Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Papa weinig thuis


Ik kan een aantal mensen die sporten in teamverband, maar dat tijdens de periode van kleine kinderen op en laag pitje zetten. Niet alles wat kan, moet. Hij kan een stap terugdoen bij het sporten, of een team lager gaan met misschien minder trainingen. 

En nu is het een mooi moment om over te hebben, aangezien het straks in augustus/september weer begint. 
Je zal zelf heel duidelijk moeten zijn, en dingen niet vragen, maar als feit stellen. Maandagavond ben ik weg vanaf 19.00. 22.00 ben ik er weer. 

Ik zou er in jouw situatie op staan dat het weer gelijker wordt. Je bent beiden ouder van jullie kind, je hebt beiden evenveel rechten (op bijv tijd voor jezelf) en plichten (ouder zijn voor jullie kind). Hij heeft sinds een paar maanden geen ouderschapsverlof meer, jij voelt je er sinds een paar maanden helemaal alleen voor staan en gaat daaraan onderdoor. Het lijkt me duidelijk dus wat er moet gebeuren. Jij plooit jouw leven nu volledig om zijn baan + hobby’s + pleziertjes heen, dat is volstrekt ongelijkwaardig en sloopt je en moet dus anders.

Dit zou ik tegen hem zeggen en erop staan dat:
- Hij weer ouderschapsverlof opneemt en doordeweekse dag voor zijn kind zorgt. Kan hij dat echt echt echt niet combineren met zijn baan dan is de oplossing een andere baan zoeken waarbij hij wel zijn verantwoordelijkheid als vader gewoon kan nemen. Dat kan hij niet afschuiven op jou (en zijn kind die nauwelijks een vader ziet).
- De teamsport opzeggen. Nu is het moment, voor na de zomer de competities weer van start gaan. Je kunt bij een teamsport inderdaad niet dan wel en dan niet komen en dit erbij gaat gewoon niet behalve als het ten koste van jou gaat. Dus dan niet. Dan gaat hij maar een andere sport of hobby doen. Als je een kind hebt gekregen kan niet alles meer wat je vroeger deed, dat zul jij ook ervaren en hoeft niet allemaal op jouw bordje te komen.
- Huishoudelijke taken eerlijker verdelen: welke deelgebieden (bijv was, afwas, tuin, stofzuigen, badkamer) neemt hij op zich en welke jij?
- Welke dingen wil jij graag voor jezelf doen en dat inplannen in een gezamenlijk schema. Jouw dingen hoeven niet minder vast te staan dan zijn dingen. Jullie agenda‘s moeten goed in elkaar passen, niet eerst de zijne die vast staat en jij mag nog ergens de kruimels hebben.

Milja2024 schreef op 07-06-2024 om 20:49:

Voordat onze dochter er was sportte ik ongeveer 3x per week al jaren. Ook toen was het volledige huishouden op mij aangewezen. Hij heeft een baan waarbij hij de uren moet maken. Het is daarom erg lastig plannen en kijken meer van dag tot dag. Na de geboorte heeft hij ouderschapsverlof opgenomen en werkte hij 1 dag minder. Dit is sinds een aantal maanden niet meer. Hij werkt dus weer fulltime. We hebben van te voren niet echt afgesproken hoe het we het gingen doen, alleen als het echt teveel zou worden hij zijn hobby moest gaan verminderen. Ik vindt dit alleen erg moeilijk om aan te geven omdat dit in teamverband is. Je kunt dat niet zomaar zeggen, ik kom wanneer het mij lukt. Misschien moet ik harder zijn…

Je schrijft hij heeft een baan waarbij hij de uren moet maken. Maar blijkbaar kon hij met ouderschapsverlof wel een dag minder werken. Dus dan lijkt minder uren per week werken theoretisch wel mogelijk. Überhaupt in loondienst een baan van gemiddeld 60 uur per week mag niet. Maximaal 42 uur gemiddeld over 16 weken (rollend gemiddelde). Dus een keer een uitschieter mag maar moet wel gecompenseerd worden in de daaropvolgende weken. Of reken je de reistijd in de uren mee?

Hoe dan ook als jullie het financieel niet nodig hebben om zoveel uren te werken, dan is dat misschien ook wel een gebied om op te minderen. Zodat er ruimte ontstaat om beide hobbies en tijd voor elkaar te hebben.

Jillz schreef op 07-06-2024 om 22:00:

[..]

Je schrijft hij heeft een baan waarbij hij de uren moet maken. Maar blijkbaar kon hij met ouderschapsverlof wel een dag minder werken. Dus dan lijkt minder uren per week werken theoretisch wel mogelijk. Überhaupt in loondienst een baan van gemiddeld 60 uur per week mag niet. Maximaal 42 uur gemiddeld over 16 weken (rollend gemiddelde). Dus een keer een uitschieter mag maar moet wel gecompenseerd worden in de daaropvolgende weken. Of reken je de reistijd in de uren mee?

Hoe dan ook als jullie het financieel niet nodig hebben om zoveel uren te werken, dan is dat misschien ook wel een gebied om op te minderen. Zodat er ruimte ontstaat om beide hobbies en tijd voor elkaar te hebben.

Hier ook een partner in loondienst die in zijn functie die uren moet maken, hoor. Het gemiddelde is 55-60 uur per week. 40 uur doet hij in 3 dagen. En ja, hij zou best 1 dag minder kunnen werken, maar zijn werkdag is standaard 12-15 uur.

MelaS schreef op 07-06-2024 om 23:08:

[..]

Hier ook een partner in loondienst die in zijn functie die uren moet maken, hoor. Het gemiddelde is 55-60 uur per week. 40 uur doet hij in 3 dagen. En ja, hij zou best 1 dag minder kunnen werken, maar zijn werkdag is standaard 12-15 uur.

Tja.. als werkgever controle krijgt van de Arbeidsinspectie gaat het mis. Ik werk ook in een tak waar regelmatig dagen van 12-14 uur gemaakt worden, dus ik begrijp best dat het bij sommige banen niet anders kan. Maar vanwege strenge controle zijn wij inmiddels over naar 7 dagen werken en dan 7 dagen vrij. Arbeidsinspectie heeft ook niet voor niks deze regels omdat mensen uiteindelijk in de problemen komen als ze structureel zoveel werken.

Jillz schreef op 07-06-2024 om 23:14:

[..]

Tja.. als werkgever controle krijgt van de Arbeidsinspectie gaat het mis. Ik werk ook in een tak waar regelmatig dagen van 12-14 uur gemaakt worden, dus ik begrijp best dat het bij sommige banen niet anders kan. Maar vanwege strenge controle zijn wij inmiddels over naar 7 dagen werken en dan 7 dagen vrij. Arbeidsinspectie heeft ook niet voor niks deze regels omdat mensen uiteindelijk in de problemen komen als ze structureel zoveel werken.

Wel eens van wegtransport gehoord?

Mijn ex was ook zo en als hij thuis was, deed hij naar tegen me. Dat was ook niet te veranderen. Nadat we gescheiden waren, is hij bij zijn ouders gaan wonen en daarna heeft hij een andere partner gevonden die voor hem zorgt. Bij mijn ex is sprake van een stoornis, maar dat wisten we toen nog niet.
Zeker is wel dat mijn leven 300% makkelijker werd toen ik eenmaal echt alleenstaand was.
Ik zie deze situatie ook echt niet veranderen. Anders had die man dat al gedaan. Hij ziet heus wel wat hij doet.

Ik vraag me af of jullie als partners wel een goede match zijn. Hoe laat hij aan jou merken/weten dat hij van je houd? Voelde jij je wel gewaardeerd door hem voordat dochter geboren werd? Wat deden jullie samen? 

Ik lees veel praktische zaken zoals hobby's,sport,veel uur werken,huishouden, alles rondom verzorging dochter maar lees niets liefdevols over jullie verbinding samen. Was die er ooit wel?

MelaS schreef op 07-06-2024 om 23:26:

[..]

Wel eens van wegtransport gehoord?

Ik mag toch hopen dat die lekker fris achter het stuur zitten.

Hoe kun je zoveel uren werken? Volgens mij ben je -in de meeste banen- dan simpelweg enorm inefficiënt en ineffectief. Ik snap het niet, zoveel uur maken. Hoe laat begin je dan? Van 7 tot 20:00 uur is 12 uur. Vijf dagen is 60 uur. Ik reken twee keer een half uur pauze want je moet toch ook eten? En wie kookt dat dan? En als je zo vroeg begint, misschien nog reistijd, ga je vast om 23:00 slapen. Dan heb je toch geen leven meer. Kom je om 20:30 thuis met je half uur reistijd en dan? Wil je nog sporten, kost je 2 uur: omkleden, naar de sportschool, uur sporten, douchen weer omkleden en terugreizen. Dan heb je nog een half uur kun je naar bed. 

MelaS schreef op 07-06-2024 om 23:26:

[..]

Wel eens van wegtransport gehoord?

*In Europa geldt wet- en regelgeving waarin is vastgelegd dat werknemers, over een periode van vier maanden, gemiddeld maximaal 48 uur per week mogen werken. Deze regel is ook verwerkt in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, die op de meeste werknemers in Nederland van toepassing is. De transportsector en ook de zelfstandig bestuurders (sinds 2010) vormen hierop géén uitzondering. Wel zijn er enige verschillen tussen chauffeurs op auto’s tussen de 500 kg en 3,5 ton en op voertuigen boven de 3,5 ton."

Blijkbaar zat ik er naast met de 42 uur die ik noemde, maar 48 uur is nog steeds fors minder dan 60. Al snap ik bij wegtransport ook dat een partner ook vaak snachts van huis is en dat er ook overdag veel rust tijden bijkomen.

ToetieToover schreef op 08-06-2024 om 00:36:

[..]

Ik mag toch hopen dat die lekker fris achter het stuur zitten.

De rijtijd is maximaal 9 uur per dag en mag maximaal 3 keer per week verlengd worden tot 10 uur per dag. Wachttijden, lostijden en de pauzes tellen hierin niet mee, dus op die manier kom je toch op lange dagen uit.

ToetieToover schreef op 08-06-2024 om 00:46:

Hoe kun je zoveel uren werken? Volgens mij ben je -in de meeste banen- dan simpelweg enorm inefficiënt en ineffectief. Ik snap het niet, zoveel uur maken. Hoe laat begin je dan? Van 7 tot 20:00 uur is 12 uur. Vijf dagen is 60 uur. Ik reken twee keer een half uur pauze want je moet toch ook eten? En wie kookt dat dan? En als je zo vroeg begint, misschien nog reistijd, ga je vast om 23:00 slapen. Dan heb je toch geen leven meer. Kom je om 20:30 thuis met je half uur reistijd en dan? Wil je nog sporten, kost je 2 uur: omkleden, naar de sportschool, uur sporten, douchen weer omkleden en terugreizen. Dan heb je nog een half uur kun je naar bed.

Dit is inderdaad op de lange termijn niet vol te houden. Bij ons in de branche gebeurd het wel veel, maar wat ik eerder al zei dan werk je een week en dan ben je een week vrij. Dan kun je het ook zo inrichten dat je je prive afspraken inhaalt in de week dat je vrij bent. Want naast zoveel uur werken is er inderdaad geen ruimte voor sporten en dergelijke. 

Ik heb zelf ook een aantal maal iets structureel 48 uur per week gewerkt. Dat is dan 10 uur per dag. Dan begon ik om 7.30 en dan tot 18:00. En dan af en toe een vakantie dag om niet gemiddeld over de 48 uur te komen. Dat was zonder gezin goed te doen. Al merk je wel dat je richting het einde van zon dag de concentratie wat kwijt raakt. Nu ging het er bij die werktijden vooral om dat er altijd een team beschikbaar was voor nood en minder om de productiviteit.

Jillz schreef op 08-06-2024 om 06:35:

[..]

*In Europa geldt wet- en regelgeving waarin is vastgelegd dat werknemers, over een periode van vier maanden, gemiddeld maximaal 48 uur per week mogen werken. Deze regel is ook verwerkt in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, die op de meeste werknemers in Nederland van toepassing is. De transportsector en ook de zelfstandig bestuurders (sinds 2010) vormen hierop géén uitzondering. Wel zijn er enige verschillen tussen chauffeurs op auto’s tussen de 500 kg en 3,5 ton en op voertuigen boven de 3,5 ton."

Blijkbaar zat ik er naast met de 42 uur die ik noemde, maar 48 uur is nog steeds fors minder dan 60. Al snap ik bij wegtransport ook dat een partner ook vaak snachts van huis is en dat er ook overdag veel rust tijden bijkomen.

[..]

De rijtijd is maximaal 9 uur per dag en mag maximaal 3 keer per week verlengd worden tot 10 uur per dag. Wachttijden, lostijden en de pauzes tellen hierin niet mee, dus op die manier kom je toch op lange dagen uit.

Ah, je begint het te snappen Jillz. En Toetie, de meeste vrachtwagenchauffeurs hebben een koelkast en magnetron in de cabine dus chauffeurs koken zelf of eten onderweg in een chauffeurscafé. Met wat geluk kunnen ze daar dan ook douchen.

Heel herkenbaar,  hier is (en was) man ook gemiddeld 70 uur pw aan het werk. Is er voor jou op financieel gebied geen mogelijkheid om fulltime huisvrouw te worden?

Ik werd bewust fulltime huismama, zodat we het konden handelen. Als je de tijd die je nu werkt dan aan het huishouden kan besteden heb je echt tijd voor veel quality time met je kindje. Regel 1 ochtend of middag per week oppas, of 1 dag per week naar de opvang voor je me-time. Ik deed ze ook regelmatig ff een dag of dagdeel weg. En dan niet om het huishouden te kunnen doen (dat kon prima tussendoor als ze er waren) maar echt puur voor mezelf ontspannen. 

En onthoud ook, als ze naar school gaan kom je om in de me-time. Het is ff een tijd waar je door moet en die moet je voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Durf oppas te vragen!

Milja2024 schreef op 07-06-2024 om 17:23:

Er zit een verschil tussen een week bij mijn kind wegzijn terwijl ik er nu iedere dag voor zorg, of 1 a 2x in de week een uurtje weg. Even iets voor mezelf doen. Ik wil dolgraag verder met hem. Ik hou van hem, ik mis alleen alles wat ik een aantal maanden geleden niet voelde. Eenzaam, er alleen voorstaan. Het moeder zijn valt me niet zwaar vanwege het moeder zijn, maar wel het er alleen voor staan met alles. Het is alleen maar gezucht als ik over deze situatie wil praten. Er komt niks vanuit zijn kant. Het lijkt hem niet te interesseren of hij lijkt het probleem niet in te zien. Een relatie gaat niet vanzelf, ik ben ervan overtuigt dat je er beide hard aan moet werken wil je het fijn en goed laten lopen. Het voelt alleen alsof ik aan een dood paard trek al langere tijd.

Milja op welke eigenschappen ben je dol? En op welke momenten geniet je van deze eigenschappen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.