Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Kleuter laten ze dus gewoon met rust. Peuter had laatst volledig dikke voet. Heb hem nu ook ingemseerd
 Goede van vakantie. Dat zou ik glad vergeten.

Oh wat sneu zo'n muggenmagneet! Hier gelukkig geen last. Peuter is wel allergisch voor de processierups, tijdje terug had hij er nare plekken van en nachts was hij er helemaal benauwd en huilerig door. Voordeel van een grote zus met genoeg medische historie, we hadden xyzal en pufjes thuis en daarmee ging het uiteindelijk wel beter. 

Hier worden dochters gelukkig met rust gelaten door de muggen, maar zelf zit ik wel volledig onder ( en allergische reacties, dus ik heb hele fijne dikke rode plekken.. ). Morgen gelukkig weer richting Nederland, want hier stikt het echt van de muggen! Bederft het soms gewoon een beetje ‘s avonds.

Mijn moeder ( oud kleuterjuf) had me al voorbereid om een heftig eerste half jaar voor bijna kleuter op school en dat bijna elk kind thuis moe, vervelend is. En dat het niet aan mij/ons ligt, maar aan de vermoeidheid en zich sociaal aanvaardbaar opstellen. 
Oudste heeft een kindertablet gekregen voor haar 3e verjaardag, vooral voor de langere autovakanties en de momenten thuis waar de tv/telefoon even geen optie is. 
Jongste heeft een tablet te leen van opa en oma deze vakantie en krijgt er denk ik eentje voordat we op wintersport gaan. Wel genezen van de kindertablets, het wordt een normale tablet, waar een update van het systeem geen probleem is en ik ook apps voor mezelf op kan zetten, mocht dat nodig zijn. 
Vooral veel puzzels op de tablet ( Bimi Boo is een hit) Memory en een of ander unicorn/taartversierselspel waar oudste zich kostelijk mee vermaakt.. 
Hier kijken ze ‘s avonds standaard tv thuis, altijd de vaste riedel van Zappelin tussen 18.30 en 19.30. 
En op YouTube kijken ze veel Cocomelon, liedjes in allerlei soorten en maten ( ‘mijn’ muziek is nu hip, een tijdje waren de liedjes uit Nadagascar/the Minions helemaal geweldig). En liedjes uit Disneyfilms komen vaak voorbij. Oudste wil tijdens de middagdut van haar jongere zus graag naar Rapunzel, Vaiana of Frozen 2 kijken, maar als jongste wakker is, is dat geen doen.

Ik vind het bizar hoe snel ze Engels oppikken en wat ze allemaal al begrijpen in een vreemde taal. Zelfs dank je wel, goedemiddag/avond en tot ziens in het Frans zit er na 10 dagen helemaal in. 

Krullen-bol

Krullen-bol

06-08-2021 om 22:20 Topicstarter

Chantilly21_2 schreef op 06-08-2021 om 22:13:

Ik vind het bizar hoe snel ze Engels oppikken en wat ze allemaal al begrijpen in een vreemde taal. Zelfs dank je wel, goedemiddag/avond en tot ziens in het Frans zit er na 10 dagen helemaal in.

Zo inderdaad vooral dat Engels. Hoe vaak ik de laatste tijd peuter in het Engels hoor tellen of kleuren hoor zeggen  

Hier geen muggen magneetjes, heel af en toe maar geen reacties erop.  Ik zelf zit altijd meest onder.

Krullen-bol schreef op 06-08-2021 om 22:20:

[..]

Zo inderdaad vooral dat Engels. Hoe vaak ik de laatste tijd peuter in het Engels hoor tellen of kleuren hoor zeggen

Hier geen muggen magneetjes, heel af en toe maar geen reacties erop. Ik zelf zit altijd meest onder.



Nou he? Hier weet ze wel wat een firetruck is, maar een brandweerauto.. Dat was toch maar gek. Het ABC in het Engels zat er eerder in dan in het Nederlands en vandaag kregen we de vraag wat het Engelse woord voor vliegtuig was. 1x gezegd en de hele avond alleen maar airplane gehoord.. En soms hoor je ineens ‘ i want more mama’. Whut? Wat zei je nou?? 

Ik hoop dat dit er een beetje in blijf zitten, dan heeft ze al zo veel meer Engelse kennis dan ik had op de basisschool  

Hier ook een meisje wat helemaal onder de muggenbulten zit. Ze lijkt ook wel allergisch, het worden ook van die grote, rode, harde schrijven en ze heeft er veel last van. Ze blijft er ook maar aan krabben en had vorige week flinke plekken van de opengekrabde bulten. Ze kan soms een beetje paniekerig worden ervan en wordt er snachts soms ook huilend wakker van. Ik ga morgen ook voor een klamboe kijken. 

Wat sneu, al die peuters met muggenbeten. Hier valt het tot nu toe mee. Sowieso niet veel muggen in huis, en als ze er zijn dan moeten ze meestal mij hebben. 

Leuk, al die Engels sprekende peuters! Dochter is heel talig, maar taalt niet naar een andere taal tot nu toe. Wat pikken julkie peuters het Engels op? Ze is wel steeds meer bezig met letters, cijfers en tellen. Zo leuk om te zien!  

Blij dat ik niet de enige ben met een af en toe engels sprekende peuter 🤪 dat pikken ze echt heel snel op van filmpjes enzo. Laatst was ze op YouTube Spaanse les aan het volgen. Vroeg ze ineens ‘Dondesta?’ 🤣
O ja die muggen. Hier ook een magneetjes, zowel zij als ikzelf. Gisteren had ze ineens 5 plakkaten op de armen en benen, krabde het tot bloedens toe open en heb er maar wat pleisters overheen geplakt…
Eerste avond op vakantie was geen groot succes, het was te licht in haar kamer en ze was oververmoeid waardoor inslapen niet lukte. Uiteindelijk maar naar beneden gehaald en rond half 11 met z’n drieeen weer naar boven. Toen sliep ze meteen (wel in eigen bed op andere kamer, gelukkig maar want het 2-persoons bed hier is te klein om met 3 te slapen en het zijn 2 losse bedden met een gleuf) 

Maisnon3 schreef op 06-08-2021 om 22:44:

Wat sneu, al die peuters met muggenbeten. Hier valt het tot nu toe mee. Sowieso niet veel muggen in huis, en als ze er zijn dan moeten ze meestal mij hebben.

Leuk, al die Engels sprekende peuters! Dochter is heel talig, maar taalt niet naar een andere taal tot nu toe. Wat pikken julkie peuters het Engels op? Ze is wel steeds meer bezig met letters, cijfers en tellen. Zo leuk om te zien 

Hier komt het vooral door Engelstalige filmpjes op YouTube, van onder andere Cocomelon, maar series op Netflix in het Engels en op Disney+ de films in het Engels. Nederlands mag ik er niet opzetten, want Elsa klinkt dan niet zoals moet of Vaiana zingt het liedje dan zo raar. Prima, dan laten we het zo.. 

Oh die eerste dag vakantie was hier ook niet fijn Hobbelster. Ze waren beiden uit hun hum na 2 lange autoritten en het is gewoon anders dan thuis. Gelukkig ging het de dagen daarna steeds beter.

Mijn ouders hebben me voorgehouden dat we op vakantie gaan voor onszelf en dat het voor de kinderen zelf niet direct als fijn of leuk ervaren wordt, zeker niet nu ze nog zo klein zijn. Oudste snapte er ook niks van dat we een overnachting deden, want we waren toch op vakantie? Totaal geen besef van tijd en plaats nog. Die mindset heb ik maar aangehouden de afgelopen 2 weken en het is me reuze meegevallen. Nu op weg naar huis, hopen dat de autoreis meevalt! Nog een kleine 1000km te gaan.. 

Leuk dat Engels! Kleuter kent wel wat woorden en kan tot 10 tellen maar verder stelt het niet veel voor. Op het kdv krijgen ze bij ons "engelse les" dat houd in dat er een handpop is die verhaaltjes in het Engels verteld ipv Nederlands en dat ze wat meer uitleggen over culturen en talen op een speelse manier. Nu op de basisschool is er geen aandacht meer voor Engels bij de kleutergroepen, geen idee wanneer dat komt.

Tip voor de te lichte kamers: Vuilniszakken voor de ramen. Ik heb namelijk nog noot een vakantiehuisje getroffen met verduisterende gordijnen. 

Due-scimmie schreef op 07-08-2021 om 09:53:

Tip voor de te lichte kamers: Vuilniszakken voor de ramen. Ik heb namelijk nog noot een vakantiehuisje getroffen met verduisterende gordijnen.

Landal! Wij hebben eigenlijk altijd donkere kamers gehad daar.

Mijn meiden krijgen ook enorme muggenbulten en krabben die dan open. Ze zien er op dit moment allebei uit alsof ze de waterpokken hebben, maar het zijn muggenbulten

Peuter heeft nu iets stouts (en stiekem ook iets heel grappigs). Elke keer als ze boos is (meestal op haar zus) steekt ze haar tong uit en doet ze 'Pfffff'. Ik moet elke keer echt mijn lachen inhouden.

Krullen-bol

Krullen-bol

07-08-2021 om 11:29 Topicstarter

Fiona2021 schreef op 07-08-2021 om 09:56:

[..]

Landal! Wij hebben eigenlijk altijd donkere kamers gehad daar.

Mijn meiden krijgen ook enorme muggenbulten en krabben die dan open. Ze zien er op dit moment allebei uit alsof ze de waterpokken hebben, maar het zijn muggenbulten

Nou helaas gaat dat denk ik niet overal bij Landal op...

Vorig jaar bij Rabit hill en dit voorjaar bij Coldenhove was ik toch heel blij met m'n extra vuilniszakken om de ramen af te plakken   

Volgens mij heb ik dat ook al een keer van jouw gelezen als tip Due en sindsdien altijd vuilniszakken en rol plakband mee haha. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.