Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Krullen-bol

Krullen-bol

05-08-2021 om 20:06 Topicstarter

Maisnon3 schreef op 05-08-2021 om 19:53:

[..]

I feel you... Hier ook helaas. Peuter had al een lastige fase de laatste tijd met ontzettend slecht luisteren, maar de laatste twee dagen is het echt uitzonderlijk prut. Alles is Één Groot Drama... Om letterlijk alles moet gehuild, geschreeuwd of gepiept worden, liefst nog met wegrennen, schoppen, trappelen of wegsmijten van spullen. Alles is rede voor onvrede, dat gaat van eten dat niet plat genoeg op haar bord ligt tot een krijsbui omdat ik niet goed in kleermakerszit zit en er dus een 'gat' in mijn schoot zit... Om moedeloos van te worden, hoop dat deze fase snel weer over is.

Gelukkig hebben we wel de liefste baby ooit, die compenseert veel

Maisnon we gaan bijna altijd gelijk op he met die terror peuters van ons pfffff En oh hier ook de meest tevreden lieve alles goed vinden dreumes, dus dat weegt mooi af dan he haha

Ik trek echt een grens bij een ander pijn doen (of dat nou broertje,mij, of op kdv gebeurt) consequentie daarvan is dat hij iets niet mag wat hij leuk vind bijvoorbeeld op de tablet, naar de grote speeltuin die hij fantastisch vind of een snoepje. Kun je niet luisteren, doe je andere pijn, dan ook geen leuke dingen. Dan ga je je maar lekker vervelen...(uiteindelijk gaat hij dan toch wel ergens mee spelen) en ik hoop echt dat het kwartje gaat vallen als ik consequent blijf. Bij een driftbui moet hij naar zn kamer. Ga daar maar razen...

Als het zo door blijft gaan dan ga ik een beloningspot aanschaffen denk ik. Heb hele mooie gezien en zoon is wel gevoelig daarvoor. Maar het gaat hier zo op en af met zijn gedrag.

En ook op kdv dus Blossom helaas geen tips. Niet leuk telkens terug te horen dat het weer een lastige ochtend was met m....

Zal ik het maar gooien op dat we wellicht toe zijn aan vakantie...

Krullen-bol

Krullen-bol

05-08-2021 om 20:07 Topicstarter

Oh en Maisnon dat gooien met spullen is hier ook echt verschrikkelijk...!

Aaah sterkte allemaal met die driftbuien!

Hier durf ik peuter en baby ook nauwelijks 5 seconde alleen te laten. Zus kan zo lief zijn maar wil af en toe wel iets te hard en te veel doen. Laatst gaf peuter baby een kusje en moest baby huilen. Dus ik vraag wat ze deed. Zegt ze dat ze in z'n wang beet. Aaah, dat verklaart waarom baby de kusjes soms niet zo leuk vindt... Later die dag gaf ze ook weer toe ik beet op z'n lip.

Over spullen meenemen op vakantie. Afgelopen keer hadden we wel wat bij maar heeft ze nauwelijks mee gespeeld, behalve dan met haar loopfiets. Ze heeft wat gespeeld met dingen die daar waren die niet per se geschikt waren voor haar (bv. puzzel van 100 stukjes). Verder zijn we vooral op pad geweest. We zaten in een dorpje aan zee, dus naar zee, gewoon rond lopen in het dorpje, speeltuintje in de straat, ed. En dagjes op pad. Peuter wordt al blij van even naar de Kruidvat gaan om billendoekjes te halen :p Man en ik zijn ook niet zo van rustig stil zitten op vakantie. Al hebben we dat toch nog wel wat gedaan omdat dochter nog middagdutje doet. En wij hadden wel super lekker weer, dus dat scheelt ook en dan ga je makkelijker naar buiten.

Thuis hadden we elke dag wel iets gepland, bv. vrienden die op bezoek kwamen, dagje dierentuin, naar de bibliotheek gaan.

Kennen jullie how2talk2kids? Misschien dat je daar iets aan hebt. Ik vind het verhelderd, evenals paar andere account die ik volg op instagram. 

Ik laat ze als ze ruziën even gaan. Pas als ze elkaar pijn doen grijp ik in maar vaak lost het zichzelf op. Ben ook bezig met cursus liefdevol grenzen stellen (al moet ik bekennen dat ik die al paar weken heb laten liggen) 

maisnon en Krullenbol, ook veel herkenning hier. Peuter zit echt niet in een leuke fase. Alles is jammeren, huilen, eisen, gooien met spullen. Dan gooit ze bijvoorbeeld haar speelgoed een eind weg en gaat vervolgens liggen gillen dat ze er niet bij kan en dat ik het moet pakken 🙈 ik blijf heel consequent en doe dat dus niet maar dan schreeuwt ze gewoon een kwartier… en dat de hele dag door. Daarnaast zegt ze nu steeds dat ze een klein meisje is en dat ik haar moet dragen, wil constant bij mij zitten. Maar als ik dat wat voor haar doe, gillen want ze is groot en wil het zelf doen 😆  Fijn om herkenning te lezen, maar ook sterkte voor jullie. Gelukkig is ze nog wel lief voor haar zusje en doet ze die geen pijn.

wij hebben gelukkig ook een heel relaxte baby, maar voel me af en toe bijna schuldig naar haar toe omdat ik momenteel zoveel met peuter bezig ben. 

Gelukkig hier iets minder drama (ik juich nog maar niet, want het kan altijd nog komen). Iedereen waar het wel veel drama is dikke knuffel en sterkte. Gisteren zat ze er wel even helemaal doorheen. Ik kwam thuis na het werk en had boodschappen gedaan. Ze was heel blij om mij te zien zoals altijd en begon gezellig mee te helpen met de boodschappen opruimen. Tot ze een pak koekjes tegen kwam en ze er eentje wilden. Ik ging meteen koken, dus het antwoord was nee. Ze was helemaal over haar toeren en rende naar papa om bij hem op schoot te kruipen. Toen ze weer rustig was wilde ze mij wel weer helpen met de couscous salade. Ze mag dan ook een snijplank en een plastic mes. Tijdens het snijden had ze al een kwart komkommer op 

Ze is alleen gisteren wel van een stoel af gevallen. Ik stond er naast met haar pyjama in mijn had. Ze duikelde zo met haar hoofd eerst naar beneden. Gelukkig niet heel hoog, maar wel enorm geschrokken. Man kwam direct naar boven rennen en was eerst ook nog boos op mij. Vannacht werd ze wel wakker en zei ze ook dat ze hoofdpijn had, omdat ze was gevallen. Ik heb het gevoel dat ze vooral de woorden van papa aan het herhalen was. We hadden alleen maar baby paracetamol (laagste dosis die je kan krijgen) in huis, maar we hebben haar er toch maar een gegeven. Ik was nog even bang dat een zetpil drama zou opleveren, maar het hielp dat papa lekker naast haar lag. Daarna heeft ze verder tussen ons in gelegen. Morgen maar even andere paracetamol in huis halen die bij haar leeftijd passen. We hebben het niet vaak nodig, maar eigenlijk toch wel handig om het gewoon in huis te hebben.

Hier hebben we vooral last van opstandigheid bij onze bijna kleuter. Alles wat we zeggen wordt in twijfel getrokken, waarom zijn wij de baas, zij wil ook de baas zijn. Zelf regels bedenken, dus ik zeg nog 1 keer van de glijbaan, zij heeft 2x in haar hoofd en groot drama als ze dan na die ene keer uit het zwembad moet. Haar neefje van 5 heeft hetzelfde gedrag en ik heb het idee dat ze het daar een beetje van heeft afgekeken. 
Ik hou maar vast rekening met wat drama de eerste weken van de basisschool, daar zal ze nog wel meer gedrag oppikken en ze zal vast doodop zijn van zich sociaal wenselijk gedragen 5 dagen in de week  

Fijn om mee te kunnen lezen als oma van peuter van 2 jaar en 10 maanden. Hij is elke week bij ons, donderdagmiddag tot en met vrijdagavond of zaterdagochtend. Gisteren middagslaapje, wat hij nog hard nodig heeft. Was eerder wakker en op ontdekkingstocht in onze slaapkamer gegaan (hij slaapt bij ons, slechts 1 slaapkamer). Pfff, wat was oma boos. 's Avonds zei hij nog: 'ik mag niet in kast van oma komen, want dan oma boos'. Vanmorgen lekker gespeeld in de overdekte speeltuin die gelukkig recht tegenover ons huis is (en we een abonnement hebben), dus nu goed moe ... tot nu toe stil

Ook van mij sterkte voor degenen bij wie drama hoogtij viert  ik voel met jullie mee! Hier lijkt de ergste drama piek even voorbij weer, maar wie weet voor hoe lang (of kort). 
Vanochtend en ook gisteren druk geweest met inpakken en inmiddels onderweg. Peuter heeft zich vanmorgen best goed zelf weten te vermaken. Wat is dat fijn de momenten dat dat lukt! Zit nu met duimpje in de auto dus zal niet lang duren voordat ze in slaap valt, we hebben haar expres niet op bed gelegd vanmiddag. De halve auto vol speelgoed dus moet goedkomen deze week! 
Even nog iets anders. Ik word misschien verguisd hoor en mijn man moest ook even slikken toen hij het hoorde. Maar ik heb dus sinds gisteren een nieuwe telefoon en heb nu mijn oude iPhone klaargemaakt met een kind account voor kind. Met daarop alleen wat spelletjes, YouTube kids, camera foto’s en FaceTime. En dan een paar contacten (wij en grootouders). 
je kunt ook schermtijd instellen en limieten instellen per app. Ze heeft ook een eigen e-mailadres sinds afgelopen week. Ook onder mijn toezicht uiteraard. 
onze peuter is dus 3,5 nu. van de week gaan we een nieuw hoesje kopen die ze zelf mag uitzoeken (dat wordt een roze zei ze al, uiteraard ) en dan is ie ‘officieel’ voor haar. En mag ze niet meer op mijn en haar vaders telefoon. Ze kan zelf niks downloaden etc want overal is toestemming van mij voor nodig, die toestemming kan ik verlenen via mijn eigen iPhone. nu ben ik altijd een beetje ‘de man’ in huis als het gaat om gadgets en technologie, mijn man heeft daar niks mee en ik vind het juist wel leuk. 

Ik ben dus benieuwd of jullie peuters ook al op de iPhone / tablet mogen? Of er zelfs al 1 ‘zelf’ hebben? En vanaf welke leeftijd? Liggen jullie met jullie partners op 1 lijn over dit onderwerp? 

Due-scimmie schreef op 05-08-2021 om 22:10:

Kennen jullie how2talk2kids? Misschien dat je daar iets aan hebt. Ik vind het verhelderd, evenals paar andere account die ik volg op instagram.

Ik laat ze als ze ruziën even gaan. Pas als ze elkaar pijn doen grijp ik in maar vaak lost het zichzelf op. Ben ook bezig met cursus liefdevol grenzen stellen (al moet ik bekennen dat ik die al paar weken heb laten liggen)

Heb ik al vaker over gelezen maar nog niet zelf gelezen. Misschien toch eens proberen. 

Over ruzie onderling heb ik helaas geen tips, onze peuter maakt weleens ruzie met mij maar dat is altijd heel kort  

Op het kdv kunnen ze weleens klieren, geen idee hoe de juffen dat daar oplossen. Is natuurlijk ook anders dan thuis en met siblings. 

Due-scimmie schreef op 05-08-2021 om 22:10:

Kennen jullie how2talk2kids? Misschien dat je daar iets aan hebt. Ik vind het verhelderd, evenals paar andere account die ik volg op instagram.

Ik laat ze als ze ruziën even gaan. Pas als ze elkaar pijn doen grijp ik in maar vaak lost het zichzelf op. Ben ook bezig met cursus liefdevol grenzen stellen (al moet ik bekennen dat ik die al paar weken heb laten liggen)

Ja, ken ik en is een mooie methode. In principe weet ik ook wel hoe het moet (ben verdorie orthopedagoog  ), maar het is met je eigen kind natuurlijk heel veel lastiger dan met die van een ander   

Hobbelster schreef op 06-08-2021 om 15:07:


Ik ben dus benieuwd of jullie peuters ook al op de iPhone / tablet mogen? Of er zelfs al 1 ‘zelf’ hebben? En vanaf welke leeftijd? Liggen jullie met jullie partners op 1 lijn over dit onderwerp?

Fijne vakantie!

Eigen telefoon: nee, nog nooit over gedacht. Mijn eerste reactie zou ook die van jouw man zijn. Aan de andere kant, ik ken best veel kinderen met een kindertablet, en dat is redelijk vergelijkbaar denk ik. Dochter doet hier soms een spelletje op de tablet (nijntje of woezel en pip). Eerder wilde ze dat heel veel doen, nu taalt ze er eigenlijk niet naar. Verder mag ze verspreid over de dag ongeveer ruim een uur netflix kijken (op opvangdagen is het iets minder), dat zou van haar veel vaker en langer mogen. Dit vind ik eigenlijk al veel, maar is een beetje zo gegroeid met vaste momenten bij opstaan, na middagslaapje en tijdens koken. YouTube gebruiken we alleen als netflix niet werkt, en soms voor wat liedjesfilmpjes. De liedjes/filmpjes van bounce patrol zijn echt een aanrader trouwens (wel engels). Dochter heeft geen idee wat er verder kan met een tablet of telefoon, en krijgt ook nooit die van ons. En voorlopig ga ik haar ook niet wijzer maken 

Maisnon3 schreef op 06-08-2021 om 15:36:

[..]

Ja, ken ik en is een mooie methode. In principe weet ik ook wel hoe het moet (ben verdorie orthopedagoog ), maar het is met je eigen kind natuurlijk heel veel lastiger dan met die van een ander

Ja die drukken toch net wat harder op je knoppen he 😄

Wij hebben twee tablets die vooral door de jongens worden gebruikt. Sommige dagen meer dan anderen, maar geen vast schermtijd. Televisie staat hier vaak op achtergrond aan.

 Eigen e-mailadres trouwens nog niet want zie daar nog geen noodzaak in. Digid hebben ze trouwens wel met oog op uitslagen eventuele coronatest.

Due-scimmie schreef op 06-08-2021 om 15:46:

[..]

Ja die drukken toch net wat harder op je knoppen he 😄

Klein beetje maar... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.