hebben behoefte aan communicatie met andere mensen. Als dat niet verbaal kan, dan moet het non-verbaal. Bijvoorbeeld met gebaren, handjes pakken.
Het is vooral lastig om te achterhalen van welke geluiden hij last heeft. Alle geluiden vermijden lijkt me ook lastig. Soms heb je bijvoorbeeld dat het regent of onweert. Dat kan niet uitgezet worden.
Oververmoeidheid kan zeker leiden tot huilen en niet meer kunnen slapen. Helpt het om naast hem te zitten tot hij slaapt, eventueel hand op zijn dekbed? Dat hij je aanwezigheid voelt en ademhaling hoort.
yasmijn27
09-09-2024 om 21:13
N.88 schreef op 09-09-2024 om 08:27:
[..]
Bij ons in bed probeer ik ook weleens echter slaapt hij dan niet en wilt uit eindelijk weer spelen of naar beneden en vecht dan echt met je of krijgt drift buien als hij dan niet mag en dan zet ik hem meestal weer in zijn eigen bed en dan gaat hij uit eindelijk wel slapen maar een hele nacht bij ons werkt helaas niet, maar wel bedankt voor de tip.
Ach ja alles volgens boekjes doen kom je ook niet overal mee heb nog 2 ouderen kinderen 1 van 15 en 1 van bijna 19, echt niet dat alles volgens de boekjes is gegaan, m'n zoon van 15 heeft eerst 2/3jr ook bij mij in bed geslapen die heeft ADHD en sliep ook bijna niet 4x per nacht wakker mr dan viel hij bij mij in bed in slaap, maar onze jongste vertikt het.
Ook niet met een schermpje? Mijn zoon viel altijd in slaap bij Rudolf van 24kitchen. Nog steeds kijkt hij trouwens stomme filmpjes voor het slapen gaan. Ik ook, ik ken Friends inmiddels uit mijn hoofd
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.