Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Dat is schrikken Tara, zo'n val op haar hoofd. Hoe gaat het nu? Gister viel mijn fiets om met dochter eronder! Gelukkig was ze na een minuut huilen weer stil en vertelde ze dat ze erop wilde klimmen. Ik zet voortaan mijn fiets meteen in de schuur.

@tablet/telefoon. Dochter zit eigenlijk nooit op de tablet of onze telefoon. We hebben daar ook geen spelletjes op. Ze vindt het wel heel leuk om foto's of filmpjes van zichzelf terug te zien Ze kijkt wel televisie (Netflix of YouTube). Elke avond voor het slapen, zodat we enigszins haar tanden kunnen poetsen en we zonder veel gedoe haar pyjama aan kunnen doen en haar haren kunnen borstelen (dat laatste lukt anders echt niet!) Op vrije dagen 's middags ook sinds ze niet meer slaapt.

How2talk had ik wel van gehoord en heb het net opgezocht op Instagram. Vind het wel interessant om over opvoeding te lezen. Vind het vooral leuk om iets uit te proberen en dan te zien dat het werkt 🤭 

Heel schokkend vind ik een eigen telefoon niet als het is om af en toe een spelletje op te spelen. Het word wat anders als ze hem mee krijgt om bereikbaar te zijn. Dat vind ik echt onzin voor kinderen jonger dan 12. Op de middelbare school snap ik het wel. Maar ja misschien dat we hier over nog van mening gaan veranderen op een later moment. Ik probeer niet te star te zijn met dat soort dingen, want je weet nou eenmaal niet wat voor situaties er nog komen.

Hier mag ze af en toe een spelletje op mijn telefoon of die van mijn man spelen of whatsappen met oma. Oma krijgt dan allemaal onzin smileys enzo. Maar ik zit dan altijd naast of ben heel dichtbij. Verder verschilt het per dag of er en hoeveel TV gekeken word. Dat is meestal YouTube via de Xbox. Ze kijkt dan peuter dans filmpjes en tekenfilmpjes. Momenteel is de Duitse muis favoriete. Man keek dat als kind, dus hij vind het leuk om dat nu door te geven. Een eigen tablet of telefoon zal hier nog lang niet komen verwacht ik. Bij opa vind ze zijn smartwatch geweldig. Scherm aan.. scherm uit.. 

NavyBlue Gelukkig heeft ze nergens last van. Vanmorgen was ze even vrolijk en eigenwijs als anders. Ze had wel lang geslapen, maar gisteravond was ze ook heel erg moe. Laatst trok ze hier ook mijn fiets omver terwijl ik wat in de fietstassen probeerde te doen. Ze kwam er niet helemaal onder, maar was wel geschrokken. Een aardige mevrouw die het zag gebeuren heeft even de fiets vast gehouden, zodat ik alles kon inladen. 

Tara, gelukkig heeft ze nergens last meer van. Head first vind ik altijd flink schrikken! Onder de fiets is ook naar Navy Blue. Soms zijn ze ook zo gevaarlijk bezig, zonder dat ze het zelf doorhebben Dochter struikelde hier gisterochtend en kwam met haar kin op het randje van het bed terecht. Gelukkig niets stuk.

Ideetje, lastig hè, die driftbuien? Dochter doet hier exact hetzelfde. Ze kan ergens niet bij/gooit het uit onvrede opzij en is dan boos dat ik het niet (opnieuw) voor haar ga pakken... Wat ik wel lastig vind is dat vriend op een gegeven moment zelf ook boos van wordt als Dochter in zo'n bui is, en dan wel eens zonder waarschuwing dingen afkapt of afpakt. Ik snap het heel goed, maar het helpt niet. Dochter wordt dan alleen maar bozer en verdrietig, en gaat heel hard schreeuwen.

Chantilly, ik hoor veel ouders over kinderen die bijna vier zijn dat ze ook weer even niet te genieten zijn innde laatste maanden voor de start van school. Combi van toe zijn aan iets nieuws en het soms ook (leuk) spannend vinden. Klinkt helpend om er nu al rekening mee te houden dat het de eerste weken na de start nog steeds moeilijk zal zijn.

Ruzie onderling: Blossom, jouw peuters schelen niet zo veel onderling toch? Waar maken ze ruzie over? Willen ze wat de ander heeft, botsen de karakters (ook), of gebeurd het vooral op specifieke momenten? Lukt het om ze apart van elkaar te laten spelen, of zoeken ze elkaar juist op?

haha Maisnon, ik ben ook orthopedagoog. Maar op de een of andere manier is het zelf doen toch een stuk moeilijker dan aan anderen vertellen hoe het moet 😆 

Onze peuter mag na haar middagslaap even een aflevering van iets op Netflix kijken. Ze wordt altijd erg chagrijnig wakker en moet dan echt even bijkomen. Verder mag ze soms even een liedje op een van onze telefoons kijken. Disney liedjes doen het bij haar erg goed. We zaten erover te denken om een tablet te kopen voor in de auto op vakantie, maar we hebben vandaag besloten dat die niet door gaat vanwege de regels rondom Corona 🙁 hopelijk vinden we nog een leuke last minute.

goed dat je begint over die digi-d due. Ik vergeet dat steeds, maar ga dat nu gelijk even doen. Vorige keer duurde die testuitslag ook heel lang… 

Haha wat een hoop orthopedagogen hier. Present  

Ik heb overigens how2talk so little kids will listen (ofzoiets). Anyway die écht toegespitst op peuters en kleuters. Heel helpend. Zal eens kijken of daar tips in staan voor rellende peuters. Op insta volg ik nog @biglittlefeelings. Heel Amerikaans maar wel een fijne om te volgen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is 'hold the boundary, ok the feeling.' 
Dus je mag boos zijn, maar je mag niet met spullen gooien of slaan. Dus ik pak dit speeltje af of ik hou je nu even vast zodat je me geen pijn kan doen. En dan in allerlei varianten.
Wat ook wel goed helpt als ze ruzie hebben om een speeltje is te zeggen 'jullie willen allebei met *** spelen.' en verder niks. 9/10 lost het probleem zich vanzelf op. Werkt natuurlijk niet bij een dreumes en peuter want dreumes is dan nog te klein om dat te begrijpen maar bij mijn kinderen werk dat veel beter dan politie agent te spelen en te zeggen  nu mag pietje met de pop en straks mag marietje oid. Gewoon constateren dat er een probleem is werkt dus vaak. Bij onze jongste werkt het dus ook heel goed om te zeggen, goh wat ben jij boos/verdrietig/geschrokken. Snikkend zegt ze dan vaak ja, komt even kroelen en tis weer goed. Toen oudste vaak boos was (ongeveer half jaar geleden) liet ik hem vaak op papier laten zien hoe boos die was. Hij wilde poos niet naar kdv. Kreeg ie papier en potlood en moest ie maar laten zien hoe stom kdv was of hoe boos hij was om zus of zo. Dat werkte super goed omdat ie dan even kon krassen en daarna haha valt eigenlijk wel mee. Dat komt overigens dus uit how2talk so little kids wil listen. 

Ik vond de periode vlak voor kleuters vierde verjaardag intens. Hij was met 3,5 echt klaar mentaal bij opvang. De uitdaging was er af. Op school ging het op eerste dag na meteen goed. Wel regelmatig driftbuien als koppie te vol zit.

Wat gaan jullie snel met de berichten! Ik heb 10 minuten voordat ik met peuter in ons bed ga liggen, dus even snel.

Hobbelster, het is juist leuk dat er steeds nieuwe aanwas komt in dit topic! Ik ben al een van de oudere schrijvers, maar ben hier ook ruim een jaar weggeweest omdat ik toen geen peuter meer had (nu weer wel). Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Hier kijken mijn kinderen Netflix, Sesamstraat of een DVD (vaak Disney). Op Youtube kijken we alleen 2x per dag het tandenpoetslied, verder niets. Ze spelen ook geen spelletjes op de telefoon, hoewel ik mijn telefoon met Netflix soms wel in de auto geef om te voorkomen dat ze in slaap vallen. Ik zie dan ook persoonlijk geen meerwaarde van een eigen telefoon of tablet, maar ik ben er niet tegen.

Over oudere kleuters: mijn oudste was echt een draak in de laatste maanden voor ze naar de basisschool ging. Dat hoort wel een beetje bij die leeftijd. Peuter heeft nu ook veel driftbuien maar was al nooit een makkelijke dus dat ben ik wel van haar gewend.

ik heb ook stukjes van how 2 talk 2 kids gelezen en dat tekenen kwam me al bekend voor blossom


Hier kijkt ze filmpje op tv (Netflix) tijdens nagels knippen. Ze vraagt ook regelmatig naar filmpjes van zichzelf, neefje of nichtje ed. op de telefoon. Verder doet ze op onze telefoon niet zo veel. Bij opa en oma zit ze ook wel eens op tablet filmpjes te kijken, vooral van Jokie en Jet.

Krullen-bol

Krullen-bol

06-08-2021 om 20:09 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 06-08-2021 om 18:57:

Ik vond de periode vlak voor kleuters vierde verjaardag intens. Hij was met 3,5 echt klaar mentaal bij opvang. De uitdaging was er af. Op school ging het op eerste dag na meteen goed. Wel regelmatig driftbuien als koppie te vol zit.

Denk dat dat hier ook aan de hand is. Merk namelijk dat als ik tijd vrij heb (dus als dreumes in bed is) en ik spelletjes met hem kan doen, of kleine opdrachtjes met letters en/of cijfers dat hem dat uitdaging geeft en goed doet. 

Hebben sinds kort ook zo'n prikblok en 1e "Ik leer knippen" pakketje. Mja soms heb ik m'n handen vol en moet hij zichzelf vermaken, soms lukt dat maar de laatste tijd minder...Hier sinds het voorjaar een eigen tablet. Ook omdat de afleiding vaak op onze telefoon was (nijntje spel, filmpjes, zappelin app) en dat was ik zat. Hij krijgt deze alleen tijdens het middag dutje van dreumes, omdat dat voor mij dan ook even een moment rust op de bank is. In de ochtend starten wij altijd op op ons bed en dan staat ook tv aan. Verder eigenlijk niet.


Vandaag ging het gelukkig beter hoor met het gedrag. Ook met naar bed gaan prima. Peuter wil sinds deze week z'n nachtlampje aan met in slaap vallen.

Jullie gaan snel! Als ik voor mezelf spreek vind ik het onzin dat je op iedereen moet reageren en vind het alleen maar leuk als er meer mensen meeschrijven. Welkom dus!

Hier redelijk wat drama maar nog wel te doen. Peuter is trouwens ontzettend van het knippen en plakken, op de knutselclub hier op de camping vermaakt hij zich ook met alle scharen dus die krijgt hij thuis ook.

Telefoon vind ik best bijzonder voor een peuter/kleuter maar iedereen zijn eigen keuze. Wij hebben nog geen spelletjes voor kleuter of peuter, ze mogen soms naar Netflix kijken maar dat is ook niet dagelijks, onze tv staat daarnaast nooit aan overdag. 

Peuter vindt spelletjes op de tablet heel leuk maar dat is iets wat voorbehouden is voor op vakantie /lange auto ritten. Tv kijken ze hier doordeweeks 's ochtends als ik ga douchen en aankleden (vriend is altijd vroeg weg en zo heb ik toch even de tijd om me klaar te maken ipv er extra vroeg voor op te hoeven). Soms als ze thuiskomen van kdv even een aflevering van het een of ander. Omdat ze dan ook gevloerd zijn en wij vaak ook na een dag werken. Op vrije dagen wisselt het. Als het regent meer dan als we veel naar buiten gaan. Voorheen was 't vaste prik als ik ging koken maar tegenwoordig grote keuken dus kunnen ze er allebei bij om te helpen. Of ze gaan spelen. Op mijn vrije dag kijken ze eigenlijk altijd tv na het ontbijt, zodat ik dan rustig m'n koffie kan drinken en krantje kan lezen. 

wij hebben zelf veel gehad aan seminars over "Temperentvolle kinderen" zeker kleuter past daar helemaal tussen. Peuter heeft wel dagelijks meltdowns, kan heel boos worden als hij iets niet mag e.d. maar is over het algemeen toch best een relaxt jochie.

Veel plezier op vakantie! Wij hebben ook best wat speelgoed mee maar niet zoveel en niks nieuws gekocht. Zakje met knutselspul, beiden een kleine rugzak met wat zooi, een bakje met Duplo en twee gieters en twee scheppen voor het zwemmen/zandbak. In mij ervaring is dat meer dan voldoende voor twee weken. Spelen doen ze vooral met ons, we gaan op pad en naar de speeltuin.

Onze peuter is echt een muggenmagneet. Hij zit helemaal onder. Jullie kinderen last van de muggen?

Due-scimmie schreef op 06-08-2021 om 21:50:

Onze peuter is echt een muggenmagneet. Hij zit helemaal onder. Jullie kinderen last van de muggen?

Ja helaas wel. Oudste is nog behoorlijk allergisch ook. Ze hebben klamboes. Van die anti muggen zonder deet helpt ook. Zou ik meenemen op vakantie! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.