Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Krullen-bol

Krullen-bol

31-10-2021 om 13:16 Topicstarter

hier was het peuter 5.35 nieuwe tijd
En dreumes 6.30 nieuwe tijd mja toen moest ik al bijna de deur uit om te gaan werken...

@Fiona peuter is 3,5 nu dus nog een half jaar dus...  Het gaat zo op en af, dat vind ik ook vervelend...
Hoe is het nu bij jullie, iets rustiger vaarwater?

Ik heb ook eindelijk weer eens tijd om te reageren. We hebben hier na onze vakantie een pittige tijd gehad, veel ziek, beide kids slecht slapen waardoor ik er gemiddeld 4 keer per nacht uit moest. Was ook erg druk op werk dus was even overleven 🥱 

Krullenbol, wat lastig met peuter. Dan duurt een half jaar nog wel lang. Wat zeggen ze dan bij de opvang over het gedrag? Mogelijk kunnen ze daar dan ook nog wel iets doen om beter bij peuter aan te sluiten. 
Wij hebben peuter gisteren iets later naar bed laten gaan en alvast haar wekker schaap een uur later gezet. Ze werd wel om 6 uur nieuwe tijd wakker, maar toen even laten plassen en weer op bed gelegd en toen heeft ze verrassend genoeg nog geslapen tot 7 uur nieuwe tijd. Baby sliep gelukkig ook nog. hopelijk gaan ze snel weer mee in het nieuwe ritme. 
Peuter is vrijdagmorgen heel hard op haar mond gevallen in bad. Het bloedde ontzettend en er stond een tand behoorlijk scheef. We konden gelukkig snel bij de tandarts terecht. Gelukkig kan de tand weer vastgroeien, zij het misschien een beetje scheef, en heeft het geen invloed op haar volwassen gebit. Ze heeft vrijdag, ondanks pijnstillers, wel bijna de hele dag gehuild van de pijn en durfde niks te eten. In combinatie met een baby die niet zo lekker was, een behoorlijk pittig dagje. Gelukkig gaat het inmiddels weer wat beter. 

Hier is het met eten ook slecht. Boterhammen, fruit ed gaat allemaal goed, maar avondeten pff. Ze eet wel van alles wat, maar heel weinig en zeurt dan een half uur later om een boterham. We zeggen nu telkens heel duidelijk dat ze tijdens het avondeten aan tafel kan eten en daarna niet meer. Ze krijgt wel altijd nog yoghurt. Peuter is een klein, iel meisje dus ik kan me er soms wel druk om maken

Vervelend zeg ideetje! Gelukkig gaat het nu weer beter met haar.

Hier was het eerst half 5 nieuwe tijd maar gelukkig heeft ze toen nog iets langer in bed gelegen tot half 6 nieuwe tijd. En door haar geluid werd baby ook wakker dus die is toen ook uit bed gehaald.

Hier eet peuter s avonds ook slecht, maar boterhammen en fruit ed. gaan prima. Ze krijgt ook s avonds niks anders als ze niet of nauwelijks eet en vraagt daar ook niet om. Wij maken daar totaal geen zorgen om. Ik kan me voorstellen dat als ze klein en iel is dat je dan misschien sneller zorgen maakt. Maar als ze echt te kort komt, gaat ze wel eten toch?

Met de controle van het CB met 2 was ze juist iets aan de zware kant. Ik heb haar laatst weer eens op de weegschaal gezet en ze was bijna niet aan gekomen, maar juist wel de lengte in gegaan. Iel is ze helemaal niet. Man is alleen een beetje van het ouderwetse "bord leeg eten". Want zo is hij ook opgevoed en hij heeft in zijn hoofd zitten dat hij altijd alles at. Ik betwijfel of dat ook zo was toen hij 2 was, maar helaas is er niemand om het aan na te vragen. Zijn beide ouders leven niet meer. Hij mist dat soort informatie heel erg. Gelukkig is hij wel afgestapt van dat het bord leeg moet, maar hij maakt zich dus wat sneller zorgen.

Vitamientje, dat hou ik mezelf ook voor dat ze dan wel gaat eten, maar soms betwijfel ik dat wel als ik haar zie. Ze zit echt op de -2 lijn dus het is gewoon een kleintje. Ze zit nu met 2 jaar en 8 maanden nog in maat 92 😅

Tara mijn vriend was inderdaad ook van het bord leeg eten. Ik heb hem er gelukkig wel van kunnen overtuigen dat dat niet hoeft. Ik kan me voorstellen dat je het mist als je dat soort vragen niet meer aan je ouders kan stellen. Is toch iets wat hier regelmatig ter sprake komt of wij ook iets deden toen wij klein waren. 

Oh Ideetje, wat naar van die val! Dat is een van mijn ergste angsten, dat ze op haar mond valt. Ik heb zelf een klein trauma overgehouden aan een val op mijn mond toen ik 9 was en dus een volwassen gebit had. Helaas is het met die (voor)tand niet goed gekomen en dat vind ik regelmatig nog best erg. Wel fijn dat het waarschijnlijk goed komt bij jouw dochter. Wel een pittige periode hebben jullie gehad zo te lezen.

Peuter en ik waren vorige week ook bij de tandarts, voor controle. Haar overbeet is toch wel fors zei ze. De speen is nu een paar weken weg dus als het goed is trekt het nog wel wat bij. Maar als dit niet voldoende is dan heeft ze misschien logopedie nodig voor haar mondspieren. Schrok daar toch een beetje van, maar we zullen zien.

Krullenbol, lijkt me lastig die fase zo vlak voor school. Maar dat zullen ze bij het kdv toch ook wel gewend zijn? 

Welkom Imaginary, en gefeliciteerd nog met je peuter!

Wij hebben ook wel een kritische (avond)eter. Ze eet eigenlijk alleen pasta. Groente eet ze niet, ook geen rauwkost. Vis soms wel, maar vlees(vervanger) ook bijna niet. Ik las laatst over ijzertekort bij peuters, dat dit vaker voorkomt. We geven haar nu wat vaker een ei Ze is ook een dunnetje, dus vriend vindt het wel moeilijk als ze niks eet 's avonds en wil haar dan een boterham geven. 

Gelukkig gaat de overgang naar de wintertijd hier heel goed. Ze sliep de laatste dagen al wat langer, tot half 8/8 uur (zaterdag zelfs tot 9 uur!). Dus nu is ze rond half 7, 7 uur wakker, heel fijn.
Sterkte met de vroege vogels!

Ik volg op instagram trouwens 'de kinderdiëtist Daphne' voor tips bij kritische eters.

Hoi allemaal, even een snelle zwaai. Ik lees nog (af en toe) mee, maar mis de energie om alles goed bij te houden en regelmatig te reageren, ik beperk me op het forum heel erg tot enkele topics. Maar ik vind het erg interessant en ook fijn om zo ontzettend veel herkenning te lezen hier! De driftbuien, het (niet) eten met (of beter; na) het avondeten, de uitdaging en energie kwijt moeten, het toe zijn aan school maar soms ook nog gewoon echt een klein kindje zijn die wel degelijk een middagslaapje nodig heeft...

Hier zit peuter inmiddels heel goed in haar vel sinds een aantal weken, het mega uittesten van (voornamelijk) mama is een beetje minder en we hebben het over het algemeen gewoon hartstikke gezellig samen. Merk ook gelijk dat ik dan meer zin (en energie) heb om meer met haar te doen. Al blijft het lastig, zo'n druk kleintje als je zelf ziek bent (misschien weten jullie nog dat ik long covid heb en het verbetert echt maar mondjesmaat...)

Ideetje wat sneu joh de voortand! Ik hoop dat het weer wat recht groeit, en anders idd maar vasthouden aan dat er nog een nieuwe voor in de plaats komt.

NavyBlue, wel goed dat de tandarts ernaar kijkt. Peuter hier gaat volgende week met me mee naar de tandarts en ik wil deze keer dat ze ook echt (voor het eerst dus) zelf in de stoel gaat zitten en de tandarts laat kijken. Ik denk dat ik maar een kadootje in het vooruitzicht stel ofzo
Ze heeft ook een overbeet wegens het duimen en loopt sinds voor de zomer bij de logopedist. Ik maakte me namelijk zorgen over het best wel erge slissen dat ze doet, en ik had haar graag voordat ze naar school gaat daarvan af geholpen. Nu dus in een rustig tempo en spelenderwijs aan het oefenen ook ter versterking mondmotoriek en -spieren, door het duimen is de tong te laag in de mond gaan liggen in rust en daardoor blijven bepaalde spieren onderontwikkeld. Ze is binnen 2 maanden helemaal van het duimen af gegaan (overdag) en we gaan bijna de stap maken dat ze ook 's avonds bij het inslapen de duim weglaat. Inmiddels is duidelijk dat ze nog minimaal een half jaar logopedie nodig heeft (dus ook als ze al naar school gaat straks) maar het gaat vooruit en ze vindt het leuk dus vind het dan ook prima.

@chiquita wat lief dat je ze beiden in huis neemt om je zoon en schoondochter even rust te gunnen, goud waard zo'n (schoon)moeder / oma! Gelukkig hebben wij die ook, en idd ook bij ons is het (ondanks dat we een aardig goede slaper hebben) altijd nog beter het slapen bij oma Zonder zeuren en uit bed komen ook vooral. Hoewel het hier de laatste weken ook best ok gaat in dat opzicht. (afkloppen, jaja)

@ de rest iedereen succes en sterkte met de ziek(ig)en en de slechte nachten!!! Ik duim dat we niet opnieuw in een lockdown komen met kinderen verplicht thuis, dat zou ik echt heel sneu vinden want de ontwikkeling van de kindjes gaat toch echt wel met sprongen vooruit als ze sociale interactie met leeftijdgenoten hebben. Iets wat ik ze hier thuis (helaas) niet kan geven.

Navy, ik was wel heel trots op peuter. Ondanks de pijn in haar mond, deed ze keurig haar mond open voor de tandarts en liet ze hem netjes kijken. Ze mocht de dag erop ook een cadeautje uitkiezen omdat ze zo dapper was geweest. Fijn dat de overgang naar de wintertijd goed gaat! Hier heeft peuter gek genoeg langer geslapen, nieuwe tijd, dan anders en heeft baby voor het eerst in maanden weer doorgeslapen 

Hobbelster, fijn dat peuter weer beter in haar vel zit! Lijkt me heel pittig als je zelf niet fit bent met een peuter. Hoe hebben jullie het duimen afgebouwd? Onze peuter is ook echt een enorme duimer, dus tips zijn welkom. 

@ ideetje, sneu van de tand! Fijn dat ze goed meewerkte bij de tandarts.

Peuter hier heeft voor het eerst oorontsteking denk ik. Grijpt steeds naar haar oor “oortje au” en heeft ook koorts. Gelukkig is ze met paracetamol wel vrolijk.

@Ideerje, met stickers. Eerst 1 minuut tijdens het tv kijken en duimen. Vooral positieve bevestiging geven. Zullen we het proberen? Ik zet de wekker op 1 minuut en als je dan niet hebt geduimd, mag je een sticker plakken. Ze krijgt bij de logopedie kleurplaten mee om de stickers op te plakken. Daarna niet duimen tijdens verhaaltje voorlezen in bed etc.  Dit steeds uitgebreid tot dat het duimen helemaal weg was behalve bij het inslapen. 
ook mag ze de duimtelefoon gebruiken. Whatsappen met Logopediste. Gesproken berichtjes of een video of foto van kind met vol geplakte kleurplaat. Zo werd het voor haar iets heel leuks en bijzonders. De logopediste is goud, ik geef het toe. En het
Wordt gewoon vergoed dus geen reden om het niet te doen als het je kan helpen.

imaginary, beterschap voor je peuter.
Oorontsteking is echt pijnlijk! 

hier vanochtend weer een uur te vroeg wakker. Gisteren niet wakker te houden en rond 19.00 knikkebollend naar bed gebracht. Hopelijk vanavond half uurtje later. 

De laatste twee avonden was het weer een ramp met slapen. Dat kwam omdat peuter en man in de middag samen in slaap waren gevallen. Dus al twee nachten dat ze uiteindelijk in het grote bed naast mij in slaap viel en ik 2 uur later wakker werd met twee kleine voetjes in mijn gezicht. De rest van de nacht wel prima door geslapen in haar eigen bed. 

Wat vervelend Ideetje van die tand. Fijn dat ze zo dapper was. Ik hoop dat ze er snel geen last mee van heeft. 

Hier is peuter inmiddels 2 keer mee geweest naar de tandarts voor controle. Ze vond het wel gezellig en klom meteen in de stoel. Dat je dan een sticker en speelgoedje mag uitzoeken uit een grote bak is natuurlijk erg leuk. 

Op de peuterspeelzaal vinden ze dat ze al erg goed kan communiceren en dat haar woordenschat heel groot is. Ze heeft alleen enorme bananen in haar oren en luistert soms echt niet. Gisteren had ze dus straf gehad en moest ze even aan de kant op een stoeltje zitten. Het verbaast ons niks. Die momenten heeft ze thuis ook. Toen we haar vertelde dat ze naar de juffen moet luisteren ging ze dat wel doen. Alleen morgen niet . Eigenwijs donder is het ook. Vandaag was het weer prima gegaan op een klein ongelukje na. Ze is tegen het keukenblok aan gelopen en heeft nu een blauw oog. Dus als ik straks thuis kom moet ik daar nog wat kusjes op geven. Toen ik het aan een collega vertelde merkte die op dat het duidelijk mijn kind is. Net zo onhandig.

Hoe gaat het met de Sinterklaas spanningen?

Hier was nog wel een optocht zondag. Peuter was wel wat teleurgesteld dat Ozosnel er niet was, maar ze vond het wel leuk sint en pieten te zien.

Peuter wilde zaterdag eigenlijk niet haar schoen zetten. Ze hoefde geen cadeautje en ze heeft wel 10 keer gezegd dat sint en piet haar schoenen niet mee mochten nemen 🤣
We hadden wel al een tekening gemaakt in de ochtend en die uiteindelijk wel in de schoen gedaan. Het duurde even de volgende ochtend voor ze door had dat er iets in haar schoen zat, geen aandacht voor. Ze vraagt wel steeds of ze het Sinterklaasjournaal mag kijken.

hier valt het mee met de spanning, maar ze geniet er wel van. We zijn zaterdag naar de intocht geweest en dat vond ze geweldig. Ze heeft Sinterklaas op Ozosnel gezien en de pieten gaven natuurlijk pepernoten en snoepjes en zelfs een cadeautje. Ze bedankte de pieten elke keer netjes als ze wat kreeg. Zaterdag mocht ze ook voor het eerst haar schoen zetten. Ze was eerst heel teleurgesteld dat er niks in haar schoen zat, maar zag het cadeautje dat eronder lag niet wat te groot was voor haar schoen 😅 nu vertelt ze aan iedereen dat ze haar knuffel van de Sint heeft gekregen en die moet overal mee naartoe. Ze wil inderdaad elke avond Sinterklaas journaal kijken en bedenkt hele verhalen met haar knuffels over de pieten en doet pietengym enzo 🥰 Ik vond Sinterklaas vroeger altijd zo leuk en ik geniet er nu ontzettend van om haar zo te zien. 
Verder gaat het ook goed. Ze is vrolijk en heeft gelukkig al tijden geen driftbuien meer gehad. Ze heeft het wel zwaar met haar babyzusje. Die kan nu kruipen en wil alles wat haar grote zus heeft dus dat vindt ze lastig als ze in haar spel zit. Logisch ook natuurlijk! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.