Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

02-11-2024 om 20:28

Sinterklaas: wat geef je kind nr. 3(/4/5/6)?

ief schreef op 02-11-2024 om 23:27:

Op haar verlanglijstje staat een speelgoedcomposthoopje zei ze

Als ze dat leuk vindt, zou ze dan een plantje voor haar kamer leuk vinden. Of bloembollen en zaadjes en dat ze dan een eigen stukje van de tuin krijgt daarvoor.

Een (bord)spel. Bv. Kroko loko. Is vanaf 4 jaar maar ik vond het als volwassene ook zeer acceptabel om mee te spelen. Of Sinterklaas kwartet of memory. Hebben mijn kinderen een jaar of 10 geleden gekregen en wordt elk jaar in de sinterklaastijd weer tevoorschijn gehaald. 

Of een leuke toilettas met verzorgingsproducten die je anders in een normale versie koopt maar nu met een leuk figuurtje (tandenborstel/tandpasta/doucheschuim)

ief schreef op 02-11-2024 om 23:32:

[..]

Ik vind alles zo erg in zo’n reclameboekwerk

Maar het is toch ook niet jouw verlanglijstje

een mooie aanvulling op die houten treinbaan? Die is hier ook steeds uitgebreider geworden. Zoveel moois voor te krijgen

En klei. Van Playdoh is genoeg te krijgen aan apparaten.

Poppenkastpop(pen). Kun je ook zelf maken. Soms handig als alter-ego van moeder.

Tsjor

absor schreef op 02-11-2024 om 20:42:

Soms ook iets van knutselspullen, dat gaat toch ook weet op. Of bijv heel leuke poster voor in de slaapkamer van je lievelingsdier

Mijn lievelingsdier heeft geen slaapkamer

nlies schreef op 02-11-2024 om 23:20:

[..]

Denk niet dat n kind van 3 al n verlanglijstje heeft, die vinden vrijwel alles nog mooi

Die van mij wel hoor. Zelf geknipt en geplakt.

Wil trouwens niet meteen zeggen dat hij alles op zijn lijstje krijgt.

Verder eens met Due-scimmie. 

Als je geen speelgoed wil misschien een uitje ofzo? Een bioscoopkaartjes met wat lekkers, frozen musical (geen idee hoelang die duurt), een peuter/kleuter voorstelling in het theater?
En dan leuk inpakken.

En dan zou je eventueel nog iets van een kleurboek, extra klei of andere knutselspullen erbij kunnen geven. Hier vliegt het er altijd doorheen dus wat reserve blijft niet lang liggen.

als je kind tuinieren, planten etc leuk vindt: 
- plantjes voor op kamer
- eigen tuintje / plantenbak voor in de tuin
- tuingereedschap (harkje, schepje, handschoenen)
- zaadjes, bolletjes 

Sinterklaaskwartet wordt hier ook in December weer uit de kast gepakt. 

Bailey26 schreef op 03-11-2024 om 09:16:

[..]

Die van mij wel hoor. Zelf geknipt en geplakt.

Wil trouwens niet meteen zeggen dat hij alles op zijn lijstje krijgt.

Verder eens met Due-scimmie.

Mijn oudste koos tm 5 jaar nog het hele boek. Inclusief elk baby speeltje dat mooie kleuren had. Die had echt geen flauw idee, zijn suggest waren verre van realistisch (het is niet alsof hij die vijf aangevinkte rammelaars ook echt wílde). Kreeg hij iets van zijn lijstje, dan was het binnen het uur al niet meer interessant. Ik vroeg me altijd af hoe andermans kinderen wél een verlanglijstje konden creëren.

En toen kwam mijn jongste en die kijkt van jongs af aan al heel gericht in zo'n boek. Kiest exact de dingen uit die zij leuk vindt, die een aanvulling vormen op wat ze al heeft. En speelt dus ook dagelijks urenlang met hetgeen ze gekregen heeft. Echt een wereld van verschil met die oudste. 

Een houten knikkerbaan van bijv Haba? Die kan je in de komende jaren ook uitbreiden. 

Playmobil of Lego? Gabi’s Dollhouse van Lego bijvoorbeeld? Is wel kunststof maar eeuwig te gebruiken. 

Een kledingkastje voor de poppenkleertjes, een poppenbed

Boekjes

Het is wel van plastic, maar ze gaan heel lang mee gezien het aantal vintage speelbomen die worden aangeboden op MP. Er is ook een school en winterboom versie.

550x653.jpg

Een poppenhuis.... daar kan je ook steeds wat bij kopen.

Ik kreeg een ganzenbordspel, een paar laarsjes en wat snoep.

Twee kadootjes en wat snoep. We mochten ook twee keer onze schoen zetten en daar zat dan iets van een dubbeltje waarde in. Een suikerbeestje, taaipopje of dergelijke.

Als heel klein kind kreeg ik vermoedelijk kleurpotloden, een kladblok, een bal en een sinterklaasboek.

Ik deed altijd vijf dingen:

Iets wat ze nodig hebben
Iets wat ze willen
Iets om te dragen
Iets om te lezen
Iets om te eten

Need, want, wear, read, eat

Bijvoorbeeld 
- speelgoed wat ze graag willen of waarvan ze niet wisten dat ze het willen; 
- nieuwe kleurpotloden/sportkleding/ lampje voor op kamer of iets anders voor op de kamer (vloerkleed, poster, stoeltje enz), knutselspullen oid; 
- pyjama/wanten/trui met favoriet karakter;
- leesboek/stripboek/informatief boek;
- Chocoladeletter of chocolademunten 

De eerste categorie is vaak de grootste uitdaging. Ik doe vaak inspiratie op bij de museumwinkel van Nemo en gewoon overal vragen en rondkijken.
Het kon ook wat groter speelgoed zijn, een mooie grote wigwam, een bilibo of een wobbel.
Dat zijn wel dingen waar hier heel veel mee gespeeld is.
Sommige kinderen zijn ook dol op kapla.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.