Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Herkenbaar Navyblue. Gisteren had dochter ook in de middag geslapen en man had haar ook maar kort laten liggen. Maar in slaap vallen was toch een probleem. Een kwartiertje slapen in de auto is al genoeg voor problemen in de avond. Je zou inderdaad zeggen dat het niet zo veel invloed zou moeten hebben in theorie, maar de praktijk is helaas weerbarstiger.

Man is uiteindelijk met haar naar bed gegaan. Ze toen heeft slaap kindje slaap voor hem gezongen. Papa mocht niet mee zingen. We mogen wel vaker niet mee dansen of zingen. 

Ze deed moeilijk over haar pyjama aan trekken gisteren. Ze wilde het broekje niet aan. Ik snapte niet waarom. Dus maar zonder broek naar beneden voor een verhaaltje. Bleek dat ze in de ochtend een beetje door gelekt was en de broek dus vies was. Maar man had hem niet direct in de wasmand gegooid omdat ze beneden waren en mij dus niks vertelt.  Ze had dus helemaal gelijk. 

Bij onze oudste peuter wordt die invloed van een slaapje in de auto op het inslapen 's avonds wel steeds minder merk ik. 
Overigens als ik zelf overdag slaap heb ik in de avond wel veel meer moeite om te slapen. Ik doe dat dus ook liever niet. Tenzij ik ziek ben oid. 

Gisteren was peuter 10min in slaap gevallen in de auto, dat betekende dat hij uiteindelijk om 21.30uur ging slapen avonds ipv 19.30uur. Overdag mag er bij ons dus ook écht niet geslapen worden maar ja, zieke kleuter in de auto en toen was peuter ook ineens in slaap gevallen...

Oh ik ben blij te lezen dat ook bij jullie een probleem is met 's avonds inslapen als er overdag te lang (of überhaupt   ) geslapen wordt! Ik herken het trouwens dat ik er zelf ook last van heb als ik overdag ga slapen, doe dat dus ook bij voorkeur niet.

Ik kom nog maar een poging doen mee te schrijven maar het gaat hier best snel en dan vind ik het lastig om alles te onthouden en op iedereen te reageren! En het scheelt dat jullie al een vrij 'vast' groepje hebben hier dus dan voel ik me soms toch ook wel een klein beetje een inbreker merk ik.... Nouja toch ook fijn om te lezen over peuterperikelen dus ik doe zoals gezegd nog een poging

Blossom_01 schreef op 05-08-2021 om 08:39:

@due dat is inderdaad die baan. Was nog op viva idd. Ik vind het reuze spannend. Maar komt vast goed. Nog 2 weken bij m'n huidige werk dan 1 week vakantie met elkaar en eerste week van het schooljaar ben ik ook nog vrij. 6 september start ik.

Fiona, jij zit in hetzelfde schuitje dus. Spannend ook, veel geluk en succes gewenst met je nieuwe baan!
Qua uitje, misschien een klimbos of leuke natuur speeltuin? Of sprookjeswonderland? Lineaushof? Of zijn dat weer te grote uitjes? Museum ook leuk, Nemo misschien?

Jongste peuter was vannacht weer bang. Geen idee waarom. Heb haar weer in bed genomen. Ik moet gewoon slapen dus dan maar zo. Gaat vast wel weer over? Ooit?

Wat leuk  (en idd superspannend) een nieuwe baan! Alvast veel succes en plezier, maar eerst nog ff lekker vakantie. En tuurlijk gaat dit over, ooit, het is alleen onbekend hoelang dat nog gaat duren Zielig dat bang zijn, dat is hier nu ook aan de gang! Dan ziet ze de schaduw van de boom in de tuin aan de binnenkant van haar gordijn (zon staat er 's avonds op) en ik denk dat het op de opvang ook geregeld over monsters gaat want die zitten ineens overal. Ik was ook een (groot, roze en pluizig, dat wel) monster volgens haar vanmorgen.... Dikke knuffel maar en stiekem ook genieten dat ze nog zo klein zijn en bescherming zoeken bij mama toch? 

Qua uitjes heb je aan mij niet veel, verder dan de dierentuin in onze regio (die ene die Due-Scimmie noemt, we hebben daar een abbo) kom ik niet, zeker nu niet met mijn long covid klachten. Ben al blij dat ik er laatst voor het eerst dit jaar anderhalf uur naartoe ben geweest met man en kind. Ons kind is ook niet de meest handige van het stel als het gaat om klauteren enzo, de wat meer rustige uitjes zijn geschikter voor haar. Wie weet komt het nog, ze was erg laat met lopen en is al nooit een hele wilde geweest, ieder z'n eigen voorkeuren denk ik en dat geldt zeker ook voor kinderen! 

@Envelop,
leuk dat Beekse Bergen goed beviel! Zitten jullie daar in de buurt op een park ofzo? Dat je van de week nog eens wilt. Lijkt mij ook een leuk uitje voor ergens in de komende jaren. Ben er al lang niet meer geweest, vroeger wel als kind maar is natuurlijk flink veranderd sindsdien.

@Fiona, ook van mij veel succes met je nieuwe baan!

Hobbelster, tuurlijk kan je gewoon meeschrijven! Dat sommigen hier al een paar jaar met elkaar schrijven betekent absoluut niet dat anderen niet mee kunnen doen. Het is juist zo fijn als je in moeilijke (en leuke) tijden herkenning bij elkaar kan vinden.
Dat het soms snel gaat herken ik. Ook geen probleem als je niet op iedereen reageert en soms minder actief bent hoor! Voel je vooral vrij om mee te schrijven als je dat leuk vindt.

Dan wonen we vermoedelijk in dezelfde regio Hobbelster  . Wij hadden een abonnement maar heb geen auto meer en met de fiets net te ver

Je bent hartstikke welkom om mee te schrijven hobbelster. Met sommige schrijf ik al samen sinds onze oudste zoon een baby was maar ik lees ieders peuterperikelen graag 

Nou precies wat Maisnon en due zeggen hoor. Je bent welkom. Ik reageer ook lang niet altijd op iedereen. Helemaal prima toch. Je moet niks hier! 

Superlief, Maisnon, Due en Blossom Ja dat zou kunnen dat we bij elkaar in de buurt wonen Due! Ik pb je wel even waar ik woon

Hoe komen jullie op vakantie de dagen door met peuter?
Wij gaan komende week een weekje weg, naar (volgens mij schreef ik het al eerder) een huisje in de middle of nowhere zo'n beetje, iig niet op een camping of park. Dat zal voor 't laatst zijn want kind wil natuurlijk steeds liever ook andere kinderen om zich heen en wat reuring. Ik heb een aantal nieuwe (leg)puzzels gekocht, een leuk spel wat we zowel binnen als buiten met z'n 2 of 3-en kunnen doen, een tas vol (gekregen) lego mee (heeft op zolder staan wachten tot het juiste moment) En ik neem de poppenkast mee met handpoppen, wat verkleedkleren, waterverf spul, knutsel / kleur spul... Halve auto straks vol speelgoed haha Ik hoop dat ze zich ermee kan vermaken voor (minimaal) een uurtje (of 2 of 3) per dag, zodat haar vader en ik ook nog een beetje kunnen uitrusten. We zullen zien of dat haalbaar is. En verder gaan we natuurlijk ook regelmatig erop uit, we nemen de fietsen mee maar ze moet wel achterop dan, maar we gaan alle speeltuinen in de omgeving verkennen Verder wil ik haar zoveel mogelijk laten 'helpen' met koken, opruimen, tafel dekken etc zodat ze hopelijk op de relaxmomenten niet continu over me heen en aan me hangt. Het is nogal een mama-plak-kind, soms heel gezellig maar mama heeft ook vakantie en wil een boek kunnen lezen dan. 

Hier schreef ik op viva niet mee op het peutertopic, helemaal in het begin wel gedaan, maar toen voelde ik me er niet zo thuis. Nu met 2 peuters mag ik van mezelf wel meeschrijven op dit topic  


Het scheelt dat we dit jaar van de 3 weken vakantie, bijna 2 weken in het buitenland op een camping zitten. De dagen vliegen hier echt voorbij, zeker omdat de jongste ook een middagdut doet. We besteden dan meer aandacht aan oudste en ze heeft haar klei, tekenspullen en tablet bij zich. Verder een Playmobil huis en wat Haba spelletjes.
Ze gaan vaak met een van ons een boodschap doen en kijken de ogen uit in de supermarche’s hier. We doen best veel cultuursnuifdingetjes en de flamingo’s hier zijn wat dat betreft echt fantastisch voor beiden. 

Thuis fietsen we met redelijk weer vaak een grote ronde, gaan naar de kinderboerderij waar we een abonnement voor hebben of gaan naar een (indoor) speeltuin, waar de entree minimaal is. En de tuin is een walhalla voor onze dochters. 
Maar heel eerlijk, 3 weken thuis vorig jaar met een bijna 3 jaar oude peuter en een dreumes vond ik vooral heel erg aanpoten en van vakantie/uitrusten was al helemaal geen sprake. Dat is nu wel echt beter. We zitten nu op een behoorlijk grote camping, met alles erop en eraan en ik erger me kapot aan de hangjeugd die precies achter onze caravan verzameld iedere avond.. tot 00.00 harde muziek en gegil. Volgend jaar zoeken we een camping gericht op kleine kinderen en minder massaal.

Ik heb nog geen vakantie dus kids gaan nog gewoon naar bso/kdv. We gaan op vrije dagen in ochtend vaak naar grote speeltuin. Lekker twee uur uitrazen en in de middag veel thuis in de tuin op trampoline, of klein speeltuintje, boodschappen etc. Eerste week van onze vakantie gaan we dagje naar Toverland waarschijnlijk en rommelen aan rondom huis, bezoekjes aan opa en oma etc.. Oudste van man is er dan ook. Tweede week gaan we weekje naar België.

Wij hadden 3 weken vakantie waarvan 1,5 week klussen en kids kdv/logeren en andere tijd als gezin op camping in NL. Bewust voor een kinder camping gekozen die zowel binnen als buiten activiteiten heeft en buiten zomervakantie animatie gericht op nog niet schoolgaande Kids. We hadden een super vakantie, ondanks het typische Hollandse weer. Oudste was druk met z'n nieuwe verworven bff (ons buurmeisje) en jongste hobbrlde er wat achteraan of deed haar eigen ding
Ik heb vijf (!!!!) boeken gelezen. Qua speelgoed hadden wij de fietsjes mee, kleurboek met stiften en stickers, Playmobil (staat altijd in de caravan is dus alleen voor daar), boekjes, Knuffels en zand speelgoed (staat ook altijd in de caravan, thuis hebben we ander spul). Zonder al die aangeboden activiteiten was het wel meer aanpoten geweest. Al ga je nu natuurlijk ook mee naar de animatie of het zwembad. Maar de uren bij de caravan waren gewoon relaxt. 

Oh Blossom, dat klinkt als een heerlijke vakantie! Wil je de plek delen? Ik zoek nog wat leuks voor volgend voorjaar. Als je dat liever niet doet, geen probleem hoor. 

Wij zijn tot nu toe qua vakantie met name op vakantieparken geweest, juist omdat daar 'bijzondere' dingen te doen zijn voor dochter zoals zwemmen, speeltuin en kinderboerderij allemaal bij de hand. Verder altijd knutselspul, spelletje, iets nieuws te spelen en veel boekjes mee, net als bal en zandspeelgoed. We maken altijd (afhankelijk van de slaapjes kleinere of grotere) uitstapjes, gaan fietsen, soms een boottochtje en de dierentuin wordt onderhand een vakantietraditie.
Dochter kan echt ontzettend slecht alleen spelen helaas, dus tijd voor onszelf op vakantie is wel echt een moeizaam iets. 

Krullen-bol

Krullen-bol

05-08-2021 om 19:15 Topicstarter

pppffff het is een verschrikkelijke dag met peuter. 
Hij heeft 2 dagen koorts gehad en mocht daarom vandaag niet naar kdv.... koorts was vanmorgen weg en tot nog toe niet meer terug gekomen.
Maar echt, het lijkt wel of hij alle remmen even los gooit na ziek zijn. Hij doet mij pijn uit het niks, ook z'n broertje moet het ontgelden en hij denkt maar dat hij de dienst uitmaakt hier en dat zijn wil wet is...
Ik ben echt op. Hij heeft 3 driftbuien gehad en die duren dan ook echt meer dan een half uur...
Gelukkig mag hij morgen wel naar kdv...
Ik ben en blijf consequent, helaas man een stuk minder en daardoor loopt het hier ook even voor geen meter.

We hadden gister ondanks ziek zijn van peuter wel een heel erg leuk en rustig feestje voor onze nu dreumes Geen baby meer in huis!

Wat vakantie betreft, ik neem ook vaak wat speelgoed en puzzels mee die niet voor het grijpen staan, dus op vakantie weer nieuw zijn. Iets om te kleuren ook wel. Maar eigenlijk gaat er niet super veel mee omdat we toch veel buiten zijn, zwemmen o.i.d. 
Meestal gaan we naar een park met huisjes.

Vervelend krul maar herken 't wel. Onze kids vliegen elkaar voornamelijk de hele tijd in de haren. Wat doe je daar nou mee? Krijg 't ook terug van het kdv. Iemand nog tips? 

Krullen-bol schreef op 05-08-2021 om 19:15:

pppffff het is een verschrikkelijke dag met peuter.
Hij heeft 2 dagen koorts gehad en mocht daarom vandaag niet naar kdv.... koorts was vanmorgen weg en tot nog toe niet meer terug gekomen.
Maar echt, het lijkt wel of hij alle remmen even los gooit na ziek zijn. Hij doet mij pijn uit het niks, ook z'n broertje moet het ontgelden en hij denkt maar dat hij de dienst uitmaakt hier en dat zijn wil wet is...
Ik ben echt op. Hij heeft 3 driftbuien gehad en die duren dan ook echt meer dan een half uur...
Gelukkig mag hij morgen wel naar kdv...
Ik ben en blijf consequent, helaas man een stuk minder en daardoor loopt het hier ook even voor geen meter.

We hadden gister ondanks ziek zijn van peuter wel een heel erg leuk en rustig feestje voor onze nu dreumes Geen baby meer in huis!

Wat vakantie betreft, ik neem ook vaak wat speelgoed en puzzels mee die niet voor het grijpen staan, dus op vakantie weer nieuw zijn. Iets om te kleuren ook wel. Maar eigenlijk gaat er niet super veel mee omdat we toch veel buiten zijn, zwemmen o.i.d.
Meestal gaan we naar een park met huisjes.

I feel you... Hier ook helaas. Peuter had al een lastige fase de laatste tijd met ontzettend slecht luisteren, maar de laatste twee dagen is het echt uitzonderlijk prut. Alles is Één Groot Drama... Om letterlijk alles moet gehuild, geschreeuwd of gepiept worden, liefst nog met wegrennen, schoppen, trappelen of wegsmijten van spullen. Alles is rede voor onvrede, dat gaat van eten dat niet plat genoeg op haar bord ligt tot een krijsbui omdat ik niet goed in kleermakerszit zit en er dus een 'gat' in mijn schoot zit... Om moedeloos van te worden, hoop dat deze fase snel weer over is. 

Gelukkig hebben we wel de liefste baby ooit, die compenseert veel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.